Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moment ved dekkbytte

Startet av Christopher Neumann Ruud, mandag 05. juni 2017, klokken 17:16

« forrige - neste »

elektrolux

Enig i at bensin, og selv enkelte dieselbiler er like stille som elbil. Disse kunne med enkle grep ( bore et hull i eksosanlegget ) blitt tryggere.

I England hadde de tidlig en løsning som kanskje kunne vært vurdert:

in England, where in small towns the law required the automobilist to notify a village constable, who would walk in front of the car waving two red warning flags while the driver followed slowly behind

Kilde: http://www.detroitnews.com/story/news/local/michigan-history/2015/04/26/auto-traffic-history-detroit/26312107/
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Vedtak om at elbiler skal støye er enkelt og greit bare noe som kommer som følge av at noen byråkrater skal rettferdiggjøre at de har jobben sin. Det som skremmer meg (får meg til å skvette - jeg er ikke redd dem) oftest er andre fotgjengere som går raskere enn meg og som jeg ikke hører før de passerer meg. Fint om det kommer påbud om bjelle på alle mann.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 04. april 2017, klokken 13:10
Apropos sykkelbjelle. Jeg har det på sykkelen min og bruker den sjelden da den er tungvint å operere og skremmer fotgjengerne. En bedre løsning hadde vært å trykke på en knapp ca ti meter fra fotgjengerne og  fått en svak summing. Uansett så setter jeg ned hastigheten svært mye ved passering av fotgjengere. Det er det ikke alle syklister som gjør!

Nja, tungvindt å operere?  Vel, deler ikke din erfaring der men folk er som kjent forskjellige. Mener jo ikke å bokstavelig ha en sykkelbjelle montert på rattet inne i bilen, men noe som genererer samme lyden foran i bilen, som kan opereres på samme eller en annen måte enn sykkelbjellen. Nå la jeg ikke inn, og legger heller ikke nå inn, noen ide om hvordan denne lyden skulle opereres, men du er jo selv inne på ideen om en "alternativ horn" knapp inne i bilen. Med dagens utvikling av autonome systemer i og for biler skal det ikke så mye fantasi til å finne en løsning som er enda enklere å operere...

Ja, er fullt klar over at fotgjengere lett kan bli skremt dersom man "sniker" seg stille - enten det er med sykkel, elbil eller lavstøyende fossilbil - tett inn til dem før man bruker enten bjellen eller hornet bilen normalt er utstyrt med. Løsningen er som Øyvind.h korrekt påpekte - og som du selv var inne på - å bruke bjella i god tid, og på den måten informere den myke trafikkanten om at det kommer trafikk.

Poenget med forslaget om bjelle var at dette er en lyd man alt er vant til og godt kjent med og vet hva betyr, ikke hverken en ny syntetisk lyd eller å emulere den lyden man prøver å eliminere. Noe av argumentasjonen for elbiler er jo å redusere støy fra trafikken. Poeng nr.2 er å unngå å ha en konstant "ekstralyd" men en lyd som kan brukes når det er eller kan se ut til å være påkrevd.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Synes denne episoden av fullycharged er et godt innspill!



Hva synes dere?

Hansi

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 04. april 2017, klokken 13:10
En bedre løsning hadde vært å trykke på en knapp ca ti meter fra fotgjengerne og  fått en svak summing.

Dette syns jeg hadde vært best.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. april 2017, klokken 13:26
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 04. april 2017, klokken 13:10
En moderne bensinmotor som går på tomgang (som den vanligvis gjør ved en fart under 20 km/t) hører en så vidt det er, men nok til å registrere det fem meter unna. Dersom bilen plutselig setter opp farten, så hører en det tydelig og har tid til å reagere.

Og en elbil som kjører i 20km/t 5 meter unna hører du også godt. Jeg har flere ganger blitt forbikjørt bakfra (til fots) av biler jeg trodde var elbiler, men som viste seg å være små fossilbiler. I lav hastighet på småveier.
Om bilen er 5 meter unna og holder 20km/t har du ca 90 hundredeler å reagere på. På 90 hundredeler skal altså bilen akselerere til en langt farligere hastighet, og personen rekke å reagere og flytte seg unna?

Syntetisk lyd er bakstreversk og skyter spurv med kanon. Man klarer rett og slett ikke unngå de situasjonene hvor folk blir påkjørt i bymiljøene ved å legge på en svak lyd i lav hastighet. Da må volumet kraftig opp, gjerne akkompagnert av lyssignaler.

Når det gjelder sykling - jeg sykler hver dag til og fra jobb, stort sett i sykkelfelt. Det er bare å ringe med bjellen når man er en del meter bak, så er volumet mye lavere. Men stort sett hører folk meg de korte strekningene jeg sykler på fortauet. Selv om jeg er 90kg, sykler på en 15kg doning som genererer forsvinnende lite lyd sammenlignet med en elbil.

Så lenge du mener at det ikke er noe problem, så ja da er det vel ikke noe problem da. Alle som mener noe annet enn deg er vel en slags hypokondere eller mentale tilfeller ... Vipps der var problemet borte.

krl

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. april 2017, klokken 13:26
Og en elbil som kjører i 20km/t 5 meter unna hører du også godt. Jeg har flere ganger blitt forbikjørt bakfra (til fots) av biler jeg trodde var elbiler, men som viste seg å være små fossilbiler. I lav hastighet på småveier.
Om bilen er 5 meter unna og holder 20km/t har du ca 90 hundredeler å reagere på. På 90 hundredeler skal altså bilen akselerere til en langt farligere hastighet, og personen rekke å reagere og flytte seg unna?

Syntetisk lyd er bakstreversk og skyter spurv med kanon. Man klarer rett og slett ikke unngå de situasjonene hvor folk blir påkjørt i bymiljøene ved å legge på en svak lyd i lav hastighet. Da må volumet kraftig opp, gjerne akkompagnert av lyssignaler.

Når det gjelder sykling - jeg sykler hver dag til og fra jobb, stort sett i sykkelfelt. Det er bare å ringe med bjellen når man er en del meter bak, så er volumet mye lavere. Men stort sett hører folk meg de korte strekningene jeg sykler på fortauet. Selv om jeg er 90kg, sykler på en 15kg doning som genererer forsvinnende lite lyd sammenlignet med en elbil.
Her har du et eksempel på hva som kan skje når elbiler IKKE genererer lyd. Det er godt at EU snart kommer med påbud.

http://www.fvn.no/nyheter/lokalt/Snart-kan-Ava-hoppe-pa-trampoline-igjen-701664b.html

(Dessverre er artikkelen bak betalingsmur, men for dem som fremdeles er mot lydgenerator, så anbefaler jeg kjøp av tilgang..).

cstromme

Sitat fra: krl på mandag 22. mai 2017, klokken 10:48
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. april 2017, klokken 13:26
Og en elbil som kjører i 20km/t 5 meter unna hører du også godt. Jeg har flere ganger blitt forbikjørt bakfra (til fots) av biler jeg trodde var elbiler, men som viste seg å være små fossilbiler. I lav hastighet på småveier.
Om bilen er 5 meter unna og holder 20km/t har du ca 90 hundredeler å reagere på. På 90 hundredeler skal altså bilen akselerere til en langt farligere hastighet, og personen rekke å reagere og flytte seg unna?

Syntetisk lyd er bakstreversk og skyter spurv med kanon. Man klarer rett og slett ikke unngå de situasjonene hvor folk blir påkjørt i bymiljøene ved å legge på en svak lyd i lav hastighet. Da må volumet kraftig opp, gjerne akkompagnert av lyssignaler.

Når det gjelder sykling - jeg sykler hver dag til og fra jobb, stort sett i sykkelfelt. Det er bare å ringe med bjellen når man er en del meter bak, så er volumet mye lavere. Men stort sett hører folk meg de korte strekningene jeg sykler på fortauet. Selv om jeg er 90kg, sykler på en 15kg doning som genererer forsvinnende lite lyd sammenlignet med en elbil.
Her har du et eksempel på hva som kan skje når elbiler IKKE genererer lyd. Det er godt at EU snart kommer med påbud.

http://www.fvn.no/nyheter/lokalt/Snart-kan-Ava-hoppe-pa-trampoline-igjen-701664b.html

(Dessverre er artikkelen bak betalingsmur, men for dem som fremdeles er mot lydgenerator, så anbefaler jeg kjøp av tilgang..).

Du er optimistisk når du tror at folk vil betale for å lese argumenter _mot_ det de mener.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Øyvind.h

Sitat fra: krl på mandag 22. mai 2017, klokken 10:48
Her har du et eksempel på hva som kan skje når elbiler IKKE genererer lyd. Det er godt at EU snart kommer med påbud.

Jeg kommer ikke til å betale for å lese den avisen, så du får eventuelt referere hele saken. Men barn blir som kjent påkjørt av bil hele tiden, uavhengig av støynivå. Her i Oslo blir folk stort sett påkjørt av fossilbiler, busser, trikker mm. Elbiler også ettersom de begynner å en god del elektriske kjøretøy på veien. Støy er ingen universal løsning. Ulykker jeg har sett ville vært helt upåvirket av kunstig støygenerering i lav hastighet.

Elbiler i over 20-25km/t lager uansett så mye dekkstøy at de ofte ikke kan skilles fra andre biler. Dvs når hastigheten begynner å bli farlig, forsvinner poenget av seg selv.

Skal man først begynne å tvinge støy på biler for at de skal bråke mer enn nødvendig finnes det ingen grenser. For å fanges opp av den som har tenkt til å krysse veibanen uten å se seg for vil det være individuelt hvor høyt støynivå bilen må generere. Det avhenger blant annet av hørsel og konsentrasjon.

I ytterste konsekvens har du motorsykler som bråker ekstremt mye og som ofte kjører med fjernlys for å være ekstra synlig. Det hadde kanskje vært drømmen for de som ønsker sikre veier, men bedritent for alle som bor inntil en vei med trafikk. Vi kunne gjort alpinhjelm med ansiktsbeskyttelse, ryggskinne og albuebeskyttere påbudt når man sykler. Det er ikke dermed sagt at det er rette veien å gå. Spurv med kanon.

Denne motstanden mot teknologiske endringer ved å tvinge dem inn i gammeldags tankemønster på syltynt grunnlag byr meg imot :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

stefse

Det må da være mulig å tenke litt lenger enn fossiltiden i denne saken. Vi trenger ikke lage konstant bråk bare av tradisjonelle grunner. Fotgjengerhorn kunne da elbilene også få, og lyd som slår seg på selv når den detekterer at folk er i nærheten. Lyden kan dessuten moduleres, slik at fotgjengeren skjønner når bilen gasser og bremser. Dermed skjønner man hva sjåføren har tenkt å gjøre basert på lyden.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

knut.aulie

Det burde uansett standpunkt også være påbudt å kunne skru av lyd, for å kunne ikke forstyrre/plage/forurense med lyd!

stefse

Aktivering og deaktivering av lyden med en knapp burde vel la seg gjøre, ellers skal jeg jaggumeg montere den knappen selv.  :D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Ingeniøren

Jeg har en Renault Zoe i nabolaget og jeg hører den på lang avstand i mellom husene, mye før jeg hører en fossilbil. Det høres ut som et romskip er i ferd med å lande...

Håper inderlig at vi ikke skal få det slik med hver elbil sin egen romskip lyd - det skal IKKE bli morro  :-1-:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 23. mai 2017, klokken 06:53
Jeg har en Renault Zoe i nabolaget..

Kun èn? Her lander det romskip stadig vekk. Men jeg liker lyden av Zoe, den bærer langt uten å være inntrengende. Merkverdig hørbar lyd til å være så lavt volum. Men jeg ser absolutt problemet hvis alle skal ha hver sin lyd.

zbk

Jeg irriterer meg storveis over passasjervarsellyden og er veldig glad for at det er lett tilgjengelig å slå av både for Zoe'n og Ampera-e'n.

Hvis man skal absolutt skal holde på med slike bakstreverske "mann med flagg foran bilen"-tiltak hadde det vært mye bedre med et eget fotgjengerhorn enn en tullete fast lyd som ingen forbinder med en bil.
Fotgjengere og andre som er upoomerksomme er uoppmerksomme uavhengig av drivverket på kjøretøyet som nærmer seg.

Finnes det noen som har gjort en vitenskapelig sammenligning av hvor lett man hører ulike biltyper som kommer krypende innpå bakfra? Jeg synes ikke det er mye forskjell på en liten, moderne bensinbil og en elbil som passerer i 40-sonen utenfor oss.

Skal elbilene ha pålagt slike molbosystemer, så får da for #¤% andre biler som heller ikke bråker særlig mye i lav hastighet ha samme kravet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA