Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe ut leasingbil, selge og kjøpe elbil

Startet av Jangaard@gmail.com, fredag 02. juni 2017, klokken 09:30

« forrige - neste »

Knut Røe

2017 blir siste året med 18650 celler fra Tesla. S og X går over til 2170 celler fra GF1 ved enden av året.
http://insideevs.com/tesla-confirms-2170-cell-model-s-x-end-year/

Musk om nye 2170 cellen: "We have the best cell in the world that is also the cheapest cell"
Gamle 18650 lå på density på 250 wh/kg. Har dette gått enda mer opp, eller får man først og fremst fordeler i pakkingen av batteriet med disse større cellene, som nok vil bety noe færre celler totalt sett for en gitt kapasitet.
Noen som har tanker om hva dette vil innebære eller medføre? Pluss og minus.

ChrML

Er ganske store endringer på battericeller. Hvordan får man f.eks testet at holdbarheten over tid på de nye er tilsvarende bra som de gamle har vist seg å være.

knut.aulie

21700 lever bare frem til "solid state" kommer.
Er jo lovende resultater med glass og salt ([emoji851]) fra professor Godenough.
Men det kan fort ta mange år så veldig bra 21700 kommer nå.

nie

Begynner å bli ganske mange ulike batteripakker til Tesla etterhvert. De må vel gjøre pakkene med disse nye cellene kompatible med pakker med de gamle cellene slik  at batteripakkene lett kan skiftes etterhvert som de gamle pakkene ryker.
Dele-logistikken knyttet til batteri-pakker er lite imponerende den dag idag. Hvordan skal det da gå når de går over til en helt ny celle-type i ørten ulike pakketyper?

amund

Sitat fra: nie på lørdag 25. mars 2017, klokken 21:30
Begynner å bli ganske mange ulike batteripakker til Tesla etterhvert. De må vel gjøre pakkene med disse nye cellene kompatible med pakker med de gamle cellene slik  at batteripakkene lett kan skiftes etterhvert som de gamle pakkene ryker.
Dele-logistikken knyttet til batteri-pakker er lite imponerende den dag idag. Hvordan skal det da gå når de går over til en helt ny celle-type i ørten ulike pakketyper?

Hittil finnes det vel bare én pakketype? Altså utvendig form da. OK 2 hvis man teller med Roadster. Det er vel ingen grunn til at en Model S om 7,9 år med batteri som ryker innafor garanti ikke skulle kunne få plugga i et 2170, evt 'Goodenough'-batteri?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

knut.aulie

Lurer på når det kommer en seriøs 3. part leverandør av hele batteripakker og utbytting av celler?

Kreisel så litt ut til å gjøre det ved å tilby 48 kWh  til Egolf i samme formfaktor som 24 kWh . Men det blir ikke noe konkret enda virker det som.

Dette er et stort uutforsket marked som bare vil øke.

nie

Sitat fra: amund på lørdag 25. mars 2017, klokken 23:19
Sitat fra: nie på lørdag 25. mars 2017, klokken 21:30
Begynner å bli ganske mange ulike batteripakker til Tesla etterhvert. De må vel gjøre pakkene med disse nye cellene kompatible med pakker med de gamle cellene slik  at batteripakkene lett kan skiftes etterhvert som de gamle pakkene ryker.
Dele-logistikken knyttet til batteri-pakker er lite imponerende den dag idag. Hvordan skal det da gå når de går over til en helt ny celle-type i ørten ulike pakketyper?

Hittil finnes det vel bare én pakketype? Altså utvendig form da. OK 2 hvis man teller med Roadster. Det er vel ingen grunn til at en Model S om 7,9 år med batteri som ryker innafor garanti ikke skulle kunne få plugga i et 2170, evt 'Goodenough'-batteri?
Ikke så enkelt nei. Det finnes f.eks.ulike versjoner av 85-pakken. Ventet i 2mnd på at det skulle dukke opp et passende lånebatteri til min 85D.
Var visst ikke bare å finne første og beste 85-pakke....

Espen Hugaas Andersen

#7
Sitat fra: amund på lørdag 25. mars 2017, klokken 23:19Hittil finnes det vel bare én pakketype? Altså utvendig form da. OK 2 hvis man teller med Roadster. Det er vel ingen grunn til at en Model S om 7,9 år med batteri som ryker innafor garanti ikke skulle kunne få plugga i et 2170, evt 'Goodenough'-batteri?
Man bør nok se på batterimodulene heller enn batteripakkene, og da finnes det egentlig fire varianter:

- Roadster (første versjon batterimodul basert på 18650-celler)
- 60/70/75/85/90 kWh Model S/X, pluss Powerwall 1 og Powerpack 1 (andre versjon batterimodul basert på 18650-celler)
- 100 kWh Model S/X (tredje, og trolig siste versjon batterimodul basert på 18650-celler)
- Powerwall 2, Powerpack 2 og Model 3 (første versjon basert på 21-70-celler)

I tillegg til de forskjellige batterimodul-arkitekturene, så er det forskjeller i kjemien og antall celler i hver modul. Det er altså en god del varianter om man tar med alle forskjellene.

Men selv om det finnes mange varianter bør det ikke være noe problem å produsere nye batteripakker med bedre rekkevidde til gamle biler. Tesla har gjort dette når det gjelder Roadster (kanskje en femte batterimodul-arkitektur?) Men jeg tror ikke det blir det største markedet for det. Batteripakkene vil stort sett vare hele bilens levetid, og rekkeviddene er stort sett bra nok til markedet for oppgraderinger er begrenset. Det er enklere å selge bilen man har og kjøpe nyere bil om man vil oppgradere fra 300 km rekkevidde til 500 km rekkevidde. Det er ikke noe problem å finne en kjøper som klarer seg med 300 km rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: nie på søndag 26. mars 2017, klokken 00:05Ikke så enkelt nei. Det finnes f.eks.ulike versjoner av 85-pakken. Ventet i 2mnd på at det skulle dukke opp et passende lånebatteri til min 85D.
Var visst ikke bare å finne første og beste 85-pakke....
Det kan være noen forskjeller på innfestning o.l. på eldre batterier vs nyere batterier, men i ditt tilfelle mistenker jeg at det gikk like mye på tilgjengeligheten av batteripakker som har vært utbedret på fabrikken. Tesla har ikke lyst til å sette inn en ny batteripakke og bli sittende igjen med en brukt batteripakke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Robert Sund

Tesla har hatt (og har) noen rare handlingsmønstre når det gjelder batteribytter. Slik som å resirkulere nye 90kWh batterier ved oppgradering til 100kWh. Og at dette derfor økte kostnaden for kunden til 20.000$ istedet for nettoforskjellen (pluss profitt).

Det ser ut til JB Straubel er kilden til mye av dette. Kanskje han kun er den som fronter det utad, men når han blir spurt relevante spørsmål som ligger utenfor smørbrødlista har jeg sett forbausende lite logikk og sammenheng mellom spørsmål og svar.

nie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 26. mars 2017, klokken 00:22
Sitat fra: nie på søndag 26. mars 2017, klokken 00:05Ikke så enkelt nei. Det finnes f.eks.ulike versjoner av 85-pakken. Ventet i 2mnd på at det skulle dukke opp et passende lånebatteri til min 85D.
Var visst ikke bare å finne første og beste 85-pakke....
Det kan være noen forskjeller på innfestning o.l. på eldre batterier vs nyere batterier, men i ditt tilfelle mistenker jeg at det gikk like mye på tilgjengeligheten av batteripakker som har vært utbedret på fabrikken. Tesla har ikke lyst til å sette inn en ny batteripakke og bli sittende igjen med en brukt batteripakke.
Joda, klart at Tesla gjør det de kan for å holde nede garantikostnaden forbundet med havarerte pakker. Men jeg trodde kanskje at de hadde en gjennomtenkt strategi for dette. Endel batteripakker går til helvete. Det skjedde med min og jeg vet at det skjer med tilstrekkelig mange andre til at Tesla har problemer med å skaffe lånebatteri i tillegg til at de har problemer med å få reparert kundenes batterier innen rimelig tid.  En annen bruker her på forumet har ventet på reparasjon av sitt eget batteri i over ett år.
Da hjelper det lite om enkelte servicesentre er flinke til å vaske bil (unnskyld sarkasmen)

Er smått bekymret når selve cellene nå forandres i tillegg til at selve pakkene også er ulike. Bekymringen er da knyttet til garantireparasjoner og IKKE evt fremtidig oppgradering til større effekt på batteripakkene.

turfsurf

Det interessante med bytte til 2170 er jo at de har en annen formfaktor. Vil de ikke da måtte redesigne hele skateboardet til S og X?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

mj

2170 batteriene er det som blir levert i 100 pakkene som leveres ut i disse dager ble jeg fortalt. Så da må jo disse være tilpasset samme utvendige mål siden det tilsynelatende ikke er gjort endringer i mål på karosseriet.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Thor2014

Sitat fra: mj på søndag 26. mars 2017, klokken 09:42
2170 batteriene er det som blir levert i 100 pakkene som leveres ut i disse dager ble jeg fortalt. Så da må jo disse være tilpasset samme utvendige mål siden det tilsynelatende ikke er gjort endringer i mål på karosseriet.

http://www.teslarati.com/inside-look-tesla-p100d-battery-pack-teardown/amp

amund

Poenget mitt var egentlig motsatt, at det er ingen grunn til at de skal redesigne hele bilen fordi de bytter celletype. Hvis de vil ja, men i motsatt fall hvis de IKKE vil forandre selve bilen og de fortsetter å bruke samme utvendig form og innfestninger opp i bilen. Ingen ville heller brydd seg om nye pakker bygger 5mm lenger ned under gulvet f.eks.

Poenget mitt var at strøm er strøm, BMS sitter i batteriet, bilen trenger bare + og - og bolthull som passer. Kan ikke skjønne at Tesla tjener noe på å endre innfestninger og form på batteriet, så sant de ikke vil/må redesigne resten av
skateboardet (akselavstand, sporvidde o.l.)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA