Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai bekrefter +300km elektrisk kompakt SUV tilgjengelig i 2018

Startet av nr1rayner, torsdag 01. juni 2017, klokken 23:28

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på mandag 10. april 2017, klokken 19:24
Jeg kan ikke begripe at folk ikke ser dette når de gjør dette gang på gang på gang, og hver gang blir forbikjørt av noen som flyter igjennom krysset.
Jeg begriper det. Det er tilfredsstillelsen av å kjøre forbi noen. Legg spesielt merke til innsnevringen fra to til ett felt, mye av det mellom Trondheim og Stjørdal, det kommer alltid en fykende og skal på død og liv forbi før det blir ett felt. Personlig har jeg begynt å gi på akkurat nok til å tvinge sånne inn bak meg, for rett og slett å unngå trafikkfarlige situasjoner der feltene går sammen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

@Øystein
GPS 80 er ca 89 med 205/55-16 på min og ca 86 med 215/50-17.

@tomrh
Jo takk, har sett nok eksempler på slik opptreden. Som du vet, jeg kjører mye buss den veien, tyngre kjøretøy, biler med tilhenger, L, skolebiler o.l. skal slike i hvert fall ikke ligge bak. Mange ganger ofrer folk ALT for å komme forbi også.
Ikke bestandig så lurt å tvinge slike bak seg, da har du de gjerne rett oppi støtfangeren resten av turen, gjerne med fjernlysene tent.  :o
Mulig det er tilfredsstillelsen av å kjøre forbi, mulig det er en trang til å være først.
Videre intelligent opptreden er det i hvert fall ikke.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burger

Trondheim Stjørdal er full av nisser som kjører 20-30 km/t under fartsgrensen i tunellen, 10 km/t under ved nedoverbakke og 20 lav km/t over når det er oppover og endelig to felt. Har fått falkeøye til å spotte slike j..... og kan gi mye gass for å komme forbi. Søtest er de som presser seg inn på slutten av tofelt og kjører sinke i tunellen.

Kommer til å gå over til tog pga enten så mister jeg lappen eller havner utafor veien.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

tomrh

@nr1rayner: å få noen innpå støtfangeren er null stress når man kjører med cc.

@burger: cc er løsningen, tunnelsinkene kjører  forbi før tunnellene og får ei drøy luke foran meg som tøffer i konstant fart, så haler jeg innpå i tunnelen i samme fart. Null stress.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Tar du en kjapp regen-test som jeg etterlyste tomrh?

CC og bratte bakker blir best med B ja. Forskjellen jeg har funnet i de forskjellige mode er bare forskjellen i maks regen.
Så CC i D vil farta øke på gen 2 også, i Deco blir det litt mer regen så det kan gå bra, men B gir som kjent mest regen. Har ingenting å si her om man har Beco eller B.

Kan ikke fordra å ha folk klin oppi fangeren. Da trykker jeg ofte CC av, kjører max regen et stykke og gir skikkelig på for å få litt avstand.
Etter 2-3 slike runder tar de som regel hintet  ;)  Men, gjør sikkert akkurat det samme igjen neste gang noen kjører for sakte etter deres ønske..
Ref testen min 2 sek bak en "lastebil", gav ca samme forbruk i 80 som i 60-65 alene burde jo egentlig alle ligge rundt 1 sek bak bilen foran. Både pga god trafikkavvikling og vesentlig senket forbruk.
Men, før ALLE biler er utstyrt med avansert autopilot ser jeg ikke akkurat at dette er trafikksikkert.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 11. april 2017, klokken 10:16
Tar du en kjapp regen-test som jeg etterlyste tomrh?
Mangler en verdi, og det er for 80 km/t og Eco siden jeg sliter med å få nok tilgjengelige regen-ringer selv ved lav SoC, men har da sett verdier over 20 kW mener jeg. Ihvertfall:
40 km/t: D gir 3 kW og Eco 9 kW
60 km/t: D gir 8 kW og Eco 15 kW
80 km/t: D gir 10 kW
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Supert  :+1:
Synes å huske at det var inntil 30kW også på 1.gen, men dine tall ser jo mistenkelig like ut som mine tester i D og Deco  ;)
Så da må du vel kose litt med bremsepedalen for å få 30kW regen...
Da kan jeg skjønne hvorfor man "må" kjøre i eco på 1.gen, regen i D er alt for lav i trafikk med varierende hastighet (bykjøring).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Jeg tror den Leafbox'en kommer til å bli gull fordi den gir endel mer tilgjengelig regen. Det er vanskelig å kjøre optimalt i kaldt vær og høy SoC, det finnes jo grenser for hvor godt man kan lese trafikken for å slippe å bremse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kjell Leaf

Sitat fra: Lauvet på fredag 31. mars 2017, klokken 14:26
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 29. mars 2017, klokken 10:10
Men, når man ser på den evige konkurransen om å komme først til rødt lys, er det vel ikke til å stikke under en stol at de aller aller fleste ikke akkurat er opptatt av øko-kjøring...
He-he (humrer). Rødlys har åpenbart en uimotståelig tiltrekningskraft på mange ;)

@nr1rayner:
Dine tanker og analyser stemmer på en prikk med egne forsøk på å forklare det jeg har erfart. Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver om fartsregulering i B-modus og CC, og ikke minst at det er andre på veien å forholde seg til.

Inntil annet blir bevist tror jeg at kjørestil er det vi kan påvirke med bak rattet. (Ytre ting som dekk, dekktrykk osv holdt utenfor..)

Innstillinger som B og Eco vil jeg heller se som en støtte til god kjørestil, ikke minst for den som ikke allerede har en økonomisk kjørestil inne, og en hjelp til å lære ved å lytte til "rådene" elektronikken gir.
Jeg syns CC er usedvanlig dårlig i Leaf, den varierer utrolig mye i hastighet. CC i min BMW 645 er så utrolig mye jevnere, den reagerer mye raskere og holder derfor mye jevnere fart.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

tomrh

Sitat fra: tomrh på tirsdag 11. april 2017, klokken 11:52
Mangler en verdi, og det er for 80 km/t og Eco siden jeg sliter med å få nok tilgjengelige regen-ringer selv ved lav SoC, men har da sett verdier over 20 kW mener jeg.
Hadde nok ringer og batteritemperatur i går, fikk 20 kW regen i Eco i 80 km/t.
Ved brems gikk regen opp i 30 kW.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

 :+1:
Da er visst ECO i gen1 det samme som Deco i gen 2.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA