Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moment ved dekkbytte

Startet av Christopher Neumann Ruud, mandag 05. juni 2017, klokken 17:16

« forrige - neste »

Christopher Neumann Ruud

Nå dukker jo denne problematikken opp igjen i norske media, og det er visst et poeng for EU at "alt skal være sånn det alltid har vært", så det er visst et poeng at en av fe store fordelene elektriske kjøretøy har - fraværet av støyforurensing, nå skal bort. Det er som om det er umulig å omstille seg til at trafikale situasjoner og bymiljøer endrer seg, og det minner meg sterkt om hvordan det var når den vanlige bilen ble innført:

Jeg tror jeg skal installere "Crazy Frog" - lyden i min...

Kilde: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=47705 med flere (selv om jeg ser at det er debattert i bl.a Tesla - forumet for noen år siden...)

knut.aulie

Det siste jeg leste (desverre uten kilde) var at EU nå går for økende ekte motorlyd i motsetning til de litt forskjellige spesiallydene som Leaf, Soul,Zoe har i dag.

Håper bare det blir mulighet til å skru av! Vi har parkering rett utenfor soverom og da er det essensielt. Har ikke noe imot lydmodul ved kjøring blandt folk, der kunne jeg faktisk tenkt meg mer lyd (har Soul med lyd selv, som ikke kan skrus av)

Jeg ville ha denne lyden om jeg kunne velge (og kunne skru den av ved behov) [emoji86]

Ketill Jacobsen

Det overlegent farligste jeg gjør er å gå fortauet langs en hovedvei (Rv4) og kunne bli nedkjørt bakfra av ivrig syklist i høy fart. Hadde sykkelen gitt litt lyd fra seg, så jeg på litt avstand hadde hørt henne komme, så hadde jeg følt meg uendelig mye tryggere. Da ville jeg ha snudd meg og forberedt meg på enhver situasjon som måtte oppstå.

Det samme gjelder elbiler. Utstyr dem med en lydgenerator som generer lyd som en moderne bensinmotor. Lyden skal bare være aktiv opp til 20 km/t. Lyden vil knapt kunne høres innvendig og ved sakte og jevn hastighet svært lav også utenfor bilen. Men dersom bilen hurtig endrer hastighet, vil det høres godt og det er i slike situasjoner en bil er farlig.

Motorlyd er vi vant til og vi er flinke til å tolke den. All annen lyd er uvant og ofte irriterende og vanskelig å tolke (uten å se bilen).

ganton

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Christopher Neumann Ruud

Det er vel noe i det at vi er vante til å oppføre oss på en måte i trafikken, og hørsel er en stor del av dette, men jeg tror at å endre vanene og mønstrene i byen er bedre (om enn vanskeligere...) enn å fylle på med lyd vi endelig har klart å bli kvitt...

Jeg stiller herved utvidet forslag: at skal elbiler lage lyd under 20 km/h, skal fossilbiler være tilsvarende stille over 20 km/h!

geear

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 04. april 2017, klokken 10:23
Jeg stiller herved utvidet forslag: at skal elbiler lage lyd under 20 km/h, skal fossilbiler være tilsvarende stille over 20 km/h!
Kanskje litt OT, men du før innføre stillhet for fossilbiler fra 20 til 50 da, for jeg bor rett ved en tungt trafikkert 60-sone, og der er elbilene stort sett like plagsomme som fossilbilene. De mindre elbilene har noe lavere støynivå, men spesielt Teslaene bråker som et helvete. Antar det henger sammen med høy vekt og brede og stive dekk.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

elektrolux

Og vi som gledet oss til uforstyrret søvn når Diesel varebilene som kjører ut reklamepost kl. 04:00 etterhvert  ble byttet ut med elbiler.  ::)

Er det mulig å plante noen slike støygeneratorer under soveromsvinduene til de politikerne som stemmer for et slikt forslag. >:( >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Kunstig lyd fra elbil er bakstreversk. Dette blir som å se film via netflix, men filmen må leveres med posten på en USB stick. Man bør omfavne ny teknologi, ikke jobbe mot den.

Jeg lurer veldig på hvilke situasjoner kunstig støy er ment å løse. Skal den forhindre folk med hodetelefoner og mobiltelefon fra å bli påkjørt når de går rett ut i gaten? Skal den forhindre små barn på sykkel uten fysikk- og risikoforståelse i å sykle rett ut i kryss?
Voksne på sykkel som dundrer på og tar sjanser, eller ikke følger med og havner under bilen eller bussen?
Eller barn som leker og løper rett ut i veien fordi konsentrasjonen er et helt annet sted?
Skal det forhindre ryggeulykker der sjåførens dårlige utsyn bakover fører til tragiske påkjørsler?
Eller kanskje hjelpe blinde som står ved fotgjengerfeltet og vil over (og i så fall - har du faktisk forsøkt å høre forskjell på en eGolf og en vanlig liten bensingolf komme mot deg i 30km/t? Tips: ikke lett å høre forskjell....)

Støy fra elbiler angriper en liten utfordring/endringsprosess ved å tenke gammeldags. Begir man seg ut på den vinklingen finnes det ingen grenser for hvor mye en bil må støye, og vi ender der vi var for 100 år siden hvor fossilbilen måtte akkompagneres av en varslingsperson med flagg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Da hadde det vært langt bedre med ei "fotgjengerfløyte" med en mildere lyd enn det vanlige hornet. Var det ikke noen som hadde det av de klassiske bilene? Saxo? Berlingo?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

THE

Jeg synes løsningen på Zoe er bra. Der er det mulig å slå av lyden, slik at jeg ikke forstyrrer folk i nabolaget når jeg reiser kl 06:15 om morgenen. Når jeg kjører der det er mange fotgjengere, som bygater og parkeringsplasser, synes jeg det er greit å ha muligheten til å varsle med lyd at det kommer en bil.

Problemet er jo uansett at folk hører og ser ikke at det kommer en bil der de går med hodetelefoner og kikker ned i mobilen mens de skrår over gata uten forvarsel... 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Sitat fra: THE på tirsdag 04. april 2017, klokken 11:40
Jeg synes løsningen på Zoe er bra. Der er det mulig å slå av lyden, slik at jeg ikke forstyrrer folk i nabolaget når jeg reiser kl 06:15 om morgenen. Når jeg kjører der det er mange fotgjengere, som bygater og parkeringsplasser, synes jeg det er greit å ha muligheten til å varsle med lyd at det kommer en bil.

Problemet er jo uansett at folk hører og ser ikke at det kommer en bil der de går med hodetelefoner og kikker ned i mobilen mens de skrår over gata uten forvarsel...

Det er det som er poenget. De som blir påkjørt har liten/ingen hjelp av en svak kunstig lyd. De er mentalt ikke tilstede i trafikkbildet.

Fotgjengerhorn derimot hadde vært praktisk når man kjører bak folk på parkeringsplassen, men det er ingen risikosituasjon :)
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: cra på tirsdag 04. april 2017, klokken 11:39
Da hadde det vært langt bedre med ei "fotgjengerfløyte" med en mildere lyd enn det vanlige hornet.

Hadde det vært opp til meg kunne det gjerne vært en god gammeldags "sykkelbjelle" :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. april 2017, klokken 12:16
Hadde det vært opp til meg kunne det gjerne vært en god gammeldags "sykkelbjelle" :)

Denne har vært foreslått tidligere:

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:44
Det overlegent farligste jeg gjør er å gå fortauet langs en hovedvei (Rv4) og kunne bli nedkjørt bakfra av ivrig syklist i høy fart. Hadde sykkelen gitt litt lyd fra seg, så jeg på litt avstand hadde hørt henne komme, så hadde jeg følt meg uendelig mye tryggere. Da ville jeg ha snudd meg og forberedt meg på enhver situasjon som måtte oppstå.

Det samme gjelder elbiler. Utstyr dem med en lydgenerator som generer lyd som en moderne bensinmotor. Lyden skal bare være aktiv opp til 20 km/t. Lyden vil knapt kunne høres innvendig og ved sakte og jevn hastighet svært lav også utenfor bilen. Men dersom bilen hurtig endrer hastighet, vil det høres godt og det er i slike situasjoner en bil er farlig.

Motorlyd er vi vant til og vi er flinke til å tolke den. All annen lyd er uvant og ofte irriterende og vanskelig å tolke (uten å se bilen).

Gudskjelov har EU bedre vett enn samtlige kommentatorer her og påbyr syntetisk lyd fra elbiler under 20 km/t. Om ikke lydløsheten er et problem for deg som sitter inne i bilen, så oppleves den som et stort problem for alle andre (ca 30% ?). En moderne bensinmotor som går på tomgang (som den vanligvis gjør ved en fart under 20 km/t) hører en så vidt det er, men nok til å registrere det fem meter unna. Dersom bilen plutselig setter opp farten, så hører en det tydelig og har tid til å reagere.

Så elbilister, vær så vennlig å ikke vær så egoistiske som en kan få inntrykk av fra mange av innleggene her (og ikke så hysteriske om denne problemstillingen).

Apropos sykkelbjelle. Jeg har det på sykkelen min og bruker den sjelden da den er tungvint å operere og skremmer fotgjengerne. En bedre løsning hadde vært å trykke på en knapp ca ti meter fra fotgjengerne og  fått en svak summing. Uansett så setter jeg ned hastigheten svært mye ved passering av fotgjengere. Det er det ikke alle syklister som gjør!

Øyvind.h

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 04. april 2017, klokken 13:10
En moderne bensinmotor som går på tomgang (som den vanligvis gjør ved en fart under 20 km/t) hører en så vidt det er, men nok til å registrere det fem meter unna. Dersom bilen plutselig setter opp farten, så hører en det tydelig og har tid til å reagere.

Og en elbil som kjører i 20km/t 5 meter unna hører du også godt. Jeg har flere ganger blitt forbikjørt bakfra (til fots) av biler jeg trodde var elbiler, men som viste seg å være små fossilbiler. I lav hastighet på småveier.
Om bilen er 5 meter unna og holder 20km/t har du ca 90 hundredeler å reagere på. På 90 hundredeler skal altså bilen akselerere til en langt farligere hastighet, og personen rekke å reagere og flytte seg unna?

Syntetisk lyd er bakstreversk og skyter spurv med kanon. Man klarer rett og slett ikke unngå de situasjonene hvor folk blir påkjørt i bymiljøene ved å legge på en svak lyd i lav hastighet. Da må volumet kraftig opp, gjerne akkompagnert av lyssignaler.

Når det gjelder sykling - jeg sykler hver dag til og fra jobb, stort sett i sykkelfelt. Det er bare å ringe med bjellen når man er en del meter bak, så er volumet mye lavere. Men stort sett hører folk meg de korte strekningene jeg sykler på fortauet. Selv om jeg er 90kg, sykler på en 15kg doning som genererer forsvinnende lite lyd sammenlignet med en elbil.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA