Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil for folk over 190cm

Startet av Sirup, torsdag 01. juni 2017, klokken 15:59

« forrige - neste »

ludwig_holberg

MDG hater bare bilene til alle andre. Sin egen bil, derimot, er der for meget gode grunner.  ;D

Sitat fra: Løve på søndag 13. august 2017, klokken 20:15
Sitat fra: doldis1 på søndag 13. august 2017, klokken 19:42
Nå vil jeg jo nødig avsløre hva jeg stemmer, men jeg kan jo ikke nekte for at det gleder å se vårt mest
seriøse, statsbærende parti øverst i vår uhøytidlige lille meningsmåling .. ;D ;D

Det er jo litt snodig å se at forumet består av stort sett borgerlige og så en fraksjon fra et bilhatende parti  ???

doldis1

Sitat fra: Løve på søndag 13. august 2017, klokken 20:15
Sitat fra: doldis1 på søndag 13. august 2017, klokken 19:42
Nå vil jeg jo nødig avsløre hva jeg stemmer, men jeg kan jo ikke nekte for at det gleder å se vårt mest
seriøse, statsbærende parti øverst i vår uhøytidlige lille meningsmåling .. ;D ;D

Det er jo litt snodig å se at forumet består av stort sett borgerlige og så en fraksjon fra et bilhatende parti  ???

Joa men heldigvis ser det jo ut som om pollen avslører et sunt politisk mangfold likevel. AvgiftsPartiet er
jo f.eks godt representert, tom. lillebror "partiet for Særs Vanvittige avgifter" har dradd iland noen stemmer (!)
dieSelPartiet har jaggu meg passert 10 stemmer.. For ikke å snakke om "partiet For Rasister & Pensjonister" nesten 40 stemmer !
Tom  partiet der de egentlig trenger "hVer mann sitt eget parti" tauer jo inn 10 % + ...! :)
Hva som gjemmer seg bak  "stemmer på et annet parti" vet vel bare de som stemte ? Snakker vi her væpnet
revolusjon eller en snarlig tilbakegang til barbariets 1940..? 
Joa denne pollen vitner om stor partipolitisk bredde blant forumets medlemmer!  ;D  ;D  ;)

AppleKnocker

Hvis valget kun handlet om elbilsaken - ville du stemt annerledes?

Jeg er ikke spesielt imponert over hvordan partiet som fikk min forhåndsstemme i går, håndterer elbil. Men jeg er enig med dem i mange andre saker som jeg opplever som viktigere. Men hvis jeg kun skulle tenkt på elbil ville jeg stemt annerledes.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

doldis1

SitatHvis valget kun handlet om elbilsaken - ville du stemt annerledes?

For meg handler dette ene valget kun om elbilsaken! Hvis vi ser på de innenrikspolitiske forskjellene på
de to regjeringsalternativene leverer de omtrent samme kaka, litt forskjellig pynt på toppen, det er alt..

Elbilsaken derimot.. vi har ved et skjebnens lune havnet i en unik posisjon, med makt til å påvirke hele
verden !!!
Elbil i Norge skaper overskrifter og nyhetsinnslag over hele kloden, jeg har sett det med egne øyne og det
ville være galskap, rent galskap å la denne muligheten gå fra oss for å spare noen skarve millioner på  elbilincentivene ...
La dette bli mellom oss  ;) men hvis noen forsøker å beregne hva denne ensidige og positive Norgesomtalen
betyr i kroner og øre for turistnæringen ville vedkommende fått sjokk ..
Det viktigste er selvsagt likevel at vi framskynder den grønne bølgen, jeg vil påstå at ingen, absolutt ingen
påvirker overgangen til elbil mer enn oss i dag.
Problemet er at skulle elbilincentivene falle ,vil den Negative påvirkningen være like stor ...

doldis1

La meg legge til dette. Dere som stemmer for å stoppe innvandringen, for å stoppe oljeboring i Lofoten,
for å stoppe dereguleringen i arbeidslivet, for eller imot bompenger, mot økonomisk utbytte fra barnehager...
Ingenting av dette er oppe til valg !!!!
De regjeringsalternativene vi har er enten AP+støtte eller H+ støtte, så for å si det brutalt kunne dere like
gjerne ikke ha stemt!
Vi som er opptatt av den grønne bølgen og elbilens fremme kan derimot gjøre en forskjell, kanskje til og
med avgjøre valget hvis vi stemmer for å holde AP og SP ut av regjeringskvartalet for å sørge for at
elbilintensivene og dermed vår unike rolle i det grønne skiftet fortsetter ...!

HCO

Om man egentlig stemmer Høyre, men er opptatt av å stemme taktisk, bør man i år stemme Venstre. Forklart her: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/zqoJv/-Med-Venstre-over-sperregrensen-har-Erna-flertall-Med-Venstre-under-sperregrensen-har-Jonas-flertall

2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Amoss

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 15. august 2017, klokken 15:18
De regjeringsalternativene vi har er enten AP+støtte eller H+ støtte, så for å si det brutalt kunne dere like
gjerne ikke ha stemt!

Som du er inne på så vil ingen av disse partiene alene få flertall, så begge alternativene vil måtte basere plattformen sin på å få støtte fra andre partier. Hvilke disse er, og hvor store de er - også i forhold til hverandre innen samme "støttegruppe" kan bety stor forskjell. Slik jeg ser det så er det verste som kan skje for elbil-, miljø- og klima-sakene (alle andre saker holder jeg utenom i dette forumet) er nok ett rent Høyre+FrP flertall. Heldigvis (fortsatt: for elbil-, miljø- og klima-sakene) er dette ikke realistisk.

I inneværende stortingsperiode har jeg vært sjeleglad for at disse to har måttet støtte seg på Venstre med KrF som solidarisk støtteparti - altså i elbil-, miljø- og klima-sakene. Så HCO har nok ett godt poeng over her...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Sitat fra: HCO på tirsdag 15. august 2017, klokken 15:33
Om man egentlig stemmer Høyre, men er opptatt av å stemme taktisk, bør man i år stemme Venstre. Forklart her: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/zqoJv/-Med-Venstre-over-sperregrensen-har-Erna-flertall-Med-Venstre-under-sperregrensen-har-Jonas-flertall

Slike taktiske stemmer har ikke alltid vist seg å fungere så bra, da det er vanskelig å bedømme effekten av både det ene og det andre, men jeg ser poenget.
FRP gjør lite for elbil, men det vil samtidig være ideologisk uriktig for dem å gå inn for å innføre avgifter som ikke finnes i dag. MDG kan være uberegnelige i denne saken, og SP bryr seg fint lite om elbil.

Problemet er at dette spillet om enkeltsaker hos de enkelte partiene kan få merkelige utslag, blant annet for elbilsaken. Det er tross alt ikke den viktigste saken for noen av partiene og partilederne kan finne på å inngå hestehandler for å få gjennomslag på noe helt annet. Spesielt med de rødgrønne må man regne med at denne saken får lite oppmerksomhet, og et eller annet påfunn for å få kjøpere av dyre elbiler til å betale mer til felleskapet er nesten garantert å komme såsnart de er på plass.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Gardin

Sitat fra: Amoss på tirsdag 15. august 2017, klokken 17:54
Slik jeg ser det så er det verste som kan skje for elbil-, miljø- og klima-sakene (alle andre saker holder jeg utenom i dette forumet) er nok ett rent Høyre+FrP flertall.
Frp og Høyre bryr seg lite om miljø og klima generelt, men i elbilsaker trodde jeg ikke de var så ille? Elbilfordelene er en god mulighet til å snikinnføre reduserte bilavgifter, som Frp og Høyre ser ut til å støtte fult ut. Har de sagt noe som tilsier at en Frp/Høyre flertallsregjering vil svekke elbilfordelene nevneverdig?

Øystein16

Sitat fra: Gardin på onsdag 16. august 2017, klokken 15:51
Frp og Høyre bryr seg lite om miljø og klima generelt, men i elbilsaker trodde jeg ikke de var så ille? Elbilfordelene er en god mulighet til å snikinnføre reduserte bilavgifter, som Frp og Høyre ser ut til å støtte fult ut. Har de sagt noe som tilsier at en Frp/Høyre flertallsregjering vil svekke elbilfordelene nevneverdig?
Ja

stefse

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 16. august 2017, klokken 16:05
Ja
Har du en link?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Høyre har i denne perioden holdt en svært lav profil på dette, og i stor grad overlatt dette til FrP. Innen FrP har det vært mange stemmer - inkludert svært sentrale personer som f.eks. Carl I. - for å avslutte eller redusere elbil-godene, og også fremsette tvil om behovet for disse ved å avvise eller betvile klima-ending og global oppvarming.

Er helt enig med deg i at de burde sett litt lengre fremover og sett på dette som en mulighet for å snikinnføre lavere bilavgifter ved å holde på elbilincentivene så lenge som overhode mulig. Ser mer ut som om tanken ligger i "Hvorfor skal de få disse avgiftslettelsene når jeg ikke kan få det på min foretrukne fossilbil?"

Husk også at det ikke er selve avgiftsletten som er incentivet for elbilene, men differansen opp til avgiftene på fossilbiler. Alle husker vel hvordan de kjempet med nebb og klør sist høst mot avgiftsøke på drivstoff?

Ja, de ville kunnet redusere elbilincentivne selv uten å røre dem overhode bare ved å redusere fossilbilavgiftene, noe de har jobbet for i perioden. Ut over det tror jeg nok det hadde vært mange innen partiet som hadde applaudert om de hadde fått til å snu det hele på hodet ved å gi avgiftsfritakene til fossiler og lagt avgiftene over på elbiler :p  (Ikke at jeg tror det er ett realistisk scenario selv med rent flertall for H+FrP :p ).

Joda, H+FrP regjeringen har i denne perioden gjort mye for elbilsaken - sier ikke noe annet. Men det er så langt jeg kan se utelukkende basert på press fra støttepartiene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gardin

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. august 2017, klokken 18:08
Husk også at det ikke er selve avgiftsletten som er incentivet for elbilene, men differansen opp til avgiftene på fossilbiler. Alle husker vel hvordan de kjempet med nebb og klør sist høst mot avgiftsøke på drivstoff?

Ja, de ville kunnet redusere elbilincentivne selv uten å røre dem overhode bare ved å redusere fossilbilavgiftene, noe de har jobbet for i perioden.
Godt poeng.

Nå som Vinglepartiet har tatt til fornuft igjen er da plutselig Venstre tilbake som det beste elbilpartiet. Hurra!

stefse

Sitat fra: Gardin på søndag 20. august 2017, klokken 08:56
Sitat fra: Amoss på onsdag 16. august 2017, klokken 18:08

Ja, de ville kunnet redusere elbilincentivne selv uten å røre dem overhode bare ved å redusere fossilbilavgiftene, noe de har jobbet for i perioden.
Godt poeng.

Nå som Vinglepartiet har tatt til fornuft igjen er da plutselig Venstre tilbake som det beste elbilpartiet. Hurra!
Heller Venstre enn MDG på vippen i en regjeringskabal ihvertfall. MDG har mye divergerende på programmet, og hvilken kjepphest de setter seg på er vanskelig å si, selv det sikkert ikke mangler på lovnader.  Kanskje de vil ha inn Lan som samferdselsminister  :o ;D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

timingbeltkiller

MDG og Rödt vil ta de nødvendige økologiske endringene som muligens
vil gi kommende generasjoner en klode mulig å overleve på.

Muligens fordi allerede foretatte fossile utslipp kan ha nådd et tippepunkt
slik at selv 100% stopp i dag kan være for sent.

Frp vil fortsette fossilalderen og mener øyensynlig dette har null skadelige virkninger
på klima og levevilkår på kloden.

H, Ap  og SP er i teorien enig i det internasjonale klimaforliket,
men vil i strid med dette fortsette norsk fossil virksomhet og bruker ordmagi som unnskyldning.

SV, V og Krf er også enige i det internasjonale klimaforliket.
De vil gå betydelig lengre enn H og Ap i å prioritere det,
men uten tilstrekkelig nedprioritering av annet de brenner for.

H og Ap sin rolle i ord støtte i praksis sabotere det internasjonale klimaforliket
har heldigvis ikke gått upåaktet hen internasjonalt.
Økende kritikk herfra er antakelig det eneste som kan få disse 2 norske "hovedpartiene" til å snu.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA