Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fakturaer fra Fjellinjen

Startet av i_expect, lørdag 19. februar 2011, klokken 12:41

« forrige - neste »

i_expect

Jeg er helt fersk el-bilsjåfør, men har fulgt med på forumet her en god stund. Jeg har hørt og lest at man ikke må finne på å bruke skjøteledning når man skal lade bilen. Dette kan imidlertid være et problem for meg. Noen ganger har jeg tilgang til 16Amp stikk, men ledningen er/vil være for kort. Hvis jeg da kjøper en skjøteledning med samme dimensjoner og kobler den til ledningen som følger med bilen, vil det være skadelig for bilen? Jeg skjønner at man ikke skal finne frem den gamle skjøteledningen fra loftet, men jeg kan heller ikke fortså at det vil være så farlig med en "skikelig robust" skjøteledning. Noen erfarne som kan gi meg noe svar?
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

cra

Jeg opererer under prrinsippet "må man så må man" og har innimellom ladet min think via skjøteledning, men jeg lader alltid på 10A. Jeg tenker som deg, at hvis skjøteledningen er riktig dimensjonert og ikke ligger i en kveil, så går det greit innimellom. Mulig noen med elektro-kompetanse kan fortelle om mer konkrete årsaker til at man skal unngå å bruke skjøteledning.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

#2
Det finnes flere gode grunner til at skøteledning ikke skal brukes, men det bør i det minste vare opplyst i instruksjonshefte og hos forhandler.

La meg komme med noen generelle betraktninger:

-   Bilens lader har et spenningsområde den jobber innenfor. Dersom en "underdimensjonert" skjøteledning benyttes er det en stor mulighet for at bilens lader får for lav spenning inn.
-   Fare for varmgang, som kan fører til brann, er alltid til stede på "provisoriske skjøteledninger"
-   Større fare med jordfeil da fuktighet lett kan trenge inn i kontakter.
-   Skjøteledning kan benyttes dersom man har kunnskap om hvilke momenter som er viktige for å unngå spenningsfall og branntilløp.

Skøteledning må være kortest mulig. Makslengde avhenger av effektuttak.
2,5 mm2 ledere må benyttes.
Kabel må alltid rulles helt ut.
Sjekk kontakter jevnlig og etterteit klemskruer.
Kontakter på skjøteledning må skiftes ut regelmessig
Bryter på veggmontert ladekontakt brukes for å slå av og på strømmen
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lars C. Krogenæs

#3
Har du en ordentlig skjøteledning på 2,5mm2 går det helt fint å bruke av og til.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-3G25-mm/

Jeg ville ha delt den opp i en 5 og en 10 meter...

Se også følgende innlegg, som gir en god beskrivelse av lading og ledninger:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3268.msg27824#msg27824

Dessuten bør man koble kabelen til strømnettet først, så til bilen, slik som med gamle Peugeot / Citroen.

(For gamle Thinken var det omvendt. Der var pluggen inn i bilen av dårlig kvalitet (Defa), slik at det lønner seg å koble til bilen først, og så til strømnettet).

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rav4_EV

Trenger du skjøteledning har du parkert før langt unna kontakten. 

Ellers anbefaler jeg kun å bruke skjøteledning dersom den er kortere enn 1 mm. (millimeter!)  ;)

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Det største problemet med skjøteledning er at en ikke vet noe om tilstanden på den.
Jeg fikk låne en tilsynelatende god skjøteledning som ble benyttet til en snekkersag.
Etter en time begynte det å brenne i skjøtekontakten som var hengt opp i sidespeilet for ikke å ligge nede i det fuktige gresset.

MÅ en benytte skjøteledning, er det absolutt nødvendig å lage en selv, med 2.5mm gummi kabel, endehylser på ledningene, og solide gummistøpsel og kontakt. Dessuten må den ettertrekkes og kontrolleres ofte. Jeg har en slik liggende i bilen, som ikke benyttes til noe annet!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Gaute

Min erfaring så langt etter mer en åtte års bruk av elbil er at en riktig dimensjonert skjøteledning fungerer under forutsetning av kabel blir rullet ut.  Det er shukokontaktene som svikter. Derfor har jeg som nevnt et annet sted på forum fått montert de kraftige blå kontaktene hjemme der jeg lader. Etter dette har jeg ikke smeltet noen kontakter.  Har en 2,5 mm2 skjøteledning  som er noen meter som overgang til vanlig shuko kontakt.  Med tilsammen ca 15m ledning så pleier dette å holde.  Som saxo eier går det på 16A.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

i_expect

Først takk for alle svar!

Ser at folk er forskjellige og har litt forskjellig tilnærming (og kanskje god dårlig erfaring?) til det med skjøteledning. Jeg vil selvsagt medbringe skjøteledning/kabel selv! Vil aldri ta sjansen på å benytte noe jeg ikke har kjennskap til! Poenget er at det i noen tilfeller faktisk er litt langt til nærmeste 16A-uttak. Da kan det være greit med en solid skjøteledning tenkte jeg. Ser uansett ut til at det er brannfaren som folk her er mest opptatt av, og det er svært viktig, men for meg er det også viktig at jeg ikke risikerer noe med batteriene.

Er som sagt helt fersk. Vil på det sterkeste anbefale andre ferskinger å benytte seg av dette forumet! Lærer utrolig mye her (så er det sagt :-)).
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Go-carter

Er det mulig å kjøpe kabel løst(2,5mm2), og sette på støpsel og kontakt selv? Er det lovlig for hvem som helst å gjøre dette, eller må man få en elektriker til å gjøre det?

Et alternativ om man ikke vil klippe i ferdigkjøpt skjøtekabel, er å kjøpe en slik:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Skjotekabel/

Og akkompagnere med en slik en:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Overgangskabel/

Foresten - når vi er på temaet. Hvilken type kontakt er det som er mest brukt på de nye ladestasjonene med høyere ampere? Ser de har det bl.a. på Elkjøp på Lørenskog, mener å huske at det var av den røde typen.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Problemet med ferdigkjøpte skjøteledninger er at de som regel er produsert i en vernet bedrift med opplærte personer som sitter og monterer kablene.
Deretter kontrolleres det om kablene er riktig montert ved hjelp av en prøvelampe.
Den kontrollen sier ingen ting om alle kordelene har blitt med under klemskruene.
Så blir det av og til  tatt stikkprøver på kvaliteten.

Generelt kan en si at skjøteledninger er beregnet for bruk under tilsyn.
Når man lader en elbil står bilen uten tilsyn i mange timer med stor belastning.
Løs skjøteledning som er godkjent for 16A har et tverrsnitt på 1,5 mm, kjenn på den etter noen minutter, og den er god og varm selv om den er i orden.
Etter en tid oppstår det korrosjon i kontaktpunktene som forårsaker varmgang,
som igjen øker korrosjonen, som øker varmgangen som reduserer kontakttrykket som øker varmgangen som øker korrosjonen og reduserer kontakttrykket........... !

Med 2.5 mm kabel som er riktig montert med endehylser blir denne prosessen adskillig forsinket fordi ledningen produserer mindre varme og leder bort mer varme.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

65lars

#10
Hmm...
Eg må lade over fortau, og ergo bruke ein 10 meter skjøteledning - (og beklagar min mangel på "skikkelig norsk " - jeg ble oppdratt med "bokmål" som språk).  Oslo.  Fra 1951

Men dette emnet, denne tråden her, trenger (imo) å bli re-aktivert, og /eller flyttes - til hvor disse tingene er diskutert. Vil man jo tro.
  :)


Trilling, bestilt KIA

pwb

Skjøteledning går helt fint, bare pass på at det er god kvalitet. Hvis du bruker en kabeltrommel så pass på at den er helt utrullet så det ikke blir for varmt. Gjort dette flere ganger helt uten problemer. Også gjort det noen ganger med billig tynn skjøteledning og man merker at den blir varm, men ikke så varm at det er farlig. Så få tak i en skikkelig skjøteledning så vil det gå helt greit. Er nok mindre problem med en god skjøteledning enn mange av de boksa og kabelene fra boksen til sikringsskapet som er der ute.

TB

Sitat fra: 65lars på fredag 01. april 2016, klokken 17:11
Hmm...
Eg må lade over fortau, og ergo bruke ein 10 meter skjøteledning - (og beklagar min mangel på "skikkelig norsk " - jeg ble oppdratt med "bokmål" som språk).  Oslo.  Fra 1951
Om det er trafikk på dette fortau vil dette føre til ekstra slitasje på skjøteledningen. For å sikre seg er det mulig å verne kabelen ekstra, eller skifte den ofte - før den er for mykje skada.

Det beste er å grave ned, eller henge opp kabel, men då er ikkje skøytekabel lenger korrekt å bruke.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

65lars

Takk skal dere ha.  Det er en ny, "heavy duty" skikkelig skjøteledning, uten trommel, men er klar over at man bør rulle ut hele trommelen når man bruker den, noe jeg gjør ofte med elektrisk værtøy.
Kommer ikke til å lade hjemme så ofte. siden jeg har gratis lading på jobb, og kommer kun til å lade hjemme om dagen, og når jeg er der.  Med denne 14-Amp løsningen jeg har lest om her.  Setter ut en liten oransje/hvit varselstolpe ved bilen, og legger en liten "tak-asfalt" ting der (glemt hva det heter på norsk)  - over kabelen, så det går forhåpentligvis bra!  :)
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA