Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteriene har stått, hva nå?

Startet av skaumann, lørdag 19. februar 2011, klokken 23:48

« forrige - neste »

HHF

Har ikke tenkt å stille meg på noen side i ordvekslingen om hva som er beste elbil. Det er og blir en subjektiv sak. Ser heller ikke noen grunn til å la elbilområdet bli gjenstand for "religiøs" tilhengerkrangling på linje med Mac/PC, BMW/Audi eller LP/CD osv :-). Her er det plass til alle og enhver elbil på veien som erstatning for fossile alternativer, er et pluss for miljøet.

Er veldig fornøyd med Thinken så lenge den går uten problemer (hvilken den stort sett har gjort når temperaturfølerproblemer ble fikset og når de ødelagte ladekablene blir byttet etter noe venting pga delemangel).  Den har sine begrensninger i form av litt slapt varmeapparat, knapp passasjerplass (ja, jeg vet den nå kan bestilles i 4-seters utgave, men de to bakre er kun for barn) og litt manglende fart fremdeles i oppoverbakker selvom dette nå blir marginalt dårligere enn fossilbilene.

Det jeg er mest kritisk til når det gjelder Think, er selskapets evne til å levere varene. Der har de dessverre slitt mye av ulike årsaker og dette er farligere og farligere for dem som selskap nå som konkurrentene blir flere og mange av disse garantert kan levere større volumer når de kommer igang.

iMiev ser ut til å ha for svak batteripakke rekkeviddemessig på vinteren for enkelte, men for veldig mange er det mer enn nok. I tillegg er dette en bil med et fullverdig baksete på linje med de gamle PSA-bilene. Det er også mye som tyder på at det er mer komfortabelt å kjøre denne enn Think, uten at jeg har prøvd selv (mindre støy og lengre akselavstand). Jeg kunne selv gjerne hatt en iMiew, men vil nok se på Leaf som et mer attraktivt alternativ om jeg skal bytte. En Tesla S kunne jo vært enda mer hyggelig og noe nær en drøm for meg, men den henger litt høyt i pris og leveringstiden er høyst usikker.   :P

Jeg synes det er flott at Think med flere har dratt igang elbilmarkedet. Slike pionerer trenger vi, men jeg har litt vanskelig for å se at man skal late som om det betyr at de automatisk er det riktige valget. De har etter min mening ikke klart å utnytte sin store fordel av å være tidlig ute med et produkt som var godt og det får de nok straffen for nå etterhvert er jeg redd. Men for all del - jeg håper jo de klarer seg i kampen  :)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Granheim

Et velbalansert og nøkternt innlegg av HHF, jeg slutter meg til det.

Commiesoft
Først og fremst, hvorfor skulle ikke Mitsubishi lage og selge i-Miev?
Batterikapasitet og størrelse er først og fremst et prisspørsmål, og jeg tror at pris er et insentiv for kundene i denne fasen; elbil er et uprøvd fenomen for folk flest. Da blir pris viktigere enn størrelse og rekkevidde, som sagt, i denne fasen. Og etter mitt skjønn har Mitsubishi lykkes med å introdusere en innovativ og trygg elbil for folk flest. Vi selger i alle fall alle de bilene vi klarer å karre til oss.
Dette enorme maskineriet som du mener er bare tull har allerede tatt over det markedet som Think og noen få andre har delt på det siste tiåret. Ikke minst har vi åpnet døren for vanlige folk som ikke ville drømt om å sette seg inn i en Buddy for å pendle til jobb.
Her på Kongsberg er det svært begrenset med bomringer og kollektivfelt. Likevel er det hver uke kunder innom butikken for å se og ta og føle på i-Miev. De er interessert. De har aldri hverken tenkt på eller vurdert noen av de andre elbilene, men nå er de oppriktig interessert.

Mitsubishi skal innen utgangen av 2015 lansere totalt 8 ulike elektriske- og hybridløsninger, og du kan føle deg trygg på at det kommer større biler med lengre rekkevidde - og du kan føle deg trygg på at enda flere kommer til å være interessert.

All ære og respekt til Think (og andre) som er pionerer og innovatører og som har brakt oss et viktig bidrag i samfunnsutviklingen. Jeg håper de består og sørger for berikelse og konkurranse i elbil segmentet. Men personlig er jeg ikke speisielt interessert i å investere sparepengene til mine barn i Think aksjer. Hvis du har troen bør du kjøpe aksjer i Think for markedet kommer til å stige til himmels. Og om Think gjør jobben sin rett kommer de til å tjene mye penger og aksjene kommer til å stige sterkt i verdi.

Og til slutt, jeg tror på det jeg driver med, og Mitsubishi har mange som tror på det vi driver med.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Walker

Ville det ikke være enklere for Think bare å betale det Valmet ber om. De får ingen inntekter så lenge bilene står innelåst i Finland. Dette pokerspillet kan bare ende med at Valmet tar over hele virksomheten.


POSi411

Sitat fra: Walker på tirsdag 29. mars 2011, klokken 12:20
Dette pokerspillet kan bare ende med at Valmet tar over hele virksomheten.

Eller at de amerikanske eierne flytter alt (produksjon og utvikling) til Elkhart?
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Walker

Og her i landet må vi trøste oss med Svarteper!


Lunde

Om du mener Jens? så flytter vel han også på sikt til en godt betalt stilling i et større system utenfor våre grenser  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

arv

 ;D Endelig, idag fikk jeg min 2011 Think m/klima. 4 mnd har jeg ventet. 2008 kunne utnytte hele batteripakken på 28 Kwh. I min nye kan jeg bere ta ut 24 Kwh. Jeg er spent på rekkevidden. Rapport kommer. :D

Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Gogs

Grattis med ny bil!  :) Blir spennende å høre rapporten!
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Lars C. Krogenæs

Gratulerer!

Betyr dette at leveringsproblematikken nå er løst, og at andre får på løpende bånd?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Go-carter

Nei, dette er en uten ESP som har stått her en stund. Forøvrig er den LEKKER, og merka jeg fikk Think-abstinenser igjen etter å ha prøvd den i går...  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

POSi411

Ingen som prøver seg med aprilspøk om at leveringen nå er i full gang igjen?
;) :D ;D :'( :'( :'(
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Lunde

Nei Jeg kjørte Arne ut selv med min lille sorte og kan bevittne at den ble hentet. Med alt ekstrautstyr. Personlig ville jeg nok brukt de første timene på å finne ut hvordan jeg skulle få koblet vekk "administratoren" i bilen så jeg kan kjøre som jeg vil ;-) Nå har Arnes bil ikke dette dilemmaet. (for meg i hvertfall ) ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Thomas Parsli

Sitat fra: POSi411 på fredag 01. april 2011, klokken 11:59
Ingen som prøver seg med aprilspøk om at leveringen nå er i full gang igjen?
;) :D ;D :'( :'( :'(

Den er vel litt for åpenbar?

En virkelig god ville vært om EU vedtok forbud mot bensin/diesel-motorer på kjøretøy produsert etter 2020.  Eller at Norge fjernet subsidiene til kraftintensiv industri fra 2015...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lunde

Eller for eksempel at elbilen nå også får lov å kjøre på rødt lys hvis det er klart  ;D 

De er jo så grønne likso fra før ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

cra

Eller generelt 10km/h høyere fartsgrense. Den har jeg begynt å "snike med på lista" når jeg snakker med folk om elbil. Sammen med høyere promillegrense, selvsagt.  :D  Det er MANGE som skal ha seg elbil når jeg tar med den.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA