Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil for folk over 190cm

Startet av Sirup, torsdag 01. juni 2017, klokken 15:59

« forrige - neste »

Burger

Sitat fra: Amatøren på onsdag 06. september 2017, klokken 12:14
Med mindre Russland tar grep for å sikre seg reserver FØR de går "konk" eller helt tomme selv......

Nå må enten du eller jeg misforstå noe her. Dersom man er avhengig av oljepris over ett vist nivå så hjelper det vel ikke å sikre seg mer olje?

Eller mener du at Russland går tom for olje og gass innen 10-15 år?
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Amatøren

Er nok jeg som tar feil, men det jeg tenkte på er hvis det blir manko av olje gass på markedet så vil vel Russland sikre seg tilgang for eget marked/bruk uavhengig av pris.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 06. september 2017, klokken 10:33
Det er forsåvidt ikke en avsporing. Oljepolitikken handler om mer enn klima. Blant annet vil politisk vedtatt og styrt avvikling av norsk oljeproduksjon på kort og mellomlang sikt styrke Putin. Han får bedre balletak på Europa gjennom sine egne olje- og gassleveranser. Det er et balletak han vil bruke for å undergrave liberale demokratier i Europa.

Du har helt rett i at oljepolitikken handler om mer enn klima. Støtter her hovedsaklig jkirkebos argumenter, men kanskje noe mindre skråsikker, og ser godt argumentet om fortsatt gass eksport til kontinentet som ett sikkerhetspolitisk instrument.

Men dersom du mener at jeg har tatt til ordet for "styrt avvikling av norsk oljeproduksjon på kort og mellomlang sikt" så har du igjen i det minste til dels missforstått. Har kun tatt til ordet for at enkelte områder er for sårbare til å eksperimentere med på denne måten og bør fredes. Joda, det vil nok medføre at oljeindustrien i Norge blir avviklet raskere enn ved fortsatt leting/utnyttelse av disse sårbare områdene, men da er vi alt langt unna "kort sikt". Eksisterende felt må så klart fortsette å produsere så lenge det er mulig/økonomisk lønnsomt, og at man i alt utnyttede områder kan fortsette å lete har jeg ikke noe i mot. Er ikke så lenge siden de fant nye rekordstore felt nært tidligere utnyttede felt i Nordsjøen. Dermed vil vi i det minste kunne fortsette å eksportere gass til Europa i mange år til, og derved fortsette å ha denne sikkerhetspolitiske rollen.

På litt lengre sikt må vi også kunne ser for oss at EU/EØS avvikler bruk av gass, evnt. helt eller delvis erstatter denne med f.eks. hydrogen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jlan

Lofoten har ihvertfall ikke kapasitet  til å drive med olje. Det er nesten bare utlendinger på fiskemottakene og på spisestedene. På fiskebåtene er de også begynt å ansette polakker.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

stefse

Sitat fra: JorgenM på torsdag 07. september 2017, klokken 07:43
Se oversikt over hvilke fordeler partiene vil gi til de fossilfrie.

https://www.tu.no/artikler/ingen-av-de-store-partiene-vil-verne-bompengefordel-for-elbiler/405224
Lovnader som knapt er verdt bit'ene de er skrevet med. Men med noen stortingskonstellasjoner vil det definitivt bli mer og tidligere elbilavgifter enn andre. Og det er konstellasjoner som er for mer inntekt til staten, og omfordeling av midler i statlig regi. enough said. :P
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Men apropos dette jeg skriver om her:
Sitat fra: Amoss på onsdag 06. september 2017, klokken 21:08
... "styrt avvikling av norsk oljeproduksjon på kort og mellomlang sikt" ...

... så kan det være aktuelt å høre på denne podcasten fra TU:
https://soundcloud.com/teknisksett/episode-86-solkraft-og-vindkraft-telles-helt-feil
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

 Hmmm, hver gang jeg ser en Høyre eller Frp'er snakke om oljeutvinning på tv, får jeg litt mer lyst til å
stemme MDG ....  ;D  Har MDG en elbilpolitkk som er til å leve med ?

ludwig_holberg

Tror De Grønne er for elbilfordelene, både på papiret og reelt. Men de må samarbeide med tre partier som er eksplisitt i mot momsfordel til de dyre elbilene, og nok ønsker høye avgifter og kostnader i andre sammenhenger også. Med Venstre får du forøvrig en mye mer realistisk progressiv oljepolitikk enn De Grønne, minst like god elbilpolitikk, og ikke minst er Venstre best posisjonert for å få gjennomslag for dette med sine samarbeidspartier (som de har fått til frem til i dag).

Lassi

MDG er motstandere av bil generelt og virker være opptatt av å begrense allerede vedtatte  veiutbyggingsprosjekt uavhengig av at vi beveger oss mot en utslippsfri transportsektor. Det er i mine øyne lite pragmatisk. Dårlige veier vil heller ikke hjelpe folk i et langstrakt land med å  utvikle nye jobber som kan erstatte oljen.

Når jeg sitter med tinnfoliehatten min godt trekt ned over ørene så tenker jeg noen ganger at MDGs mål er med alle midler å redusere vår mobilitet og kjøpekraft for å kunne skatte oss hardere og omfordele til sine hjertesaker. Rødt i grønn forkledning...

hELgenen

MGD vil i all praktisk politikk begrense individets rett til egne transportmidler.
Slik jeg oppfatter retorikken deres så vil de gjøre det uvirkelig dyrt å bruke egen bil - Fossilbiler
vil jo uansett forsvinne, det vet alle, så her snakker vi egentlig om elbiler

De ønsker IKKE at vi skal ha friheten til å kjøre hvor vi vil uansett
hvor lite vi forurrenser. De vil ha kollektivløsninger der alle må
tilpasse seg rutetidene. Å eie egen bil blir sett på som en egotrip som må unngås - det
er bildeling og kollektive løsninger som gjelder og følgelig trenger vi ikke nye veier å kjøre på.

Satt litt på spissen :
I den ideelle verden til en MDG'er så bor vi alle sentralt, tar oss en hasjrus, drikker kaffe
latte mens vi i felleskapets rus løser alle verdens problemer.
Etterpå drar vi hjem - gjerne i Taxi eller med SUV og forer høy til metanfabrikken hjemme -
dvs. hesten. Det har slått meg i valgkampen at du har to typer MDG'ere. De som faktisk gjør
som de sier - og de som ikke helt klarer å ta konsekvensen av det de står for. Og så har du de som
faktisk ønsker å hjelpe miljøet og sluker retorikken til MGD på samme måte som innbyggerene i Nord Korea
tror på sin leder.

For mye av det jeg hører i debatter minner meg om tidligere kommunister eller
hva vi får fra Nord Korea. Jeg ser for meg et samfunn der den praktiske symbol politikken
for å redde verden har gjort at et fåtall mennesker faktisk har friheten til å
bevege seg - og hvor vi alle er underlagt en eller annen naturgud.

Jeg er for å ta vare på miljøet og klimaet, men jeg vil ha en realisme i det hele.
Jeg oppfatter ikke MDG som troverdig i miljøspørsmål - de er vår tids kommunister som
vil ha væpna revolusjon.

Burger

Helgenen: kan jeg få navnet på dealeren din, kunne tenkt meg å prøve å røyke det samme ;)

Å sammenligne ønsket om å redusere bilbruk og øke kollektivbruken med nordkorea der man straffer regelmessig familier i tre generasjoner med gulag/døsleire blir waaaaaaay off.

Å tro at mdg politikere vil ha kontroll på hvor du kan ferdes blir litt mindre søkt, men ikke så mye.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

doldis1

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 08. september 2017, klokken 09:06
Tror De Grønne er for elbilfordelene, både på papiret og reelt. Men de må samarbeide med tre partier som er eksplisitt i mot momsfordel til de dyre elbilene, og nok ønsker høye avgifter og kostnader i andre sammenhenger også. Med Venstre får du forøvrig en mye mer realistisk progressiv oljepolitikk enn De Grønne, minst like god elbilpolitikk, og ikke minst er Venstre best posisjonert for å få gjennomslag for dette med sine samarbeidspartier (som de har fått til frem til i dag).

Bedre enn dette er det vel vanskelig å si det ?   En stemme til Mdg er opplagt en stemme til
Støre og Dieselpartiet til Slagsvold Vedum og i så måte en stemme mot miljøet ...

Jeg skrev for måneder siden at ved dette valget velger jeg partiet med den mest generøse elbilpolitikken
og kun det. Tenker jeg også gjøre men siden blokktilknytningen avgjør elbilpolitikkens skjebne kommer jeg
til å legge en stemme mot Dieselpartiet SP..
Sp er som jeg ser det en samling umoralske bygdetullinger der politikken går ut på å kjøpe stemmer med
pengene til de andre partienes velgere...!      Og jeg bor på landet, bare så det er sagt  ;)

Så min stemme i år går til det edle formål å holde Trine over sperregrensa, godt valg alle sammen !

hELgenen

Sitat fra: Burger på lørdag 09. september 2017, klokken 12:05
Helgenen: kan jeg få navnet på dealeren din, kunne tenkt meg å prøve å røyke det samme ;)

Å sammenligne ønsket om å redusere bilbruk og øke kollektivbruken med nordkorea der man straffer regelmessig familier i tre generasjoner med gulag/døsleire blir waaaaaaay off.

Å tro at mdg politikere vil ha kontroll på hvor du kan ferdes blir litt mindre søkt, men ikke så mye.

Dealer - du snakker med en av - sikkert veldig få - som aldri har sett noe narkotika - aner faktisk ikke hvordan det ser ut og kjenner ingen som har forsøkt det heller - så sorry - kan ikke hjelpe deg der..

Jeg har ikke sagt at MDG vil ha kontroll på hvor du skal dra,det jeg har sagt er at MDG ikke ønsker å bygge ut veier - de vil helst ha færrest mulig av dem fordi de ønsker at folk skal kjøre kollektivt. Dermed er behovet mindre for flere veier.

Og sammenligningen med Nord Korea var for å sette det på spissen

MDG ønsker ikke at folk skal kjøre fritt rundt på veiene - de vil jo ikke ha biler i Oslo Sentrum f.eks. Det betyr ingenting om du kjører på luft som drivstoff - sentrum skal være bilfritt. Mao. legger de føringer på hvor folk skal ferdes med bil i mye større utstrekning enn øvrige partier. Slik jeg ser det legger de opp til å begrense friheten som dagens bilførere har. Jeg er som sagt for at folk skal kjøre miljøvennelig, men jeg vil at folk skal kunne velge selv hvor de kan ferdes. Ikke tvinges til å hoppe over på kollektivtilbud

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. september 2017, klokken 13:23
MDG ønsker ikke at folk skal kjøre fritt rundt på veiene - de vil jo ikke ha biler i Oslo Sentrum f.eks. Det betyr ingenting om du kjører på luft som drivstoff - sentrum skal være bilfritt. Mao. legger de føringer på hvor folk skal ferdes med bil i mye større utstrekning enn øvrige partier. Slik jeg ser det legger de opp til å begrense friheten som dagens bilførere har. Jeg er som sagt for at folk skal kjøre miljøvennelig, men jeg vil at folk skal kunne velge selv hvor de kan ferdes. Ikke tvinges til å hoppe over på kollektivtilbud

Ang. bilfritt sentrum så er det da allerede strenge begrensninger på bilbruk mange steder. Når Karl Johan ble gjort om til gågate for mange, mange år siden var det ikke måte på med protester og spådommer om hvor forferdelig dette kom til å bli. Hvem kan i dag se for seg Karl Johan fylt av bilkø i to retninger? Avgjørelsen den gang var åpenbart korrekt, og det tror jeg man kommer til å innse om noen år ang. bilfritt innenfor hele Ring 1 også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA