Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteriene har stått, hva nå?

Startet av skaumann, lørdag 19. februar 2011, klokken 23:48

« forrige - neste »

Walker

Det er vel neppe noen automobiler som er bedre rustet (he he) mot rust enn commiesofts Think. Men også I-Miev bør klare å overleve de norske vintrene bedre enn de fleste andre "blikkboksene", ettersom den bygger på en avansert, skreddersydd aluminiumsramme.

Mitsubishi's engineers were asked to develop a platform that combined a low mass with impressive
structural rigidity and crash-protection. They responded by developing an all-new platform with an
aluminium space-frame body structure, which employs a combination of die casting, extrusions and
press formings. The side members, cross members, roof rails and bow use extrusions; the frame
pillars use dies castings, and the floor pan and roof panels use press formings. They are joined
together using a combination of laser welding and self-piercing rivets.

The net result is a structure that weighs 35% less than a traditional steel monocoque while achieving
similar levels of bending and torsional strength. This rigidity is of benefit to both vehicle dynamics and
occupant protection. 


Lunde

Svaret kan gså ligge i hvor flinke de er til å tøye testnormen til det optimale. Meg bekjent har de ganske frie tøyler til å få gode prestasjoner. IKKE original software, andre dekkdimmensjoner/trykk enn "normalt" Liten og lett sjåfør eller fullastet bil? Vil anta at Mitsubishi kan dette ut og inn med erfaring fra alle andre biler de også vil ha lengs mulig på minst mulig fuel for å spare avgiftskroner. Resultatet for "andre" biler melleom test og real life er det samme, men om en prius bruker 50% mer i praksis enn på testene er ikke konsekvensene like irriterende på rekkevidde av åpenbare årsaker. Mulig de var så smarte og flinke at de lurte seg selv på iMieven ? ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Walker

Kanskje det er en idé å definere noen felles standardstrekninger mellom kjente steder - der medlemmer her selv kan teste ut sine kjøretøyer. Hvis mange nok deltar og rapporterer, kan man sette opp et mer realistisk og fyldig skjema - som viser hvor langt de forskjellige modellene går med varierende last og hastighet under forskjellige betingelser (varmebruk mm) og værforhold.

Hvis for eksempel Lars C. Krogenæs, Øyvind Lunde eller Hans H. Kvisle kunne ta initiativet til og administrere et slikt prosjekt, kunne det få større tyngde og oppslutning.



Carl Anton Stenling

Sitat fra: Walker på lørdag 16. april 2011, klokken 14:29
Kanskje det er en idé å definere noen felles standardstrekninger mellom kjente steder - der medlemmer her selv kan teste ut sine kjøretøyer. Hvis mange nok deltar og rapporterer, kan man sette opp et mer realistisk og fyldig skjema - som viser hvor langt de forskjellige modellene går med varierende last og hastighet under forskjellige betingelser (varmebruk mm) og værforhold.

Dette er en svært god ide. Ligner litt på online bredbåndsmålinger. Mulige parametre for den aktuelle prøvekjøringen kan være: Temperatur, føreforhold/dekktrykk, last/passasjerer, kjørestil, bruk av varmeapparat og andre strømforbrukere.

Forslag til teststrekning: Oslo sentralstasjon-Oslo lufthavn Gardermoen.

Resultatet bør vel angis i antall prosent forbrukt av batterikapasitet.

Noen som tar ballen og lager en online-fasilitet for dette?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 16. april 2011, klokken 18:56
Forslag til teststrekning: Oslo sentralstasjon-Oslo lufthavn Gardermoen.

Resultatet bør vel angis i antall prosent forbrukt av batterikapasitet.

Hehe, har kjørt der ofte. Forbruk ca. 430kWh. Men "batterikapasiteten" er jo uendelig da ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hma

#125
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. april 2011, klokken 20:48
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 16. april 2011, klokken 18:56
Forslag til teststrekning: Oslo sentralstasjon-Oslo lufthavn Gardermoen.

Resultatet bør vel angis i antall prosent forbrukt av batterikapasitet.

Hehe, har kjørt der ofte. Forbruk ca. 430kWh. Men "batterikapasiteten" er jo uendelig da ;)
430kWh; høres ut som akkumulert forbruk på strekningen iløpet av en måned. Det var kanskje poenget? :)

I følge gulesider sitt kartverktøy er det 46,3km fra Oslo S til OSL.
Jeg vil tro at man greier å forsere denne strekningen med ca 1,2-1,5kWh forbruk per 10km.
La oss si 1,35kWh per mil hvilket betyr 6,25kWh (en vei).

Jeg har aldri kjørt denne strekningen med elbil, men dere som kjører nye Think har sikkert godt erfaringsgrunnlag.

Det ville også vært interessant å høre resultat fra elbiliester som har installert kWh-teller/Nikometer/Robometer/etc. Jeg tror nemlig SOC-avlesning vil bli for upresist til å trekke konklusjoner, men kan duge enn så lenge man sammenligner epler med epler og pærer med pærer (dvs utfører sammenligning mellom like bilmodeller til samme tidspunkt).

Min Think Classic med greide nylig 60km fra 100%-40% SOC med ca 300 høydemeter akkumulert stigning. Strømtrekk var da nesten aldri over 80A og hastigheten i stigningene var mellom 40-45km/t (stigningene gikk over ca 15km). Skulle bare ønske pakken greide å holde litt høyere spenning under 65% SOC.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Walker

Sitat fra MITSUBISHI i and i MiEV Information Pack:

The i is built around a bespoke aluminium space-frame chassis with the engine located in front of the rear axle.

Se http://www.mitsubishipress.co.uk/press_site/presspacks/archive/i/pack.pdf



jkirkebo

Sitat fra: hma på lørdag 16. april 2011, klokken 21:59
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. april 2011, klokken 20:48
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 16. april 2011, klokken 18:56
Forslag til teststrekning: Oslo sentralstasjon-Oslo lufthavn Gardermoen.

Resultatet bør vel angis i antall prosent forbrukt av batterikapasitet.

Hehe, har kjørt der ofte. Forbruk ca. 430kWh. Men "batterikapasiteten" er jo uendelig da ;)
430kWh; høres ut som akkumulert forbruk på strekningen iløpet av en måned. Det var kanskje poenget? :)

Nei, pr. tur. Men med et noe tyngre "kjøretøy" enn en Think da ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

III

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

erik e

?  Selve bilen er jo bygget i stål,men godt "skjulte" deler kan jo være alu.. Slik står det jo når det kommer en ny bil. 35% stivere enn forrige model 30% lettere,men bilene blir jo bare tyngre og tyngere.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Walker

Det er tre fordeler ved å bruke aluminium i bærekonstruksjonen. Man sparer vekt og unngår rust. Men ettersom aluminium er et så lite spenstig materiale, egner det seg i tillegg svært godt til å absorbere støt. Det fjærer ikke tilbake på samme måten som stål eller plast. Med andre ord vil det i stor grad forbedre kollisjonssikkerheten.



jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mohpet

Fikk info fra RS Sandvika om at de få bilene som kommer nå er de som er allerede betalt. For resten av de produserte er det mer uvisst, men Think jobber gjennom påsken med mål på å få i land en langsiktig investeringsavtale. Mer info til kjøpere skal komme like over påske. Jeg krysser fingrene :-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Kan du definere "allerede betalt"? Ba min selger finne ut av det om en av de tre er min bil, men han fikk ikke noe konkret svar i dag :(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA