Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bjørn Nyland kjører Ae 623 km på en lading (verdensrekord)

Startet av krister461, tirsdag 30. mai 2017, klokken 13:22

« forrige - neste »

krister461

Svigerfar venter på en Hyundai Ioniq og har i ventetiden fått montert en Garo 7,4kW ladestasjon. Når jeg koblet til Teslaen for å teste så fikk jeg ut 31/31A. Noen som aner hvorfor?

Jeg går utifra det ikke vil ha noen praktisk betydning for Hyundai-en da denne er spesifisert med en 6,6kW lader som tilsier at den bare kan trekke en ca. 29A om jeg har forstått riktig?

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på onsdag 22. mars 2017, klokken 21:24
Svigerfar venter på en Hyundai Ioniq og har i ventetiden fått montert en Garo 7,4kW ladestasjon. Når jeg koblet til Teslaen for å teste så fikk jeg ut 31/31A. Noen som aner hvorfor?

Jeg går utifra det ikke vil ha noen praktisk betydning for Hyundai-en da denne er spesifisert med en 6,6kW lader som tilsier at den bare kan trekke en ca. 29A om jeg har forstått riktig?

Garo-stasjonen er antageligvis konfigurert til å gi maks 32A. Garo-sikringer er kjent for å ha problemer med å tåle merkestrøm over tid, så om det sitter en 32A Garo-sikring i den kan det være derfor.

6,6kW er netto inn på batteriet etter tap i lader. Laderen trekker nok 7,4kW fra strømnettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461

Takker for svar. Men, det skal være en 40A sikring på kursen, og Tesla-en viste at maks var 31A umiddelbart når jeg koblet til (om jeg husker rett)...

zbk

I og med at max amp styres av et 1kHz pilotsignal der bredden på "høy" del avgjør max ladestrøm, så tipper jeg at litt unøyaktighet i elektronikken fort kan medføre at signalet blir litt for "kort" og at bilen leser det av som 31A max i stedet for 32A.

1A forskjell er bare 1.6% forskjell, dvs om pilotsignalet er 16 mikrosekunder for kort slår det ut med 1A. Det kan til og med variere litt med temperaturen, vil jeg tro, avhengig av hvilken elektronikk som brukes for å generere signalet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: zbk på torsdag 23. mars 2017, klokken 07:31
I og med at max amp styres av et 1kHz pilotsignal der bredden på "høy" del avgjør max ladestrøm, så tipper jeg at litt unøyaktighet i elektronikken fort kan medføre at signalet blir litt for "kort" og at bilen leser det av som 31A max i stedet for 32A.

1A forskjell er bare 1.6% forskjell, dvs om pilotsignalet er 16 mikrosekunder for kort slår det ut med 1A. Det kan til og med variere litt med temperaturen, vil jeg tro, avhengig av hvilken elektronikk som brukes for å generere signalet.

I så fall bruker Garo dårlig elektronikk. Jeg har levert ganske mange ladestasjoner, begrenset til alle mulige forskjellige strømstyrker, og har aldri vært borti en som ikke gir ut nøyaktig det den er konfiguert til.

Jeg mistenker heller at ladestasjonen er konfigurert for 31A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA