Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptiv Cruise fungerer ikke

Startet av pwb, lørdag 03. juni 2017, klokken 17:27

« forrige - neste »

pudderjagar

Da er heilt rett at da i dag ikkje er andre enn Zoe sin lader som utnytter eksisterende utstyr i bilen og dermed ikkje gjev større vekt. Dette prinsippet kan også utvides til 100kw. Men ein vil nok få større vekt sidan motor og "frekvensomformer" må være større. No har Zoe ein liten motor sjøl om dei har auka den i dei 2 siste utgavene.

Da er ingen tvil om at Renault har laga ein glup løysing, men dei har desverre også tatt patent på den og dermed er den ikkje aktuell i andre bilar. At da hadde vore mykje betre med bilar som bare trengte å kobble seg til strømnettet utan nokon stasjonær ladar er da vel ingen tvil om.

Ein anna ting er at da om ein del år vært laga store batteri. Vil då ei auke i vekta tilsvarande ein stor AC ladar ha så mykje å sei? Eg trur ikkje da.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Kårepåsporet

Jeg er glad jeg har en bil som kan hurtiglades. Til 2,50 per minutt.
Den dagen en skal betale for medgått energi, og ikke for tiden en opptar ladestasjonen, da tror jeg det blir lite hensiktsmessig å kjøre elbil lengre strekk.
Om jeg betaler 50 eller 100 kroner for å kjøre en strekning betyr mindre enn hvis jeg må stå 15-60 minutt i ladekø. Jeg betaler gladelig 50 kroner ekstra for å slippe kø!
Også glad jeg valgte bort Zoe ved to anledninger.
22 kW har ingenting med hurtiglading å gjøre. Hyundai Ioniq takler 70 kW lader, lader opp til 93-94% (går tregere i slutten, men kjapt opp til 85-90%).
Kia Soul takler opp til 100 kW.

Men det viktigste er: Kjør på med betaling per minutt! Tid er penger!

bositron

#62
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 30. mars 2017, klokken 17:28
Jeg er glad jeg har en bil som kan hurtiglades. Til 2,50 per minutt.
Den dagen en skal betale for medgått energi, og ikke for tiden en opptar ladestasjonen, da tror jeg det blir lite hensiktsmessig å kjøre elbil lengre strekk.
Om jeg betaler 50 eller 100 kroner for å kjøre en strekning betyr mindre enn hvis jeg må stå 15-60 minutt i ladekø. Jeg betaler gladelig 50 kroner ekstra for å slippe kø!
Også glad jeg valgte bort Zoe ved to anledninger.
22 kW har ingenting med hurtiglading å gjøre. Hyundai Ioniq takler 70 kW lader, lader opp til 93-94% (går tregere i slutten, men kjapt opp til 85-90%).
Kia Soul takler opp til 100 kW.

Men det viktigste er: Kjør på med betaling per minutt! Tid er penger!

Helt enig!

Det er derfor jeg mener at Grønn Kontakt sin prising av AC hurtigladning er helt feil.
Grønn kontakt sine universielle hurtigladere kan ofte få ekstra kø fordi Grønn Kontakt selger Hurtigladning i bolker av 15 minutter og ikke pr minutt slik som Fortum gjør.


nr1rayner

Sitat fra: bositron på onsdag 29. mars 2017, klokken 20:32
@nr1rayner
Jeg anbefaler deg å lese innlegget til "THE" tidligere i denne tråden så forstår du kanskje hva jeg mener.
Etter at du har gjort det kan du ta deg en tur innom GK sin universielle hurtiglader i Nes i Ådal, så vil det muligens gå et lys opp for deg også.

Har lest, og skjønner. Trenger virkelig ikke å kjøre til Ådal for å skjønne hvilken type lader det er snakk om når 43kw og Zoe nevnes.
Men der du siterer meg, og svarer, ser det virkelig ikke ut som lyset hadde gått opp for deg.
Du nevner ikke Zoe en eneste gang, og svært få av de andre som gjør det også.
Zoe er den eneste bilen som har problemet/fordelen med å kunne lade på semihurtig og hurtig med særlig hastighet, det er svært få slike 43kw ladere, og langt fra alle Zoe som kan benytte seg av det.
Har det vært diskusjon om alternative lademåter på Zoe, under Renault-delen av forumet skulle jeg skjønt det. Men her snakker man altså om et temmelig sært tilfelle, ikke i Renault-delen av forumet, da kan det jo i det minste være greit å nevne at det er faktisk Zoe og 22kw vs 43kw man snakker om, eller hva?
Av manges kommentarer ser det jo ut som at all lading selges i 15-minutts bolker hos GK, og det er jo virkelig ikke tilfellet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bositron

#64
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 01. april 2017, klokken 22:36
Sitat fra: bositron på onsdag 29. mars 2017, klokken 20:32
@nr1rayner
Jeg anbefaler deg å lese innlegget til "THE" tidligere i denne tråden så forstår du kanskje hva jeg mener.
Etter at du har gjort det kan du ta deg en tur innom GK sin universielle hurtiglader i Nes i Ådal, så vil det muligens gå et lys opp for deg også.

Har lest, og skjønner.

@nr1rayner
Flott at du tok deg tid til å lese "hele" tråden.
Jeg gikk ut ifra at du hadde lest hele tråden, min feil det!
Du er egentlig blitt et offer for kampanjen til "Lars" (ForumAdmin)
"Lars" har i lang tid kjørt en aktiv kampanje mot ZOE.
"Lars" ønsker å fjerne all omtale av AC43kW dette medfører at mange slik som deg ikke er klar over at det i dag faktisk produseres biler i Europa som kan hurtiglade på AC (400V 63A trefase TN-strøm)

Grønn Kontakt sin prispolitikk på AC passer ikke for denne bilmodellen, men folk med andre bilmodeler som har dårlig AC-lader egenskaper liker GK sin prispolitikk på AC.

Jeg mener det er riktig å kunne kritisere GK sin prispolitikk da den ikke paser meg og mitt behov.

Vi får bare håpe at det kommer nye sterke ladeleverandører til Norge slik at tilbudet blir bedre enn det er i dag.
Clever fra Danmark skal etter sigende komme til Norge i løpet av året. Dersom selskapet bygger ut i Norge på samme måte som i resten av EU vil deres tilbud dekke mitt behov bedre enn GK og Fortum gjør i dag.

Speeder

Sitat fra: bositron på søndag 02. april 2017, klokken 08:55
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 01. april 2017, klokken 22:36
Sitat fra: bositron på onsdag 29. mars 2017, klokken 20:32
@nr1rayner
Jeg anbefaler deg å lese innlegget til "THE" tidligere i denne tråden så forstår du kanskje hva jeg mener.
Etter at du har gjort det kan du ta deg en tur innom GK sin universielle hurtiglader i Nes i Ådal, så vil det muligens gå et lys opp for deg også.

Har lest, og skjønner.


"Lars" ønsker å fjerne all omtale av AC43kW dette medfører at mange slik som deg ikke er klar over at det i dag faktisk produseres biler i Europa som kan hurtiglade på AC (400V 63A trefase TN-strøm)
Ja, det er nok Lars som har ansvaret for att Renault i Norge ikke tilbyr 43kw varianten...

PS: Det er forskjell på å fjerne all omtale av 43kW og ditt forsøk på å dra 43kW inn i alle tråder om lading. 43kW er ett tema for de spesielt interreserte, face it.
Zoe 43kW

Burger

Bositron: Trodde Zoe hadde sluttet med 43kw jeg. Og det var ikke forumadmin som fikk til motstand mot 43kw. Det var en viss v-i-c som klarte å spore alle diskusjoner inn på sin oppfatning av fortreffeligheten til 43kw. Jeg synes forumadmin lot ham holde på for lenge. Litt morro var det dog, etter å ha funnet opp ett utrykk og brukt det ti ganger så ble det presentert som faktum.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Beckern

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 01. april 2017, klokken 22:36
Sitat fra: bositron på onsdag 29. mars 2017, klokken 20:32
@nr1rayner
Jeg anbefaler deg å lese innlegget til "THE" tidligere i denne tråden så forstår du kanskje hva jeg mener.
Etter at du har gjort det kan du ta deg en tur innom GK sin universielle hurtiglader i Nes i Ådal, så vil det muligens gå et lys opp for deg også.

Har lest, og skjønner. Trenger virkelig ikke å kjøre til Ådal for å skjønne hvilken type lader det er snakk om når 43kw og Zoe nevnes.
Men der du siterer meg, og svarer, ser det virkelig ikke ut som lyset hadde gått opp for deg.
Du nevner ikke Zoe en eneste gang, og svært få av de andre som gjør det også.
Zoe er den eneste bilen som har problemet/fordelen med å kunne lade på semihurtig og hurtig med særlig hastighet, det er svært få slike 43kw ladere, og langt fra alle Zoe som kan benytte seg av det.
Har det vært diskusjon om alternative lademåter på Zoe, under Renault-delen av forumet skulle jeg skjønt det. Men her snakker man altså om et temmelig sært tilfelle, ikke i Renault-delen av forumet, da kan det jo i det minste være greit å nevne at det er faktisk Zoe og 22kw vs 43kw man snakker om, eller hva?
Av manges kommentarer ser det jo ut som at all lading selges i 15-minutts bolker hos GK, og det er jo virkelig ikke tilfellet.

Det er et vanlig problem at svært mange ladetråder dreier overt til å dreie seg om 43kW desverre.
Denne tråden handler egentlig om betaling pr. kW. og hvem skulle tro det etter å skummet gjennom de siste 3 sidene.

OnTopic: Jeg er tilhenger av minuttmodellen. Men på 50kW laderene kan man vurdere å øke prisen når man passerer 30 -45 min uansett hvor mye man fortsetter å lade. En Tesla som skal stå i to timer å lade er ikke direkte festlig å stå i kø bak. Som andre skriver: Tid er penger.

TM

Det blir nok ikke så populært å komme bak en Ampera-e heller som skal lade fra 0-80 %. Men minuttprising er nok det riktigste uansett. Og sett fra leveranørens side så vil det virke rart å innføre straffetiltak for de som kjøper mye av en vare. Det er vanskelig å vite hvordan langrekkevidde-elbiler med batteri på 60 kWh vil påvirke ladekøene. Stort batteri vil bety mindre bruk av hurtigladere, men samtidig vil større rekkevidde medføre at flere bruker elbilen på langturer. Uansett tror jeg de fleste som hurtiglader vil begrense tiden (og prisen) så mye som mulig. Når jeg ser på mitt eget kjøremønster, så vil jeg med 60 kW batteri nærmest eliminere behovet for hurtiglading og derfor bidra til mindre ladekø.

sylwester

Sitat fra: TM på søndag 23. april 2017, klokken 19:36
...
Og sett fra leveranørens side så vil det virke rart å innføre straffetiltak for de som kjøper mye av en vare.
...

Nei, men jeg tror at i det det er nok biler med 100kW+-ladere så kan de begynne å straffe biler som f.eks. Ampera-e som kun har 50kW ved å øke prisen per minutt for å maksimere inntektene sine.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på søndag 23. april 2017, klokken 20:13
Sitat fra: TM på søndag 23. april 2017, klokken 19:36
...
Og sett fra leveranørens side så vil det virke rart å innføre straffetiltak for de som kjøper mye av en vare.
...

Nei, men jeg tror at i det det er nok biler med 100kW+-ladere så kan de begynne å straffe biler som f.eks. Ampera-e som kun har 50kW ved å øke prisen per minutt for å maksimere inntektene sine.

Det blir nok heller slik at man kan velge mellom å bruke 50kW hurtigladere og raskere varianter tenker jeg, med forskjellig pris. F.eks 2,50,- pr. minutt for 50kW (som i dag) og 10,- pr. minutt for en 150kW variant.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Jeg tror de kommer til å la de gamle laderene være til samme pris som idag og bygge ut nye 150kW i tillegg til en annen pris.
I det det er kø så er det mer å tjene på å la 150kW lade i 150kW hele tiden eller muligens en og annen som er villig til å betale mye for samme hastighet siden de trege er opptatt. Vinn vinn.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA