Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe ut leasingbil, selge og kjøpe elbil

Startet av Jangaard@gmail.com, fredag 02. juni 2017, klokken 09:30

« forrige - neste »

Bjoris

En må ikke være i den villfarelsen å tro at man får nytt batteri på garantien hvis det ryker rett før det er 8 år! Ingen tilbyr dette, du får ett som er akkurat godt nok til å ikke kunne reklameres på! Det er derfor helt klart mulig at Tesla ikke tilbyr de nye cellen til gml biler. De fikser gml pakker og kan sikkert lage nye celler i gml format evt kjøpe dem...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nie

@bjoris
Det er vel ingen som tror man får nytt batteri hvis det ryker rett før utløp av garanti. Påpeker vel bare viktigheten av at Tesla har en gjennomtenkt og langsiktig strategi for reparasjon av batterier og fremskaffelse av de delene som trengs for dette.

Lokführer

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. mars 2017, klokken 18:59
21700 lever bare frem til "solid state" kommer.
Er jo lovende resultater med glass og salt ([emoji851]) fra professor Godenough.
Men det kan fort ta mange år så veldig bra 21700 kommer nå.
Utrolig interessant det de forsker på, men hva er det de ikke forteller oss med solid state? Det må være en catch ved det.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

turfsurf

Sitat fra: mj på søndag 26. mars 2017, klokken 09:42
2170 batteriene er det som blir levert i 100 pakkene som leveres ut i disse dager ble jeg fortalt. Så da må jo disse være tilpasset samme utvendige mål siden det tilsynelatende ikke er gjort endringer i mål på karosseriet.
Kilde? Da har de i så fall endret fra de første 100kWh pakkene.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Blip

#19
Forskjellen på 18650 og 2170 er pr. def. kun ytre mål. Det forteller ingenting om kjemi, kapasitet, spenning eller whatever. Tenkte det var greit å repetere. Når det gjelder de ulike pakkene, holder alle samme spenning og er i prinsippet bygget på samme måte. Kapasiteten endres etter hvor mange celler som er koblet parallelt. Tilkobling for overvåking, kraft og kjøling er forskjellig. Tipper GF/TM har mulighet til å produsere alle typer pakker i lang tid framover.

Når det gjelder uoriginale pakker, tror jeg det ligger noe fram i tid, hvertfall med lav pris og Tesla-kapasitet. Pris/kWh følger vel en lov tilsvarende Moore... Mulig det kommer "kinapakker" med redusert kapasitet om noen år, men jeg antar brukte pakker fra bilopphuggere blir et billigere og bedre alternativ. I tillegg kan det tenkes at det etter hvert blir marked for batteri-service som kjøper opp brukte pakker og setter sammen til nye fungerende pakker.

Ref. Wk057

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

knut.aulie

Sitat fra: Lokführer på søndag 26. mars 2017, klokken 16:50
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. mars 2017, klokken 18:59
21700 lever bare frem til "solid state" kommer.
Er jo lovende resultater med glass og salt ([emoji851]) fra professor Godenough.
Men det kan fort ta mange år så veldig bra 21700 kommer nå.
Utrolig interessant det de forsker på, men hva er det de ikke forteller oss med solid state? Det må være en catch ved det.
Catchen er at det har vært umulig å få til så langt.
Det at et eksperiment er vellykket betyr ikke at det kan settes rett i produksjon. Det er mye testing, retesting og ting og tang samt noe er vanskelig å overføre.
Solid state har egentlig bare fordeler, det blir helt sikre batterier, som lader fortere med mye mindre degradering og høyere energitetthet. Salt og glass er jo kjempetilgjengelig og billig også så jeg ser ingen åpenbar catch ( men er ikke fagmann)

Robert Sund

Sitat fra: Blip på søndag 26. mars 2017, klokken 17:27
Når det gjelder de ulike pakkene, holder alle samme spenning
Dette stemmer ikke. Store Tesla batterier har hatt høyere spenning enn små. Den økte spenningen gjør at de lades raskere enn de små når den eksterne laderen er begrensingen (i hvor mange A den klarer å levere). Både på superlader og på ChaDeMo. Den økte størrelsen gjør selvsagt ladehastigheten høyere etter dette også.

SitatRef. Wk057
Har du ett sitat eller lenke på dette? Om Wk057 har sagt dette ville det overraske meg veldig.

Hodetelefoner

Det er høyere volt på de større. Dette kan  du måle selv :)

Espen Hugaas Andersen

Tror de mindre batteripakkene har hatt 14 moduler vs 16 moduler, altså 84 celler i serie i stedet for 96 celler. Da er spenningen ca 350V vs 400V. I tillegg har celler blitt fjernet fra hver av de inngående modulene slik at det er færre celler i parallell.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Blip

#24
Ja, selvsagt. Jeg tok det på husken, og den feilet. Legger meg flat... :$
Edit: Det jeg tror jeg blandet inn var 100kWh-pakken som har 96 i serie, men cellene er pakket på en annen måte slik at det er flere i parallell (http://skie.net/skynet/projects/tesla/view_post/20_Pics+and+Info%3A+Inside+the+Tesla+100kWh+Battery+Pack)...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

amund

Sitat fra: Blip på søndag 26. mars 2017, klokken 17:27
Forskjellen på 18650 og 2170 er [...] Tilkobling for overvåking, kraft og kjøling er forskjellig.

Ref. Wk057

Snakker du om dagens P100D-pakke med 18650, så sier jo WK057 nettopp at tilkoblingene er like unntatt en plugg som passer med et adapter som det finnes delenummer på.

Eller snakker du om 2170-pakker, som vel ikke eksisterer enda? Kilde?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

SabreMan

Er det mulig å si noe om den nye typen vil kunne lades raskere?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Blip



Sitat fra: amund på mandag 27. mars 2017, klokken 11:19
Eller snakker du om 2170-pakker, som vel ikke eksisterer enda? Kilde?
Jeg snakker ikke om 2170. Poenget med forskjeller (på eksisterende pakker) var bare at de er små og "enkle".

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

mj

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. mars 2017, klokken 17:16
Sitat fra: mj på søndag 26. mars 2017, klokken 09:42
2170 batteriene er det som blir levert i 100 pakkene som leveres ut i disse dager ble jeg fortalt. Så da må jo disse være tilpasset samme utvendige mål siden det tilsynelatende ikke er gjort endringer i mål på karosseriet.
Kilde? Da har de i så fall endret fra de første 100kWh pakkene.

Kilden er jo en Teslaselger så da stemmer det sikkert  :+1:
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Espen Hugaas Andersen

#29
Sitat fra: mj på mandag 27. mars 2017, klokken 21:36Kilden er jo en Teslaselger så da stemmer det sikkert  :+1:
Haha, den var god. :)

100 kWh batteripakken (egentlig 102,4 kWh, 98,4 kWh tilgjengelig) benytter seg av 8256 stk 18650-celler med ca 12,4 Wh/celle. De er fordelt på 16 moduler med 516 celler per modul. Arkitekturen på modulene er 6s86p, og du har 16 moduler i serie for en ferdig arkitektur på 96s86p.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA