Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forandringer på i3 2018 ?

Startet av knut.aulie, fredag 02. juni 2017, klokken 19:40

« forrige - neste »

ladov

Er det virkelig solgt 30k Leaf i Norge? Da synes jeg faktisk at 30k TM3-reservasjoner høres *mer* realistisk ut, ikke mindre..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Øyvind.h

#91
Ja om andelen av Teslas totalsalg er forholdsvis likt for M3 og MS/MX er ikke 30k usannsynlig. Godt mulig bare 20k av dem konverteres, men svært mange vil komme til når bilene begynner å rulle på veiene.

Opel har flere ganger antydet at salgstakten tilsvarer ca 10k per år herbi Norge. Og det er ikke før nå testene og prøvekjøring kommer til hvermannsen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elmo

#92
Sitat fra: ladov på onsdag 26. april 2017, klokken 22:41
Er det virkelig solgt 30k Leaf i Norge?

Følger du ikke med på tråden og Elbilsalget måned for måned ?? 
Tallene angir:   Inneværende måned til ventre, og (Hittil i år) og [Totalt]  til høyre. Kun biler som er registert siste måned er med i oversikten.

Sitat fra: MrBacardi på lørdag 22. april 2017, klokken 08:25
Her er førstegangsregistreringer i Norge for april så langt (pr. 22. april):

344   Nissan   Leaf   (2354)   [30218]
304   Bmw   I3   (1842)   [10309]
256   Volkswagen   Golf   (1017)   [17341]
97   Kia   Soul   (909)   [7936]
76   Hyundai   Ioniq   (483)   [1128]
75   Renault   Zoe   (919)   [4871]
70   Mercedes-benz   B 250 E   (502)   [3966]
42   Volkswagen   Up!   (279)   [7074]
33   Tesla Motors   Model S   (515)   [12762]
29   Nissan   E-nv200   (213)   [1847]
29   Tesla Motors   Model X   (757)   [2191]
15   Opel   Ampera-e   (15)   [15]
11   Mitsubishi   I-miev   (101)   [3462]
8   Peugeot   Partner   (75)   [953]
5   Citroen   C-zero   (30)   [2313]
5   Peugeot   Ion   (75)   [2454]
3   Citroen   Berlingo   (53)   [183]
1   Smart   Electric Drive   (12)   [192]

Totalt 1403

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 15065, høyeste EL 99739
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 12173, høyeste EK 38958
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

GOS

#93
Jeg derimot føler meg veldig sikker på at det er reservert uhorvelig mange mer M3 enn Ampera. Jeg tror det er nærmere 30 enn de 4
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

knut.aulie

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. april 2017, klokken 22:47
Opel har flere ganger antydet at salgstakten tilsvarer ca 10k per år herbi Norge. Og det er ikke før nå testene og prøvekjøring kommer til hvermannsen.
Og ingen vet hvor mange Opel ville solgt om de hadde så mange biler de ønsket.....
Da kunne kanskje de solgt 30k

Men den begrensningen ligger definitivt på M3 også. Både antall og type options.
Lang leveringstid hemmer salget.
Personlig tror jeg at kun en senterskjerm kan gjøre at de mister mange potensielle kunder, på samme måte som FWD på X.

Geir68

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. april 2017, klokken 23:03
Personlig tror jeg at kun en senterskjerm kan gjøre at de mister mange potensielle kunder, på samme måte som FWD på X.

Bagasjerom åpning vil nok også gjøre at Tesla mister noen salg. Når reservasjonsholder sin bedre halvdel får se hvor hun skal plassere Ikea kassene og barnevognen. Sedan er lite populært her til lands!

Amoss

Sitat fra: Geir68 på onsdag 26. april 2017, klokken 22:34
30 000 norske Model 3 reservasjoner?
Dette er like mange som det antall Nissan Leaf som er solgt i Norge siden denne ble lansert i 2011.

Sant nok. Men som du er inne på i neste avsnitt så ligger TM3 i et helt annet rekkevidde segment...

Sitat fra: Geir68 på onsdag 26. april 2017, klokken 22:34
Jeg synes 4000 reservasjoner på Opel Ampera E gir en pekepinn på markedet for en elbil med samme rekkevidde og pris.

Man skulle kanskje tro det, men bortsett i fra rekkevidde og pris så er det ikke mye som er likt mellom disse, og selv om det helt sikkert er en del "cross-shopping" mellom disse så er ikke mitt inntrykk at det er så veldig omfattende. Spesielt for det norske marked teller nok lovnaden om hengerfeste en del.

Sitat fra: Geir68 på onsdag 26. april 2017, klokken 22:34
Jeg tror antall norske reservasjoner ligger mellom 4k og 10k. 30k er skivebom!

Nja, jeg føler selv at jeg følger rimelig godt med, men fikk ikke med meg at det var mulig å "reservere" Ampera-e før lenge etter at de første hadde gjort det. Spesielt tidlig i prosessen så ble det snakket om *forpliktende* bestillinger og ikke noe man kunne trekke seg fra når man visste mer om bilen.

Når det gjelder TM3 så har det vært lett å følge med på når reservasjonen startet, og lett å reservere enten i butikk eller på nett, og reservasjonene var helt klart ikke-forpliktende og man kan når som helst kansellere og få tilbake reservasjons-beløpet.

Dette er altså to *helt* forskjellige prosesser og med totalt forskjellig offentlighetsprofil og kansellerings muligheter/økonomisk risiko. Så å tro at antall TM3 reservasjoner i Norge ligger på samme nivå som Ae bestillinger er garantert ett minst like stort skivebom.

... uansett så snakker vi altså her om antall reservasjoner, ikke hvor mange som evnt. blir omgjort til bestillinger (og for Ae så har det egentlig aldri vært snakk om annet enn bestilling slik jeg har forstått).

Joda, du har nok sikkert helt rett i at over halvparten av reservasjonene er i USA. 10% er nok også litt høyt for Norge?  Men jeg føler meg helt sikker på at det i alle fall ikke ligger under 10k. 15-20k kanskje?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Geir68

Sitat fra: Amoss på onsdag 26. april 2017, klokken 23:33
Sant nok. Men som du er inne på i neste avsnitt så ligger TM3 i et helt annet rekkevidde segment...

Gjør den?
Sist jeg sjekket så hadde Bolt/Ampera 238Mi EPA rekkevidde, mens TM3 har 215Mi.
Dette er det offisielle og alt annet er spekulasjoner.

Jeg har påstått dette før : Tesla trenger  et incentiv for at folk skal velge TMS istedet for TM3. Jeg er redd rekkevidde og/eller pris på oppgradering av batteripakke blir dette.

Oppgradert batteripakke i TM3 begynne å nærme seg Model S pris, hvis ikke vil dette kannibalisere salg av oppmodellen. For en Tesla Model S koster batteri og bil ca 100k for hver 10kWh. Gjør vi samme regnestykket for Model 3 havner vi på ca70k for pr 10kWh.

Dette gir en pris på 140k for oppgradering fra 50kWh til 70kWh.....

Espen Hugaas Andersen

#98
Sitat fra: Geir68 på torsdag 27. april 2017, klokken 06:54Gjør den?
Sist jeg sjekket så hadde Bolt/Ampera 238Mi EPA rekkevidde, mens TM3 har 215Mi.
Dette er det offisielle og alt annet er spekulasjoner.
Han sammenlignet med Leaf. Men "215 miles" er ikke den offisielle rekkevidden for Model 3. Tesla har kun sagt at den skal *minst* ha 215 miles rekkevidde. Da er alle muligheter åpne for alt mellom 215 miles og 1000 miles.

Sitat fra: Geir68 på torsdag 27. april 2017, klokken 06:54Jeg har påstått dette før : Tesla trenger  et incentiv for at folk skal velge TMS istedet for TM3. Jeg er redd rekkevidde og/eller pris på oppgradering av batteripakke blir dette.

Oppgradert batteripakke i TM3 begynne å nærme seg Model S pris, hvis ikke vil dette kannibalisere salg av oppmodellen. For en Tesla Model S koster batteri og bil ca 100k for hver 10kWh. Gjør vi samme regnestykket for Model 3 havner vi på ca70k for pr 10kWh.

Dette gir en pris på 140k for oppgradering fra 50kWh til 70kWh.....
Trolig vil ~55 kWh Model 3 havne på rundt 230-240 miles rekkevidde, og ~75 kWh Model 3 havne på ca 300 miles rekkevidde.

Prisen for oppgradering blir nok også en del lavere. Jeg tror i området av 6-7k USD, eller 50-60k NOK. Det gir 300-350 USD/kWh, noe som gir Tesla en profittmargin i området av 50% for dette tilvalget. Dette vil Tesla leve veldig fint med.

Når det gjelder differensiering for Model 3 forhold til Model S, så vet vi jo allerede en del om dette. Model S har disse fordelene:

- Størrelse (7 seter vs 5 seter, større bagasjerom)
- Ytelse (0-100 km/t på 2,7 sekunder i stedet for ~3,5 sekunder)
- Rekkevidde (335 miles for Model S 100D vs ~300 miles for Model 3 75D)
- Skjerm bak rattet
- Interiør
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder antall reservasjoner er min antakelse at det ligger på rundt 10.000.

Det er veldig mange 20- og 30-åringe menn som har hatt veldig lyst på Tesla Model S, men som ikke har hatt råd. Jeg forventer noe sånt som 10k levert i 2018, deretter 5k påfølgende år. Dette vil ta seg opp når Model Y kommer på markedet. Model Y vil være mye nærmere en "Norges-bil".
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Geir68

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 27. april 2017, klokken 07:31
Prisen for oppgradering blir nok også en del lavere. Jeg tror i området av 6-7k USD, eller 50-60k NOK. Det gir 300-350 USD/kWh, noe som gir Tesla en profittmargin i området av 50% for dette tilvalget. Dette vil Tesla leve veldig fint med.

Men da antar du at Tesla sin "fordel" med billigere batterier enn konkurrentene (pga Gigafactory) overføres kundene! Det er ikke slik det foregår i det virkelige liv. Elon Musk/Tesla skal tjene penger, ikke redde verden fra et CO2 ragnarokk.

Med det utgangspunktet skal Model S bli 100k billigere når den begynner å bruke 2170 batteriene fra Gigafactory. Det kommer ikke til å skje, så lenge Model S selger bedre enn noe annen luksus sedan i USA.

Tesla tar betalt det markedet er villig til å betale, og overskudd pløyes tilbake til firmaet. Tesla har vel ennå til gode å levere overskudd, men det må de nå med 14 milliarder i bestillinger på Model 3.

o.b.lix

Sitat fra: Geir68 på torsdag 27. april 2017, klokken 09:47
Elon Musk/Tesla skal tjene penger, ikke redde verden fra et CO2 ragnarokk.

Elon Musk jobber ikke med Tesla for å tjene penger.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: Geir68 på torsdag 27. april 2017, klokken 09:47
Elon Musk/Tesla skal tjene penger, ikke redde verden fra et CO2 ragnarokk.

Tesla skal tjene penger *samtidig* med at de gjør sitt for å redde verden fra ett CO2 Ragnarok.

Så nei, de setter neppe ned prisen på TMS/X når disse går over til de nye cellene fra GF-I. Men slett ikke utenkelig at de da velger å samtidig utstyre bilene med mer standardutstyr og/eller bedre/mer "premium" interiør slik at de blir mer direkte sammenlignbare med andre "premium" biler i samme prisklasse.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Geir68 på torsdag 27. april 2017, klokken 09:47Men da antar du at Tesla sin "fordel" med billigere batterier enn konkurrentene (pga Gigafactory) overføres kundene! Det er ikke slik det foregår i det virkelige liv. Elon Musk/Tesla skal tjene penger, ikke redde verden fra et CO2 ragnarokk.

Med det utgangspunktet skal Model S bli 100k billigere når den begynner å bruke 2170 batteriene fra Gigafactory. Det kommer ikke til å skje, så lenge Model S selger bedre enn noe annen luksus sedan i USA.

Tesla tar betalt det markedet er villig til å betale, og overskudd pløyes tilbake til firmaet. Tesla har vel ennå til gode å levere overskudd, men det må de nå med 14 milliarder i bestillinger på Model 3.
Det er viktigere for Tesla å selge alle bilene de produserer enn at de skal få presset ut mest mulig av hver bil. De skal skalere opp til en produksjon på 500.000 Model 3 per år allerede i 2018, noe som er svært mye i denne prisklassen.

Økonomien vil være helt OK, selv på innstegsmodellen forventer Tesla å få til minst 10% bruttomargin. Med batterioppgraderingen til en kostnad på rundt 3000 USD som selges til 7000 USD, så går prisen opp fra 35.000 USD til 42.000 USD, og profittmarginen går fra 10% til 18%. De vil trolig ta seg greit betalt for AWD, performance, osv, så det er svært rart om de ikke får til 20-25% profittmargin i snitt på bilene de selger, uten å ta ågerpriser for oppgraderingene.

Selger de 500k biler per år til 45.000 USD i snitt og 20% bruttomargin, så er det 4,5 mrd USD inn i kassa hvert år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

toppi

Hvor mange reservasjoner har egentlig Tesla på model 3 totalt? Har Tesla kommet med noen tall siden April i fjor? Etter 1 uke var det vel ifølge Tesla over 300 000 reservasjoner. Etter dette har det vært tyst. En kan selvfølgelig anta at mange la inn reservasjon første uka, men samtidig er det garantert kommet inn nye reservasjoner jevnt og trutt.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA