Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ludicrous: Skal du oppgradere? + teknisk info

Startet av Tafsern, tirsdag 06. juni 2017, klokken 18:43

« forrige - neste »

Tafsern

Hei

Lurer litt på dette. Er det nødvendig å ta ut schuko-ladekabelen når den ikke står i bilen? Sett at jeg lader over natten, og tar kabelen ut av bilen på morgenen. Må jeg også ta ut støpselet, eller kan denne stå i uten problemer?

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Lars C. Krogenæs

Det er ikke noe problem å la laderen stå i med schuko kontakten når den ikke er i bruk.

Den vil trekke litt strøm, på linje med TV, dekoder, stereoanlegg som alle bruker litt strøm under dvale.

Lar du den stå i, blir det mindre slitasje på kontakten, så det taler til fordel for å la pluggen stå i.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

kVArh

Jeg lar støpslet stå i "hele tiden".
Det vil si at jeg noen ganger i året tar ladekablen  med i bilen fordi det kanskje blir aktuellt å lade over natten hos noen. Ellers står kontakten "midt i synet" og jeg finner det helt naturlig daglig  å se etter misfarving og kjenne om det er en evt lunk i støpslet Jeg har forøvrig forstått det slik at de med litt eldre varmtvannstank  med støpsel i en stikkontakt, bør ta ut dette og sette det inn igjen en gang i blant samtidig som man gjør en lten inspeksjon. Misfarving eller litt lunk i kontakten er jo et dårlig tegn.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Tafsern

Jeg er helt fersk, så derfor jeg lurer :P

Etter 2 timers lading første gang gikk jeg ut å kjente på stikk, kabel etc. og det var ingen tegn til varme. Stikkontakten er helt ny og står i garasjen. Er en egen 16A kurs som går ut dit fra sikringsskap. I sikringsskapet er det jordfeilsbryter (men ikke B antar jeg). Det er to andre ting koblet til på samme kurs i garasjen forøvrig, et LED lys og garasjeportåpneren. Portåpneren bruker jeg ikke når bilen lades, og LED lyset er vel en dråpe i havet på den kursen.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hænningsen

Det er ikke farlig å la den stå i. Og i den tiden jeg brukte den sto kontakten i hele tiden fordi at det var praktisk. Men jeg vil tro at den varer lenger dersom den ikke er tilkoblet.

Og så er det viktig at selve ladekladden henges opp slik at belastningen ikke blir så stor på selve kontakten.

Til slutt vil jeg anbefale hjemmelader. Det har gitt oss mye bedre rekkevidde på dager der vi er hjemme og lader en time eller to før vi drar ut igjen. Og jeg sover tryggere om natten.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

hphelsor

Svaret er at det er lurt å ta støpselet ut, i hvert fall fra tid til annen.
Mest fordi strømmen går gjennom to bittesmå kontaktpunkter og når disse er nøyaktig de samme og belastes ganske kraftig over lengre tidsrom kan kontaktpunktet bli svidd/brent og dårlig, og når det blir dårlig aksellererer den utviklingen. I tillegg blir fjærspenningen i kontakten belastet, noe som også kan føre til dårligere kontakt.

KjellG

"Kontakten blir slitt".
Det var ikke vår erfaring i Marinen med annet utstyr. En schucko er en glidekontakt. Det er en fordel om den brukes av og til, det reduserer eventuell belegg på kontaktene. Med en ladekladd vil de fleste ta den med seg fra tid til annen, det "masserer" kontakten.

geear

Sitat fra: hphelsor på onsdag 29. mars 2017, klokken 15:42
I tillegg blir fjærspenningen i kontakten belastet, noe som også kan føre til dårligere kontakt.
Dette medfører ikke riktighet. I så fall er stikkontakten feildesignet.

En fjær i en stikkontakt skal aldri kunne bli så langt utbøyd at den går over i plastisk deformasjon, og derfor blir ikke utbøyningen permanent. Det lille de blir bøyd av pinnene på støpselet skal ligge godt innenfor elastisk deformasjon, ellers er det en direkte designfeil. Enkelt forklart; utbøyning i elastisk område gir ikke endring i krystallstrukturen, utbøyning som går over i plastisk deformasjon endrer krystallstrukturen og endringene blir permanente - også selv om du bøyer det tilbake til opprinnelig form vil det da være endringer i strukturen som gir svekkelser (f.eks. om du bøyer en spiker og bøyer den tilbake igjen).
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

hphelsor

Enig i teorien, men i praksis er det ofte slik at støpselet sitter dårligere fast i en velbrukt kontakt enn en ny...
Et annet moment er at mange lar ladekladden henge i strømkabelen, noe som fører til skjevbelastning på kontakten.

KjellG

Kona er snar med å trekke ut kaffetrakteren. Det er gjort 1-2 ganger daglig i 35 år. Ser ingen reduksjon eller slitasje på kontakten ut over sitt metallstøv.
Ingen av mine kontakter er noensinne blitt "slitt", men har sett deformerte kontakter og knuste kapslinger andre steder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA