Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i Sirdal

Startet av geear, onsdag 31. mai 2017, klokken 16:55

« forrige - neste »

geear

Hvis lysbryteren står på nærlys/på så går vel C-lysene i fangeren, nærlysene og baklysene på og av med tenningen? Hva er forskjellen om man har bryteren i auto? Er det kun relatert til auto dim eller har den da av baklys og nærlys i dagslys?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

SteinarSun

Auto veksler mellom kjørelys og fullt lys avhengig av lysnivået ute.
Ved kjørelys er kun c-lysene foran på ,blir det mørkere, kommer i tillegg frontlys og baklys på.
Vil anbefale at bryteren står i auto, så slipper du å tenke på å slukke eler tenne lyset manuelt.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

geear

Takker. Vår bil har ikke auto lys, så bryteren står alltid i på/nærlys. Da går alt lys av og på med tenningen, så det er ingen bry med å ikke ha auto lys, trenger aldri slå noe av og på.

Skal ettermontere regnsensor, og da får man også lyssensoren inn, så det er derfor jeg vurderer om det er noen vinning i å montere auto lys også, men det har har egentlig veldig liten praktisk betydning. Fordelen jeg ser er at man sparer noen watt på at baklys og nærlys er av når man kjører i dagslys, så mulig det påvirker rekkevidden noe. Usikker på hvilket forbruk vi egentlig snakker om ettersom alt er LED-lys.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

vitcho

Jeg har bemærket, at lyset i instrumentpanelet også er afhængig af auto. Hvis ikke den står i auto, er der ikke lys i skiverne til batteri, fart osv, hvilket gør, man ikke kan aflæse dem ordentligt i mørke. Derfor står min altid i auto...

geear

Sitat fra: vitcho på fredag 24. mars 2017, klokken 11:01
Jeg har bemærket, at lyset i instrumentpanelet også er afhængig af auto. Hvis ikke den står i auto, er der ikke lys i skiverne til batteri, fart osv, hvilket gør, man ikke kan aflæse dem ordentligt i mørke. Derfor står min altid i auto...
Ja, men det er alltid på i nærlys/på-valget når man ikke har auto-valget, så det er aldri noen irritasjon eller behov for å betjene bryteren på en norsk bil selv uten auto. Alt går da på og av med tenningen. Man opplever altså ingen forskjell som fører med og uten auto, med unntak av at en kan redusere forbruket med noen watt uten nærlys og baklys.

Utenfor Norge, hvor en ikke ønsker å kjøre med lys alltid, så har naturligvis auto en mye større misjon.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ReneM

Får du ingen problemer med navi enheten og speedometer? At du må velge dag/natt og at speedometer står på lommelyktstyrke i mørket?

Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

geear

Alltid godt lys i speedometer, men det er jo opplyst om dagen også, uten at det betyr stort. Har ikke tenkt på dag/natt på naviuniten, får spørre hun som faktisk bruker bilen om den skifter, men det er iallfall ikke noe problem, da hadde jeg merket det selv.

Ser at i 0 så går kun C-lysene på (ikke nær eller baklys), så skal man strekke rekkevidden noen meter ekstra i dagslys kan man jo alltids vri bryteren i 0, men da vil speedo vært mørkt i en tunnel feks.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

vitcho

Sitat fra: gr på fredag 24. mars 2017, klokken 13:47
Utenfor Norge, hvor en ikke ønsker å kjøre med lys alltid, så har naturligvis auto en mye større misjon.

Ahhhh det havde jeg ikke lige tænkt på, der kunne være forskel på. I Danmark giver auto klart mest mening...

geear

Jaja, da bestilte jeg lysbryteren også. Så da blir det auto lys og regnsensor. Det var egentlig det jeg savnet på denne bilen da jeg kjøpte den, så det blir bra. Tipper den blir mer lettsolgt også.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA