Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uling ved høy hastighet fra hjul

Startet av bromm, onsdag 07. juni 2017, klokken 13:30

« forrige - neste »

Skynet

Er det noen som synes det er vanskelig med og bestemme  seg for kjøp av ampera E på grunn av mangel på Adaptive cruisecontroll. I 2017 så er det i mine øyne veldig rart at dem ikke tilbyr det? For min del er det uaktuelt og gi  300 tusen + for en bil i 2017 uten ACC. Er det flere som er enig med meg her ? Bilen er jo ellers helt konge på alle mulige områder :D

S4e

Helt klart noe mange her savner...
Men det er mye annet Ae har - som ingen andre har i denne prisklasse. Personlig håper jeg "one pedal driving" vil gjøre savnet mindre
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

TM

Sitat fra: Skynet på onsdag 29. mars 2017, klokken 18:32
Er det noen som synes det er vanskelig med og bestemme  seg for kjøp av ampera E på grunn av mangel på Adaptive cruisecontroll. I 2017 så er det i mine øyne veldig rart at dem ikke tilbyr det? For min del er det uaktuelt og gi  300 tusen + for en bil i 2017 uten ACC. Er det flere som er enig med meg her ? Bilen er jo ellers helt konge på alle mulige områder :D
BMW i3 selger jo som bare det. Den har bare kamerabasert ACC og det er helt ubrukbart i vinterhalvåret med våte veier og duggproblemer. Jeg tror de fleste potensielle kjøpere av Ampera-e ikke opplever det som en vesentlig mangel. Det er solgt nærmere 4000 biler og de 50 ? aktive elbil-forum kjøperne tror jeg ikke er representative for kundegruppen.

pilt

Sitat fra: Skynet på onsdag 29. mars 2017, klokken 18:32
Er det noen som synes det er vanskelig med og bestemme  seg for kjøp av ampera E på grunn av mangel på Adaptive cruisecontroll. I 2017 så er det i mine øyne veldig rart at dem ikke tilbyr det? For min del er det uaktuelt og gi  300 tusen + for en bil i 2017 uten ACC. Er det flere som er enig med meg her ? Bilen er jo ellers helt konge på alle mulige områder :D
Niks. Det hadde jeg ingen problemer med. Rekkevidden til den prisen var/er det viktigste.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

DagfinnN

Vel, må si at det var en nedtur i høst når jeg oppdaget av acc ikke var standard. Jeg er jo godt vant. Men likevel ikke nok til å avbestille.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

sylwester

Med de som har ACC på i3 er det slik at dere kan endre den til vanlig CC på vinterhalvåret eller har dere rett og slett ingen CC?
Slik jeg ser det så er ACC nice to have, men CC er mye viktigere.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Stikkkontakt

#6
Sitat fra: sylwester på onsdag 29. mars 2017, klokken 20:20
Med de som har ACC på i3 er det slik at dere kan endre den til vanlig CC på vinterhalvåret eller har dere rett og slett ingen CC?
Slik jeg ser det så er ACC nice to have, men CC er mye viktigere.

Jeg har ikke i3, men en 220xd. Den har også kamerabasert ACC som jeg finner helt totalt ubrukelig.
I den bilen skifter du til vanlig CC ved å holde inne knappen der du endrer avstanden til forankjørende bil. ACC virker kun opp til 140 km/t og det er litt lite når man er på kontinentet. Vanlig CC har ikke limit.
ACCen i e-Golfen min har for øvrig aldri hatt et feilslag. I vått vær slår ACCen i BMWen seg av 20-30 ganger på veien Bergen-Voss. På vei hjem fra hytta på søndag stod den på uten feil hele veien.

For øvrig har jeg bestilt AE og syns det er elendig at den ikke har ACC.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Skynet

Sitat fra: S4e på onsdag 29. mars 2017, klokken 18:49
Helt klart noe mange her savner...
Men det er mye annet Ae har - som ingen andre har i denne prisklasse. Personlig håper jeg "one pedal driving" vil gjøre savnet mindre

zbk

Har "heldigvis" ikke hatt acc på biler før og det lille jeg har testet av acc på andre biler var skuffende nok til at det ikke er noe savn pr. i dag.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

AmocoCadiz

Selv om vi kjører mye motorvei og ofte kødannelse der vil vi ikke savne  ACC på AE.
Mange andre ting ved bilen veier godt opp, raske ytelser og spesielt 60+kWh batteri.

Først når langt mer avanserte autonome systemer kommer i 100% fungerende versjoner vil ACC og lignende systemer bli et savn. Men det er fortsatt noen år til.

DagfinnN

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 30. mars 2017, klokken 01:17

Først når langt mer avanserte autonome systemer kommer i 100% fungerende versjoner vil ACC og lignende systemer bli et savn. Men det er fortsatt noen år til.
Påberoper meg retten til å være uenig med deg. Vi bruker ACC på Tesla hver dag til og fra jobben. Det er meget behagelig og føles trygt. Har erfart en gang i løpet av min 35 k km at den reagerer veldig mye raskere enn jeg er i stand til.
Jeg har satt den til +6 over gjeldende fartsgrense. Det er meget avslappende å vite at jeg ikke får fartsbot ved et uhell/sløving.
Kona ville nesten avbestille Ampera når vi oppdaget at ACC mangler. Men vi kom fram til at det er mange andre fordeler med bilen, så vi opprettholder bestillingen.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

e-max

Det var en skuffelse å ikke kunne velge ACC på Opelen. På E-Golfen, jeg hadde, var det like stort fremskritt for meg med ACC, som da jeg gikk fra manuelt gir til automat (går aldri tilbake til manuell kasse igjen). Men nå er rekkevidde viktig for meg så det ble salg av E-Golf og bestilling av Ampera. Det er ganske imponerende at batterikapasiteten på Amperaen er det samme som ny (ikke kommet ennå) E-Golf + vanlige E-Golfen TILSAMMEN!!
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

simon.s

Jeg har aldri hatt ACC på bilene jeg har hatt, og jeg bryr meg lite om at det ikke er på Ae.
Nei bil vil jeg kjøre selv.
2019 Tesla Model 3 SR+
e-Golf 2018 solgt
Opel Amper-e bestilt med full pakke. KANSELERT

Olemann


Jeg regner med at de neste 3-5 årene kommer så mye nytt på auto/trafikk fronten at alle biler i dag likevel er gamle om noen år.  Da bytter jeg heller ut om 3-5 år, det nytter ikke vente på bilen som har alt, da forblir man fotgjenger.

AmocoCadiz

Sitat fra: Olemann på torsdag 30. mars 2017, klokken 12:39

Jeg regner med at de neste 3-5 årene kommer så mye nytt på auto/trafikk fronten at alle biler i dag likevel er gamle om noen år.  Da bytter jeg heller ut om 3-5 år, det nytter ikke vente på bilen som har alt, da forblir man fotgjenger.
Ja, dette tror jeg skjer også.
Det er for tiden en voldsom utvikling og rask utvikling av autonome systemer for tiden, og dagens og bilmodeller som kommer nærmeste 2-3 år vil ikke kunne oppgraderes.
Så en må nok uansett planlegge å bytte bil om 3-5 år hvis en ønsker disse avanserte selvkjøringssystemene.
At de er nyttig sikkerhetsmessig vil nok være sikkert og beviselig,
men om de er nødvendlig for å komme frem er nok en annen diskusjon.

Mange (fossile) bilførere av generasjoner frem til nå vil nok hevde det å kjøre selv er det vesentligste, men spørs om de kommende bilførene synes det er så viktig,
når bilen kan kjøre selv helt perfekt og de kan bruke tiden online på sosiale medier på veien, både som passasjer og fører...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA