Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptiv Cruise fungerer ikke

Startet av pwb, lørdag 03. juni 2017, klokken 17:27

« forrige - neste »

gigafactory

Senk intervallet til 5 min eller mindre, problem solved? Uansett er GK sin faktureringsløsning milevis bedre enn Fortums på 22 kW AC. Selv om en har 11 kW ombordlader, så blir det jo 5+ kr per kWh hos Fortum. Syns ikke GK får nok kred for volumrabatten på DC-lading heller.  :+1:

bositron

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. mars 2017, klokken 11:48
Støtter Bositron på at mange flere AC ladepunkt bør rulles ut.

Disse bør støtte 22 kW og ta betalt for kWt en lader. Gjerne med en minuttpris etter fullading.

Zaptec har allerede slike for salg for 1/15 av prisen på en DC lader. altså kan en tilby 15 biler lading for samme pris som en bil på en DC lader

Sett fra mitt ståsted og mine behov ville jeg foretrekke at man fremfor å sette opp et antall 22kw ladebokser fra zaptec så burde det settes opp noen bokser som kunne levere hurtigladning på type 2 kontakten.

Opp til f.eks 8 stykker  crOhm EVSE1M63 - 43 kW

http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=249520&Vare=102462

Disse kan så "snakke" sammen og dele på tilgjennelig effekt dersom en ikke kan alokere 8 * 43 kW til disse laderene.

Til opplysning så har jeg ingen økonomiske interesser i produktet crOhm EVSE1M63.

Prinsipielt ut i fra mitt personlige behov for ladning ønsker jeg at ladepunktene kan levere 43 kW ikke kun 22kW for da kan jeg lade på halv tid.

Nå er det vel mulig å be om at f.eks Hafslund leverer 80A 400 V og sette opp noen punkter av typen crOhm EVSE1M63, som AC hurtigladerpunkter.

Sist jeg skjekket så var det ingen effektbetaling på 80A 400 V fra Hafslund .

Ja det er et poeng at det for øyeblikket ikke selges så veldig mange nye biler som kan lade med AC43kW.

I EU bygges det ut fulverdig ladeinfrastruktur, det er trist at vi ikke gjør det i Norge.

Nå Kommer det to danske selskaper inn i Norge som i Danmark og Sverige har bygget ut en fulverdig ladeinfrastruktur. Det er jo mulig at disse selskapene ser en verdi i å ha et fulverdig tilbud i Norge også.


Robert Sund

Sitat fra: fredag på mandag 27. mars 2017, klokken 12:55

Måleren står vel på anlegget, og ikke på hvert enkelt ladeuttak? Og slike anlegg består gjerne også av et par multistandard DC-ladestasjoner, som ikke alltid er i bruk.

Man kan da måle totaleffekten på anlegget, og tillate 43kW når kapasiteten er tilgjengelig, uten å trigge effektavgift. Når kapasiteten er sprengt, så kan man strupe effekten på ladepunktet ned til feks 22kW.
+1

Og jeg synes forøvrig av "markedsprinsippene" er dradd for langt, og det ofte fører til ulemper uten noen som helst fordeler.

Hadde ladestasjoner vært behandlet som infrastruktur fra begynnelsen kunne alle laderne gitt full gass samtidig uten noe effektavgift og det ville blitt mer penger til finansiering av forsyningen av strøm (fordi det totale salget som finansierer både ladestasjonen og foryningen av strøm ville gått opp). Og hvis det var nødvendig kunne effekten strupes både på AC og DC og derved øke leveringssikkerheten ytterligere, og kun hvis det var nødvendig.


I stedet har vi dårligere utnyttelse av kapasitet, dårligere tilbud til befolkningen, dårligere finansiering fra brukerne, dårligere evne til seighet (på grunn av manglende nedregulering), tungvinte regler og manglende ladere i store deler av landet. Vi trenger ikke styre infrastruktur etter NeoCon prinsipper, det er noe "vi" har valgt.


@gigafactory
+1
Enig både i sammenligningen av GK og Fortum, og ang. volumrabatten.

Hvorfor ikke like godt 4 øre pr. kW minutt? Da ville det være samme granularitet som for DC. Og hvorfor ikke gjennomsnitt for hele kvarteret slik jeg foreslo, det ville gitt fast kWh pris selv om NVE skulle velge de gamle relglene?

bositron

Sitat fra: gigafactory på mandag 27. mars 2017, klokken 14:07
Senk intervallet til 5 min eller mindre, problem solved? Uansett er GK sin faktureringsløsning milevis bedre enn Fortums på 22 kW AC. Selv om en har 11 kW ombordlader, så blir det jo 5+ kr per kWh hos Fortum. Syns ikke GK får nok kred for volumrabatten på DC-lading heller.  :+1:

Da er det jo trist at noen har valgt et bilmerke / bilmodell som ikke har en fornuftig størrelse på AC-ladningen.

Dette må jo være en feil med bilmodellen ikke ladetilbudet.

Jeg regner med at det var et bevist valg å velge en bil med "dårlig AC-lader kapasitet"

Robert Sund

Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 14:22
Sitat fra: gigafactory på mandag 27. mars 2017, klokken 14:07
Senk intervallet til 5 min eller mindre, problem solved? Uansett er GK sin faktureringsløsning milevis bedre enn Fortums på 22 kW AC. Selv om en har 11 kW ombordlader, så blir det jo 5+ kr per kWh hos Fortum. Syns ikke GK får nok kred for volumrabatten på DC-lading heller.  :+1:

Da er det jo trist at noen har valgt et bilmerke / bilmodell som ikke har en fornuftig størrelse på AC-ladningen.

Dette må jo være en feil med bilmodellen ikke ladetilbudet.

Jeg regner med at det var et bevist valg å velge en bil med "dårlig AC-lader kapasitet"
Hvis ladeoperatøren valgte en modell med hurtigladepris for 43kW AC hastighet, og tilnærmet kWh pris for 22kW og lavere, ville det vært av interesse for deg?

Teknisk sett er det rimelig løsning (for operatør).

Da ville det kunne blitt koblet opp mange 43kW punkter, der de fleste stort sett ville kostet det samme både i bruk og installasjon som 22kW punktene (forutsatt at effektavgiftproblemet blir håndtert), men du ville betalt hurtigladepris for hurtigladingen din.

Og hvis det er greit for deg, hvor mange andre vil benytte tilbudet?


Jeg tviler litt på om operatørene velger å gjøre det, da forskjellige brukere vil ha forskjellige forventninger om hvordan AC stasjonene skal brukes og det kan føre til gnissninger, og det kan føre til usikkerhet for spesielt ferske elbilbrukere om de kan koble seg på AC med "snegleladeren" sin og spise middag slik de kan i dag. Og fordi når det utsyret det er standardisert på i dag er 22kW, blir prisen opp til 43kW høyere enn den teknisk burde vært.

Hvorfor de fleste velger å kjøpe en bil med maks 22kW i dag er åpenbar; selv om man skulle være interressert i mer så finnes de ikke engang (som nye biler).

Øyvind.h

Tesla tok opprinnelig ca 10.000,- for å oppgradere fra 11 til 22kW. I gamledager fikk jeg faktisk utbytte av 22kW ved en anledning.

Men opsjonen ble fjernet. Praktisk talt all treglading foregår med 5-32A (1,2-7,3kW). På langtur er snitteffekten typisk 70-90kW. Det fungerer greit.

Skulle jeg bevege meg utenfor supercharger nettverket er 40kW CHAdeMO adapter til 5000,- (som legges i bilen etter behov, og lånes ellers ut til venner og kjente) en grei backup.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

automat

Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 14:15


Ja det er et poeng at det for øyeblikket ikke selges så veldig mange nye biler som kan lade med AC43kW.

I EU bygges det ut fulverdig ladeinfrastruktur, det er trist at vi ikke gjør det i Norge.

Nå Kommer det to danske selskaper inn i Norge som i Danmark og Sverige har bygget ut en fulverdig ladeinfrastruktur. Det er jo mulig at disse selskapene ser en verdi i å ha et fulverdig tilbud i Norge også.

Hva med en liten reality check her? Hvilket land i verden har størst utbredelse av elbiler? Og i hvilket land er lademarkedet mest utviklet?

Å tro at løsninger som brukes i land som ligger mange år bak oss vil fungere i fremtiden er som å tro på julenissen.

Skulle ladeselskapene klart å tjene penger på de få 43-kwh-bilistene som finnes, så hadde kwh-prisen blitt hinsides høy.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pudderjagar

43 kw har ein anna fordel som ikkje kjem fram her og da er at der er da fast kabel. For dei bilane som bare har type2 så er da mykje meir brukarvennligt.

Du slepp å dra ut ladekabelen hvis du i heiletatt har den med deg.
Du slepp den skittne kabelen inn i bilen igjen.
Du sparer tid sidan du slepp å kveile ut og kveile opp kabelen igjen.

Så til minuset med 43kw:
Dei som har type1 lader kan ikkje kobble seg til. Har du ein 7 kw lader i bilen så kan det fort lønne seg å bruke type2 uttaket hvis du bare trenger ein liten piff for å nå fram til der du skal framfor å stå timesvis i kø.

Min konklusjon og erfaring med type2 på langtur er at da bør være minst 1 fastmontert kabel og 1 type2 kontakt på kvar lokasjon, eller gjerne fleire for den saks skuld.

Med så stort spekter på ladeeffekt 3,6 - 43kw så bør kw være eit ledd i prisen.

PS
Da finnest faktisk ganske mange 43kw ladere i Norge og da er rett som da vært hevda at i utlandet bygger dei 43kw over ein lav sko fremdeles fordi du der får kjøpe bilar med 43kwAC.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. mars 2017, klokken 19:24
Tesla tok opprinnelig ca 10.000,- for å oppgradere fra 11 til 22kW. I gamledager fikk jeg faktisk utbytte av 22kW ved en anledning.

Men opsjonen ble fjernet. Praktisk talt all treglading foregår med 5-32A (1,2-7,3kW). På langtur er snitteffekten typisk 70-90kW. Det fungerer greit.

Jeg har en tur som foretas 1-3 ganger i uken med Teslaen, der jeg bruker en gratis 22kW ladeboks på destinasjonen, som sparer meg for å måtte stoppe og lade underveis.

Dobbeltladeren har spart meg for mange døgn med venting på lading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

#39
Ja skal man kjøre type 40-60 mil på en dag med bare et par timers pause i midten, og helst uten stans på tur/retur passer 22kW bra!
Spesielt om man gjør det ofte kan man faktisk se en verdi i det å oppgradere fra 11 til 16,5kW. Jeg hadde selv utbytte av 22kW på vei fra Esbjerg til Oslo sommeren 2014. CHadeMO laderen i Køben hadde maks 30 min (og jeg hadde ikke adapter). 22kW derimot kunne man stå så lenge man ville på, og det passet bra med 2-3 timers planlagt avbrekk i Køben før videre tur mot Oslo.

Jeg tror dog ikke det kjøremønsteret treffer mange promille av norske personbilturer :) Spesielt turer med 22kW gratis tilgjengelig midtveis. Men det er jo det som er så bra med ekstrautstyr. Man velger bare det man trenger selv.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: fredag på tirsdag 28. mars 2017, klokken 11:32
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. mars 2017, klokken 19:24
Tesla tok opprinnelig ca 10.000,- for å oppgradere fra 11 til 22kW. I gamledager fikk jeg faktisk utbytte av 22kW ved en anledning.

Men opsjonen ble fjernet. Praktisk talt all treglading foregår med 5-32A (1,2-7,3kW). På langtur er snitteffekten typisk 70-90kW. Det fungerer greit.

Jeg har en tur som foretas 1-3 ganger i uken med Teslaen, der jeg bruker en gratis 22kW ladeboks på destinasjonen, som sparer meg for å måtte stoppe og lade underveis.

Dobbeltladeren har spart meg for mange døgn med venting på lading.

Vi har hatt god nytte av den i Finnmark. Der står valgene mellom 22kW AC eller ingenting ;)

Men det blir mindre og mindre poeng. Vi betalte ikke de 12.800,- ekstra for 16,5kW lader i X'en for å si det slik. Hadde det vært mulig å få 22kW for kanskje rundt 6000,- så skulle jeg vurdert det. 16,5kW verdsetter jeg til maks 3000,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Sitat fra: Robert Sund på mandag 27. mars 2017, klokken 15:00
Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 14:22
Sitat fra: gigafactory på mandag 27. mars 2017, klokken 14:07
Senk intervallet til 5 min eller mindre, problem solved? Uansett er GK sin faktureringsløsning milevis bedre enn Fortums på 22 kW AC. Selv om en har 11 kW ombordlader, så blir det jo 5+ kr per kWh hos Fortum. Syns ikke GK får nok kred for volumrabatten på DC-lading heller.  :+1:

Da er det jo trist at noen har valgt et bilmerke / bilmodell som ikke har en fornuftig størrelse på AC-ladningen.

Dette må jo være en feil med bilmodellen ikke ladetilbudet.

Jeg regner med at det var et bevist valg å velge en bil med "dårlig AC-lader kapasitet"
Hvis ladeoperatøren valgte en modell med hurtigladepris for 43kW AC hastighet, og tilnærmet kWh pris for 22kW og lavere, ville det vært av interesse for deg?

Teknisk sett er det rimelig løsning (for operatør).

Da ville det kunne blitt koblet opp mange 43kW punkter, der de fleste stort sett ville kostet det samme både i bruk og installasjon som 22kW punktene (forutsatt at effektavgiftproblemet blir håndtert), men du ville betalt hurtigladepris for hurtigladingen din.

Og hvis det er greit for deg, hvor mange andre vil benytte tilbudet?


Jeg kjørte drøyt 640 km med Zoe i går. Jeg kjørte konsekvent forbi 22kW ladeuttak både fra Fortum og Grønn kontakt. Alle (betalte) ladingene underveis ble gjort på Fortum 43kW AC (Fagernes x 2, Nes i Ådal x2, Hønefoss) til 2,5 kr/min. Forøvrig var det ingen biler som ladet på DC-hurtiglading på noen av ladestasjonene mens jeg ladet. Zoe lader med 40 kW inn på batteriet til SOC er ca 70% med varmt batteri. Jeg valgte å stå tilkoblet 43kW uttak noen minutter etter at ladehastighet begynte å gå ned, selv om det hadde vært rimeligere å kjøre til neste lader (som har max 22kW AC), men valgte å betale en høyere kWt pris på 43 kW-ladestasjon for å redusere ladetid til et minimum. Jeg får ca 19,5-20 kW inn på batteriet ved lading på 22kW uttak og ca 40 kW inn på batteriet ved lading på 43kW uttak. Opp til ca 85% SOC har jeg raskere lading på 43kW uttak enn på 22kW-uttak.

Så, for min del er jeg villig til å betale for 43kW AC til DC-hurtigladepris. Jeg kunne valgt å lade på 22kW ladepunkt for 1 kr/min som kunne gitt meg marginalt lavere kWt-pris, men også dobbelt så mye tid ved ladestasjon, og da hadde det ikke vært aktuelt å ta Zoe'n på gårsdagens tur.

Min neste bil skal ha DC-hurtiglading, men kravet blir nok minimum 100kW ladeeffekt. Og ja, jeg er villig til å betale en høyere kWt-pris for 100-150kW lading enn for 50kW lading også. Hurtiglading er noe jeg bruker på langtur, og da er jeg villig til å betale for spart tid, og ikke bare for kWt med elektrisk energi.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

nr1rayner

Si meg, er det nesten INGEN som har fått med seg (pris) forskjellen hos Grønn Kontakt mellom DC hurtiglading og AC "semi-hurtiglading"?
En hel drøss med kommentarer om at GK har teit prismodell med betaling pr 15 min.

GK sin prismodell er kjempefin (mye bedre enn Fortum's på AC):
DC hurtiglading 2,50 pr min (likt for begge). Her blir det billigst for bruker å lade på høyest mulig hastighet.
AC "semihurtig" 0,6kr pr kW pr 15 min. Betaler da i beste fall 2,4kr/kWh, som ikke er ille for "bortelading", OG prisen blir lik uansett hvilken bil man lader.
Her er imidlertid Fortums pris idiotisk, 1kr pr min, noe som gjør den alt for dyr for de fleste til å orke å bruke. Med GK's prismodell kan det absolutt være aktuelt å plugge inn på en semi-hurtig hvis man bare trenger en liten boost og QC er opptatt.

Ærlig nok leste jeg bare første side her, mulig det var noen som forstod det på 2. side..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bositron

@THE

Grønn Kontakt har en universiell hurtiglader i

Valdresporten kro & motell
E16 2530, 3524 Nes i Ådal, Norge

Samme sted som Tesla har sine superladere.

Den kan levere AC43kW men Grønn Kontakt ønsker ikke å informere sine potensielle kunder om eksitensen av dette tilbudet.

Avstanden til Fortum sin lader i Nes i Ådal er et par kilometere, kan være nyttig å vite om dersom AC43kW er opptatt hos Fortum.

Ferry

Drøyt å kalle det universell hurtiglader når den ikke kan lade Tesla også. Ikke at det er det helt store problemet på den lokasjonen, med 12 Tesla-tårn ved siden av :) Kan forøvrig anbefale stedets flesk og duppe!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA