Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får du din Ampera-e levert ?

Startet av GeirHM, fredag 02. juni 2017, klokken 11:23

« forrige - neste »

GeirHM

Jeg har et fint opplegg med et rødt industristikk i garasjen som gir med 400v 16a 3fas med 11 kWt til min Tesla. Nå har jeg laget en ny garasje og lagt et trekkerør for å viderekoble kursen. I den nye garasjen skal det stå en fin Leaf (og av og til også Teslaen). Jeg tenkte altså at bilene kunne dele denne kursen. Altså ikke slik at de nødvendigvis skulle lade samtidig, men etter tur. Jeg pendler og Teslaen har sånne ladesesjoner på omlag 30 til 35 kWt, så er den forsynt, et par ganger i uka. Det tar jo bare tre fire timer hver gang. Resten av tiden kan, the slow runner, Leifen, få surkle og gå. Den tar aldri mer enn 16a 1fas. Det tar jo litt lenger tid.

Spørsmålet er hvordan jeg best og billigst løser dette kombinasjonsopplegget? Hva ber jeg trekkern om å gjøre?

Takker for alle innspill!

PS. Jeg har en model 3 i bestilling. I en tenkt fremtid skal den erstatte Leif og overta dens ladeplass.

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på lørdag 25. mars 2017, klokken 20:02
Jeg har et fint opplegg med et rødt industristikk i garasjen som gir med 400v 16a 3fas med 11 kWt til min Tesla. Nå har jeg laget en ny garasje og lagt et trekkerør for å viderekoble kursen. I den nye garasjen skal det stå en fin Leaf (og av og til også Teslaen). Jeg tenkte altså at bilene kunne dele denne kursen. Altså ikke slik at de nødvendigvis skulle lade samtidig, men etter tur. Jeg pendler og Teslaen har sånne ladesesjoner på omlag 30 til 35 kWt, så er den forsynt, et par ganger i uka. Det tar jo bare tre fire timer hver gang. Resten av tiden kan, the slow runner, Leifen, få surkle og gå. Den tar aldri mer enn 16a 1fas. Det tar jo litt lenger tid.

Spørsmålet er hvordan jeg best og billigst løser dette kombinasjonsopplegget? Hva ber jeg trekkern om å gjøre?

Takker for alle innspill!

PS. Jeg har en model 3 i bestilling. I en tenkt fremtid skal den erstatte Leif og overta dens ladeplass.

EcoLite-ladestasjonen som jeg selger kan lastdele to stk. på samme kurs. Du får da 3x16A når en bil lader og 3x8A når begge lader. De kobles sammen med en 2-pars signalkabel.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Siden de har type 2 uttak passer de til alle elbiler og du kan fritt velge kabellengde selv.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GeirHM

Takk for svar! Tre tilleggsspørsmål:

Må jeg da ha to slike stasjoner, eller holder det med en i den nye garasjen?

Altså slik at jeg fortsetter med det røde industristikket i den gamle garasjen?

Om jeg kan nøye meg med det siste, vil den likevel regulere ned slik at de begge kan lade samtidig, eller må jeg ha to for dette formålet?

PS.
Jeg leste ikke linken du la ved godt nok. Mine spørsmål blir delvis besvart der. Dvs. jeg er fortsatt usikker på om jeg kan ha en ladestasjon og samtidig beholde det røde industristikket i den eksisterende garasjen for bruk på Teslaen? Det står også at ved bruk av to ladestasjoner så skal det brukes utgave med jordfeilbryter B innebygget. Men jeg har alt betalt royalt for å få en slik på kursen i sikringsskapet. Må jeg likevel ha det i hver stasjon? Og om jeg får disse ladeboksene med CEE stikk må jeg likevel ha en trekker for å koble ladedelingsutstyret du selger mellom boksene?

Kangoo

Sett opp en enkel lader for LEAF med type 2 uttak, så passer den også for alle andre elbiler. Denne kan legges videre fra den røde kontakten, men kobles da mellom fase og N, slik at den leverer 230 volt til den nye stasjonen. For at ikke sikringen for den røde kontakten skal ryke når begge biler er tilkoblet, så begrenser du ladingen til din Tesla på displayet til 7,2kW. Altså bare nødvendig når begge lader samtidig. Med tidligere foreslått løsning med to stasjoner, så begrenser du lading av Tesla til ca. 1/3 av det du har i dag - og med begge tilkoblet, til 1/6 del av dagens ladefart...


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Kangoo

Sitat fra: Kangoo på søndag 26. mars 2017, klokken 13:04
Sett opp en enkel lader for LEAF med type 2 uttak, så passer den også for alle andre elbiler. Denne kan legges videre fra den røde kontakten, men kobles da mellom fase og N, slik at den leverer 230 volt til den nye stasjonen. For at ikke sikringen for den røde kontakten skal ryke når begge biler er tilkoblet, så begrenser du ladingen til din Tesla på displayet til 7,2kW. Altså bare nødvendig når begge lader samtidig. Med tidligere foreslått løsning med to stasjoner, så begrenser du lading av Tesla til ca. 1/3 av det du har i dag - og med begge tilkoblet, til 1/6 del av dagens ladefart...


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Om sikringen for den røde slår ut ved begrensing til 7,2 så må du bare begrense enda litt til, men det kan du prøve deg frem til. Kontinuerlig belastning skal helst ikke overstige 80% av merkestrøm, så om du til vanlig kan klare deg med lavere ladehastighet, så blir det også mindre belasting på el-anlegget.

Du kan gjøre installasjonen enda mer fleksibel ved at du legger videre 400 volt fra den gamle røde til en ny rød kontakt i ny garasje. Der kan du koble til en enkel ladestasjon til den røde kontakten, så har du mulighet for å flytte stasjonen til den garasjen du ønsker og koble til Tesla på rød kontakt i begge garasjene.

Med en slik løsning har du stor fleksibilitet, men det finnes mange løsninger for en slik installasjon og det kan bety litt hvilken ladestasjon du velger. Jeg kan tipse deg om konkret løsning, men du kan sjekke litt videre selv på det.
Han som skrev tidligere at han selger ladestasjoner, kan sikkert selge deg en enkel lader med type2 kontakt, der tilkoblingen til strømnettet tar ut 230 volt mellom fase og nøytral i en rød tilkobling. Skru den fast på en fin treplate som du henger opp på to fine knagger ved siden av den røde kontakten. Lag til tilsvarende oppheng i begge garasjene dine, så har du en trygg og fleksibel løsning uansett hvilken elbil som parkeres.



Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

GeirHM

Hei Kangoo, tusen takk for innspill! Jeg vil virkelig aller helst ha en så enkel og billig løsning som mulig. En ladestasjon med type 2 uttak som jeg kan flytte mellom garasjene etter behov vil virkelig være den enkleste og billigste løsningen. Erfaringen så langt er at det er virkelig ikke mange timene jeg trenger for Teslaen dedikert. Den trenger i regelen 30 til 35 kWt et par ganger i uka. Mens vår Leif går hele tiden og må få påfyll hver kveld.

Så det jeg trenger er vel en ladestasjon som tar ned 400v til 230v med en type 2 utgang og som lar seg koble til et rødt CEE stikk. Så alle forslag til slike løsninger vil jeg være takknemlig for!

GOS

Sitat fra: GeirHM på søndag 26. mars 2017, klokken 22:29
Hei Kangoo, tusen takk for innspill! Jeg vil virkelig aller helst ha en så enkel og billig løsning som mulig. En ladestasjon med type 2 uttak som jeg kan flytte mellom garasjene etter behov vil virkelig være den enkleste og billigste løsningen. Erfaringen så langt er at det er virkelig ikke mange timene jeg trenger for Teslaen dedikert. Den trenger i regelen 30 til 35 kWt et par ganger i uka. Mens vår Leif går hele tiden og må få påfyll hver kveld.

Så det jeg trenger er vel en ladestasjon som tar ned 400v til 230v med en type 2 utgang og som lar seg koble til et rødt CEE stikk. Så alle forslag til slike løsninger vil jeg være takknemlig for!

Jeg mener Ratio 22kw superportabel lader som jeg tidligere hadde fungerer helt ypperlig til det du er på jakt etter. Denne får du hos Elblhjelpen. Se link her:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/superportabel-3fase-22kw-veggboks-med-2m-rett?tm=ladestasjoner

Vet ikke hvordan det er med frakt av denne, men jeg kan ta den med fra Stavanger til Oslo og kan plukkes opp der om du vil. (Mener du holder til på Østlandet, men muligens det var lenger sør på Vestfold siden du holdt til)

Send meg eventuelt en PM om du vil.


Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

GeirHM

Sitat fra: P85TMS på mandag 27. mars 2017, klokken 08:29
Legg 5x2,5mm2 i trekkerøret og sett en slik i begge garasjene.
http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/32-1110

Så har du mulighet for Tesla UMC med rød adapter og 16A/230V til LEAF begge plasser.
Skal begge lade samtidig, så justerer du ned lade strømmen til Teslaen på skjermen.

Juhu!! Ned fra hardvarekostnader på ca 17 000 til 340??? Finnes det noen viktig grunn til IKKE å gå for denne løsningen? Men denne kan jeg til og med fortsette med de kablene jeg har i hver av bilene?

Takk også GOS for forslag. Men det er vel ikke så veldig forskjellig fra det til jkirkebo? Begge kan vel med en rød CEE overgang være portable?

fredag

Sitat fra: GeirHM på mandag 27. mars 2017, klokken 11:13
Sitat fra: P85TMS på mandag 27. mars 2017, klokken 08:29
Legg 5x2,5mm2 i trekkerøret og sett en slik i begge garasjene.
http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/32-1110

Så har du mulighet for Tesla UMC med rød adapter og 16A/230V til LEAF begge plasser.
Skal begge lade samtidig, så justerer du ned lade strømmen til Teslaen på skjermen.

Juhu!! Ned fra hardvarekostnader på ca 17 000 til 340??? Finnes det noen viktig grunn til IKKE å gå for denne løsningen? Men denne kan jeg til og med fortsette med de kablene jeg har i hver av bilene?

Takk også GOS for forslag. Men det er vel ikke så veldig forskjellig fra det til jkirkebo? Begge kan vel med en rød CEE overgang være portable?

Det er ikke lov å montere en schuko kontakt på en 16A kurs som i hovedsak skal brukes til lading av elbil.

Det anbefales en fastmontert mode3 ladeboks på fast biloppstillingsplass, pga bedre brannsikkerhet. Men det er ikke påbudt. Enda.

Leaf vil oppnå en ladehastighet på 3,6kW på en type2 ladeboks, men vil kun få en ladehastighet på 2,2kW hvis du lader den på schuko.

Husk også jordfeilbryter type B på ny kurs som hovedsaklig skal brukes til lading av elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

GeirHM

Sitat fra: fredag på mandag 27. mars 2017, klokken 13:10
Sitat fra: GeirHM på mandag 27. mars 2017, klokken 11:13
Sitat fra: P85TMS på mandag 27. mars 2017, klokken 08:29
Legg 5x2,5mm2 i trekkerøret og sett en slik i begge garasjene.
http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/32-1110

Så har du mulighet for Tesla UMC med rød adapter og 16A/230V til LEAF begge plasser.
Skal begge lade samtidig, så justerer du ned lade strømmen til Teslaen på skjermen.

Juhu!! Ned fra hardvarekostnader på ca 17 000 til 340??? Finnes det noen viktig grunn til IKKE å gå for denne løsningen? Men denne kan jeg til og med fortsette med de kablene jeg har i hver av bilene?

Takk også GOS for forslag. Men det er vel ikke så veldig forskjellig fra det til jkirkebo? Begge kan vel med en rød CEE overgang være portable?

Det er ikke lov å montere en schuko kontakt på en 16A kurs som i hovedsak skal brukes til lading av elbil.

Det anbefales en fastmontert mode3 ladeboks på fast biloppstillingsplass, pga bedre brannsikkerhet. Men det er ikke påbudt. Enda.

Leaf vil oppnå en ladehastighet på 3,6kW på en type2 ladeboks, men vil kun få en ladehastighet på 2,2kW hvis du lader den på schuko.

Husk også jordfeilbryter type B på ny kurs som hovedsaklig skal brukes til lading av elbil.

Kursen (400v 3fas 16a) er dedikert til elbil og er helt ny (2015) med jordfeilbryter B i sikringsskapet. Det er altså snakk om å forlenge denne inn i ny garasje slik at Leaf'en også kan få strøm fra denne. Og der er det snakk om enten å beholde den 10A kablen som brukes nå, eller eventuelt å oppgradere til en kabel med 16A.

Det høres litt drøyt ut å koble på en ladeboks med type 2 til type 1 kabel til i beste fall 5200 kr. Jeg mener jeg har sett at slike type 2 til type 1 kabler heller ikke er ment for daglig bruk?

Jeg skal uansett ha et helt forskriftsmessig anlegg. Men jeg er selvsagt opptatt av økonomien i dette.

Ionisert

#10
Nytt ladepunkt for elbil, skal forsynes av en egen kurs(Samtidighet 1,0), kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og jordfeilbryter av B type.
=  kan ikke ha 2 ladere på samme kurs, det blir samtidighet 0,5.

Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal denne beskyttes med et vern på maks 10A.

Dersom det benyttes en industrikontakt (rundstift EN 60309) kan det benyttes høyere ladestrøm.
Industrikontakt må plasseres 1,5m over gulv/bakke eller utilgjengelig for barn, da disse
kontaktene ikke har barnevern. Egen boks / kapsling for kontakt er bare nødvendig på offentlig
sted.

Forslaget er utarbeidet av NEKs elbilforum, som har representanter fra toneangivende
aktørene i forhold til elbilsegmentet.
NEKS ELBILFORUM HAR MEDLEMMER FRA: __ Elbilforeningen __

jkirkebo

Sitat fra: Ionisert på mandag 27. mars 2017, klokken 14:34
Nytt ladepunkt for elbil, skal forsynes av en egen kurs(Samtidighet 1,0), kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og jordfeilbryter av B type.
=  kan ikke ha 2 ladere på samme kurs, det blir samtidighet 0,5.

Dette gjelder ikke om ladestasjonene har lastbalansering, da kan man ha 2 eller flere på samme kurs. Hvis ikke faller jo hele poenget med lastbalansering bort.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: GeirHM på mandag 27. mars 2017, klokken 13:46
Kursen (400v 3fas 16a) er dedikert til elbil og er helt ny (2015) med jordfeilbryter B i sikringsskapet. Det er altså snakk om å forlenge denne inn i ny garasje slik at Leaf'en også kan få strøm fra denne. Og der er det snakk om enten å beholde den 10A kablen som brukes nå, eller eventuelt å oppgradere til en kabel med 16A.

Det er ikke lov å montere en schuko-kontakt på denne kursen.

For at det skal være lov må sikringen justeres ned til 10A.

Og så vidt jeg vet skal kablingen på en slik kurs gå direkte til sikringsskap, uten koblingsboks underveis.

Sitat fra: GeirHM på mandag 27. mars 2017, klokken 13:46
Det høres litt drøyt ut å koble på en ladeboks med type 2 til type 1 kabel til i beste fall 5200 kr. Jeg mener jeg har sett at slike type 2 til type 1 kabler heller ikke er ment for daglig bruk?

Feil. Type2-kabler er det som skal benyttes til daglig bruk, eller evt en ladestasjon med fastmontert type2/type1-kabel. Ladekladd-kabler med schuko skal egentlig kun benyttes unntaksvis, til nødlading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

GeirHM

Sukk, det er ikke lett dette.

1. Kursen jeg har i dag er laget av autorisert installatør etter NEK forskrift. Men det er da virkelig ikke 1,5meter opp til uttaket. 1 meter kanskje? (Kontrollmålt til 120 cm)

2. Bare Type 2 kabel er godkjent? Min Leif har da beviselig ikke noen Type2 kontakt ombord? Jeg må ha Type1 overgang til noe annet. Schuko eller Type 2. Men åkke so, det er snakk om en overgang. Den fine ladeboksen til jkirkebo vil jeg måtte benytte med en type2 til Type1 kabel. Det samme med den GOS anbefalte. Disse er altså ikke godkjent? Hm...

3. Tesla'en min kom med Schuko UMC da jeg kjøpte bilen. Men selvfølgelig kjøpte jeg også OVERGANG til både rødt og blått CEE. I tillegg til at jeg har Kirkebøs flotte overgangssett som har reddet meg mange ganger. Og da jeg kjøpte bilen var det aldri snakk om at ikke Schuko var standard. Men jeg oppgraderte altså til rødt CEE og har brukt det ever since hjemme. Og jeg har for good measure både blå type 2 kabel og en alt for dyr chademo overgang. Sukk.

4. Jeg forstår det med betydningen av balansering av uttaket. Men om jeg forlenger min jordfeilbryterB-belagte kurs til garasje2 og har et nytt uttak der og har enten den ene bilen eller den andre fysisk tilkoblet, da gjenstår bare problemet med en dubbeditt som gjør at det røde CEE uttaket kan brukes av Leif?

5. Og der er jeg jaggu fristet til å sette opp en kloss fra Clas til 169 kroner og så bruke en ladeledning til Leif med 10A. Men det kan jeg altså ikke?

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på mandag 27. mars 2017, klokken 15:59
Sukk, det er ikke lett dette.

1. Kursen jeg har i dag er laget av autorisert installatør etter NEK forskrift. Men det er da virkelig ikke 1,5meter opp til uttaket. 1 meter kanskje? (Kontrollmålt til 120 cm)

2. Bare Type 2 kabel er godkjent? Min Leif har da beviselig ikke noen Type2 kontakt ombord? Jeg må ha Type1 overgang til noe annet. Schuko eller Type 2. Men åkke so, det er snakk om en overgang. Den fine ladeboksen til jkirkebo vil jeg måtte benytte med en type2 til Type1 kabel. Det samme med den GOS anbefalte. Disse er altså ikke godkjent? Hm...

3. Tesla'en min kom med Schuko UMC da jeg kjøpte bilen. Men selvfølgelig kjøpte jeg også OVERGANG til både rødt og blått CEE. I tillegg til at jeg har Kirkebøs flotte overgangssett som har reddet meg mange ganger. Og da jeg kjøpte bilen var det aldri snakk om at ikke Schuko var standard. Men jeg oppgraderte altså til rødt CEE og har brukt det ever since hjemme. Og jeg har for good measure både blå type 2 kabel og en alt for dyr chademo overgang. Sukk.

4. Jeg forstår det med betydningen av balansering av uttaket. Men om jeg forlenger min jordfeilbryterB-belagte kurs til garasje2 og har et nytt uttak der og har enten den ene bilen eller den andre fysisk tilkoblet, da gjenstår bare problemet med en dubbeditt som gjør at det røde CEE uttaket kan brukes av Leif?

5. Og der er jeg jaggu fristet til å sette opp en kloss fra Clas til 169 kroner og så bruke en ladeledning til Leif med 10A. Men det kan jeg altså ikke?

1. gjelder kun der barn normalt har tilgang. Inne i en (normalt) låst garasje kan man nok resonnere seg unna kravet.

2. Type 1 til type 2 kabel er nettopp en type 2 kabel. Type 2 kabel henviser til "ladestasjonsenden", i bil-enden kan det være type 1 eller type 2. Disse er likeverdige. Det er overgang fra type 2 til type 1 i enden av en fastmontert type 2 kabel som ikke er godkjent.

3. CHAdeMO koster men er gull verdt om man trenger det. Jeg bruker mitt anslagsvis 2-4 ganger pr. måned. Skal bruke det i dag for 3.gang denne måneden. Men kjører man aldri utenfor SC-land er det selvsagt mindre nyttig ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA