Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteriene har stått, hva nå?

Startet av skaumann, lørdag 19. februar 2011, klokken 23:48

« forrige - neste »

commiesoft

SitatEndelig, idag fikk jeg min 2011 Think m/klima.

Gratulerer :) 

commiesoft

Og til Granheim, Mitsubishi har en markedandel på 3.7%..

Når elbilene slår igjennom for fullt i tiden som kommer forblir Mitsubishi en liten aktør, men det er alltid plass til andre.

Bare se på Italienske motorsykler.

Noen betaler alltid litt ekstra for et 50% større batteri og bedre kjøre egenskaper.

Bortsett fra det så setter jeg pris på allt som likner på et elektrisk kjøretøy, men ikke små japsefabrikker som setter en elmotor og et litet batteri i en gammel bensinbil og later som om den er for folk flest.

Hvor lenge varer batteriet i denne bilen egentlig? Vet folk flest noe om det, Granheim?

Granheim

Siden Commiesoft slenger litt rundt seg med tall tillater jeg meg å lime inn dagens pressemelding fra MMC Norge:

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) offentliggjorde fredag statistikken hvor Mitsubishi er femte største på statistikken over mest solgte personbiler. Med 872 biler solgt i mars måned har salget økt med 159 %.
Mitsubishi har klatret seg opp til en femteplass på Norges nybilsalgslister. Med en økning på 129 % hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor er Mitsubishi et av merkene som virkelig skiller seg ut. Verdt å nevne er den suverene førsteplassen i Asker i mars, med 98 solgte biler. For øvrig er Mitsubishi månedens nummer én også i Stord, Nordfjord og Halden.
– At Mitsubishi nå ligger på femteplass i Norge er rett og slett fantastisk, sier avtroppende administrerende direktør i MMCN, Bernt G. Jessen.
Tiltredende administrerende direktør, Rune Gjerstad, legger heller ikke skjul på at han gleder seg over tallene: - Dette viser en meget god start på året for oss, og med nesten 2200 biler i ordrereserve blir det vel så spennende fremover. Vi skal levere opp mot 4000 biler de neste månedene, opplyser Gjerstad.
Mitsubishi når i tillegg historiske høyder med hele tre modeller på topp 20 mest solgte personbiler hittil i år. Mitsubishi ASX tar en femteplass, mens både Outlander og elektriske i-MiEV også er å finne på listen, med henholdsvis 14. og 18. plass.

Mitsubishi har en markedsandel på 5,2%
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Granheim

Folk flest vet at Mitsubishi kan lage biler og at de står for kvalitet.
Folk flest vet at Mitsubishi har hatt 5 år/100 000 km garanti i en årrekke og at det selvfølgelig også gjelder i-Miev.

Så kan ingen i praksis si noe om hvor lenge batteriene vil vare men man har beregnet at de etter ti år skal ligge på 70-90% av opprinnelig kapasitet.

Jeg påberoper meg hverken å vite alt eller å representere den beste elbilen i markedet, men ingen skal tvile på at Mitsubishi satser elektrisk, og når et selskap som har som målsetning å selge biler klarer å selge så mange i-Miev som vi har klart siden introduskjonen da må vi ha gjort noe riktig også, og vi kan konstatere at Commiesoft ikke faller inn under kategorien "folk flest".
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Carl Anton Stenling

Mitsubishi skal ha honnør for å ha satset som den første av de tradisjonelle bilfabrikkene i denne bølgen av elbil-lanseringer. Fint er det også at man går i bresjen for å kommersialisere litiumbatterier i stor skala.

Etterhvert har man jo nyansert rekkeviddeopplysningene slik at de fleste forstår hva man kan forvente.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

El rayo

Sakset fra en artikkel om Th!nk City som ble publisert for en drøy måned siden (min utheving med fete typer):

"Conclusion

The life journey of the Think City Electric Car, and in particular the history of Think Global (the parent company), is a perfect example of how difficult the route to market can be for relatively small companies in these very difficult economic times. However, the company has now been refinanced and repositioned on the worldwide stage and the Think City Electric Car is seen by many as potentially one of the best selling mass-market vehicles available today.

Again, the assistance of local authorities and governments around the world with regards to grants and loans to reduce the cost of these vehicles will play a major role. However, the very fact that the electric energy required to travel 10,000 miles in a Think City Electric Car costs only £125 says everything about the efficiency, the attractions and the potential for this vehicle."


Hele artikkelen kan leses på http://www.electricforum.com/electric-cars/think-city-electric-car.html
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

RoadRunner

Sitat fra: El rayo på tirsdag 05. april 2011, klokken 20:22
best selling mass-market vehicles available today.
Har pratet med selger. Min Think står forsatt i Finland.
Etter å ha hatt bankens penger på konto i snart en måned, må jeg enten vise bilen eller levere tilbake pengene... og jeg er ikke optimistisk om at det skjer noe i løpet av ett par dager.
Gleden var kortvarig og forventning er snudd til sorg  :'(.

Hjelper dessverre ikke å være "best selling" så lenger du ikke leverer.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Go-carter

Jeg tror vi(selv om vi blir færre og færre) realistisk sett må vente til starten av sommerferien før vi får se noen bil... Forsåvidt går jo ting tregere i ferien, så i verste fall etter ferien. :-[ Nå er dette riktignok kun antakelser fra meg.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

SitatSå kan ingen i praksis si noe om hvor lenge batteriene vil vare men man har beregnet at de etter ti år skal ligge på 70-90% av opprinnelig kapasitet.

Det tor jeg ikkenoe på. Jeg fulgte med på iMiev i 'årevis' på nettet, men datt av lasset når de antydet en levetid på batteriene på bare fire år, og at du deretter kunne skrote bilen.

Batteriet i bilen er relativt lite, og de rekkeviddene dere opplyser om betyr for meg at batteriet blir tynet litt for mye og at påstandene på nettet kan stemme.

Vi får se. Jeg håper inderlig jeg tar feil.

iMiev er uansett iferd med å få fler elbiler på veien, og det er bra :)

Det samme vil Think når de får ut fingern igjen, og folk vet ennå mer om elbiler og batterier.

erik e

Da har Mitsubishi et skikkelig "problem",de innførte 5 års garanti i Norge for ca 15 år siden  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Garantier gjelder normalt ikke på slitedeler.

Mener Mitsubitschi at batteriet har en levetid på 4 år, er nok dette unntatt fra 5 års garantien.

Samme gjelder nok også for andre slitedeler som vindusviskere, bremsedetaljer, lysperer, setetrekk, lakk, etc.

Her må nok en oppklaring til fra f.eks Granheim
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Trengs ikke noe oppklaring på dette da Mitsubishi hele tiden har proklamert 5 år/100.000 km garanti på selve batteriet.

At Commiesoft har lest i et forum en gang at en eller annnen bedreviter påstår at batteriet kun vil leve i 4 år sier mest om Commiesoft sine evner til å konsumere informasjon fra nettfora.

Når Mitsubishi har utviklet batteriene selv og gir de samme garanterer som resten av bilen så stoler jeg på det.

Think lever neppe lenge nok til å kunne garantere noe som helst til sine kunder.

commiesoft

SitatAt Commiesoft har lest i et forum en gang at en eller annnen bedreviter påstår at batteriet kun vil leve i 4 år sier mest om Commiesoft sine evner til å konsumere informasjon fra nettfora.

'Bedreviterne' var folk fra Mitsubishi. Begge ganger, og det er derfor jeg fant ut at denne bilen ikke var for meg.

Think er delvis eid av Enerdel, en amerikansk batteriprodusent, og jeg tror ikke japsene kan lære dem noe om Li-batterier.

Granheim

Jeg tror de fleste forstår at en levetid på batteriet på 4 år faller på sin egen urimelighet. Det leveres biler på løpende bånd og man kan lett resonere seg frem til hvordan det ville vært om 4 år å være Mitsubishi forhandler og importør hvis batteriene begynte å kutte ut.
Selvfølgelig kan man forvente en levetid på batteripakka ut over 4 år. Se vedlegg.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Thomas Parsli

Sitat fra: commiesoft på søndag 10. april 2011, klokken 22:22
SitatAt Commiesoft har lest i et forum en gang at en eller annnen bedreviter påstår at batteriet kun vil leve i 4 år sier mest om Commiesoft sine evner til å konsumere informasjon fra nettfora.

'Bedreviterne' var folk fra Mitsubishi. Begge ganger, og det er derfor jeg fant ut at denne bilen ikke var for meg.

Think er delvis eid av Enerdel, en amerikansk batteriprodusent, og jeg tror ikke japsene kan lære dem noe om Li-batterier.

Med "folk fra Mitsubish" antar jeg du mener ansatte i konsernet, som presumptivt burde vite hva de snakker om?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA