Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil for folk over 190cm

Startet av Sirup, torsdag 01. juni 2017, klokken 15:59

« forrige - neste »

Myrvang

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. september 2017, klokken 14:48

Ang. bilfritt sentrum så er det da allerede strenge begrensninger på bilbruk mange steder. Når Karl Johan ble gjort om til gågate for mange, mange år siden var det ikke måte på med protester og spådommer om hvor forferdelig dette kom til å bli. Hvem kan i dag se for seg Karl Johan fylt av bilkø i to retninger? Avgjørelsen den gang var åpenbart korrekt, og det tror jeg man kommer til å innse om noen år ang. bilfritt innenfor hele Ring 1 også.

Stor forskjell på bilfri gate og bilfritt sentrum.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

timingbeltkiller

#196
QUOTE
Jeg oppfatter ikke MDG som troverdig i miljøspørsmål - de er vår tids kommunister som vil ha væpna revolusjon.
UNQUOTE

100% feil!
MDG er eneste partiet som fullt ut vil gjøre det klimavitenskapen påpeker er nødvendig for å hindre klimakampen tapes fullstendig:

1.
Stoppe all letevirksomhet etter ny fossil energi siden allerede funnet er langt mer enn klimaet tåler blir tatt i bruk.

2.
Utfasing av fossil energi og innfasing av fornybar i løpet av kortest mulig tid.

Partiet jobber demokratisk for å få mest mulig gjennomslag for sin politikk.
Det er det stikk motsatte av  "væpna revolusjon"!

2-3 graders global oppvarming er innenfor rekkevidde med MDG politikk.
Det er omlag max av det som gir noenlunde levelige vilkår for jordas befolkning.

Det er dessverre ikke mulig med både og: Fortsette fossilalderen + redde klimaet.
Du er nødt til å velge enten eller.

Og velger du fossilalderen slik som de store partiene i Norge,
blir det et kortvarig valg. For når du i løpet av få tiår har kokt planeten,
er det ikke lengre mulig å leve på den.

Med andre ord både økologisk og økonomisk rene galskapen.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

gauge

Får mere elbilfordeler med venstre som pusher FRP enn MDG som pusher AP. MDG fyren sa de vil ha ladere, ikke elbilfordeler. Men egentlig vil de ikke ha biler heller, kan ikke stole på dem. Klimakamp, OK, men steinalderen frister ikke. Spesielt ikke når andre land med olje gir oss fingeren og mere til. Lysbakken omtrent klikket på TV i går fordi noen hybridporscher har blitt billigere. Mulig rett, men lyser lang vei av ham at Tesla og litt dyre elbiler for "de rike" skal svi. AP får et slit å pare disse med et parti som gjør null og niks for elbil; SP. Risikerer at hele saken koker bort og AP velger en dårlig mellomløsning med avgifter både her og der, for de trenger vist pengene.

Edit: Timingbeltkiller: Jordkloden består av andre land, de har egne lover og regjeringer. Endel av dem har olje også, mye olje. De synes nok du bør stemme frem et stort og sterkt MDG, slik at de blir kvitt en brysom konkurrent. En konkurrent som attpåtil maser om elbiler, el-skip, vindmøller mm. og truer med å undergrave markedet deres på sikt.

hELgenen

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. september 2017, klokken 21:20
QUOTE

MDG er eneste partiet som fullt ut vil gjøre det klimavitenskapen påpeker er nødvendig for å hindre klimakampen tapes fullstendig:

1.
Stoppe all letevirksomhet etter ny fossil energi siden allerede funnet er langt mer enn klimaet tåler blir tatt i bruk.

2.
Utfasing av fossil energi og innfasing av fornybar i løpet av kortest mulig tid.


Det er lite troverdig å stoppe all letevirksomhet i NORGE og tro at dette skal gjøre
en forskjell i VERDEN. Verden vil trenge olje lenge etter at Norge har elektrifisert
bilparken. Olje vil også behøves lenge etter at resten av verden har elektrifisert bilparken.

Du, i likhet med flere, bruker ord som klimaKAMP - altså noen en skal slåss for.
En ønsker en form for revolusjon - likheten mellom kommunistene og MDG er mao. der.
Derfor mitt ordvalg.

De store endringene må gjøres gjennom forhandlinger på internasjonalt nivå -
ikke gjennom lokale symbolkamper som medfører tvang. Jeg ønsker ikke
fosillbiler eller andre biler som forurenser og forpester lufta vi puster inn.
Men jeg vil ikke bruke tvang og restriksjoner for å få det til.
MDG vil f.eks ikke ha økt E18 utbygging inn fra Oslo vest. Om noen år finnes det knapt
en bil som forrurenser på E18. Men vi blir stadig flere - og
mange av oss skal både inn til Oslo og forbi Oslo i våre ikke forurensede biler.
Hvorfor skal MDG blokkere mitt og andres ønske om å kjøre gjennom Oslo
med en ikke forurensede bil? Skal jeg parkere bilen i Sandvika og kjøre tog
gjennom Oslo og så låne en bil på andre siden igjen for å fortsette reisen??
Hva slags frihet og liv er det?


Amatøren

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. september 2017, klokken 22:11
Hvorfor skal MDG blokkere mitt og andres ønske om å kjøre gjennom Oslo
med en ikke forurensede bil? Skal jeg parkere bilen i Sandvika og kjøre tog
gjennom Oslo og så låne en bil på andre siden igjen for å fortsette reisen??
Hva slags frihet og liv er det?
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

ludwig_holberg

Altså, klimavitenskapen forteller oss om hvilke endringer i klimaet vi kan forvente av mer utslipp.

Klimavitenskapen kan fortelle oss at hvis vi ikke kutter utslipp med X, så må vi forente X antall grader høyere global årstemperatur, og X, Y og Z naturkatastrofer.

Men klimavitenskapen forteller oss ikke hvilke teknologiske tiltak vi kan, bør, eller må gjøre for å få lavest mulig utslipp. Den forteller ikke hvilke tiltak som er realistisk, hvilke tiltak som vil føre til store sosiale kostnader, hvilke tiltak som i praksis er mot sin hensikt pga tilpasninger de vil føre til i andre land, etc. etc.

timingbeltkiller

#201
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. september 2017, klokken 22:11
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. september 2017, klokken 21:20
QUOTE

MDG er eneste partiet som fullt ut vil gjøre det klimavitenskapen påpeker er nødvendig for å hindre klimakampen tapes fullstendig:

1.
Stoppe all letevirksomhet etter ny fossil energi siden allerede funnet er langt mer enn klimaet tåler blir tatt i bruk.

2.
Utfasing av fossil energi og innfasing av fornybar i løpet av kortest mulig tid.

Det er lite troverdig å stoppe all letevirksomhet i NORGE og tro at dette skal gjøre
en forskjell i VERDEN. Verden vil trenge olje lenge etter at Norge har elektrifisert
bilparken. Olje vil også behøves lenge etter at resten av verden har elektrifisert bilparken.

Du, i likhet med flere, bruker ord som klimaKAMP - altså noen en skal slåss for.
En ønsker en form for revolusjon - likheten mellom kommunistene og MDG er mao. der.
Derfor mitt ordvalg.

De store endringene må gjøres gjennom forhandlinger på internasjonalt nivå -
ikke gjennom lokale symbolkamper som medfører tvang. Jeg ønsker ikke
fosillbiler eller andre biler som forurenser og forpester lufta vi puster inn.
Men jeg vil ikke bruke tvang og restriksjoner for å få det til.
MDG vil f.eks ikke ha økt E18 utbygging inn fra Oslo vest. Om noen år finnes det knapt en bil som forrurenser på E18. Men vi blir stadig flere - og
mange av oss skal både inn til Oslo og forbi Oslo i våre ikke forurensede biler.
Hvorfor skal MDG blokkere mitt og andres ønske om å kjøre gjennom Oslo
med en ikke forurensede bil? Skal jeg parkere bilen i Sandvika og kjøre tog
gjennom Oslo og så låne en bil på andre siden igjen for å fortsette reisen??
Hva slags frihet og liv er det?
1.
Å stoppe all letevirksomhet i Norge gjør forskjell i verden.
Brenning av fossil energi produsert i Norge utgjør en betydelig del av verdensforbruket.

2.
Norge er forøvrig langt fra eneste land med MDG politikk dersom den blir vedtatt. Lignende politikk er dels foreslått og dels allerede vedtatt i flere land, eksempelvis Tyskland, Frankrike, India og Kina.

3.
Demokratisk vedtatte innskrenkninger i den enkeltes frihet er nettopp det.
Ikke revolusjon eller diktatur. Selve kompleksiteten og befolkningskonsentrasjonene i det moderne samfunnet gjør dette nødvendig på nær sagt alle livets områder.

Den enkelte kan nok finne en slik innskrenkning både hard, urettferdig og unødvendig. Men i så fall får han arbeide politisk for å få den endret/opphevet.

Eventuelle vedtak om å  stenge elbiler ute fra vei(strekninger) i Oslo er et eksempel på nettopp dette.

4.
JA, de store endringene må gjennomføres gjennom internasjonale avtaler.
Norges dobbeltmoralske stilling (som vi høster stadig oftere og mer kritikk for) er å si ja og ammen til avtalene som inngås. For så i praksis sabbotere de.

5.
All erfaring fra hele verden viser det er nytteløst å veibygge seg bort fra bilkøer.
Du generer bare mer trafikk og har etter kort tid de samme køene.

6.
Verden vil trenge olje som råstoff til plast og annet etter at verdens bilpark er elektrifisert. Men pøse på olje i form av fossil energi tåler ikke klimaet. Det er økologisk og økonomisk selvmord. Å tro noe annet er rendyrket vitenskapsbenektelse.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Taffelman

Denne "klimavitenskapen" har blitt et politisk instrument, og utnyttes på det verste i valgkampen.

IPCC driver egentlig med synsing basert på teoretiske modeller, men problemet er at modellene ikke er gode nok, det har de selv innrømmet flere ganger, og "prognosene" de lager bryter med vitenskaplige prinsipper for prognoseutvikling. Likevel ivrer enkelte politikere etter å presentere enhver dommedagsprofeti som den hele, fulle og eneste sannhet, i jakten på makt og posisjon.

Kan IPCC ha rett? selvfølgelig, men de kan like gjerne ta feil. Hittil har de vel ikke klart å vise direkte sammenheng mellom sine modeller, spådommer og faktiske målinger, så eneste grunnen til å ta de på alvor er at konsekvensene er så alvorlige hvis de har rett. De fleste forstår derfor at "føre var" prinsippet er fornuftig, og derfor har mange land forpliktet seg til to-graders målet. Men dette målet er jo også bare en politisk konstruksjon, og ikke en vitenskapelig grense for ragnarokk.

Personlig mener jeg miljø- og klimavennlige løsninger er fremtiden, men det må skje på individets premisser. Grønne løsninger må gi miljø, klima og individet en bedre hverdag, ellers er det ikke bærekraftig på sikt. Å tro at å skru igjen oljekrana er løsningen er egentlig korttenkt. Norges oljeeksport utgjør noen få % av verdens oljeforbruk, men det gir samtidig penger på bok (les: fond), penger som kan investeres i utvikling av"grønn" teknologi og incentiver for å fremskynde utbredelse av teknologien. Mao. Norge kan utvikle, demonstrere og eksportere grønne løsninger mye raskere ved hjelp av oljen.

Ang. Elbil politikk så har jeg liten tiltro til MDG, de er motstander av bilen og den friheten den representerer og vil ikke bygge en meter ny motorvei. Selv FRP har skjønt hvilken vei høna sparker og vil bygge gode motorveier for rask utslippsfri transport.

Blir det rødgrønt etter valget så frykter jeg elbilincentivene blir avviklet tidligst mulig i en hestehandel med SP. På blå side er det vel Venstre som er største pådriver for elbil med ønske om å forlenge incentivene til 2025. Stemmer normalt ikke Venstre, men vurderer en taktisk stemme i år.
X75D
TM3 LR AWD

doldis1

Taffelman,

SitatStemmer normalt ikke Venstre, men vurderer en taktisk stemme i år.

Ja i såfall blir det minst 2 stemmer på Venstre  ;D

Det smarteste vi kan gjøre for det globale grønne skiftet er å opprettholde elbilincentivene som igjen
opprettholder salgstallene som igjen skaper overskrifter verden rundt !
Komboen elbil/ vind- og solkraft kommer til å avslutte oljealderen og ikke internasjonale avtaler...

timingbeltkiller

Maja Lunde: – Stem for dine barnebarn, ikke for deg selv
Svalbard (NRK): Suksessforfatteren mener de store partiene bare snakker om de små, nære ting i valgkampen. Hun er oppgitt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

RE Taffelmann idag 01:27

Argumentene dine er diplomatisk uttrykt ønskebetont faktaforskyvelse.
Men du bør lytte til ditt eget råd om alvorsgraden i klimaforskernes advarsler.

Du kan sammenligne med værmeldinga om storm i høyfjellet en påskedag:
Tror du på meteorologene og holder deg heime, mister du en skidag dersom værvarslet bommet.
Tror du ikke på de og de har rett, risikerer du livet.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Hva er det som får et betydelig antall mennesker til å tro:
Big Oil sine reklameløgner er blendavasket hvit sannhet.
Klimavitenskapens forskningsresultater er skorsteinsdratte sorte løgner?

Jfr Esso/exxon egne hemmeligholdte forskningsresultater samsvarer
med klimaforskerne sine! Vi har her en parallell til Big Tobacco sin reklame i strid med bedre vitende om at røyking er sunt for helsa di.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: Myrvang på lørdag 09. september 2017, klokken 18:30
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. september 2017, klokken 14:48

Ang. bilfritt sentrum så er det da allerede strenge begrensninger på bilbruk mange steder. Når Karl Johan ble gjort om til gågate for mange, mange år siden var det ikke måte på med protester og spådommer om hvor forferdelig dette kom til å bli. Hvem kan i dag se for seg Karl Johan fylt av bilkø i to retninger? Avgjørelsen den gang var åpenbart korrekt, og det tror jeg man kommer til å innse om noen år ang. bilfritt innenfor hele Ring 1 også.

Stor forskjell på bilfri gate og bilfritt sentrum.

Jeg synes ikke det.To sider av samme sak. Og Oslo er stort. Bilfritt innenfor Ring 1 utgjør en mindre prosentandel av byen enn det gågata i Fredrikstad utgjør av den byen. Området innenfor Ring 1 er ganske lite, du går jo fra kanten av Aker Brygge til Oslo City på omkring 20 minutter. Det er den lengste avstanden man kan gå i noenlunde rett linje innenfor Ring 1.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

At oljeforbruket må ned er klart, dermed vil produksjonen synke av seg selv. Utvikling av teknologi for å erstatte olje er viktigere enn stopp av Norsk oljeutvinning, den avvikles gradvis av seg selv når behovet blir mindre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#209
MDG var det eneste partiet som forsøplet postkassestativet der jeg bor i valgkampen.

To ganger kom det i postkassene våre (merket med ønsker ikke reklame) en flersidig trykksak på tykt, bestrøket papir.

Det var ikke en gang trykt noen oppfordring om resirkulering.

Noen naboer var så iritert over denne uønskede reklamen at de bare kaste det i vegen slik at jeg måtte plukke det opp å bringe det til nermeste papirsøplekasse. (Min egen).

Jeg vet ikke om dette materiellet ble levert med sykkel, men slik jeg bor stiller jeg meg tvilende til det.

Herved utnevens MDG til valgkampens minst miljøbeviste parti. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA