Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptiv Cruise fungerer ikke

Startet av pwb, lørdag 03. juni 2017, klokken 17:27

« forrige - neste »

pwb

Tesla skal ta betalt pr kw man fyller, noe som jo er det eneste riktige. Grønn kontakt har sagt at de ikke kan det pga. at de ikke har lov. Har Tesla fått lov eller har de kjøpt seg lisens eller er ikke dagens regelverk slik som Grønn kontakt tror? Eller kanskje det er endret i det siste? Vil nå andre kunne komme etter og faktisk selge en vare til lik pris til sine kunder eller vil de fortsette med det tullet de driver med i dag?

"Vi har p.t. ikke lov til å ta betalt per kWh."
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=21904.15

elektrolux

Utrolig at det er ulovlig å ta betalt for eneste fornuftige enheten i forbindelse med lading. Nemlig kWt.

Alle andre varer kan lovlig videreselges til innkjøpspris, eller med et påslag, men når vi skal lade en elbil må kreativ prising utvikles. Som oftest benyttes ladetid, men siden biler lader med alt fra 3 kW til 22 kW, blir det vanskelig å lage en rettferdig prismodell når en ikke kan prise den varen en egentlig selger.

Her må lovendring på plass!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zbk

Grønn kontakt har da allerede løst dette for AC-lading! Der tar de kr2.40 pr kWt, men priset som 60øre/kW effekt/15min. Så det er tydeligvis fullt mulig å få til.

Nå hører jeg til leiren som mener at ren kWt-prising på hurtigladerene vil kvele elbil-utviklingen fordi det er altfor mange arrogante idioter som vil blokkere laderene i lang tid om det ikke koster noe særlig fordi de lader sakte.

Noen mulige prismodeller som avhjelper dette noe kan jo tenkes. Mitt forslag er som følger:

Pris pr kWt, men med et minimumsbeløp pr. minutt som gjør det billigere å flytte over på AC-lader når man bikker under (feks) 15kW effekt. Lader man på hurtiglader med under (feks) 7kW kan minimumsbeløpet dobles.

Man kunne også lagt inn at de første 10min var det kWt-pris uansett, så får bilen tid til å øke ladefarten litt om batteriet er veldig kaldt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

m0nkey

Fortum har/skal også begynne å ta betalt per kWh for AC lading ved et parkeringshus i Oslo.
KIA Soul EV Classic (2015)

bositron

Sitat fra: zbk på mandag 27. mars 2017, klokken 08:12
Grønn kontakt har da allerede løst dette for AC-lading! Der tar de kr2.40 pr kWt, men priset som 60øre/kW effekt/15min. Så det er tydeligvis fullt mulig å få til.

Nå hører jeg til leiren som mener at ren kWt-prising på hurtigladerene vil kvele elbil-utviklingen fordi det er altfor mange arrogante idioter som vil blokkere laderene i lang tid om det ikke koster noe særlig fordi de lader sakte.

Noen mulige prismodeller som avhjelper dette noe kan jo tenkes. Mitt forslag er som følger:

Pris pr kWt, men med et minimumsbeløp pr. minutt som gjør det billigere å flytte over på AC-lader når man bikker under (feks) 15kW effekt. Lader man på hurtiglader med under (feks) 7kW kan minimumsbeløpet dobles.

Man kunne også lagt inn at de første 10min var det kWt-pris uansett, så får bilen tid til å øke ladefarten litt om batteriet er veldig kaldt.

Grønn kontakt sin prismodel for AC ladning er dum.
Hvorfor skal man "tvinge" noen til å stå i 15 minutter for at det ikke skal bli for dyrt.

Kostnaden for Grønn kontakt blir da 0,60 * 43 = 25,8 kr pr 15 min
Nå er det jo mulig at ladeefekten vil falle i løpet av 15 min, likevel tar Grønn kontakt betalt etter maks effekt utak.

Det er jo dumt at Grønn kontakt vil man skal stå og sperre hurtigladeren p.g.a en prisstruktur som selger hurtigladning pr 15 min og ikke pr min.

Fortum sin løsning er da meget bedre siden de selger hurtigladning pr min og ikke pr 15 min.


Egil Fonn

Jeg mener grønn kontakt har en grei prising. Dessuten tilbyr de volum rabatt. Her er deres priser.
Registrerte kunder (lading med Grønn kontakt sin app eller ladebrikke)
Hurtiglading: kr 2,50 per påbegynte minutt, før rabatt.
Flexilading: kr 0,60 per kW påbegynte kvarter.
Drop-in/sms
Hurtiglading: kr 3,00 per påbegynte minutt.
Flexilading: kr 0,75 per kW påbegynte kvarter. 
Slik beregner du prisen for flexilading
Snitteffekt x pris x antall påbegynte kvarter.
Eksempel (lading med 10 kW snitteffekt i 56 minutter):
10 (snitteffekt) x 0,6 (pris) x 4 (antall kvarter) = kr 24,00.

Få volumrabatt!
Vi beregner rabatt basert på hvor mye du har ladet for, per måned:
Ladesum per måned, inkl. mva.   Rabatt
Kr 0 – 100   ÷ 0 %
Kr 101 – 250   ÷ 10 %
Kr 251 – 500   ÷ 20 %
Kr 501 – 750   ÷ 30 %
Kr 750 – ∞   ÷ 40 %
Så fort du har ladet for over 100 kroner, får du automatisk 10 % rabatt ved neste lading. Når du har ladet for over 250 kroner går du opp til 20% – og så videre. Ved månedsskiftet sjekker vi hvor mye du har ladet for i forrige måned. Dersom du ikke har ladet nok til å holde deg på det rabattnivået du er på, blir du automatisk satt ned ett nivå.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

bositron

#6
Sitat fra: elektrolux på mandag 27. mars 2017, klokken 07:43
Utrolig at det er ulovlig å ta betalt for eneste fornuftige enheten i forbindelse med lading. Nemlig kWt.

Alle andre varer kan lovlig videreselges til innkjøpspris, eller med et påslag, men når vi skal lade en elbil må kreativ prising utvikles. Som oftest benyttes ladetid, men siden biler lader med alt fra 3 kW til 22 kW, blir det vanskelig å lage en rettferdig prismodell når en ikke kan prise den varen en egentlig selger.

Her må lovendring på plass!

Når det gjelder AC ladning er vel spennet 1 kW til 43 kW
Når det gjelder DC ladning er vel spennet 22 kW til 130kW

Det er vel også planlagt utbygd i EUROPA DC ladning på over 300 kW

Tilkoblingsboks for AC ladning koster ca   20.000 for 43kW (400V 63A)
Tilkoblingsboks for DC ladning koster ca 500.000 for 50kW (400V 125A)

En må anta at DC tilkoblingsboks på over 300 kW vil koste mer, har ikke sett prisanslag for disse.

Pris ved salg av Hurtigladning som AC 43kW bør jo være betydelig billigere enn salg av Hurtigladnimng som DC da investeringskostnadene ved innkjøp av AC tilkoblingsbokser vesentlig rimligere en DC tilkoblingsbokser

F.eks vil disse prisene gi ladelevrandøren grei fortjeneste

kr 1,50 pr kWt ved salg med en AC tilkoblingsboks.
kr 3,00 pr kWt ved salg med en DC tilkoblingsboks.

Efaringsmessig så er det jo mindre kluss og feil ved AC ladning da dette vesentlig enklere rent teknisk. DC Ladning er det ofte kluss med

Pris / Teknisk info AC hurtigladning

http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=249520&Vare=102462

http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=249520&Vare=49763

zbk

Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 08:37
Grønn kontakt sin prismodel for AC ladning er dum.
Hvorfor skal man "tvinge" noen til å stå i 15 minutter for at det ikke skal bli for dyrt.

Kostnaden for Grønn kontakt blir da 0,60 * 43 = 25,8 kr pr 15 min
Nå er det jo mulig at ladeefekten vil falle i løpet av 15 min, likevel tar Grønn kontakt betalt etter maks effekt utak.

Prisingen til Grønn Kontakt er på snitteffekt, så sjekk fakta før du buser ut.

Jeg er enig at en finere granularitet på tidsoppdelingen hadde vært bedre, spesielt når man trenger ca 20min ac-lading for å komme hjem, men dette er i praksis bare et "problem" for  noen få el-biler som kan ac-lade med anstendig fart.

Lader du med lavere snitteffekt enn 25kW kommer Grønn kontakt bedre ut enn Fortum, men tar du hensyn til at Fortum minuttpriser tipper jeg at for 22kW kommer man stort sett ganske likt ut prismessig. For alle lavere effekter priser Fortum seg ut av markedet.

Uansett er dette på siden av tråden. Poenget er at Grønn kontakt gir deg forutsigbar pris pr kWt for AC-ladingen, det gjør ikke noen andre.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Lars C. Krogenæs

Det er fullt lovlig å ta betalt per kW og det er dermed opp til den enkelte tilbyder å finne en fornuftig prismodell.

Se debatt om dette her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32276.0.html

En modell der man betaler for å okkupere en hurtiglader, gjør at kapasiteten utnyttes på en god måte. En modell med prid basert utelukkende på kW, gjør at man blir stående lengre. Så hvis man skal ha med et kW element, mener jeg fette bør være i kombinasjon med en tidsfaktor.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

bositron

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 27. mars 2017, klokken 09:06
Det er fullt lovlig å ta betalt per kW og det er dermed opp til den enkelte tilbyder å finne en fornuftig prismodell.

Se debatt om dette her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32276.0.html

En modell der man betaler for å okkupere en hurtiglader, gjør at kapasiteten utnyttes på en god måte. En modell med prid basert utelukkende på kW, gjør at man blir stående lengre. Så hvis man skal ha med et kW element, mener jeg fette bør være i kombinasjon med en tidsfaktor.

Lars

Lars jeg er uening med deg.

Dersom en ladestasjon er opptatt over lengre tid vil dette medføre at ladelevrandørene vil sette opp flere ladestasjoner der for å få større fortjeneste.

Se f.eks Skøyen og IKEA på vestsiden av Oslo med høy elbil tethet
Her er det utplassert bra med DC ladere.

Skøyen og IKEA mangler AC hurtigladning

Lars C. Krogenæs

#10
Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 08:50
Tilkoblingsboks for AC ladning koster ca   20.000 for 43kW (400V 63A)
Tilkoblingsboks for DC ladning koster ca 500.000 for 50kW (400V 125A)

En 43kW-boks kan koste så lite den vil (Selv om prisen du her viser til er helt feil, og langt unna faktisk pris). Det selges ikke elbiler som kan nyttiggjøre seg 43kW uttakene, og da er det uinteressant. På den andre siden finnes det over 100.000 elbiler som kan bruke DC hurtiglading, og dermed finnes det et marked for å sette opp slike hurtigladere.

Hvis det fantes et marked for 43kW lading, hadde operatørene selvfølgelig tilbudt dette.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Øyvind.h

Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 09:12
Lars jeg er uening med deg.

Dersom en ladestasjon er opptatt over lengre tid vil dette medføre at ladelevrandørene vil sette opp flere ladestasjoner der for å få større fortjeneste.

Tviler dessverre sterkt på at det er noen fortjeneste i det å selge strøm i lav hastighet fra så dyrt utstyr.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 09:12
Lars jeg er uening med deg.

Dersom en ladestasjon er opptatt over lengre tid vil dette medføre at ladelevrandørene vil sette opp flere ladestasjoner der for å få større fortjeneste.

Se f.eks Skøyen og IKEA på vestsiden av Oslo med høy elbil tethet
Her er det utplassert bra med DC ladere.

Skøyen og IKEA mangler AC hurtigladning

Operatørene er nødt til å få inntjening på utstyret sitt, samtidig som de ønsker å utvide der det er mulig. Det gjør de med en prismodell som skal utnytte utstyret de allerede har best mulig, og så utvider de der det er fornuftig ut ifra en kost/nytte analyse. På steder med stor trafikk, og det er mulig å hente mer strøm til en billig penge, samt at det er plass, vil det settes opp flere ladere.

Nå er det lite etterspørsel etter 43kW AC lading, ettersom det ikke selges elbiler som man kan benytte seg av dette, så den ballen er død inntil det kommer mange biler som kan bruke dette.

Foreslår derfor at du dropper videre argumentasjon om AC 43kW lading i denne tråden. Diskuter gjerne 43 kW lading, men gjør det i en relevant tråd, gjerne her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23940.0.html

Eller opprett en egen tråd hvis du vil det :-)
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 09:12
Skøyen og IKEA mangler AC hurtigladning

Nei, det er ZOE som mangler DC hurtiglading :-)
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rav4_EV

Når en hurtiglader ofte koster 250.000 kroner og strømmen koster 1 kr per kWh er det ikke vanskelig å se at man ønsker å ta en fast pris fremfor å knytte det opp til forbruk.

Man driver kortidsutleie av en dyr omformer og strømmen får du på kjøpet.

Med effektavgifter betyr det at strømmen nesten er gratis etter at førstemann har hurtigladet hver måned.

En prismodell basert på mengde energi er kun interessant for de som vil stå unødvendig lenge på ladestasjonen. Da kan det være behagelig å forsvare prismodellen med at alternativet er ulovlig.

'
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA