Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fakturaer fra Fjellinjen

Startet av Helge, lørdag 19. februar 2011, klokken 20:18

« forrige - neste »

Helge

Da vi for snart et halvt år siden kjøpte vår P106E skulle denne være programmert til 13 A lading. Jeg mistenker imidlertid at den står "på fullt" da ladetiden er behagelig kort/kjapp. Jeg sjekket ved lading fra 25 % i går og da vare den på 75 % etter bare 2 timer - altså en økning på ca 50 % på 2 timer.

Årsaken til at jeg ble fokusert på dette er at 13 A sikringen for garasjen hjemme blir ganske så varm under lading av elbilen vår. Jeg lånte derfor med meg et håndholdt digitalt tangamperemeter fra jobb og det viste 14,3 A på garasjekursen i sikringsskapet med bilen på lading. Når bilen var ferdig ladet og KUN en sparepære sto på (garasjekursen) gikk det 0,1 A. Dette skulle tyde på at elbilen vår trekker ca 14,2 A. Jeg har fått høre at de ulike ladeinnstillingene på Saxo og P106 er 10 A, 13 A og 14 A. Maks ladestrøm for 16 A skulle altså i praksis være 14 og ikke 16. Derfor lurer jeg på om vår elbil egentlig står på maks ladestrøm. Er det noen som vet om dette kan "sjekkes" (med en Lexia/PP2000) eller om det ikke kan sjekkes i form av avleses, men kun må gjøres med å programmere ladestrømmen på nytt?

Det hadde vært helt supert om noen husker eksakt hvor i PP2000 (eller Lexia) man går inn (menymessig) for å programmere (evt avlese) ladestrøm.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Du kan såklart sjekke ladestrømmen under kjøre og ladeinformasjon.

Er det feil må du omprogramere til 13A og foreta en 1 min minimum Initiallading etterpå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. januar 2011, klokken 11:56
Du kan såklart sjekke ladestrømmen under kjøre og ladeinformasjon.
Se her har vi en erfaren ringrev på banen - flott. Men er dette en avlesning av INNSTILT ladestrøm eller målt ladestrøm? Jeg har jo allerede målt ladestrømmen - da med eksternt instrument. Så det hadde vært kjekt om man kunne se "innstilt" ladestrøm. "Lexia'n" (PP2000 programmet) har jeg ikke brukt siden sist vannservice. Tenkte å ta en sjekk nå i helgen.

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. januar 2011, klokken 11:56
Er det feil må du omprogramere til 13A og foreta en 1 min minimum Initiallading etterpå.
Hadde vært utrolig flott om noen kunne gi en kort oppsummering/oppskrift på hvordan omprogrammering til 13 eller 10 A gjøres. Jeg har hørt noe om at man laster opp en ny fil eller noe sånt? Står ladingen på 13 A, men er såpass unøyaktig at reell strøm blir over 14 A programmerer jeg ned til 10 A tror jeg.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

jornheim

#3
Hej - omprogrammering sker med diagnoseinstrument Elit eller Tep92 med nyere software, evtl. også med Lexia (har nogen prøvet det?). EvLite eller Relight2010 har ikke denne funktion.

Tep92/Elit kan ikke vise den nuværende indstilling, men den kan heldigvis måles på anden måde, som du fortæller om, Helge. Har selv brugt en af de gængse strømmålere, men nogle af dem kan bli' varme.

I elbilmenuerne på Tep92/Elit findes en punkt med betegnelsen "fjernprogrammering" eller noget lignende (jeg har ikke norsk el. dansk udgave). Vælg der mellem 10A, 13A eller 14A. Min erfaring var at omprogrammeringen  fungerer fint, men umiddelbart efter blev forbindelsen til Tep92 afbrudt (måske et kommunikatonsproblem, men det sker af og til).

Efter omprogrammeringen viste energimåleren flere 10% forkert (det har udjævnet sig hurtigt). Efter godt 1 min. initialladning (tak, Elektrolux) som indledes og senere afbrydes med Tep92/Elit, er alt normalt, og bilen lader med den nye indstillede  strømstyrke.  
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Helge

#4
Takk for tilbakemelding jornheim, men jeg har KUN USB-adapter for Lexia / PP2000. Dette trodde jeg gikk ganske klart frem av det jeg skrev i mine to forrige innlegg, men men...

Sitat fra: Helge på fredag 28. januar 2011, klokken 11:36....Er det noen som vet om dette kan "sjekkes" (med en Lexia/PP2000) .....

...Det hadde vært helt supert om noen husker eksakt hvor i PP2000 (eller Lexia) man går inn (menymessig) for å programmere (evt avlese) ladestrøm.

Sitat fra: Helge på fredag 28. januar 2011, klokken 12:15.... "Lexia'n" (PP2000 programmet) har jeg ikke brukt siden sist vannservice. Tenkte å ta en sjekk nå i helgen.

Så jeg lurer fortsatt på detaljene mht hvor i PP2000 / Lexia jeg programmerer (evt. sjekker) om ladestrømmen.

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

JCBX

Er det Lexia 3 der er tale om ?

altså det software man køber tex. på ebay ??

Helge

Det er Lexia 3 (Citroen) og PP2000 (Peugeot) det er snakk om ja. Jeg har så langt testet dette vellykket mot:

Peugeot 106 Electric
Peugeot 206 XT Premium 1,6
Citroen XM 2,0 TurboCT
Citroen XM 3,0 V6.24

Men jeg har ikke rukket å holde på med hverken Lexia eller PP2000 så mye at jeg har fått testet ut alle funksjoner eller føler meg stødig og familiær med menyvalgene.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

JCBX

du kobler den til bilen

og går ind under batteriservice

der kan du selv indstille 10-13 eller 14A ladeevne

godkend og den indlæser parameterne og vertificerer udfaldet

jornheim

#8
René (mc-elli på det tyske forum og ejer af en Berlingo) har sendt mig denne vejledning vedr. indstilling af ladestrøm på Berlingoen.

Den indeholder skærmbilleder fra den tyske udgave af Lexia-softwaren. Den engelske viser sikkert tilsvarende menuer.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Helge

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

#10
Sitat fra: elektrolux på fredag 28. januar 2011, klokken 11:56
Du kan såklart sjekke ladestrømmen under kjøre og ladeinformasjon.

Er det feil må du omprogramere til 13A og foreta en 1 min minimum Initiallading etterpå.
Omprogrammering fra 14 til 10 ser ut til å ha gått greit mht ladestrøm. Bilen trekker nå ca 10,2 A mot tidligere 14,3 A. Det jeg imidlertid lurer på er initialladingen. Jeg gikk inn i menyen for fremdriftsbatteriet og valgte initiallading. Fikk beskjed om å koble til ladekabelen og trykke OK. Så ble gjort og det kom opp bekreftelse på at det var effektuert. Det var imidlertid ingen ting som indikerte at noen form for lading pågikk? Ikke grønn ladelampe, ikke noen visning i enerimeteret etc....? Jeg lot det likevel stå slik i 2 min. 20 sek før jeg valgte funksjonen avbryt lading. Når jeg da igjen forsøkte å koble til ladeledningen lader bilen med lys i ladelampe og visning i energimeter.

Spørsmålet nå er om bilen har fått den info den trenger (gjennom initiallading...?) mht skiftet fra 14 til 10 A ladestrøm?

Det er mulig vi kunne gått til 13 A ladestrøm (har 13 A sikring på garasjekursen), men vi får vel prøve litt med 10 A nå tenker jeg. 14,3 A virket imidlertid ikke "komfortabelt"/trygt ut fra varmgang i sikring/sikringskap (og delvis ledninger). Da vi kjøpte bilen var vel egentlig avtalen at den skulle være programmert til 13 A så derfor ble jeg litt overasket over at den trakk 14,3 A.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

El rayo

Sitat fra: Helge på søndag 27. februar 2011, klokken 18:51
Det jeg imidlertid lurer på er initialladingen. Jeg gikk inn i menyen for fremdriftsbatteriet og valgte initiallading. Fikk beskjed om å koble til ladekabelen og trykke OK. Så ble gjort og det kom opp bekreftelse på at det var effektuert. Det var imidlertid ingen ting som indikerte at noen form for lading pågikk? Ikke grønn ladelampe, ikke noen visning i enerimeteret etc....?
Jeg tipper at grunnen til at man må innom initiallading for å endre ladestrømmen er at programmereren har lagt til en ekstra bekreftelse som sikkerhet mot at noen forandrer ladestrømmen i vanvare.

Sitat fra: Helge på søndag 27. februar 2011, klokken 18:51
Spørsmålet nå er om bilen har fått den info den trenger (gjennom initiallading...?) mht skiftet fra 14 til 10 A ladestrøm?
Det ser slik ut og det har du vel fått bekreftet ved målingen.
Sitat fra: Helge på søndag 27. februar 2011, klokken 18:51
Bilen trekker nå ca 10,2 A mot tidligere 14,3 A.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Helge

Sitat fra: El rayo på tirsdag 01. mars 2011, klokken 07:29
Det ser slik ut og det har du vel fått bekreftet ved målingen.
Nja... vel, jeg fikk også 10,2 A ladestrøm FØR jeg startet initiallading (men etter at jeg hadde satt 10 A med PP2000/Lexia).
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Du kan ha vært i precharge fasen, som kun gir 10A til batteriet i 10 min. Men da burde du ikke sett mer enn ca 6A fra nettet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Tja... ??? den første strømmålingen på 10 A skal jeg ikke si så mye sikkert om da den ble gjort i full fart uten at jeg sjekket mulig annen last i garasjen.

Men etter at jeg var ferdig med både omprogrammeringen og hadde startet initiallading og latt den gå i 2 min og 20 sek målte jeg en stund senere Iac = 10,2 A rms med tangamperementer på den ene faseledningen til garasjekursen inne i sikringsskapet. Ingen annen last i garasjen på det tidspunkt.

Men er det normalt at initiallading ikke "kan ses" i form av den grønne ladelampen eller energimeteret?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA