Hurtiglader Eidfjord

Startet av ReneM, søndag 26. mars 2017, klokken 12:00

« forrige - neste »

ReneM

Blir det en planlagt oppgradering her? Det begynner å kry med hurtigladere i Bergen men dersom man skal over fjellet er der kun 1 lader på Eidfjord.

Med såpass mange elbiler er jeg redd at sommerturen får seg en smel på Eidfjord. Hva hvis det er 4-5 elbiler til med samme plan? Da står man fort 3-4 timer i ladekø.

Det er på tide at de oppgraderer anlegget betydelig slik at overfarten kan skje rask og behagelig.

Eller overdramatiserer jeg?
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

eivhelle

Sitat fra: ReneM på søndag 26. mars 2017, klokken 12:00
Blir det en planlagt oppgradering her? Det begynner å kry med hurtigladere i Bergen men dersom man skal over fjellet er der kun 1 lader på Eidfjord.

Med såpass mange elbiler er jeg redd at sommerturen får seg en smel på Eidfjord. Hva hvis det er 4-5 elbiler til med samme plan? Da står man fort 3-4 timer i ladekø.

Det er på tide at de oppgraderer anlegget betydelig slik at overfarten kan skje rask og behagelig.

Hvis du sørger for å ha tilstrekkelig med strøm til å klare oppstigningen til Garen/Maurseth, så kommer det en dobbelt hurtiglader her i løpet av noen måneder. Fortum estimerer etablering tidligst i mai eller mest sannsynlig juni.

Du klarer greit å klatre opp 8-900 høydemeter, i en første generasjons e-golf eller Leaf, om du har i overkant av 50% igjen på batteriet.

Er ellers enig i at de fleste hurtigladerne med kun ett uttak burde oppgraderes. Det gjelder særlig lokasjoner som Eidfjord og Geilo.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ReneM

Hvis den Hurtiglader på garen er ferdig til sommeren hadde det løst hele problemet. Man kommer fint fra Voss til Garen. Derfra til Geilo er også kjempeenkelt. Fordel er at man slipper å lade til nesten 100%.

Da planlegger vi ruten over RV7 ;)

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

pudderjagar

Ellers så er det tett med ladere både via Haukelid, Hemsedal eller Filefjell. Haukelid er kun 20 km lengre enn Hardangervidda.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Sitat fra: eivhelle på søndag 26. mars 2017, klokken 12:24

Hvis du sørger for å ha tilstrekkelig med strøm til å klare oppstigningen til Garen/Maurseth, så kommer det en dobbelt hurtiglader her i løpet av noen måneder. Fortum estimerer etablering tidligst i mai eller mest sannsynlig juni.

Du klarer greit å klatre opp 8-900 høydemeter, i en første generasjons e-golf eller Leaf, om du har i overkant av 50% igjen på batteriet.

Er ellers enig i at de fleste hurtigladerne med kun ett uttak burde oppgraderes. Det gjelder særlig lokasjoner som Eidfjord og Geilo.

Kor har du info om at da er Fortum som skal bygge denne og at den kjem om 1 mnd eller 2?
Kjører:

eivhelle

Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. mars 2017, klokken 20:47
Sitat fra: eivhelle på søndag 26. mars 2017, klokken 12:24

Kor har du info om at da er Fortum som skal bygge denne og at den kjem om 1 mnd eller 2?
Fortum legger ut mye info på facebook og der opplyste de også om at de hadde fått oppdraget.

Jeg stilte et spørsmål via samme kanal for en uke siden, om status og fikk svar : "Grunnet vinter er tidligste etablering i mai, trolig juni.".

pudderjagar

Har ikkje sett noko på Fortum sine sider men derimot så veit eg at BKK held på med eit prosjekt der oppe om hurtiglader. Dei har fått støtte frå Hordaland Fylkeskommune til å bygge den.
Kjører:

eivhelle

Sitat fra: pudderjagar på mandag 27. mars 2017, klokken 17:10
Har ikkje sett noko på Fortum sine sider men derimot så veit eg at BKK held på med eit prosjekt der oppe om hurtiglader. Dei har fått støtte frå Hordaland Fylkeskommune til å bygge den.
Hvis du går tilbake til 1. september i fjor, sto det en kommentar om at Fortum skal bygge hurtigladere i samarbeid med BKK. Ellers er det vel snart 2 år siden det først var snakk om sette opp en hurtiglader her, så det er snart på tid at det skjer noe.

Ebe

Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. mars 2017, klokken 20:47
Ellers så er det tett med ladere både via Haukelid, Hemsedal eller Filefjell. Haukelid er kun 20 km lengre enn Hardangervidda.

Man har noe av sammenproblemet her, da det bare er én lader i Odda også.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

pudderjagar

Hadde ikkje bekymra meg så mykje for da. Er 1 i Nordheimsund, 1 i Jondal og 1 i Røldal. Ein kan fint hoppe over ein lader her.
Kjører:

eivhelle

Sitat fra: pudderjagar på søndag 02. april 2017, klokken 22:39
Hadde ikkje bekymra meg så mykje for da. Er 1 i Nordheimsund, 1 i Jondal og 1 i Røldal. Ein kan fint hoppe over ein lader her.
Røldal har to DC og to AC. Odda , Jondal og Nordheimsund har bare 1 DC.

pudderjagar

Kvifor er da så skummelt å bruka ein plass som bare har 1 ladar då?
Kjører:

Elmo

Ikke skummelt å bruke. Men skummelt å satse på (som eneste utvei), både siden det hender at de streiker og fordi det lett kan være kø.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

pudderjagar

Er no ikkje heilt enig med den. For da første så er da alfa og omega å sjekke neste lader på kartet om den er oppe eller ikkje før du forlater den forrige. Eller om du kan hoppe over den for å nå fram til neste. Kanskje du kan klare deg med litt AC lading på type 2 stolpen om da er krise.

Der da er enkle ladere er da alltid ein type2 stolpe som du kan bruke som nødlader. Ein elbil med mindre enn 6 kw lader kan nok slite litt så derfør bør ingen elbil selgjast med mindere enn 6kw.

Kø er ein ting som ein ikkje kan gardere seg mot, men vært ikkje dei enkle ladarane brukt så vært da heller ikkje byggd ut med fleire fordi da ikkje er grunnlag for meira.
Kjører:

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA