Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "energiingeniør" mener at MDG reiser på en miljøfiendtlig måte - Tesla S.

Startet av GMA, lørdag 03. juni 2017, klokken 08:02

« forrige - neste »

GMA

Har et uttak i garasjen som pr dags dato ikke brukes til noe. 3-FAS 16A Type CEE. ( Egen kurs )

Kan det brukes en overgang slik som denne http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551 ?


GMA


Ingeniøren

Krave til B-vern gjelder kun ved nyinstallasjon. Med mindre det holder deg våken om natta kan du kjøre på med det du har og eventuelt helst kjøpe en ladeboks med B-vern i som du kobler til industri kontakten. Så henger det alltid klart og den laderen som følger bilen kan ligge i bilen.

Overhanger til Schuko er ikke anbefalt og er trolig mer kritisk enn A/B-vern.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

automat

Kjøp en ladestasjon med innebygd B-vern istedet. Da er du kvitt schukolading også.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

PST

Sitat fra: automat på søndag 26. mars 2017, klokken 19:52
Kjøp en ladestasjon med innebygd B-vern istedet. Da er du kvitt schukolading også.

Men da må du fjerne jordfeilvernet type A først.

automat

Sitat fra: PST på søndag 26. mars 2017, klokken 19:59
Sitat fra: automat på søndag 26. mars 2017, klokken 19:52
Kjøp en ladestasjon med innebygd B-vern istedet. Da er du kvitt schukolading også.

Men da må du fjerne jordfeilvernet type A først.

Så lenge man kobler via industristikket, så må man ikke det.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pudderjagar

Sitat fra: PST på søndag 26. mars 2017, klokken 19:59
Sitat fra: automat på søndag 26. mars 2017, klokken 19:52
Kjøp en ladestasjon med innebygd B-vern istedet. Da er du kvitt schukolading også.

Men da må du fjerne jordfeilvernet type A først.

Nei. Du kan ikkje fjerne A vernet automatisk når du monterer ladeboks med B vern siden dei fleste kun har lekasjestrømsdeteksjon på likestraum og ikkje på vekselstraum. Einaste stasjonen som eg veit om som du kan sløyfe A vernet er Garo sin. Der har dei dytta inn eit heilt vanleg type B jordfeilbryter. Men då må du ha dobbeltissolert kabel fram til ladestasjonen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#8
Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. mars 2017, klokken 20:45
Nei. Du kan ikkje fjerne A vernet automatisk når du monterer ladeboks med B vern siden dei fleste kun har lekasjestrømsdeteksjon på likestraum og ikkje på vekselstraum. Einaste stasjonen som eg veit om som du kan sløyfe A vernet er Garo sin. Der har dei dytta inn eit heilt vanleg type B jordfeilbryter. Men då må du ha dobbeltissolert kabel fram til ladestasjonen.
:+1:
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GMA


KjellG

Til info, ser ut til at du har 230V IT nett. Da kan du ikke lade 3-fase uten å sette inn en transformator.


pudderjagar

TT og IT er nok desverre same sorgen hvis du skal lade med 3fase.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

KjellG

Enkelte, f.eks. Tesla, kan tyne ut litt ekstra med V-kobling på IT/TT. En får også fordelt strømmen litt bedre slik at en får litt mer ledig kapasitet til andre ting enn billading.

GMA

Takk for alle svar!

Kan ha gitt litt klumsete forklaring innledningsvis ser jeg.
Blir eier av en Leaf Tekna denne uken og forstår det slik at disse kan kun bruke 1-fas.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA