Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y - teaser

Startet av Jørgen von Schnellfahrer, onsdag 07. juni 2017, klokken 10:15

« forrige - neste »

Jørgen von Schnellfahrer

Kia Soul EV Exclusive 2016 grå

larsif

#1
Lastet ned bruker manualen til Ionic.
Eneste jeg fant var at en skal unngå å tømme batteriet helt.

Har selv alt klart til enfase 32A.Trenger kun å bytte sikring fra 16A til 32A.
6 mm2 kabel var allerede lagt frem til garasjen av tidligere eier,
og lader er også klar til 32A,men det ser ut til at jeg klarer meg med 16A.

Vær obs på mulig spenningsusymetri som kan oppstå med 32A enfase.
Kan gå på en "smell" der med nettselskapet.
Du kan ha spenningsusymetri i egen installasjon uten utbedringsplikt.
Men skaper du spenningsusymetri i fordelingskiosken du er tilknyttet
så kan det koste penger.

Elbilforeningen sier Opel Ampera e kommer med 32A enfase,og det kan bli ett problen
sier de.

En fin artikkel fra TU.no/ SINTEF om lading

https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare/196965

Jejl

Det finnes mye forskning på hvordan en skal behandle batteriene for lengst mulig levetid.

Ved hurtiglading (50kw+)er det neppe noen målbar ekstraslitasje. Bilen begrenser selv hvor mye strøm den kan ta imot. Er batteriene f.eks kalde reduseres ladehastigheten.
Å holde batteripakken så nær som mulig 50% soc er det mest ideelle for levetiden.
Det værste er å lade ut batteriene og så parkere bilen uten å sette i laderen, spesielt om vinteren.
Å stå lenge på 100% er heller ikke så bra.
Kan du stille inn til å lade den til 80-90% er det en fordel.
Det er også kjent at det er betydelig ekstra slitasje på batteriene til Leafer som har gått i varme stater i USA. På de varmeste sommerdagene kan det derfor være en fordel å parkere bilen i skyggen.

Jørgen von Schnellfahrer

Sitat fra: larsif på onsdag 29. mars 2017, klokken 20:41
Elbilforeningen sier Opel Ampera e kommer med 32A enfase,og det kan bli ett problen
sier de.
Ioniq er vel også 32A enfase? Men det ramler vel inn veldig mange Ampera E inn i strømnettet ganske snart..


Sitat fra: larsif på onsdag 29. mars 2017, klokken 20:41
En fin artikkel fra TU.no/ SINTEF om lading
https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare/196965
Den var fin og lærerik ja. Fikk samme utbytte fra den som Jeil skriver
Kia Soul EV Exclusive 2016 grå

knut.aulie

Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på onsdag 29. mars 2017, klokken 21:46
Men det ramler vel inn veldig mange Ampera E inn i strømnettet ganske snart.
Jeg er rimelig sikker på at flertallet der enten kommer til å bruke orginallader og den er maks 10 amp.

moby666

Original lader er på 32 amper, original ladekabel er på maks 12 ampere(9 og 6 ampere). Da vet du det :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: moby666 på torsdag 30. mars 2017, klokken 16:18
Original lader er på 32 amper, original ladekabel er på maks 12 ampere(9 og 6 ampere). Da vet du det :)
Orginalladekabel [emoji1] I stand corrected.

Men er usikker på om norsk kabel kan være på 12 amp med Shuko? Da er den vel ikke lovlig, eller.....
Var sikker på at det er maks 10 amp på Shuko, selv om jeg vet at det finnes 16 amp uorginalt.

Elmo

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. mars 2017, klokken 19:07
Men er usikker på om norsk kabel kan være på 12 amp med Shuko? Da er den vel ikke lovlig, eller.....
Var sikker på at det er maks 10 amp på Shuko, selv om jeg vet at det finnes 16 amp uorginalt.
Kabel som følger med de tidlige Ioniq'ene er 6,9,12A. Senere er 12 senket til 10 :(
Og hvis kabelen ligger i bilen på første verkstedbesøk så "opp"(ned)graderer de den :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

knut.aulie

Sitat fra: Elmo på torsdag 30. mars 2017, klokken 22:07
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. mars 2017, klokken 19:07
Men er usikker på om norsk kabel kan være på 12 amp med Shuko? Da er den vel ikke lovlig, eller.....
Var sikker på at det er maks 10 amp på Shuko, selv om jeg vet at det finnes 16 amp uorginalt.
Kabel som følger med de tidlige Ioniq'ene er 6,9,12A. Senere er 12 senket til 10 :(
Og hvis kabelen ligger i bilen på første verkstedbesøk så "opp"(ned)graderer de den :o
Da får vi se hva Opel gjør da [emoji85]

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA