Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forandringer på i3 2018 ?

Startet av knut.aulie, fredag 02. juni 2017, klokken 19:40

« forrige - neste »

steam

Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: steam på fredag 21. april 2017, klokken 05:57https://twitter.com/mrp/status/716848809381208064
Interessant, kan ikke huske å ha sett den før. Da blir det kanskje luftfjæring, eventuelt tenkte Musk på S/X, mens spørsmålet gjaldt 3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

steam

Litt overrasket at du ikke hadde fått det med deg. Det har jo vært en av de "bestemte" tingene folk har snakket om siden launch
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Geir68

Jeg hadde heller ikke fått med meg at Elon "bekreftet" luftfjæring Model 3 rett etter lansering.

Den lave bakkeklaringen på Model 3 med stålfjærer bekymrer meg litt. Ref Elbil sin test av MS 75D, hvor de subbet nedi på en parkeringsplass med hullete grus.
http://elbil.no/test-av-tesla-model-s-75d-aldri-hatt-lavere-stromforbruk/

Denne opsjonen er fjernet for Model S med 75kWh batteri, så det er vel tvilsomt at dette kommer til Model 3 i første omgang?

Jeg tror dette faller i kategorien "Augmented reality HUD" , "Looks like a spaceship" og Ludicrous mode  som Elon har måtte skrape(utsette) til fordel for produksjonsvolum.

geear

Sitat fra: fonberg på torsdag 20. april 2017, klokken 02:40
Ikke enig. Luftfjæring kan kompensere for feil vekt på kula.
KAN er vel et sentralt ord her, men det er ikke Tesla sin skyld at folk feillaster hengerne sine. Akkurat som det ikke har vært andre bilprodusenter sin skyld de siste hundre årene. Dessuten er det fortsatt stort sett biler med den eldgamle konstruksjonen bladfjæring og stiv bakaksling som lovlig trekker de tyngste hengerne, med noen unntak. Forskjellen mellom luftfjæring eller spiralfjærer er på langt nær himmel eller helvete. Førstnevnte høres nok finere ut enn hva forskjellen er i praksis. Jeg er så "heldig" at understellet på X5en min er både elektronisk, hydraulisk og luftstyrt...  ::) :-\

Jeg vil påstå at det vil være viktigere med en softwarefunksjon som detekterer wobling eller mangel på respons fra fremhjulene så lenge man har tilhenger tilkoblet, og gir beskjed til føreren om feillastet henger. Dette er noe alle produsenter burde kunne få inn nå, ettersom de både vet at henger er tilkoblet, vet hjulposisjon og har aksellerometer i alle retninger.

Skjønner at hengerfeste er bekreftet, men er det sagt noe om vektbegrensning?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Geir68

Nei.
Det eneste vi vet er at MX ble designet til å dra 10,000lb, som ble redusert til 5,000lb for 20". 22" er noe lavere.

Rolf Gjerdsjø

#66
Sitat fra: fonberg på torsdag 20. april 2017, klokken 02:40
Ikke enig. Luftfjæring kan kompensere for feil vekt på kula.

Nei, det kan det ikke. Luftfjæring vil sørge for at bilen ikke synker sammen bak med for mye vekt på kula, men den fikser ikke problemene med feillastet henger. Der gjelder fremdeles fysiske lover.

Er hengeren lastet slik at kuletrykket blir for høyt (alle biler har et maks kuletrykk ~50 kg er ganske vanlig) endrer du bilens kjøreegenskaper og har den for lite (aka, tyngre bak enn foran akslingen) får du veldig mye fortere farlig sleng på hele vogntoget.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Elmo

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 21. april 2017, klokken 10:24
Nei, det kan det ikke. Luftfjæring vil sørge for at bilen ikke synker sammen bak med for mye vekt på kula, men den fikser ikke probldmene med feillastet henger. Der gjelder fremdeles fysiske lover.
Korrekt - ref http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+tilhenger
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. april 2017, klokken 07:05
Interessant, kan ikke huske å ha sett den før. Da blir det kanskje luftfjæring, eventuelt tenkte Musk på S/X, mens spørsmålet gjaldt 3.

Må innrømme at heller ikke jeg har fått med meg denne. Men det var jo midt under "twitter stormen" han hadde like etter avdukingen av Model 3, så kanskje ikke så rart at man ikke får med seg alt... Men derved heller lite sannsynlig at han snakket om Model S/X.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

steam

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. april 2017, klokken 07:05
Sitat fra: steam på fredag 21. april 2017, klokken 05:57https://twitter.com/mrp/status/716848809381208064
Interessant, kan ikke huske å ha sett den før. Da blir det kanskje luftfjæring, eventuelt tenkte Musk på S/X, mens spørsmålet gjaldt 3.

Han mente garantert ikke Model S. Han svarer jo på en tråd angående Model 3.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

knut.aulie

Sitat fra: Geir68 på fredag 21. april 2017, klokken 08:48
Jeg tror dette faller i kategorien "Augmented reality HUD" , "Looks like a spaceship" og Ludicrous mode  som Elon har måtte skrape(utsette) til fordel for produksjonsvolum.
Dette høres riktig ut.

Jeg er ikke bekymret for å dra henger uten luftfjæring, men øket bakkeklaring under vanskelige forhold og lavere bil i høy fart hadde vært fint.

Karma

Hei!

Jeg er helt ny på forumet og bestilte meg TM3 for ca 1 måned siden etter å ha siklet på Tesla i 2-3 år.

Venter nå selvfølgelig i spenning på hva vi kan forvente av modell 3, og synes tabellen som Espen Hugaas Andersen har laget virker veldig spennende.

For en fersking som meg så byr den også på en del spørsmål, og jeg håper at dere litt mer erfarne kan hjelpe meg med å forstå litt bedre.

1.Hva er det nøyaktig som bestemmer hvilken dollarkurs norske kjøpere må ta hensyn til? Vil det være individuelt og bli regnet ut den dagen hver enkelt transaksjon blir gjennomført, eller blir det én felles dato som man gjør en utregning som gjelder for alle?

2.Det står at man kan velge "Dual Motor" for 3,500 USD ekstra. Hva vil TM3 komme med i utgangspunktet?

3.Hva innebærer egentlig metallic paint, og hva kommer i utgangspunktet?

4.Det står at man kan velge 20 " wheels for 2,000 USD ekstra. Følger ikke hjul med i utgangspunktet?

5.Hva er Air Suspension?

6.High Amp Charger...er dette lader? Hva følger med i utgangspunktet?

7.På Tow Bar står det N/A. Hva betyr det?

Håper dere kan gjøre meg litt klokere. Og bare så det er sagt, jeg er fult klar over at tabellen ikke er endelig men mer en (kvalifisert) gjetning  :)

knut.aulie

Sitat fra: Karma på søndag 23. april 2017, klokken 17:22
Hei!

Jeg er helt ny på forumet og bestilte meg TM3 for ca 1 måned siden etter å ha siklet på Tesla i 2-3 år.

Venter nå selvfølgelig i spenning på hva vi kan forvente av modell 3, og synes tabellen som Espen Hugaas Andersen har laget virker veldig spennende.

For en fersking som meg så byr den også på en del spørsmål, og jeg håper at dere litt mer erfarne kan hjelpe meg med å forstå litt bedre.

1.Hva er det nøyaktig som bestemmer hvilken dollarkurs norske kjøpere må ta hensyn til? Vil det være individuelt og bli regnet ut den dagen hver enkelt transaksjon blir gjennomført, eller blir det én felles dato som man gjør en utregning som gjelder for alle?

2.Det står at man kan velge "Dual Motor" for 3,500 USD ekstra. Hva vil TM3 komme med i utgangspunktet?

3.Hva innebærer egentlig metallic paint, og hva kommer i utgangspunktet?

4.Det står at man kan velge 20 " wheels for 2,000 USD ekstra. Følger ikke hjul med i utgangspunktet?

5.Hva er Air Suspension?

6.High Amp Charger...er dette lader? Hva følger med i utgangspunktet?

7.På Tow Bar står det N/A. Hva betyr det?

Håper dere kan gjøre meg litt klokere. Og bare så det er sagt, jeg er fult klar over at tabellen ikke er endelig men mer en (kvalifisert) gjetning  :)
1. Tesla setter prisen i norske kroner, den følger bare delvis dollarkurs.

2. RWD bakhjulsdrift

3. Det er lakk med metallflak i lakken som gjør den hardere. Sort (tidligere hvit) var standard, denne er litt mykere.

4. 18" er standard, dette kan byttes til 20" for dette tillegget.

5. Justerbar luftfjæring i stedet for vanlige metallfjærer.

6. 11 kW er standard, 16,5 kW er high amp. Dette blir antagelig standardisert snart og inkludert .

7. Not Awailable, men det stemmer antagelig ikke. Det blir mulighet for hengerfeste tror og håper vi.

Espen Hugaas Andersen

#73
Sitat fra: Karma på søndag 23. april 2017, klokken 17:224.Det står at man kan velge 20 " wheels for 2,000 USD ekstra. Følger ikke hjul med i utgangspunktet?
Morsomt spørsmål. :)

Som knut.aulie sier så er det trolig slik at hjul med 18 tommers felger er inkludert i grunnprisen. (Disse har da sommerdekk, så man må også regne med å betale for vinterhjul, men det er en annen sak.) Oppgraderingen går kun ut på at man får større felger og muligens mer performance-orienterte dekk, som da har bedre grep i svinger og ser penere ut. Stort sett på alt annet er større felger verre, inkludert støy, energiforbruk, dekkslitasje, kostnad, osv. Men folk velger større felger, og man kan forvente at det vil tilbys. Det er lett-tjente penger for bilselgerne.

Sitat fra: Karma på søndag 23. april 2017, klokken 17:225.Hva er Air Suspension?
Luftfjæring gjør at du kan heve og senke bilen ved behov, f.eks om du skal over en brøytekant. Bilen kan også senke seg litt i høyere fart, noe som reduserer luftmotstanden og øker rekkevidden. Og uansett hvordan man laster bilen så vil bilen ikke synke ned der man har plassert vekten. Dette gjør f.eks at man slipper å justere ned høyden på lyktene, om man fyller bagasjerommet med murstein. På Model X er luftfjæring også påkrevd for å ha hengerfeste, men vi vet ikke sikkert om luftfjæring engang vil tilbys.

Sitat fra: Karma på søndag 23. april 2017, klokken 17:226.High Amp Charger...er dette lader? Hva følger med i utgangspunktet?
Standard lader i dag kan lade med:

230V enfase, inntil 32A, 7,2 kW
400V trefase, inntil 16A, 11 kW

Oppgraderer man kan man lade med:

230V enfase, inntil 32A, 7,2 kW
400V trefase, inntil 24A, 16,5 kW

(I tillegg finnes tofase - men det er ikke veldig utbredt. Om man trenger raskere lading og ikke har trefase eller mye ledig kapasitet på stømkabelen inn til hytta eller hjemmet, så kan man komme bedre ut med oppgradert lader.)

Her er det veldig usikkert hva som vil skje. Jeg tror nå at det neppe blir noen valgmuligheter her.

Sitat fra: Karma på søndag 23. april 2017, klokken 17:227.På Tow Bar står det N/A. Hva betyr det?
Som knut.aulie sier, "Not Available". Jeg la inn dette bare for å vise at det er ikke sikkert hengerfeste blir tilgjengelig sammen med minste batteri. Det kan også være andre krav for å ha hengerfeste, som luftfjæring. Her må vi nok bare vente og se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Karma


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA