Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptiv Cruise fungerer ikke

Startet av pwb, lørdag 03. juni 2017, klokken 17:27

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 28. mars 2017, klokken 20:56
Si meg, er det nesten INGEN som har fått med seg (pris) forskjellen hos Grønn Kontakt mellom DC hurtiglading og AC "semi-hurtiglading"?
En hel drøss med kommentarer om at GK har teit prismodell med betaling pr 15 min.

GK sin prismodell er kjempefin (mye bedre enn Fortum's på AC):
DC hurtiglading 2,50 pr min (likt for begge). Her blir det billigst for bruker å lade på høyest mulig hastighet.
AC "semihurtig" 0,6kr pr kW pr 15 min. Betaler da i beste fall 2,4kr/kWh, som ikke er ille for "bortelading", OG prisen blir lik uansett hvilken bil man lader.
Her er imidlertid Fortums pris idiotisk, 1kr pr min, noe som gjør den alt for dyr for de fleste til å orke å bruke. Med GK's prismodell kan det absolutt være aktuelt å plugge inn på en semi-hurtig hvis man bare trenger en liten boost og QC er opptatt.

Fortum kan godt være billigere også. Jeg lader til tider på 7,4kW i Moss, betaler da 0,15 pr. minutt til Fortum. Det er halve prisen av det Grønn Kontakt skal ha. Fortum har forskjellige priser på forskjellige steder. 22kW AC på den lokale Coop'en her koster f.eks 0,60 pr. minutt, ikke en krone.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på tirsdag 28. mars 2017, klokken 22:02
Drøyt å kalle det universell hurtiglader når den ikke kan lade Tesla også. Ikke at det er det helt store problemet på den lokasjonen, med 12 Tesla-tårn ved siden av :) Kan forøvrig anbefale stedets flesk og duppe!

Tesla lader fint på CHAdeMO. Du må bare kjøpe riktig adapter. Akkurat som du må kjøpe type 2 kabel for å lade på 22kW AC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Lader gjør den jo, men hurtig? Tregt i forhold til hva den kan i hvert fall.

bositron

#48
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 28. mars 2017, klokken 20:56
Si meg, er det nesten INGEN som har fått med seg (pris) forskjellen hos Grønn Kontakt mellom DC hurtiglading og AC "semi-hurtiglading"?
En hel drøss med kommentarer om at GK har teit prismodell med betaling pr 15 min.

GK sin prismodell er kjempefin (mye bedre enn Fortum's på AC):
DC hurtiglading 2,50 pr min (likt for begge). Her blir det billigst for bruker å lade på høyest mulig hastighet.
AC "semihurtig" 0,6kr pr kW pr 15 min. Betaler da i beste fall 2,4kr/kWh, som ikke er ille for "bortelading", OG prisen blir lik uansett hvilken bil man lader.
Her er imidlertid Fortums pris idiotisk, 1kr pr min, noe som gjør den alt for dyr for de fleste til å orke å bruke. Med GK's prismodell kan det absolutt være aktuelt å plugge inn på en semi-hurtig hvis man bare trenger en liten boost og QC er opptatt.

Ærlig nok leste jeg bare første side her, mulig det var noen som forstod det på 2. side..

Det er viktig å huske på at ulike biler har ulike egenskaper.
Eierne av elbiler har ulike behov.

I dag har vi to store leverandører av ladetjenester i Norge.

Disse to leverandørene av ladetjenster velger å prise sine tjenester ulikt.
Grønn Kontakt velger å selge hurtigladning i bolker av 15 minuter på samme måte som f.eks Cirkle K (Gamle Statoil). Dette mener jeg er uheldig da en på "passe" klokka fremfor å lade den mengde strøm en trenger.

Nå kommer det en ny aktør inn på banen snart fra Danmark som skal samarbeide med Reitangruppen. La oss håpe at denne aktøren kan bidra til å dekke de behov som dagens to hovedleverandører ikke dekker.

Fortum har valgt å selge fri ladning på årsbasis samme som AR gjør.
Fortum velger så under avtaleperioden å fjerne det ladetilbudet de har solgt inn ved å fjerne et stort antall ladere som gav det aktuelle tilbudet. Slik oppførsel iriterer selvfølgelig de som blir rammet.

Jeg håper at vi kan få inn flere sterke ladeleverandører som diffrensierer sitt tilbud, slik at alle som har elbil kan benytte seg av et tilbud den enkelte finner hensiktsmessig.

Håper at alle kan vise en viss forståelse for at ikke alle har de samme behov for type elbil og tjenester fra ladeleverandørene.

Det er trist at ENOVA ikke følger opp Fortum og Grønn kontakt på at de oppfyller de betingelsene de far mottatt støtte på.

Et krav fra ENOVA som både Fortum og Grønn kontakt ignorer er kravet til at det på alle steder som har fått støtte skal settes opp AC lading med minimum 22kW effekt.

Et pilotsignal på 29A elelr 30A oppfyller ikke ENOVAS krav.
For å kunne levere minimum 22kW effekt må pilotsignalet minimum være 32A

3irikur

Sitat fra: Ferry på tirsdag 28. mars 2017, klokken 22:35
Lader gjør den jo, men hurtig? Tregt i forhold til hva den kan i hvert fall.
Rimelig hurtig sammenliknet med normallading på schuko, og det er det som er sammenlikningsgrunnlaget når man kaller det hurtiglading. At superladerene til Tesla er ennå raskere er irrelevant i begrepssammenheng.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

pudderjagar

Sitat fra: bositron på onsdag 29. mars 2017, klokken 06:50
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 28. mars 2017, klokken 20:56
Si meg, er det nesten INGEN som har fått med seg (pris) forskjellen hos Grønn Kontakt mellom DC hurtiglading og AC "semi-hurtiglading"?
En hel drøss med kommentarer om at GK har teit prismodell med betaling pr 15 min.

GK sin prismodell er kjempefin (mye bedre enn Fortum's på AC):
DC hurtiglading 2,50 pr min (likt for begge). Her blir det billigst for bruker å lade på høyest mulig hastighet.
AC "semihurtig" 0,6kr pr kW pr 15 min. Betaler da i beste fall 2,4kr/kWh, som ikke er ille for "bortelading", OG prisen blir lik uansett hvilken bil man lader.
Her er imidlertid Fortums pris idiotisk, 1kr pr min, noe som gjør den alt for dyr for de fleste til å orke å bruke. Med GK's prismodell kan det absolutt være aktuelt å plugge inn på en semi-hurtig hvis man bare trenger en liten boost og QC er opptatt.

Ærlig nok leste jeg bare første side her, mulig det var noen som forstod det på 2. side..

Det er viktig å huske på at ulike biler har ulike egenskaper.
Eierne av elbiler har ulike behov.

I dag har vi to store leverandører av ladetjenester i Norge.

Disse to leverandørene av ladetjenster velger å prise sine tjenester ulikt.
Grønn Kontakt velger å selge hurtigladning i bolker av 15 minuter på samme måte som f.eks Cirkle K (Gamle Statoil). Dette mener jeg er uheldig da en på "passe" klokka fremfor å lade den mengde strøm en trenger.

Nå kommer det en ny aktør inn på banen snart fra Danmark som skal samarbeide med Reitangruppen. La oss håpe at denne aktøren kan bidra til å dekke de behov som dagens to hovedleverandører ikke dekker.

Fortum har valgt å selge fri ladning på årsbasis samme som AR gjør.
Fortum velger så under avtaleperioden å fjerne det ladetilbudet de har solgt inn ved å fjerne et stort antall ladere som gav det aktuelle tilbudet. Slik oppførsel iriterer selvfølgelig de som blir rammet.

Jeg håper at vi kan få inn flere sterke ladeleverandører som diffrensierer sitt tilbud, slik at alle som har elbil kan benytte seg av et tilbud den enkelte finner hensiktsmessig.

Håper at alle kan vise en viss forståelse for at ikke alle har de samme behov for type elbil og tjenester fra ladeleverandørene.

Det er trist at ENOVA ikke følger opp Fortum og Grønn kontakt på at de oppfyller de betingelsene de far mottatt støtte på.

Et krav fra ENOVA som både Fortum og Grønn kontakt ignorer er kravet til at det på alle steder som har fått støtte skal settes opp AC lading med minimum 22kW effekt.

Et pilotsignal på 29A elelr 30A oppfyller ikke ENOVAS krav.
For å kunne levere minimum 22kW effekt må pilotsignalet minimum være 32A

Da er feil at GK selger strøm i bolker på 15 minutt. Du betaler for den tida du er tilkobblet og ikkje meir. Så lader du i 17 min så betaler du for 17 minutt. Ikkje 30 minutt
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bositron

#51
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 29. mars 2017, klokken 17:43
Da er feil at GK selger strøm i bolker på 15 minutt. Du betaler for den tida du er tilkobblet og ikkje meir. Så lader du i 17 min så betaler du for 17 minutt. Ikkje 30 minutt

På Grønn Kontakt sin web-side ( https://gronnkontakt.no/ofte-stilte-sporsmal/ ) står det følgende om betaling av AC ladning

"Du betaler per påbegynte ladekvarter – av hengig av hvor stor ladeeffekt din bil har."

Dette betyr at man for å lade i 16 minutters betaler litt over 50 kroner ( 0,60 x 43 x 2 = 51,60 ) for ca. 10 kWt dvs ca 5 kroner pr kWt.

Trenger en ca. 20 kWt lader man i 29 minutter og 30 sekunder.
Prisen blir da ca 2,50 kroner pr kWt.

I praksis betaler en like mye for 10 kWt som 20 kWt, dersom en ikke er pirkede nøye med klokka.

Dette betyr at man tenderer til å stå i 30 min siden man har betalt.
Dette kan skape unødig kø på hurtigladerene.

(Nå skal det sies at GK ikke har så mange AC43kW uttak og ikke ønsker å fortelle sine kunder hvor de har gjemt dem bort)

nr1rayner

Nei men kjære vene da!
Når man siterer et innlegg må man da vitterlig ha lest det vel??

AC-lading er da vitterlig ikke hurtiglading!
De aller fleste stolper har max 22kw, som de kaller semi-hurtig.

HURTIGlading 2,50kr pr minutt

Type2-kontakt "semihurtig" 0,60 kr pr kW pr påbegynte 15 min.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bositron

#53
Så var det med å ta inn over seg at ulike biler har ulike egenskaper.
En kan ikke forvente at alle her på forumet kjenner alle bilmodeller.
Noe også en del innlegg bærer preg av.

@nr1rayner
Jeg anbefaler deg å lese innlegget til "THE" tidligere i denne tråden så forstår du kanskje hva jeg mener.
Etter at du har gjort det kan du ta deg en tur innom GK sin universielle hurtiglader i Nes i Ådal, så vil det muligens gå et lys opp for deg også.

pudderjagar

Ser at GK har auka prisane også frå 0,6 til 0,75kr. På rekninga mi har eg alldri betalt for heile kvarter men kun for minuttar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bositron

#55
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 29. mars 2017, klokken 21:19
Ser at GK har auka prisane også frå 0,6 til 0,75kr. På rekninga mi har eg alldri betalt for heile kvarter men kun for minuttar.

Dersom GK tar betalt pr  minutt også for AC lading så stemmer ikke praksis med hva de skriver på sine websider.

Jeg tror GK angir hvor mange ninutter du har ladet på AC, men tar betalt for hele kvarter

pudderjagar

Får eigentleg ingenting til å stemme verken minuttprising eller kvarterprising:

Snittfart: 21,40 kw
Tid: 24 minutt
Pris: 25,75 kr

Med minuttprising: 16,05 kr
Kvarterprising: 32 kr
Kvarterprising med 0,6 pr kw ser ut til å stemme. Men da står vitterleg at da er 0,75kr som er prisen.

Med så høg snittfart så er da ikkje store muligheten for høgare fart på ein 22kw stolpe med Zoe som er kjent for aldri å gå over hastighet iallfall.

Vel, vel. Då er ikkje GK så billig lengre. Synd for dei då. Ser og at hurtigladerprisen er skrudd opp til 3 kr pr minutt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bositron

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. mars 2017, klokken 13:24
Men er det hensiktsmessig å sette så kraftig omformer-utstyr i alle biler? Slik jeg forstår problemstillingen her er det snakk om hurtiglading/langtur.

Bilene begynner nå å krype forbi 50kW og opp mot 70-100kW. Skal man utstyre absolutt alle biler med onboard omformer for 50-100kW istedenfor å ha det stasjonært?
Trenger alle biler kjøre rundt med dette (mtp vekt og kostnad) når behovet for hurtiglading gjerne bare er noen få ganger i året? Høres ikke hensiktsmessig ut?
Og under 43kW vil nok ikke bli et tema for langtur/hurtiglading i fremtiden, så den ballen bør legges død.

Det er en misfortåelse at god AC lader kapasitet gir store vekt eller kostnadsøkninger.
Dette handler kun om å utnytte tiljennelig teknologi og ikke bruke gårsdagens teknologi.

bositron

#58
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 29. mars 2017, klokken 22:09
Får eigentleg ingenting til å stemme verken minuttprising eller kvarterprising:

Snittfart: 21,40 kw
Tid: 24 minutt
Pris: 25,75 kr

Med minuttprising: 16,05 kr
Kvarterprising: 32 kr
Kvarterprising med 0,6 pr kw ser ut til å stemme. Men da står vitterleg at da er 0,75kr som er prisen.

Med så høg snittfart så er da ikkje store muligheten for høgare fart på ein 22kw stolpe med Zoe som er kjent for aldri å gå over hastighet iallfall.

Vel, vel. Då er ikkje GK så billig lengre. Synd for dei då. Ser og at hurtigladerprisen er skrudd opp til 3 kr pr minutt.

Kan se slik ut ja

21.40 * 0.6 * 2 = 25.6      dvs ca 3,00 kroner pr kWt   

Hvordan GK regner ut "snittfart" er uklart. Min erfaring er det brukes max effekt og dette blir kalt "snittfart".
Vet noen hvor ofte GK sampler effektverdien eller hvordan de rent teknisk får frem et tall for "snittfart"?

Øyvind.h

Sitat fra: bositron på torsdag 30. mars 2017, klokken 05:58
Det er en misfortåelse at god AC lader kapasitet gir store vekt eller kostnadsøkninger.
Dette handler kun om å utnytte tiljennelig teknologi og ikke bruke gårsdagens teknologi.

Har du eksempler? Den eneste løsningen jeg kjenner til er Renault chameleon laderen som sitter i Zoe. Den er ekstremt ineffektiv ved saktelading. Den støtter heller ikke mer enn 43kW, noe som blir for lite på langtur.

Men legg gjerne ut noen linker til AC utstyr som støtter type 50-100kW uten store ulemper med pris, saktelading eller vekt ift det som tilbyr rundt 7-11kW effekt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA