Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forandringer på i3 2018 ?

Startet av knut.aulie, fredag 02. juni 2017, klokken 19:40

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Hvis prismodellen er noenlunde riktig, vil jeg antakelig ende på rundt 500k (75 kWh) for min. Det er akkurat innafor tiltenkt budsjett.  :D

(Men dere som er mer Teslakyndige enn meg, hva er forskjellen på "Full self driving" og "Enhanced autopilot"?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

DrNox

#16
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 28. mars 2017, klokken 07:55
Bare for å spesifisere en ting - jeg forventer at Model 3 får samme saktelader som Model S/X, altså "high amp charger" øker ladingen fra 400V/16A/11kW til 400V/24A/16,5 kW. Man trenger ikke dette for superlading. ;)

(Jeg forventer også at noe sånt som 400 kWh per år med superlading er inkludert i grunnprisen. Kanskje det blir bare 300 kWh, pga høyere energieffektivitet.)
Flott presisering. Der sparte jeg $1000 :+1:
Edit: Der fikk jeg vel heller et hengerfeste. Og jeg trenger heller ikke å oppgradere til bedre ladeannlegg hjemme. Her bruker jeg en 10a 220.

Espen Hugaas Andersen

#17
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 28. mars 2017, klokken 09:19
Hvis prismodellen er noenlunde riktig, vil jeg antakelig ende på rundt 500k (75 kWh) for min. Det er akkurat innafor tiltenkt budsjett.  :D

(Men dere som er mer Teslakyndige enn meg, hva er forskjellen på "Full self driving" og "Enhanced autopilot"?
I dag er det ingen forskjell. Dette er tilvalg på Model S/X, og beskrivelsene er slik:

SitatOppgradert Autopilot

Oppgradert autopilot legger nye funksjoner til Tesla-autopilotens kjøreopplevelse. Forbedringene inkluderer en økning fra ett til fire kameraer for større nøyaktighet, redundans, og for å se kjøretøyer som nærmer seg raskt i tilstøtende kjørefiler. Tolv ultrasoniske sonarsensorer gir i tillegg 360 graders dekning rundt bilen med nesten dobbelt så lang rekkevidde og oppløsning av den tidligere versjonen.

Den betydelig økte sensorinformasjonen blir behandlet av en datamaskin som er over 40 ganger kraftigere enn før. Din Tesla vil tilpasse hastigheten etter trafikkforholdene, holde seg innenfor kjørefeltet, automatisk endre kjørefelt uten noen handling fra sjåføren, bytte fra en motorvei til en annen, kjøre ut fra motorveien når destinasjonen er nær, parkere på egen hånd når du er nær en parkeringsplass og kalles til og fra garasjen. Likevel, den forbedrede autopiloten skal fremdeles betraktes som førerassistanse, hvor føreren til enhver tid er ansvarlig for å ha kontroll over kjøretøyet.

Programvaren for Teslas oppgraderte autopilot har begynt og sendes ut, og funksjoner vil bli introdusert på løpende basis ved fullført validering, betinget av myndighetsgodkjennelse.

SitatEvnen til å kjøre helt på egen hånd

Dette fordobler antallet aktive kameraer fra fire til åtte, slik at den kan kjøre helt på egen hånd i nesten alle situasjoner, basert på noe vi mener vil være en minst dobbelt så bra sannsynlig sikkerhet sammenlignet med en menneskelig sjåfør. Systemet er designet for å være i stand til å gjennomføre korte og lange kjøreturer foruten noe innspill fra sjåføren. For superchargere som har automatisk ladetilkobling aktivert, trenger du heller ikke å måtte plugge i kjøretøyet.

Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. Hvis du ikke sier noe, vil bilen se på kalenderen din og bringe deg til din antatte destinasjon, eller hjem hvis kalenderen er tom. Tesla-en vil finne ut den optimale kjøreruten, navigere urbane gater (selv uten veimerking), administrere kompliserte kryss med trafikklys, stoppskilt og rundkjøringer, og håndtere tettpakkede motorveier med biler som beveger seg i høy hastighet. Når du ankommer din destinasjon, kan du rett og slett bare tre ut ved inngangen, og bilen vil gå inn parkeringssøk-modus, begynne å søke ​​etter en plass og parkere på egen hånd. Et trykk på telefonen kaller den tilbake til deg.

Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon. Det er ikke mulig å vite nøyaktig når hvert element av funksjonaliteten som er beskrevet ovenfor vil være tilgjengelig, da dette er svært avhengig av lokal regulatorisk godkjennelse. Vær også oppmerksom på at bruk av Tesla-en for bildeling og biltransport for venner og familie godtas, men å gjøre det for å tjene penger vil kun være tillatt på Tesla-nettverket. Det vil bli publisert detaljer om dette neste år.

Personlig forventer jeg ikke å ta med disse tilvalgene på min bil. Disse kan aktiveres etter kjøp (riktignok for en høyere pris), og jeg vil nok vurdere etter hvert hvor bra teknologien faktisk blir. Hvis det på noe tidspunkt faktisk blir lovlig å la bilen kjøre uten noen i bilen, f.eks at den kan komme å hente meg på flyplassen eller parkere selv mens jeg går på kino, så vil jeg nok bla opp pengene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 28. mars 2017, klokken 11:00
Personlig forventer jeg ikke å ta med disse tilvalgene på min bil. Disse kan aktiveres etter kjøp (riktignok for en høyere pris), og jeg vil nok vurdere etter hvert hvor bra teknologien faktisk blir. Hvis det på noe tidspunkt faktisk blir lovlig å la bilen kjøre uten noen i bilen, f.eks at den kan komme å hente meg på flyplassen eller parkere selv mens jeg går på kino, så vil jeg nok bla opp pengene.

Det er jo et interessant aspekt, for jeg har heller aldri skjønt om den ene gjør at du trenger den andre. Å la bilen kjøre på egen hånd blir neppe tillatt med det første, så om ting ser ut som i dag så er det utvidet autopilot som er noe å ha, om noe. Takk for svar!
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

knut.aulie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 28. mars 2017, klokken 11:00
Personlig forventer jeg ikke å ta med disse tilvalgene på min bil. Disse kan aktiveres etter kjøp (riktignok for en høyere pris), og jeg vil nok vurdere etter hvert hvor bra teknologien faktisk blir. Hvis det på noe tidspunkt faktisk blir lovlig å la bilen kjøre uten noen i bilen, f.eks at den kan komme å hente meg på flyplassen eller parkere selv mens jeg går på kino, så vil jeg nok bla opp pengene.
Interessant at du sier dette. Har tenkt akkurat det samme.

Ulempen er at en "ofrer" acc slik jeg har forstått det og bare får vanlig cc. En mister også den mer kuriøse  "summon" som er stilig å imponere med og kan være nyttig på trangt parkert bil.

knut.aulie

Men hva tror dere om en Model 3 P75DL, raskere 0-100 enn S90D ?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:43
Men hva tror dere om en Model 3 P75DL, raskere 0-100 enn S90D ?
Ja, ganske sikkert. Musk har sagt at Model 3 skal ha ludicrous, og S90D er ikke i nærheten av å ha ludicrous.

Jeg forventer 2,8 sekunder på 0-60 mph med 1 ft rollout. 0-100 med rollout blir da ca 3,0 sekunder, uten rollout kanskje 3,2 sekunder. S90D bruker 4,4 sekunder, med rollout.

(75 kWh batteri bør kunne gi ut ca 400 kW, med ca 300 kW på hjulene. Når man da regner ut med 1950 kg og maks 1,1G, så er tallene over ganske sannsynlige.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:43
Men hva tror dere om en Model 3 P75DL, raskere 0-100 enn S90D ?
Raskere, men selvfølgelig tregere en P100DL og også tregere en P85D tror jeg.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOS på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:23Raskere, men selvfølgelig tregere en P100DL og også tregere en P85D tror jeg.
P85D hadde bare "Insane". Model 3 skal ha "Ludicrous", i følge Musk.

Så klart er ingenting 100% sikkert, men jeg tror Model 3 P75DL vil være raskere enn Model S P85D.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Jeg er foresten usikker på om det blir P75DL eller P70DL, men det har vel ikke nødvendigvis så stor påvirkning på 0-100.

S P100DL klarer vel i praksis 0-100 på 2,5 så rundt et sekund mer på toppmodell til 3 er vel omtrent passe.

ladov

'Plan B' var jo å kline til å bestille en 'med alt'. Det forutsatte riktignok at en aksjeinvestering skulle overoppfylle men nå som både D og P må vente så er den planen uansett død..

'Plan A' er nesten kjedelig..bilen starter jo med det meste jeg strengt tatt trenger allerede. Det eneste jeg skal ha i tillegg er vinterpakke, mulighet for takboks og autopilot/selvkjøring på et eller annet nivå.

Hvis det derimot blir mulighet for superlader v3 kastes all selvbeherskelse på båten! Hvis det blir tilgjengelig bare *må* jeg ha det!
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

steam

Håper virkelig denne stemmer, er vi ikke egentlig redde for at den skal bli vesentlig dyrere? Altså tilvalgene?

75 kWh













ValgPris
75 kWh42000
Dual motor3500
Metallic paint750
Premium package3000
Glass roof750
EAP3000
FSD2000
Cold weather package750
Tow bar500
Sum56250
NOK (1usd = 9kr)506250


Dette tror jeg kommer til å bli min bil.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Espen Hugaas Andersen

Det er mye usikkerhet inne i bildet. Stort sett det eneste konkrete vi vet er at AWD er planlagt å koste under 5000 USD. Ellers har jeg sett litt på prislisten til BMW 3-serie, som Musk sier er en konkurrent, og jeg tror det er ca dette nivået Tesla bør legge seg på. Tesla planlegger å ha 20+% profittmargin på innstegsmodellen, så det vil neppe være slik at de må tyne ut hver eneste dollar de kan på tilvalgene.

Men om prisene viser seg å være høyere, så må jeg bare si at dette var mine beste estimater, ikke mer, ikke mindre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HCO

Hva inneholder egentlig "Cold Weather Package"? Dersom det bare er oppvarmet felt for vindusviskerne og oppvarmede bakseter synes jeg $750 er drøyt.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA