Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får du din Ampera-e levert ?

Startet av GeirHM, fredag 02. juni 2017, klokken 11:23

« forrige - neste »

ladov

Plukk vekk den rød industrikontakten og sett opp en blå i stedet. Legg en avgreining til den nye garasjen og sett opp en blå kontakt der også. Pass på at de blå kontaktene ikke er koblet på samme fase (for eksempel L1-N på den ene og L2-N på den andre). Da kan begge bilene lade på likt med 230V@16A. Ulempen er at teslaen aldri får ladet på trefas og at opplegget vil føles utdatert når du får en TM3 i hus.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

GeirHM

Sitat fra: ladov på onsdag 29. mars 2017, klokken 22:32
Plukk vekk den rød industrikontakten og sett opp en blå i stedet. Legg en avgreining til den nye garasjen og sett opp en blå kontakt der også. Pass på at de blå kontaktene ikke er koblet på samme fase (for eksempel L1-N på den ene og L2-N på den andre). Da kan begge bilene lade på likt med 230V@16A. Ulempen er at teslaen aldri får ladet på trefas og at opplegget vil føles utdatert når du får en TM3 i hus.

Det var jo en mulighet. Men det fratar meg samtidig muligheten til raskere lading av Teslaen. Det er det av og til behov for. Jeg vil ha en rimelig løsning som ikke fratar meg dette.

Ellers får jeg bite i det sure eplet og lage en balansert løsning med to ladestasjoner som snakker sammen. Den til Kirkebø ser ut til å koste meg nærmere 17 000 (2 stk ladestasjon m jordfeilbryter inkl, 2 stk ladekabel, rødt cee stikk på begge bokser, styreledning og styrenhet koblet inn). Ulempen er at selv da har jeg ikke noen fjernkontrollert opsjon hvor jeg kan detljplanlegge hvilken bil som får hva. Det synes jeg egentlig et så dyrt opplegg skulle ha. Alt jeg får er en fifty/fifty ordning eller slik mellom bilene.

Garasjen er ikke riktig ferdig ennå. Så det er fortsatt tid.

jlan

Burde det ikke være mulig at Teslaen får to faser også i et TN nett? Altså 7.2 KW.  F.eks. via en rød-rød adapter:
N-N
L1-L1
L2-L2
L3

Altså hvor L3 ikke er gjennomkoblet. Så kan Leafen  ha L3-N for seg selv.  Skal kun Teslaen lades så er det da bare å ta bort adapteren.

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

ladov

Kan jo modifisere opplegget med to blå kontakter litt:

Sett opp en koblingsboks rett ved den rød kontakten, ut av denne går det to kabler, til hver sin blå kontakt(hver sin fase, som skissert over). *Inn* i koblingsboksen har du en fleksibel kabel med rød plugg. Det normale er at den er plugget i den rød kontakten og da får bilene 230V*16A hver. Trekk ut pluggen og begge de blå kontaktene blir strømløse mens den røde kontakten blir frigjort så du kan bruke 400V*16A på *en* bil.

Elektrisk sett ser jeg ikke noe problemer med det opplegget men jeg garanterer ikke for at det er OK i følge forskriftene(litt for mange år siden jeg lærte om forskrifter på skolen)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

GeirHM

Sitat fra: ladov på torsdag 30. mars 2017, klokken 17:46
Kan jo modifisere opplegget med to blå kontakter litt:

Sett opp en koblingsboks rett ved den rød kontakten, ut av denne går det to kabler, til hver sin blå kontakt(hver sin fase, som skissert over). *Inn* i koblingsboksen har du en fleksibel kabel med rød plugg. Det normale er at den er plugget i den rød kontakten og da får bilene 230V*16A hver. Trekk ut pluggen og begge de blå kontaktene blir strømløse mens den røde kontakten blir frigjort så du kan bruke 400V*16A på *en* bil.

Elektrisk sett ser jeg ikke noe problemer med det opplegget men jeg garanterer ikke for at det er OK i følge forskriftene(litt for mange år siden jeg lærte om forskrifter på skolen)

Om dette er innenfor regelverket ville jo dette være en skikkelig smart løsning!!  Da vil jeg ha to blå cee kontakter med 16a 230v til daglig, og 400a 3fas 16a når jeg trenger det.

Jeg forsto ikke helt opplegget du skisserte jlan, men det er kanskje ganske likt det til ladov?

ladov

Sitat fra: GeirHM på torsdag 30. mars 2017, klokken 20:33
...
Jeg forsto ikke helt opplegget du skisserte jlan, men det er kanskje ganske likt det til ladov?
Tesla sin trefaslader er jo bare 3 enfas-ladere.. Det er slettes ikke utenkelig at bilen vil kunne nyttigjøre seg strøm på kun *2* faser, den siste fasen er da plukket bort og ført til garasje 2. Så lenge Teslaen godtar at en fase 'mangler' så burde det gå greit men det *høres* litt spesielt ut å ha kun 2 faser i en 3-faskontakt. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jlan

Sitat fra: GeirHM på torsdag 30. mars 2017, klokken 20:33

Jeg forsto ikke helt opplegget du skisserte jlan, men det er kanskje ganske likt det til ladov?
Ja nesten (ladov kommer også inn på det i siste innlegg). Jeg tenkte altså at du kunne ende opp med en rød og en blå ut, hvor den røde mangler en fase. Det burde ikke være ulovlig å ha en en rød tilkobling som mangler en faseleder, så lenge det er en løs adapter eller splitter, og ikke en del av den faste installasjonen. Om bilen godtar det kan ikke jeg bekrefte.

Rød hun    Rød han      Blå hun
J-----------------J-------------J
N----------------N------------N   
L1---------------L1
L2---------------L2
L3                  L3------------L






(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

fredag

Sitat fra: GeirHM på torsdag 30. mars 2017, klokken 15:54
Ellers får jeg bite i det sure eplet og lage en balansert løsning med to ladestasjoner som snakker sammen. Den til Kirkebø ser ut til å koste meg nærmere 17 000 (2 stk ladestasjon m jordfeilbryter inkl, 2 stk ladekabel, rødt cee stikk på begge bokser, styreledning og styrenhet koblet inn). Ulempen er at selv da har jeg ikke noen fjernkontrollert opsjon hvor jeg kan detljplanlegge hvilken bil som får hva. Det synes jeg egentlig et så dyrt opplegg skulle ha. Alt jeg får er en fifty/fifty ordning eller slik mellom bilene.

Garasjen er ikke riktig ferdig ennå. Så det er fortsatt tid.

Merk at det er strømmen (antall ampere) som deles 50/50 mellom ladeboksene. Siden Teslaen lader på trefase, så vil den lade med 3x større effekt enn Leafen.

Jeg tror noen har nevnt at det går an å sette opp annerledes fordeling av strømmen enn 50/50 på disse Ecolite ladeboksene også, hvis det er aktuelt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

petersv

#23
Tesla Wall connector har vel lastbalansering. De koster vel 5-6 tusen stykket og kan dele på kursen du har iom at du har type B vern fra før. Correct me if I'm wrong, men tror dette er den enkleste og rimeligste måten for å få full fleksibilitet. 10-12k totalt i HW. Leaf kan lade fra wall conndctoren helt fint.

Doh... Leaf har jo type 1 ja, og twc har type 2 plugg. Du kan bytte den til type 1,men garantien bortfallet da naturligvis. Tror kontroll elektro/nofeul på Lysaker har type 1 plugg for under tusenlappen.

Edit: Du kan også faktisk løse det med å ha en type 2 han til type 1 hun overgangskabel. Denne kan da flyttes mellom de to ladestasjonene ved behov.

Øggen

Ang. overgangskabel/adapter type2 til type1.
Det har ej også tenkt og forska på. Likt svar fra alle at det ikkje e godkjennt og lovlig. Mulig ja, men føre til problem ved ei eller anna ulykke som brann eller skade.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

GeirHM

Sitat fra: Øggen på onsdag 12. april 2017, klokken 12:20
Ang. overgangskabel/adapter type2 til type1.
Det har ej også tenkt og forska på. Likt svar fra alle at det ikkje e godkjennt og lovlig. Mulig ja, men føre til problem ved ei eller anna ulykke som brann eller skade.

Slik jeg forstår Jens Kirkebø i en tidligere post her, så er en kabel med type1 ut og type 2 inn, å betrakte som en type 2 kabel. Er det ikke slik? I et slikt tilfelle må den være tillatt? Og altså ikke influere negativt i et eventuelt forsikringsoppgjør. For det er jo det vi alle til syvende og sist tenker på.

Jeg takker samtidig for alle bidrag. Garasjen er fortsatt ikke ferdig og jeg har ennå ikke falt ned på noen løsning.

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på onsdag 12. april 2017, klokken 12:58
Sitat fra: Øggen på onsdag 12. april 2017, klokken 12:20
Ang. overgangskabel/adapter type2 til type1.
Det har ej også tenkt og forska på. Likt svar fra alle at det ikkje e godkjennt og lovlig. Mulig ja, men føre til problem ved ei eller anna ulykke som brann eller skade.

Slik jeg forstår Jens Kirkebø i en tidligere post her, så er en kabel med type1 ut og type 2 inn, å betrakte som en type 2 kabel. Er det ikke slik? I et slikt tilfelle må den være tillatt? Og altså ikke influere negativt i et eventuelt forsikringsoppgjør. For det er jo det vi alle til syvende og sist tenker på.

Ja, en type 2 kabel er en kabel av en viss lengde som brukes mellom ladestasjon og bil. Uten ekstra adaptere. Den har alltid type 2 i ladestasjonsenden, i bil-enden kan det være type 1 eller type 2. For type 1 er kabelen alltid 1-fase, for type 2 kan den være 1-fase eller 3-fase. Det finnes altså 3 typer, som igjen finnes i to størrelser hver (16A og 32A).

Adaptere som skal plugges inn i en type 2 kabel er ikke godkjente. En type 2 kabel skal gå direkte fra ladestasjon til bil, den skal ikke skjøtes eller kjøres gjennom adaptere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA