Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny dobbel hurtglader på RV7, området rundt Garen!

Startet av Jusabo, torsdag 01. juni 2017, klokken 23:48

« forrige - neste »

Jusabo

Hei,

Jeg har nylig reservert en Ioniq som er leveringsklar ila neste uke.
Denne bilen er bruktimportert fra Frankrike, jeg har funnet ut at det ikke er setevarmer eller el-justering på setene.

Det har også blitt sagt at jeg må være på utkikk om bilen mangler varmepumpe/batterivarmer.
Forhandler sa at den kom med varmepumpe, og forklarte meg hvordan batteri varmeren slo inn automatisk ved lading eller noe sånt? Han forklarte meg rett og slett hvordan den funker, skal jeg da ta utgangspunkt at den kommer med batteri varmer?

Uansett vil det med at det ikke er setevarmer være et problem, med tanke på om det blir et høyere energiforbruk ved bruk av klimaanlegget? Jeg plages ikke av at der ikke er setevarmer, da dette er noe jeg sjeldent har brukt tidligere.

Min første post her, ser mye frem til å bli en del av el-bil samfunnet :)




Knut Røe

Hva skal du betale for denne bilen?
Kan sikkert være interessant å vite for flere som vurderer den.

Jusabo


...

Ioniq'en virker å være relativt godt isolert, og vi klarer oss fint med setevarme + rattvarme ned til ca 5-6 plussgrader før vi føler at vi må skru på varmen. Oppvarming av kupéen i en elbil trekker mye energi, men varmepumpa i både Ioniq og Soul har ganske god virkningsgrad.

For oss er det veldig viktig å ha ratt+setevarme, spesielt om det er skinn seter+ratt.
Om det er stoffseter i bilen du skal kjøpe ville jeg ikke vært veldig bekymret.

Ser ut til at det er denne du skal kjøpe? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92000850

Jusabo

Hei og takk for svar

Jepp det er den jeg har gått for, bare at den er i sort.

Sting1

Ser jo ut som den er uten teknikkpakken så da er jo prisen helt lik som i Norge bort i mot. Har du sjekka garantiene? Dersom du kun oppnår raskere levering med dette kjøpet, og prisen er lin ville nok jeg kjøpt i norsk hvis du kan vente.

Jusabo

Den kommer med 5 års garanti, og sort metallic lakk :)

Kårepåsporet

Setevarme er ikke så viktig når en har stoffseter, selv om jeg selv aldri ville kjøpt bil uten...unntatt hvis jeg sparte mye penger da....skinnseter er iskalde uten setevarme vintersdag, stoffseter er ikke så ille. Og en kan kjøpe setevarme løst å legge i setet på feks Jula. Ikke elegant, men det varmer.

Dette med varmepumpe hadde jeg vært svært skeptisk til. Jeg kjenner ikke til forhandler, men jeg ville fått sjekket ut skikkelig om bilen virkelig har varmepumpe før jeg hadde betalt. Usikker på hvordan du kan finne dette ut.
Kortrekkeviddeelbil, ja elbil uansett, uten varmepumpe er en uting, etter min oppfatning.



Sitat fra: Jusabo på lørdag 25. mars 2017, klokken 15:43
Hei,

Jeg har nylig reservert en Ioniq som er leveringsklar ila neste uke.
Denne bilen er bruktimportert fra Frankrike, jeg har funnet ut at det ikke er setevarmer eller el-justering på setene.

Det har også blitt sagt at jeg må være på utkikk om bilen mangler varmepumpe/batterivarmer.
Forhandler sa at den kom med varmepumpe, og forklarte meg hvordan batteri varmeren slo inn automatisk ved lading eller noe sånt? Han forklarte meg rett og slett hvordan den funker, skal jeg da ta utgangspunkt at den kommer med batteri varmer?

Uansett vil det med at det ikke er setevarmer være et problem, med tanke på om det blir et høyere energiforbruk ved bruk av klimaanlegget? Jeg plages ikke av at der ikke er setevarmer, da dette er noe jeg sjeldent har brukt tidligere.

Min første post her, ser mye frem til å bli en del av el-bil samfunnet :)

Jusabo

Hei Kåre, og takk for svar!

Ja der er stoffseter i den jeg har reservert. Godt poeng, det er jo bare til å anskaffe seg en slik type setevarmer om det sku være nødvendig.

Jeg har fått et tips om at jeg kan kontakte Hyundai norge og oppgi chasis nummer og forhøre meg om varmepumpe er en komponent på bilen, så venter forløbig på svar fra dem.


Kårepåsporet

Høres ut som en god ide, sjekk for å være helt sikker, at bilen har fullverdig fem års garanti. Jeg vet ikke hvordan Hyundai opererer, men Kia har fullverdig 7 års Europagaranti.
Lykke til  :)

Crown

Litt pussig at de skriver "5 år / 100.000km" garanti, Hyundai har jo 5 år / fri km på alt og 8 år / 200.000km på batteriet. Så sjekk at den faktisk har fabrikkgaranti, og ikke noe de har mekket til selv... :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Elmo

Sitat fra: Jusabo på lørdag 25. mars 2017, klokken 15:43
Forhandler sa at den kom med varmepumpe, og forklarte meg hvordan batteri varmeren slo inn automatisk ved lading eller noe sånt?
Han forklarte meg rett og slett hvordan den funker, skal jeg da ta utgangspunkt at den kommer med batteri varmer?

Jeg ville krevd å få skriftlig at den virkelig har alt han sier (gjerne også hvor mye du skal ha tilbakebetalt hvis/når det viser seg å ikke stemme).
At han forklarer hvordan ting funker (på en Norsk-levert bil) ville jeg ikke tatt som "bevis" på at import-bilen har funksjonen !!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Sting1

Enig. Få alt skriftlig. Var borti lignende på en som importerte leaf. Da jeg begynte å etterprøve alle påstandene om at bilen var "lik som levert i Norge" og 5 års garanti osv begynte det å bli vrient å få det skriftlig i kontrakt allikevel. De prøvde seg med å gi egen "garanti" fra firmaet ut over de 2 årene man har i kjøpsloven. Firmaet var registrert i fjor, og jeg ville ha dokumentasjon på at garantien gjaldt også når de evt gikk konkurs. Da sa han bare at "det er det jo ingenting som tyder på at vil skje". Ellers takk sa jeg den gang.

Olemann

#13
Importbiler er tricky mht garanti. Er de eldre enn 5 år betyr det lite da de fleste likevel ikke har mer enn 5 år.
Men, er de nyere enn 5 år er det nok av tvistesaker å surfe seg fram til. Spesielt for alle små-aktørene som har levd godt på elbilimport de siste 5 årene.

Jeg ville aldri stolt på "utvidet" garanti fra forhandler, minimum er at seriøs 3. part tar dette ansvaret, f.eks. disse (http://norskbilgaranti.no/garantier/) som jeg har brukt ved noen anledninger som kunde på importbil.
Vil ikke selger skaffe slik garanti er det takk og byebye for min del.
Husk også at for noen land/merker må bilen tilbake til salgslandet da garantiansvaret ikke honoreres i andre land.  Det blir dyrt.....
Min konklusjon er at for elbil er importbil helt uaktuelt med mindre jeg sparer minst kr. 50.000.-

Jusabo

Det står i kontrakten at der er 5 års garanti og eller 100.000 km. Har allerede bundet meg da jeg har signert kontrakten, så får se hvordan dette går! Det går an å være etterpå klok hehe, mitt første nybil kjøp..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA