Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil for folk over 190cm

Startet av Sirup, torsdag 01. juni 2017, klokken 15:59

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 20. august 2017, klokken 13:48
Frp vil fortsette fossilalderen og mener øyensynlig dette har null skadelige virkninger
på klima og levevilkår på kloden.
Frp bryr seg katten om klima så lenge kjernevelgerne støtte de. Total kynisk politikk og propaganda. Regner med at Frp gjengen med Carl Ivar i spissen fortsatt heier på Donald.
Det er bare en mulighet til å Frp til å tenke på klima - at det blir mest populært. Da snur de på flisa i løpet av et ti-del og kommer til å hylle de klimaforskerne som de nå rakker ned på.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

elektrolux

http://www.vg.no/spesial/2017/din-jonas-skatt/

Førte opp 300 000 kr i inntekt, 2,5 mill i formue og 10 biler og 4 MC med skilt og endte opp med 5500 kr mer i skatt.

Det blir en økning på ca 6,5%.

Dette til tross for at AP sier ingen med lav inntekt skal få økt skatt.

Situasjonen min er sammenlignbar med mange minstepensjonister. :o

La så inn estimerte tall på naboen som i kjører Jaguar SUV. 1 bil, 600 i inntekt og null formue. Han får kun 1156 kr i økt skatt.  >:(

Fra mitt ståsted betyr det at naboen blir sponset med over 4000 kr til diesel til kreftkjerra si, mens jeg ikke får lov å bytte batteri for å holde en gammel Think på veien.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olemann

Jonas GS og Audun L er gode til å messe at de "aller rikeste" skal betale mer, og også at "vanlige folk" ikke skal betale formueskatt.

En pussig definisjon av de "aller rikeste" og "vanlige folk", når en bil til kr. 450.000.- og en nedbetalt leilighet med ligningsverdi 1. million gjør at man havner utenfor "folk flest" og i rikmanssklubben...
En slik leilighet er verdt ca 4 millioner, og de som bor i Oslo vet at man får en 2 roms på 50-60 kvm for 4 mill.

Men litt gøy da, at det er så lett å bli medlem av gruppen de "aller rikeste" som har mer å bidra med, de burde fått et diplom til å henge over speilet, for jeg tror mange vil slite med å se en rikmann i speilet i gangen i sin 2 roms leilighet - uten hjelp av et diplom som forteller at man faktisk nå tilhører den klubben og med sine 2 rom og kjøkken har forlatt "folk flest" ;D

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. august 2017, klokken 15:05
http://www.vg.no/spesial/2017/din-jonas-skatt/

Førte opp 300 000 kr i inntekt, 2,5 mill i formue og 10 biler og 4 MC med skilt og endte opp med 5500 kr mer i skatt.

Det blir en økning på ca 6,5%.

Dette til tross for at AP sier ingen med lav inntekt skal få økt skatt.

Situasjonen min er sammenlignbar med mange minstepensjonister. :o

La så inn estimerte tall på naboen som i kjører Jaguar SUV. 1 bil, 600 i inntekt og null formue. Han får kun 1156 kr i økt skatt.  >:(

Fra mitt ståsted betyr det at naboen blir sponset med over 4000 kr til diesel til kreftkjerra si, mens jeg ikke får lov å bytte batteri for å holde en gammel Think på veien.

Geir68

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 20. august 2017, klokken 13:48
H, Ap  og SP er i teorien enig i det internasjonale klimaforliket,
men vil i strid med dette fortsette norsk fossil virksomhet og bruker ordmagi som unnskyldning.

Jeg mistenker heller at de jatter med dere grønne, da det ikke lenger er sosialt akseptert å tvile på at dommedag nærmer seg med stormskritt. Gro Harlem Brundtland påsto selv at det var umoralsk å tvile på IPCCs profetier. Høyre og AP er partier som tar ansvar for landet vårt og vet at uten oljepenger så måtte levestandarden reduseres så mye at det vil være politisk selvmord å gjennomføre slik politikk.

Min største skrekk er at MDG havner på vippen, nå som AP stuper på meningsmålingene. Da blir Jonas nødt til å innføre noe av den selvdestruktive partiprogrammet til den grønne mafiaen.

Burger

Har null tiltro på at høyresiden tenker lenger frem enn 1 år av gangen. Nå er det selvmål å bruke oljepenger på oljeutbygging i Lofoten som ikke vil bli lønsomme for Norge. Ta mindre skatt og dytt all risiko over på oljeselskap burde være økonomi 101 nå. Vil de ikke bygge ut fordi de ikke tror felta er lønsomme om 15 år så kan oljen bli liggende. 15 år er fordi det er minst tiden det tar før oljeplattform går i pluss for Norge.

Man burde heller sett på å bruke de pengene på å venne Norge av oljen og framtidsrettet sysselsetting. Men det er jo vanskelig. Man må tenke litt, gamble litt og kanskje ta en del feil i stedet for autopilot og bruke penger på oljeleting og plattformer.

Ser at AP er nevnt her også, og tror ikke de er noe likere. Å tenke, tørre å gjøre noe er utenkelig for de store partiene. Når jævlene går på valg år etter år på skolepolitikk fordi det er trygt og godt, alle mener noe om temaet og det er ikke så farlig bare man ikke rokker båten for hardt. Og ikke minst, det virka for fire år siden.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

stefse

Sitat fra: Geir68 på torsdag 24. august 2017, klokken 12:44

Min største skrekk er at MDG havner på vippen, nå som AP stuper på meningsmålingene. Da blir Jonas nødt til å innføre noe av den selvdestruktive partiprogrammet til den grønne mafiaen.

Det rødgrønne begynner å se ut som det rene kaosalternativet.
Rom ble ikke bygd på en dag. I forvaltning er det viktigere med tydelige signaler og langsiktig tankegang enn virring fra det ene ekstreme til det andre. Det vil skape enorm usikkerhet, og selv om det virker som et "spennende" alternativ så er det ikke det man oftest er tjent med på sikt. Bedrifter trenger forutsigbare vilkår for at de skal ansette deg og meg.
Ja takk begge deler til både olje, velferd og grønt teknologiskifte er ikke det verste alternativet slik jeg ser det.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

sims

Sitat fra: stefse på torsdag 24. august 2017, klokken 18:38
Sitat fra: Geir68 på torsdag 24. august 2017, klokken 12:44

Det rødgrønne begynner å se ut som det rene kaosalternativet.
Rom ble ikke bygd på en dag. I forvaltning er det viktigere med tydelige signaler og langsiktig tankegang enn virring fra det ene ekstreme til det andre. Det vil skape enorm usikkerhet, og selv om det virker som et "spennende" alternativ så er det ikke det man oftest er tjent med på sikt. Bedrifter trenger forutsigbare vilkår for at de skal ansette deg og meg.
Ja takk begge deler til både olje, velferd og grønt teknologiskifte er ikke det verste alternativet slik jeg ser det.

Mitt drømmescenario er at MDG havner på vippen, og at Ap / H må kappes om å innføre den mest aggressive miljøpolitikken. Har kjøpt inn øko-popcorn, fairtrade kaffe og supplerer med hjemmebryget øl (knips, knips) - let the show begin ;D. Bonus er at FrP da uansett jages ut av regjeringskontorene, hvis de ikke skulle snu 180 grader og følge opinionen da :-)

sims

Myrvang

Sitat fra: sims på fredag 25. august 2017, klokken 17:20
MDG har jo lagt ut litt snacks til oss elbilister, da. Så de er ikke helt imot bil  :D
http://www.nettavisen.no/politikk/valg/mdg-vil-bruke-fire-milliarder-pa-elbil-ladere/3423364450.html

4 mrd på hurtigladere er ikke nok til at det er forsvarlig å få MDG inn på Stortinget. Grøss og gru.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Amoss

Sitat fra: sims på fredag 25. august 2017, klokken 17:16
Mitt drømmescenario er at MDG havner på vippen, og at Ap / H må kappes om å innføre den mest aggressive miljøpolitikken. Har kjøpt inn øko-popcorn, fairtrade kaffe og supplerer med hjemmebryget øl (knips, knips) - let the show begin ;D. Bonus er at FrP da uansett jages ut av regjeringskontorene, hvis de ikke skulle snu 180 grader og følge opinionen da :-)

Alt er så klart mulig innen politikken så skal ikke si noe alt for sikkert. Men hva jeg *tror* vil skje dersom MDG havner på vippen er at det blir en rød-grønn regjering uten MDG. Som du er inne på så er ikke kombinasjonen MDG og FrP så veldig sannsynlig, og uten FrP så er det ikke mulig med noen borgerlig regjering. Dessuten selv om MDG egentlig hevder å være blokk-uavhengig så sier magefølelsen min at de nok er nærmere de rød-grønne enn noen kulør basert på blått.

Men AP har alt utelukket MDG fra regjeringssamarbeid, så tror heller de rett og slett satser på at de får støtte fra MDG uansett på det aller meste, og der de ikke får det kan de få støtte fra de borgerlige partiene. Disse vil ikke være så sultne på å felle regjeringen da de vet at de vil ha *enda* større utfordringer med ett slikt Storting.

Så tror nok du kan pakke bort popkornet og alt det andre ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Sitat fra: Amoss på fredag 25. august 2017, klokken 19:37
Sitat fra: sims på fredag 25. august 2017, klokken 17:16

Alt er så klart mulig innen politikken så skal ikke si noe alt for sikkert. Men hva jeg *tror* vil skje dersom MDG havner på vippen er at det blir en rød-grønn regjering uten MDG. Som du er inne på så er ikke kombinasjonen MDG og FrP så veldig sannsynlig, og uten FrP så er det ikke mulig med noen borgerlig regjering. Dessuten selv om MDG egentlig hevder å være blokk-uavhengig så sier magefølelsen min at de nok er nærmere de rød-grønne enn noen kulør basert på blått.

Men AP har alt utelukket MDG fra regjeringssamarbeid, så tror heller de rett og slett satser på at de får støtte fra MDG uansett på det aller meste, og der de ikke får det kan de få støtte fra de borgerlige partiene. Disse vil ikke være så sultne på å felle regjeringen da de vet at de vil ha *enda* større utfordringer med ett slikt Storting.

Enig, sirkuset kan man ha andre steder enn i forvaltningen. Vi trenger alle en jobb, et fungerende helsevesen, skoler og eldreomsorg. Jeg er ihvertfall ikke for å gå inn i "bananrepublikk-takter" med miljøpopulisme eller annen populisme for den saks skyld.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

sims

Sitat fra: Amoss på fredag 25. august 2017, klokken 19:37

Popcornet blir  ::). Jeg tror vi går mot en mindretallsregjering, og det er åpent om det blir høyre eller venstresiden. Jeg lever godt både med Jonas og Erna ved roret. Problemet til Jonas er bl.a at han setter oljen for høyt og tror at vi ikke kan leve uten verdiskapningen der. Jeg mener det er riktig tid å sette bremsene på nå - og få mange av de aller flinkeste blant oss inn i andre næringer. Mye tyder på at det faktisk skjer allerede, ref:
http://e24.no/det-nye-norge/arbeidsliv/disse-bedriftene-skaper-flest-jobber-et-viktig-funn/24118221
https://www.aftenposten.no/okonomi/i/qoj1e/Norske-smabedrifter-skaper-flest-millioner-i-hele-Norden
Problemet til Erna er at hun ikke engang har miljø som en av sine 8 viktigste prioriteter (ref regjeringsplattformen fra 2013). Når hun i tillegg lar FrP gå i fristil og omtaler flyktninger på den måten de gjør (totalt uspiselig og ikke verdig vårt samfunn - her er det europasamarbeid og kollektive løsninger som gjelder, don´t get me started  >:() - så er det helt greit at MDG blokkerer dem.

Jeg tror MDG kan dra både Ap og H i en bedre retning.
Selv kommer jeg forøvrig fra V, men der i gården har det vært altfor mye krangling, destruktiv kritikk og dårlig lederskap til at jeg kan stemme på dem iår. Dessverre.

Sitat fra: stefse på fredag 25. august 2017, klokken 20:16
Enig, sirkuset kan man ha andre steder enn i forvaltningen. Vi trenger alle en jobb, et fungerende helsevesen, skoler og eldreomsorg. Jeg er ihvertfall ikke for å gå inn i "bananrepublikk-takter" med miljøpopulisme eller annen populisme for den saks skyld.

Litt sirkus må det være, spesielt rundt valget. Når det er sagt så er både Jonas og Erna meget kompetente politikere som vil føre en ansvarlig politikk. Spørsmålet er bare hvilke retning vi drar den i, og hvem som er villige til å kompromisse med sentrum, grønt eller ytre blått. Tror forøvrig et rent rødt flertallsalternativ er dødfødt.

sims

Forøvrig interessant at MDG foreløpig er nr 3 blant elbilistene, mens Ap har under 10% stemmer mens H er en klar vinner. Så da er det på sin plass å linke til den angrende ex oljeinvestior / Høyremannen som punger ut med 70mill til et klimasenter på Tøyen.  ;D
https://www.dn.no/magasinet/2017/08/25/1120/Klima/-min-generasjon-kan-vi-bare-glemme

Amoss

Sitat fra: sims på fredag 25. august 2017, klokken 21:20
Jeg tror vi går mot en mindretallsregjering, og det er åpent om det blir høyre eller venstresiden.

At det blir en mindretallsregjering tror jeg nok ikke man behøver å være en spåmann for å forutsi ;)  Men som jeg prøvde å formidle så har jeg ikke noen tro på noen mindretallsregjering på borgerlig side uten å ha ett flertall i ryggen. Og noe flertall på borgerlig side blir det ikke uten både Frp og MDG dersom MDG havner på vippen.

Sitat fra: sims på fredag 25. august 2017, klokken 21:20
Jeg tror MDG kan dra både Ap og H i en bedre retning.
Selv kommer jeg forøvrig fra V, men der i gården har det vært altfor mye krangling, destruktiv kritikk og dårlig lederskap til at jeg kan stemme på dem iår. Dessverre.

Joda, MDG kan nok dra begge disse - og kanskje flere partier til - i en bedre retning. Ikke via å stå på vippen, men ved å vise hvor mange som stemmer på dem, stemmer disse partiene gjerne vil overta ved neste valg :)

Du kan kanskje ha noen poeng med hva du kritiserer Venstre for, men du kan ikke nekte for at det var godt å ha dem med i regjeringsplattformen i inneværende periode? Mener de fikk god uttelling for de stemmene de fikk i sist valg, i alle fall innen klima/miljø. Og nei, har ikke noe tro på at MDG kan klare å få en så stor innflytelse i neste periode - uansett om de havner på vippen eller ei, og uansett hvilken side som danner regjering.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: sims på fredag 25. august 2017, klokken 21:29
Forøvrig interessant at MDG foreløpig er nr 3 blant elbilistene, mens Ap har under 10% stemmer mens H er en klar vinner.
Høyinntektsgruppen stemmer stort sett på H.
Stemmer bra med prisene på Tesla (før model 3 kommer for fullt)
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA