Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beste Leafkjøp til ca 150.000,-

Startet av nr1rayner, onsdag 07. juni 2017, klokken 13:28

« forrige - neste »

nr1rayner

Starter en post hvor man kan få/gi tips om litt mer intrikate fiks/reparasjoner enn slikt som parklyspærer som vel selv de med 8 tommeltotter klarer, så litt mer avanserte takk  ;)
Så kan man kanskje prøve å holde denne tråden ren for diskusjoner om hvorfor man skal ditt og datt.
Ønsker man å demontere noe er det som regel en grunn til det  :police:

Plastplate mellom frontfanger og radiator:
I dag fikk jeg "endelig" demontert den svarte plastplata mellom støtfanger fram og radiator. Flere har vel glanet på den med argusøyne og stusset på hvordan i all verden denne er festet..

Først fjern beskyttelsesplata under fronten (tenker her at de som skal begi seg ut på dette har mer enn evner nok til å finne ut hvordan denne plata fjernes på egenhånd).
Så ligger den svarte plastplata der og flirer til deg. Festet med noen godt synlige skruer, og 3-4 plastklips.
Da er den løs, ikke sant..?
Vel, den er skrudd løs.. Men i tillegg holdes den fast i 2 haker/klips.
Dra plata hardt mot fronten så disse løsner. Plata kan da trekkes ned i bakkant (nærmest motor).
Når du har lirket den under ramma kan du trekke den bakover så den løsner fra frontfangeren.

Bilde 1: Plata sett fra oversiden. Haker/klips avmerket i rødt.
Bilde 2: Hullene som disse haker/klips går inn i.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Koble fra lyktespyler:

På Leafen var det som på de fleste andre biler jeg har vært borti spyleren på, 1 pumpe til front-/bakrute og 1 pumpe til lyktespylerne  :+1:

Tank og pumpe ligger på høyre hjørne frem, tilgang fra undersiden, samme som bytte av tåkelyspærer.
For de som graver seg fram til dette bør kjenne seg igjen på bildene.

Kontakten var litt trasig å få koblet fra, enkleste er å ta den av festet sitt og bruk f.eks. flatjern for å presse inn "taben".
Testet etterpå, lyktespylerne gikk ikke opp  :+1:
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Plastdeksel A-stolpe:
Regner med det er flere som har stått fast her..
Kun klipset fast.
Start øverst.
Koble fra høyttaler hvis du kommer til, og hvis du har..
Dekselet henger nå i en plastdings det tok lang tid før jeg skjønte.. Hos meg var denne grønn.
Denne skal vries 90 grader, og kan da smettes ut av dekselet.

Det lille plastdekselet nede foran vinduet popper opp etter hvert. Ta bort dette og lirk A-stolpe-dekselet ut. Sitter litt trangt mot... alle flater.

Peker på den grønne plastdingsen, som vises omtrent i midten i siste bilde.
Trondheim

TorC

Du er ikke alene om å "kløne", men her er "Workshop manual" på en del tusen sider til hjelp.

Kudos til deg for at du har laget en omfattende instruks. Men, og dette er ikke ment som kritikk, hva gjør man hvis mange er like flinke som deg? Hvordan skal man navigere i myriaden av søkeord?

Når du har laget en så omfattende guide, så kanskje det kan være lurt å lage en egen tråd om det? Eller en video på youtube? Eller en post på elbilwiki?

Dette er som nevnt ikke ment som kritikk. Min "kritikk" er heller at du ikke har tilgjengeliggjort arbeidet ditt for et større publikum.

Så jeg applauderer og takker deg for ditt arbeid!
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

blackleaf1

Knall  :+1: :+1: :+1: :+1:, fikk svar på noen ting jeg har lurt på.
Nå blir det kos i garasjen ;D ;D ;D
Atle
Lindås

nr1rayner

@TorC
Tjah, man kunne jo absolutt hatt en egen youtube-kanal, men blir vel samme utfordring med å søke der også?
Kjappere å lage en beskrivelse og knipse et par bilder enn å lage en film også, og ikke minst, klønete å filme et problem mens man selv prøver å finne ut av det, kan bli en lang film  :P

Regner med de i landet med Leaf, som er over middels interessert har funnet veien hit, så jeg er ikke bekymret for at man treffer et marginalt publikum.
En løsning på forumet her er vel å "highlighte" tråden, slik at den alltid står øverst..

@blackleaf
Supert, det var meningen  :D
Så er det bare å poste spørsmål om du vil kose deg med noe mer  ;)
Eller, selvsagt lage en egen instruksjon hvis du har tenkt å kose deg mye  :+1:
Trondheim

DennisTV

Takk!
Skal koble fra lyktespyleren og monterer DAB antenne :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA