Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av bobakka, onsdag 07. juni 2017, klokken 13:54

« forrige - neste »

bobakka

Jeg vurderer i3 og skulle gjerne hatt takstativ. Jeg har forstått at det ikke finnes originalt. Finnes det gode uoriginale? Og hva er i såfall ulempene med de? Har sjekket mange gamle tråder og fant ingen de siste to år som har omhandlet temaet.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Toalmar

#1
Ligger en annonse på Finn.no vedrørende takstativ til bilen.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92942844

Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Gogs

Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Ingeniøren

Sitat fra: Toalmar på onsdag 29. mars 2017, klokken 19:11
Ligger en annonse på Finn.no vedrørende takstativ til bilen.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92942844

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fungere nok, men ved lengre tids bruk er jeg redd at pakningen er deformert og ikke holder tett mot viduet lenger.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jorgensen

Seasucker stativ funger veldig bra, har god erfaring med dette https://vsport.no/#/products/skistativ.html
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Jeronan

#6
Don't buy any "takstativ" with suction cups, as they have not been approved by Statsvegvesen and you risk being pulled over and receiving a big fine!

Heard from colleague at work that people have been pulled over recently by Statsvegvesen.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Gogs

But is the inflatable version allowed?
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

bobakka

Ble ikke så mye klokere av dette..
Sugekopper med sykkel på taket eller ski til og fra hytta? Jeg tør i hvert fall ikke det. Stort ansvar om dette løsner i fart.
Den andre typen så bedre ut, men får ikke noe godt inntrykk av hvordan den er festet inn.
Det finnes ikke noen ordinære ala Thule som festes godt?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Jeronan

#9
Sitat fra: bobakka på torsdag 30. mars 2017, klokken 17:25
Ble ikke så mye klokere av dette..
Sugekopper med sykkel på taket eller ski til og fra hytta? Jeg tør i hvert fall ikke det. Stort ansvar om dette løsner i fart.

exactly! That's why they have not been approved. There is too much risk of people not putting them up correctly and have their skiis or bicycles end up going through the windshield of the car behind them and causing a gruesome accident.

I would never buy these suction cup bars and be potentially responsible of risking a fatal accident on the highway.
I rather take the Volvo with proper bars and skibox instead.
We knew, when we bought the BMW i3 that it's a nice and cheap daily commuter car but that it wouldn't be possible to use it for ski or cycle trips due to how the doors are designed on this car. And that is fine with us.

Maybe in the upcoming update of the BMW i3 they make some changes to the upper frame to allow for normal bars to be fitted. Who knows. If there is a lot of demand for it.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Sitat fra: Gogs på torsdag 30. mars 2017, klokken 17:03
But is the inflatable version allowed?

I wouldn't buy those either, as look closely in how they are mounted. You will ruin the rubber lining in the upper door frame and risk water leaking into the car when driving through rain.

There is just no good solution for the BMW i3 other than a bike carrier frame that can be mounted on the back of the car. That's the only credible solution I have seen so far.
But for skiis, you out of luck with the BMW i3. I don't think the BMW designers had that in mind when they designed the car.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Vind

Jeg har brukt Seasucker skistativ på i3 i 3 år nå og har aldri hatt noe problemer.  Det eneste du må passe på er at taket er temmelig rent for is og snø når du setter det på.  Noen diskusjoner på en annen tråd om den kan settes på soltak eller ikke, men det er ikke ett problem, jeg fester det på soltaket og på "carbon" delen bak.

Sykkelstativet fungerer veldig bra, det finnes mange filmer på Youtube om hvor godt det sitter.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. mars 2017, klokken 14:16
Don't buy any "takstativ" with suction cups, as they have not been approved by Statsvegvesen and you risk being pulled over and receiving a big fine!

Heard from colleague at work that people have been pulled over recently by Statsvegvesen.
Dette er tull. 

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
Kap. 45. Lastsikringsutstyr

15.
Taklastbærer (takgrind, skistativ o.l.).
Taklastbærer som skal monteres på biltak skal være tydelig og varig merket med fabrikantens eller leverandørens firmanavn eller varemerke og med tillatt last.

Siden det står 0 kilo i vognkortet på i3 vil man med en kontroll kun kunne ha moderat last på taket såsant dette er forsvarlig sikret.  En sykkel eller noen ski er innenfor definisjonen på moderat last.  En takboks eller koffert er ikke det.  Har tatt en telefon til biltilsynet for å sjekke dette.  Seasucker stativet er merket med produsent og tillatt last. (det er de jeg har)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Jeronan

#13
Sitat fra: Vind på fredag 31. mars 2017, klokken 17:10
Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. mars 2017, klokken 14:16
Don't buy any "takstativ" with suction cups, as they have not been approved by Statsvegvesen and you risk being pulled over and receiving a big fine!

Heard from colleague at work that people have been pulled over recently by Statsvegvesen.
Dette er tull. 

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
Kap. 45. Lastsikringsutstyr

15.
Taklastbærer (takgrind, skistativ o.l.).
Taklastbærer som skal monteres på biltak skal være tydelig og varig merket med fabrikantens eller leverandørens firmanavn eller varemerke og med tillatt last.

Siden det står 0 kilo i vognkortet på i3 vil man med en kontroll kun kunne ha moderat last på taket såsant dette er forsvarlig sikret.  En sykkel eller noen ski er innenfor definisjonen på moderat last.  En takboks eller koffert er ikke det.  Har tatt en telefon til biltilsynet for å sjekke dette.  Seasucker stativet er merket med produsent og tillatt last. (det er de jeg har)


Our Vognkort del1 of our Volvo V60 has a clear description of a taklast of max 70 kilo.

Our Vognkort del1 of our BMW i3 has no mention of taklast at all.

This means the BMW i3 is not allowed to have anything on the roof. If it's not mentioned in the Vognkort del1, then it's not allowed.

Any car that is able and allowed to have a "taklast" must have this described in Vognkort Del1. Even if it's just 20 kilos (like with small cars).

Just because People put up youtube videos, doesn't mean it's allowed in Norway.

The US for example has far less strict safety regulations than in Europe. There are for example many cars that are allowed to be driven in the US that are deemed unsafe in Europe and illegal to drive.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

power59

Enig med Jeronan - skjønner ikke at folk tar sjansen på taklast når bilen ikke er godkjent for dette.

Skjer det et uhell ved at lasten løsner og påfører skade eller det som værre er på eiendom og personer, så vil man høyst sannsynlig bli stilt strafferettslig og erstatningsrettslig ansvarlig.

For ikke å risikere skyldfølelse for ansvarsløs kjøring, statsadvokat på nakken og forsikringsselskap i regressmodus - må vi dessverre pga. BMW's manglende praktiske tilnærming ty til alternativer som ski i skipose inne bilen og sykkel uten forhjul i lasterom med nedslåtte bakseter. Det går det og - men det er ikke ideelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA