Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trådløs lading

Startet av N00b, fredag 02. juni 2017, klokken 07:01

« forrige - neste »

N00b

Da røyk siste halogenpæra på bilen og jeg måtte gjøre noe.  Jeg kjipet og kjøpte bil uten TECH pakke i 2013 og da var det halogen hovedlys. Det var puslete belysning.

Hastebestilte fra Amazone "Kensun HID Xenon Conversion" 35W
De kom på 2 dager fra USA, kostet ca $100 med frakt. Alt vel.

Etter 3 kopper kaffe tok jeg igang idag, jeg gruet med til dette. Det er en møkkajobb, trangt og omstendelig.

1. Jekk opp bil og sikre med kubbe, hjul av.
2. Av med plast innerskjerm av med ca 72 klips, 3 skruer og plastskrue som gikk ut på dato.
3. Brukte lastestropper til å holde matte på bakside av innerskjerm unna.
4. Tok ut ødelagt pære.

Så startet morroa, det var ikke helt enkelt å få nye pæra til å passe.  Strevde til jeg fikk krampe. Så tok jeg meg pause. Etterpå satte jeg inn gamle pæra med noe smøremiddel på utsatte steder, satte den inn igjen.  Da fikk jeg inn og vips fikk jeg inn nye pæra etterpå også. Det var ikke enkelt men den kom inn.

5. Koblet sammen ledninger. Du kan ikke ta feil, sålenge du tar svart på svart.
6. Hengte opp ballast og tenner med strips over lykta, halveis inne i karosseriet.
7. Monterte opp innerskjerm dog med noen færre klips.

Så tok jeg andre siden. Det gikk raskere nå når jeg hadde teknikken på pæra. 
Tidsforbruk 4t.  (du greier det på 2t om du ikke blir plaget å få inn nye pærer)

Du trenger til jobben:
Flatt skrujern, stjerneskrujern, skiftnøkkel, skarp kniv, strips, jekk og dekkskifte nøkkel.

Nå er det endelig skikkelig lys på bilen!

N00b

Kensun HID Xenon Conversion Kit "All Bulb Sizes and Colors" with "Slim" Digital Ballasts - 9005 (HB3) - 6000k

Passer direkte på kontakter, men vær obs at det kan være vrient å få inn pæra.

Lynet

Og hvert andre år må du sette inn halogenpære igjen såfremt verkstedet som utfører PKK gjør jobben sin.
Og vi som møter deg setter på fjernlysene mot deg fordi du med disse pærene sannsynligvis blender veldig fordi disse ombyggingsettene ikke treffer samme fokuspunktet som glødetråden!
Du skulle heller kjøpt deg brukt Xenonlykter.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Øyvind.h

Er ikke halogenlyktene og xenon lyktene i Model S like? Ser helt identiske ut?

35w er originalt i USA, og burde vært originalt i Norge.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lynet

En halogenlykt er merket H og har annen innfesting av H7 pære
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

knut.aulie

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. mars 2017, klokken 18:50

35w er originalt i USA, og burde vært originalt i Norge.
Med 35 W (over 2000 lux) må en ha automatisk høydejustering og lyktespylere, derfor er dette ikke lov i Norge .

Øyvind.h

Det burde fortsatt vært originalt i Norge. 25w er skralt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

knut.aulie

N00b

Og tro meg, disse fungerer kongle! Helt klart skille på nærlys. Dette er topp :-)
Burde ikke vært solgt Tesla med halogen, det er helt elendig.

PKK er intet problem.

Surmaget oppgulp kan du kurere med syrenøytraliserende "Lynet"

Lynet

Ikke noe surmaga oppgulp,  kun faktaopplysninger hvis folk gjør jobben sin og plukker ut ulovlig ombygging.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

De som utfører PKK skrur ikke på bilene.

Lynet

Lett å se at det er skiftet fra halogen til xenon. Og styrken måles.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Tja, på en bil hvor lykta er av projektortypen og man neppe vet at noen er levert med annet enn xenon er det nok ikke særlig sannsynlig.

OleJA

Min bil er ombygd fra 25w xenon til 35W.  Hadde denne på PKK for noen uker siden uten at dette ble påpekt.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA