Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptiv Cruise fungerer ikke

Startet av pwb, lørdag 03. juni 2017, klokken 17:27

« forrige - neste »

bositron

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. mars 2017, klokken 09:20
Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 09:12
Lars jeg er uening med deg.

Dersom en ladestasjon er opptatt over lengre tid vil dette medføre at ladelevrandørene vil sette opp flere ladestasjoner der for å få større fortjeneste.

Tviler dessverre sterkt på at det er noen fortjeneste i det å selge strøm i lav hastighet fra så dyrt utstyr.

Det er derfor jeg ønsker at ladelevrandørene setter opp billigt utstyr som kan levere hurtigladning.

Ja selfølgelig ønsker jeg at ladeleverandørene leverer den ladetjeneten jeg selv har bruk for og som passer til den bilen jeg for øyeblikket har.

sylwester

Problemet med kWh er jo at hvis bilen er fullada så er den 0kr/minuttet. For å løse det burde det uansett være et minuttledd som rett og slett tar betalt for at du står der.

F.eks. 1kr/minutt. På toppen av dette 3kr/kWh. Det tilsvarer 2,5kr/minuttet med snitthastighet på 30kW.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

fredag

Sitat fra: pwb på mandag 27. mars 2017, klokken 07:34
Tesla skal ta betalt pr kw man fyller, noe som jo er det eneste riktige. Grønn kontakt har sagt at de ikke kan det pga. at de ikke har lov. Har Tesla fått lov eller har de kjøpt seg lisens eller er ikke dagens regelverk slik som Grønn kontakt tror? Eller kanskje det er endret i det siste? Vil nå andre kunne komme etter og faktisk selge en vare til lik pris til sine kunder eller vil de fortsette med det tullet de driver med i dag?

NVE utreder for tiden endring på reglene slik at elbilladestasjoner ikke trenger kraftprodusent-konsesjon for å selge strøm målt i kWt.

Mens NVE utreder dette, så har de sagt at de ikke kommer til å ta noen på det å selge strøm på ladestasjoner målt i kWt.

Dersom NVE ikke ender opp med å liberalisere, så må Tesla endre prisingen på superchargerne.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: fredag på mandag 27. mars 2017, klokken 10:19
Dersom NVE ikke ender opp med å liberalisere, så må Tesla endre prisingen på superchargerne.

Dersom de kommer med en løsning der de skal kreve konsesjon for salg av lade-strøm, må de etablere et vannvittig byråkrati for å ta imot alle søknader om å selge strøm. Dette er trolig lite ønskelig fra myndighetenes side, da dette ikke er hensikten med lovverket rundt konsesjonsregimet for kraftsalg. For Tesla og GK vil det ikke være noe problem å inrette seg for å oppfylle et slikt krav. Fortum har allerede konsesjon.

Men jeg vil sette opp ladestasjoner utenfor jobben og ta betalt for strømmen. Da må jeg med mine 3 bokser søke om konsesjon, noe som er uhensiktsmessig.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Sitat fra: sylwester på mandag 27. mars 2017, klokken 10:18
F.eks. 1kr/minutt. På toppen av dette 3kr/kWh. Det tilsvarer 2,5kr/minuttet med snitthastighet på 30kW.

Er da ikke noe problem å skru opp prisen et hakk i det bilen er ferdig ladet. Så kan minuttprisen være 0kr mens man lader, 2kr/minutt de første 5-15 minuttene, og så til slutt 5kr/minuttet (eler mer) i en times tid, hvorpå det bestilles tauing for eiers regning og risiko.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

brako79

Sitat fra: cra på mandag 27. mars 2017, klokken 10:33

Er da ikke noe problem å skru opp prisen et hakk i det bilen er ferdig ladet. Så kan minuttprisen være 0kr mens man lader, 2kr/minutt de første 5-15 minuttene, og så til slutt 5kr/minuttet (eler mer) i en times tid, hvorpå det bestilles tauing for eiers regning og risiko.

Først en automatisk bot, deretter automatisk melding til tauefirma som kommer og tauer bort bilen.
Då snakker vi!
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

bositron

Problemet med kWh er jo at hvis bilen er fullada så er den 0kr/minuttet. For å løse det burde det uansett være et minuttledd som rett og slett tar betalt for at du står der.

Problemet i dag er jo at dagens to hovedladeleverandører ikke vil sett opp utstyr som kan levere mer effekt enn 22kW og knapt nok det. Pilotsignalet er ofte 29 eller 30A ikke 32 slik de er pålagt av ENOVA.

jkirkebo

Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 08:50
Tilkoblingsboks for DC ladning koster ca 500.000 for 50kW (400V 125A)

150.000-200.000 var de siste prisene jeg så, og det er en god stund siden. 500k er nok ferdig installert med alle kostnader til strømforsyning osv.

Sitat
Efaringsmessig så er det jo mindre kluss og feil ved AC ladning da dette vesentlig enklere rent teknisk. DC Ladning er det ofte kluss med

Man skulle tro det, men de siste par årene har jeg ikke opplevd kluss med DC-lading eller defekte ladere en eneste gang (og jeg lader mye på CHAdeMO). Har derimot opplevt kluss med AC-ladestolper flere ganger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 09:59
Ja selfølgelig ønsker jeg at ladeleverandørene leverer den ladetjeneten jeg selv har bruk for og som passer til den bilen jeg for øyeblikket har.

Se på det på denne måten isteden da:

Operatøren setter opp 43kW AC istedenfor 22kW AC. Det er noen hundre biler som kan lade på 43kW AC. Du har en av de, og bruker en bestemt ladestasjon en måned. Siden du bruker 22kW mer enn alle andre pådrar du operatøren en ekstra effektavgift på en drøy tusenlapp den måneden (effektavgiften er i snitt omkring 50,- pr. kW eks. mva). Det er ikke mye økonomi i en ladeoperatør på dette?

For 50kW DC (som som regel makser ut på 46-47kW) er mange hundre ganger så mange elbiler som kan utnytte dette. Altså kan man fort regne med 200-500 DC-ladinger per 43kW AC lading. Effektavgiften kan dermed deles på svært mange, og det blir bare noen få kroner per lading. Gitt f.eks 10 ladinger pr. dag blir det 7,50 per lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Støtter Bositron på at mange flere AC ladepunkt bør rulles ut.

Disse bør støtte 22 kW og ta betalt for kWt en lader. Gjerne med en minuttpris etter fullading.

Zaptec har allerede slike for salg for 1/15 av prisen på en DC lader. altså kan en tilby 15 biler lading for samme pris som en bil på en DC lader
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. mars 2017, klokken 11:25
Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 09:59

Se på det på denne måten isteden da:

Operatøren setter opp 43kW AC istedenfor 22kW AC. Det er noen hundre biler som kan lade på 43kW AC. Du har en av de, og bruker en bestemt ladestasjon en måned. Siden du bruker 22kW mer enn alle andre pådrar du operatøren en ekstra effektavgift på en drøy tusenlapp den måneden (effektavgiften er i snitt omkring 50,- pr. kW eks. mva). Det er ikke mye økonomi i en ladeoperatør på dette?

For 50kW DC (som som regel makser ut på 46-47kW) er mange hundre ganger så mange elbiler som kan utnytte dette. Altså kan man fort regne med 200-500 DC-ladinger per 43kW AC lading. Effektavgiften kan dermed deles på svært mange, og det blir bare noen få kroner per lading. Gitt f.eks 10 ladinger pr. dag blir det 7,50 per lading.

Måleren står vel på anlegget, og ikke på hvert enkelt ladeuttak? Og slike anlegg består gjerne også av et par multistandard DC-ladestasjoner, som ikke alltid er i bruk.

Man kan da måle totaleffekten på anlegget, og tillate 43kW når kapasiteten er tilgjengelig, uten å trigge effektavgift. Når kapasiteten er sprengt, så kan man strupe effekten på ladepunktet ned til feks 22kW.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Men er det hensiktsmessig å sette så kraftig omformer-utstyr i alle biler? Slik jeg forstår problemstillingen her er det snakk om hurtiglading/langtur.

Bilene begynner nå å krype forbi 50kW og opp mot 70-100kW. Skal man utstyre absolutt alle biler med onboard omformer for 50-100kW istedenfor å ha det stasjonært?
Trenger alle biler kjøre rundt med dette (mtp vekt og kostnad) når behovet for hurtiglading gjerne bare er noen få ganger i året? Høres ikke hensiktsmessig ut?
Og under 43kW vil nok ikke bli et tema for langtur/hurtiglading i fremtiden, så den ballen bør legges død.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Sitat fra: cra på mandag 27. mars 2017, klokken 10:33

Dette hørtes ut som en veldig god modell.
Ligner på "idle fee" som er kommet på Tesla supercharger.

[emoji1360]

zbk

Man må skru opp prisen før bilen helt slutter å lade. Det tar altfor lang tid å fylle de siste prosentene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Robert Sund

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 27. mars 2017, klokken 08:48
Flexilading: kr 0,60 per kW påbegynte kvarter.
...
Slik beregner du prisen for flexilading
Snitteffekt x pris x antall påbegynte kvarter.
Eksempel (lading med 10 kW snitteffekt i 56 minutter):
10 (snitteffekt) x 0,6 (pris) x 4 (antall kvarter) = kr 24,00.
Det er mulig jeg leser GK sine vilkår for bokstavelig.
Men er det slik at GK benytter snittet i perioden man er tilkoblet, og ikke snittet for perioden man har betalt for?

Så hvis ladeeffekten går ned vil man betale mindre og mindre jo lengre man står tilkoblet, og jo mer strøm man har fått totalt. (Innenfor hvert kvarter).

Det har flere uheldige virkninger.
- Folk som stresser tilbake for å koble av bilen ved 14 minutter mens 16 hadde passet bedre. Fordi noen sekunder over 15 minutter dobler prisen.
- Folk som står i 29 minutter fordi de betaler mindre for det enn 16 minutter. Fordi gjennomsnittet går ned.
Så det gir dårlig tilpassing til den som lader.

- Folk i unødig ventekø
Så det gir dårlig tilpassing til den som venter

- Reduserte inntekter til GK fordi elbilistene prøver å tilpasse seg reglene GK har laget.
Så det er ugunstig for operatør

Forutsatt at det er slik reglene til GK virker. Hvis det er gjennomsnittet for den perioden man har betalt for istedet eksisterer ikke disse problemene. Det gir en kWh pris på 2.40 både for 14 minutter og for 16 minutter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA