Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bjørn Nyland kjører Ae 623 km på en lading (verdensrekord)

Startet av Anders Heibø, tirsdag 30. mai 2017, klokken 13:13

« forrige - neste »

Anders Heibø

Jeg skulle gjerne fått koblet om Saltoboksen jeg har fra lasket 1fas til 2fas+N på 230V.

Utifra tråden her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27718.0.html har jeg skjønt at det går fint, men noe Salto ikke gjør selv. Har spurt flere firma som installerer for Salto i Bergensområdet uten å finne noen som vet hvordan dette skal gjøres. Elektrikern min ville ikke gjøre dette uten veiledning fra en som kunne dette.

Er det noen her som kan hjelpe meg med en beskrivelse? For meg ser det ut som at lasken på L1 skal vekk og L2 skal kobles inn på det andre "L1" merket som er plassert ved siden av "N".? Hva med lasken på N?



P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Lars C. Krogenæs

Ring Salto ladestasjoner og be om å snakke med Egil Falch Pienne. Da får du vite det du trenger.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Anders Heibø

Takk Lars!

Da har jeg fått grundig og opplysende svar om hvorfor ikke Salto anbefaler denne løsningen.

For å utdype er det snakk om å koble L1+L2+L3 230v. Når boksen er satt til 16A vil den trekke 16 x Roten av 2 fra lederen koblet til N. Elektriker har lagt opp 32A trefas hele veien ut fra sikringsskap så det er ikke problemet, men i og med at jeg har løs kabel, kan hvem som helst komme og koble til 16A kabel for å lade sin bil. Pilot signalet fra boksen sier 16A men den ene fasen vil da levere mer og faren for brann oppstår ganske raskt.

Ett annet problem som også kan oppstå på Tesla sin Wall connector, er hvis intern kabling i bilen kun er beregnet for 16A og bilen trekker mer på den ene fasen. Det er nok derfor Tesla har sikret seg mot at 3fas på 230V kun kan benyttes på Tesla sine biler.

Så det skal altså gå helt fint, men blir en papirbunke der elektriker fraskriver seg ansvaret for feil bruk...
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

jlan

Nå er det ikke ladestasjonen som regulerer strømmen, men laderen i bilen, ut fra informasjon den får fra  ladestasjon og kabel. Tesla vil regulere dette riktig, altså slik at strømmen på N leder ikke får overstige 16A når ladestasjonen er satt til 16A og/eller kabelen er 16A. Om andre biler vil gjøre det er ikke sikkert, men det bør være trygt å bruke 16A enfase kabler.

For spesielt interesserte:
Det som kan skape problemer er at mens L1-N, L2-N og L3-N er 120 grader fasedreid i et TN anlegg, så er L3-L2 og L3-L1 bare 60 grader fasedreid (sees lett hvis man tegner en likesidet trekant med L1,L2,L3 i hvert hjørne og N i midten).

I et vanlig TN anlegg vil derfor strømmen i N leder max kunne nå samme strøm som faseleder (ved bortfall av en faseleder):
AN=AL1*cos(60)+AL2*cos(60)=16*cos(60)+16*cos(60)=16A

Mens i en "tofase kobling" hvor N er koblet til L3 kan strømmen tenkes å bli:
AN=AL1*cos(30)+AL2*cos(30)=16*cos(30)+16*cos(30)=27.7A

Da vil jo sikringen gå i et vanlig 16A anlegg, men hvis sikringene er 32A og kabelen tåler bare 16A, så må det altså reguleres ned slik av laderen i bilen:
AN=AL1*cos(30)+AL2*cos(30)=9.3*cos(30)+9.3*cos(30)=16A


(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Anders Heibø

Roten av 3 såklart ja :-)

Tesla sin veggboks er kanskje veien å gå selv om det hadde vært kjekt å slippe den ekstra utgiften. I utgangspunktet ville det ikke vært store forskjell for meg på lading av Teslaen men tviler på at jeg får elektrikeren til å koble opp siste fasen på Saltoboksen.

Men hadde vært kjekt å prøve :-/
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Robert Sund

2 fase er det kun Tesla som kan trekke og med Tesla er det ikke ett problem da den trekker rett strømstyrke på N.
Men 1 fase oppstår ikke problemet, og det går like mye strøm i begge lederne.
3 fase 230V IT (eller TT) er det ingen elbiler som trekker, og det ville heller ikke laget problemer, da det ville gitt identisk trekk i alle lederne.

Dette skal være en helt trygg måte å koble på, også ved bruk av 16A kabel.

Anders Heibø

Sitat fra: Robert Sund på lørdag 25. mars 2017, klokken 20:28
2 fase er det kun Tesla som kan trekke og med Tesla er det ikke ett problem da den trekker rett strømstyrke på N.
Men 1 fase oppstår ikke problemet, og det går like mye strøm i begge lederne.
3 fase 230V IT (eller TT) er det ingen elbiler som trekker, og det ville heller ikke laget problemer, da det ville gitt identisk trekk i alle lederne.

Dette skal være en helt trygg måte å koble på, også ved bruk av 16A kabel.
Jeg skulle likt å finne en elektriker som sier det du sier slik at jeg kunne fått koblet om Saltoboksen :-D
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Robert Sund

Lykke til med det. De fleste i installasjonsbransjen kaller til og med enfase for tofase. (Sikkert noe slikt som to strømførende ledere ... tofase, tre strømførende ledere ... trefase)

Å si at du skal ha tofase istedet for enfase vil nok gjøre endel elektrikere usikre. (Kanskje noen til og med sier at du må ha minst 2 ledere for å lage en krets, og derved ha gått glipp av hele poenget). Da blir nok eventuelle papirer deretter.

Hvis noen elektrikere her på forumet bor nær deg ha du nok større sjanse for at vedkommende vet hvordan dette virker.


Men den som burde vite dette og gi attest på hvordan kommunikasjon mellom bil og ladestasjon virker, og på hvordan ladestasjonen kan kobles, er produsenten av ladestasjonen. Det er pilotsignalet fra ladestasjonen som forteller bilen hvor mye den kan trekke. Og det er så enkelt at med ett pilotsignal som tilsvarer 16A vil ingen fungerende elbil trekke mer enn 16A på noen ledere. Uavhengig av om det er en-, to-, eller trefase.

Hvis Salto ikke er kompetent nok til å gi en slik attest, vil ett alternativ være å få en slik attest fra Tesla (som er den eneste bilprodusenten som kan trekke 2 fase som det er snakk om her). Ett annet alternativ er å spørre Salto om de kan ta ladestasjonen i retur og anskaffe en ladestasjon fra noen som vet hva de driver med.

Attesten bør inneholde:
Pilotsignalet angir det høyeste tillatte strømtrekket. Laderen i bilen får ikke trekke mer på noen leder fra ladestasjonen.




(Dette betyr ikke at man kan koble to 16A enfase ladestasjoner uten lastdeling på en 16A kurs for beregningene til jlan stemmer). Elektrikere har koblet noen millioner boenheter men bare noen tusen ladestasjoner, så bransjen får nok litt mer erfaring underveis.

jlan

Sitat fra: Robert Sund på søndag 26. mars 2017, klokken 00:32
(Dette betyr ikke at man kan koble to 16A enfase ladestasjoner uten lastdeling på en 16A kurs for beregningene til jlan stemmer).
Ja det er verdt å merke seg. Det er ikke uavhengighet som i et TN nett. To enfase ladere på forskjellige faser blir tilsvarende én tofase lader, så ca. 9A på hver. En kan forsåvidt da ha en tredje enfase lader som trekker 9A på de tredje fasen. Eller en Tesla tofase lader med 16A på N koblet til L3, og en enfase lader som trekker 9A på L1-L2 fasen.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Griffel

Sitat fra: Robert Sund på søndag 26. mars 2017, klokken 00:32
(Dette betyr ikke at man kan koble to 16A enfase ladestasjoner uten lastdeling på en 16A kurs for beregningene til jlan stemmer).
For ordens skyld:
Beregningsmåten til jlan stemmer kun i særtilfellet når AL1 og AL2 er nøyaktig like store.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: jlan på søndag 26. mars 2017, klokken 11:07
Sitat fra: Robert Sund på søndag 26. mars 2017, klokken 00:32
(Dette betyr ikke at man kan koble to 16A enfase ladestasjoner uten lastdeling på en 16A kurs for beregningene til jlan stemmer).
Ja det er verdt å merke seg. Det er ikke uavhengighet som i et TN nett. To enfase ladere på forskjellige faser blir tilsvarende én tofase lader, så ca. 9A på hver. En kan forsåvidt da ha en tredje enfase lader som trekker 9A på de tredje fasen. Eller en Tesla tofase lader med 16A på N koblet til L3, og en enfase lader som trekker 9A på L1-L2 fasen.

Evt  to stk. 1-fase med lastdeling. Med 3-fase kurs og riktig kobling kan de da stilles inn på 16A/9A istedenfor 16A/8A. Marginal forbedring, men den er jo der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

#11
Sitat fra: Griffel på søndag 26. mars 2017, klokken 15:59
For ordens skyld:
Beregningsmåten til jlan stemmer kun i særtilfellet når AL1 og AL2 er nøyaktig like store.
Ja, så for å ta det litt videre har jeg laget et lite regneark som også viser hvordan det blir med store forskjeller i lastene (uten å ta hensyn til reaktiv last, pulsmodulering osv.)
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA