Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av pendleren88, torsdag 01. juni 2017, klokken 22:14

« forrige - neste »

doldis1

 https://www.tu.no/artikler/fra-og-med-i-ar-far-bensinbiler-partikkelfilter-slik-pavirker-det-motoren/378658

Det renses. Eksosanleggene på fossilbiler inneholder vel snart mere edle metaller enn batteriene på
en elbil. Har hele bransjen gått seg på en kollektiv kortslutning? De kommer ikke unna elektrifisering av
bilparken, burde de ikke forstå det snart ?

https://www.tu.no/artikler/ny-test-alarmerende-hoyt-nox-utslipp-fra-nye-dieselbiler/378539

Ketill Jacobsen

Sitat fra: doldis1 på lørdag 25. mars 2017, klokken 12:05
https://www.tu.no/artikler/fra-og-med-i-ar-far-bensinbiler-partikkelfilter-slik-pavirker-det-motoren/378658

Det renses. Eksosanleggene på fossilbiler inneholder vel snart mere edle metaller enn batteriene på
en elbil. Har hele bransjen gått seg på en kollektiv kortslutning? De kommer ikke unna elektrifisering av
bilparken, burde de ikke forstå det snart ?

https://www.tu.no/artikler/ny-test-alarmerende-hoyt-nox-utslipp-fra-nye-dieselbiler/378539

Bilindustrien utviser en intens kreativitet under de siste krampetrekninger for fossilmotorene!

Knut Røe

Når man ser hva som utvikles og lages til biler så skjønner man fort at det ikke er noe problem for dem å omstille seg til å lage biler som går på noe annet enn fossilt brennstoff.
Det er helt sinnsykt avanserte mekaniske og tekniske løsninger som utvikles, det meste for å fikse noe som er litt bob-bob i utgangspunktet. Det er vel snart på tide man slutter å sløse penger på R&D på en døende hest.
Når den etablerte bilindustrien skal skjønne dette er mer usikkert.
Mye tyder på at oppstartsselskaper vil måtte stå for omveltningen og endret tankegang, å snu så store skip som de største bilprodusentene er ikke helt lett. Dette er jo en ulempe de fleste store selskaper har, veldig treg på omstilling og defensiv tankegang. Tenk litt som kommunen eller Vegvesenet, hvorfor forandre på noe som funker.

elektrolux

Kjøpte min siste Diesel like før partikkelfilteret ble påbudt, og skal en ha bensin er nok tiden inne nå til å få den mest avanserte versjonen før den strupes med et slikt filter. Har faktisk en værsting, nemlig en direkteinsprøytet TSI i stallen allerede, men brukes kun når elbilene ikke strekker til.

Utvikling går alltid i bølger, og slike filter er alltid en nedtur i forhold til kostnad/effektivitet.

De siste dieselbilene med 5-7 innsprøytninger for hver forbrenning er tekniske vidundere med imponerende lavt forbruk, men likevel totalt parkerte når en skal en tur ned til butikken. På langturer på 1000+ km/dag er de et rimelig alternativ til kostbare batteripakker og tilsvarende kostbar lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

doldis1

 
SitatPå langturer på 1000+ km/dag er de et rimelig alternativ til kostbare batteripakker og tilsvarende kostbar lading

Nja ..Tesla er vel heller ikke så dyr hvis en slenger innom deres gratisladere på turen  ;)

elektrolux

Nei, men bilen koster en formue, og er uhamslig innen bykjernen. Har likevel alltid sagt at jeg skulle ønske jeg hadde bruk for en Tesla. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

Enkel tommelfingerregel: Hvis teknologien er slik at det ikke er mulig å halvere co2-utslippet hvert tiår, så må man bytte teknologi. Eller innføre rasjonering av bruken.

http://www.vox.com/energy-and-environment/2017/3/23/15028480/roadmap-paris-climate-goals
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

I så ligger elbilene dårlig ann. Think Classic'en min med litium batteri er 17 år gammel og slår alle serieproduserte elbiler på forbruk. Er såvidt over 1 kWt / 10 km i forbruk fra stikkontakten. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. mars 2017, klokken 08:47
Kjøpte min siste Diesel like før partikkelfilteret ble påbudt, og skal en ha bensin er nok tiden inne nå til å få den mest avanserte versjonen før den strupes med et slikt filter. Har faktisk en værsting, nemlig en direkteinsprøytet TSI i stallen allerede, men brukes kun når elbilene ikke strekker til.

Utvikling går alltid i bølger, og slike filter er alltid en nedtur i forhold til kostnad/effektivitet.

De siste dieselbilene med 5-7 innsprøytninger for hver forbrenning er tekniske vidundere med imponerende lavt forbruk, men likevel totalt parkerte når en skal en tur ned til butikken. På langturer på 1000+ km/dag er de et rimelig alternativ til kostbare batteripakker og tilsvarende kostbar lading.
Diesel kan leve videre i biler, man da kun som strømaggregat og med kontinuerlig adblue rensing. Må bli forbudt å fyre opp i tettbebygget strøk.
Dagens bruk av disse motorene er helt latterlig i et større perspektiv, det er jevngodt med misbruk av slike motorer å knatre rundt i byer med 20-40% snittbelastning på turer til butikk og barnehage, mens man slipper ut giftig guffe rett i ansiktet på folk.
Så liksom skal en bøte på en bruk dieselmotoren er uegnet til med kreative tilleggsystemer og regelrett juks.

Fjern gearkassa, sett inn elektrisk fremdrift med passe stort batteri og innfør GPS sperre på oppstart av fossilgeneratoren.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

doldis1

 Elektrolux,

Sitatuhamslig
:D nyskapende ! Betyr det at den er for stor til å være praktisk i byen ?
Nesten som "balåt" ?  ;D

Øystein16

#10
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 28. mars 2017, klokken 07:45
Elektrolux,

Sitatuhamslig
:D nyskapende ! Betyr det at den er for stor til å være praktisk i byen ?
Nesten som "balåt" ?  ;D

Nei!

Eg trur heller at han tenkjer på at enkelte er lokka av subsidiering og kjøpt seg til fant... ::)

"Fint skal det vera, men halva raua heng ute!" :o



elektrolux

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 28. mars 2017, klokken 08:00
Nei!

Eg trur heller at han tenkjer på at enkelte er lokka av subsidiering og kjøpt seg til fant... ::)

"Fint skal det vera, men halva raua heng ute!" :o

:+1:

Ellers betyr uhamslig tungvindt. Så vidt plass i bredden i gata der jeg bor, ikke plass i garasjen, og jeg hadde vært bekymret for å parkere den utenfor favorittbutikken.

Heldigvis er vi ferdige med barnehage med tilhørende tilgrisete parkdresser, men genialt med Think Classic den gang det var realitet. Forresten genialt med Think classic til så å si all vår transportbehov. Null stress med å være bekymret for ikke eksisterende lakk, null stress med verditap, null stress med låsing da ingen andre vil ha den uansett. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

doldis1


Beckern

Sitat fra: stefse på mandag 27. mars 2017, klokken 18:47
Sitat fra: elektrolux på mandag 27. mars 2017, klokken 08:47
Kjøpte min siste Diesel like før partikkelfilteret ble påbudt, og skal en ha bensin er nok tiden inne nå til å få den mest avanserte versjonen før den strupes med et slikt filter. Har faktisk en værsting, nemlig en direkteinsprøytet TSI i stallen allerede, men brukes kun når elbilene ikke strekker til.

Utvikling går alltid i bølger, og slike filter er alltid en nedtur i forhold til kostnad/effektivitet.

De siste dieselbilene med 5-7 innsprøytninger for hver forbrenning er tekniske vidundere med imponerende lavt forbruk, men likevel totalt parkerte når en skal en tur ned til butikken. På langturer på 1000+ km/dag er de et rimelig alternativ til kostbare batteripakker og tilsvarende kostbar lading.
Diesel kan leve videre i biler, man da kun som strømaggregat og med kontinuerlig adblue rensing. Må bli forbudt å fyre opp i tettbebygget strøk.
Dagens bruk av disse motorene er helt latterlig i et større perspektiv, det er jevngodt med misbruk av slike motorer å knatre rundt i byer med 20-40% snittbelastning på turer til butikk og barnehage, mens man slipper ut giftig guffe rett i ansiktet på folk.
Så liksom skal en bøte på en bruk dieselmotoren er uegnet til med kreative tilleggsystemer og regelrett juks.

Fjern gearkassa, sett inn elektrisk fremdrift med passe stort batteri og innfør GPS sperre på oppstart av fossilgeneratoren.

Faren med en slik holdning er at den kan tilpasses ethvert scenario, selvsagt inkludert elbilen, som forurenser på en eller annen måte. Til slutt er det noen som finner (med rette) det egentlige problemet og synes at man har moralsk og etisk grunn til å forby det også.

stefse

Sitat fra: Beckern på onsdag 29. mars 2017, klokken 11:44
Sitat fra: stefse på mandag 27. mars 2017, klokken 18:47
Sitat fra: elektrolux på mandag 27. mars 2017, klokken 08:47
Kjøpte min siste Diesel like før partikkelfilteret ble påbudt, og skal en ha bensin er nok tiden inne nå til å få den mest avanserte versjonen før den strupes med et slikt filter. Har faktisk en værsting, nemlig en direkteinsprøytet TSI i stallen allerede, men brukes kun når elbilene ikke strekker til.

Utvikling går alltid i bølger, og slike filter er alltid en nedtur i forhold til kostnad/effektivitet.

De siste dieselbilene med 5-7 innsprøytninger for hver forbrenning er tekniske vidundere med imponerende lavt forbruk, men likevel totalt parkerte når en skal en tur ned til butikken. På langturer på 1000+ km/dag er de et rimelig alternativ til kostbare batteripakker og tilsvarende kostbar lading.
Diesel kan leve videre i biler, man da kun som strømaggregat og med kontinuerlig adblue rensing. Må bli forbudt å fyre opp i tettbebygget strøk.
Dagens bruk av disse motorene er helt latterlig i et større perspektiv, det er jevngodt med misbruk av slike motorer å knatre rundt i byer med 20-40% snittbelastning på turer til butikk og barnehage, mens man slipper ut giftig guffe rett i ansiktet på folk.
Så liksom skal en bøte på en bruk dieselmotoren er uegnet til med kreative tilleggsystemer og regelrett juks.

Fjern gearkassa, sett inn elektrisk fremdrift med passe stort batteri og innfør GPS sperre på oppstart av fossilgeneratoren.

Faren med en slik holdning er at den kan tilpasses ethvert scenario, selvsagt inkludert elbilen, som forurenser på en eller annen måte. Til slutt er det noen som finner (med rette) det egentlige problemet og synes at man har moralsk og etisk grunn til å forby det også.
Folk har et transportbehov, så man kan ikke bare begynne å forby biler uten videre, ihvertfall ikke om man har et snev av bakkekontakt. Men å forby fossilbrenning i tettbebygd strøk er ikke urealistisk på 10-15 års sikt.
Gikk ut av butikken i dag f.eks og der står en lastebil med sotkverna i gang, mens lasteplatten ble kjørt. Stanken river i nesen. Den bilen hadde ikke behøvd å brenne en dråpe diesel ved butikkdøra om den hadde hatt et passe stort fremdriftsbatteri, og det hadde vært utslippsforbud i kraft når den entret innenfor en viss sone. Vel ute på motorveien igjen kunne han fått lov å fyre i gang og lade batteriet. Ikke optimalt det heller selvsagt, men greit som en mellomløsning.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA