Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av kribull, mandag 29. mai 2017, klokken 22:44

« forrige - neste »

alda

Sitat fra: nivve på onsdag 05. april 2017, klokken 22:52
Kjøpte følgende inventory-bil som jeg skal hente på fredag:

S90D
- Solid svart
- Tekstilseter
- Premium interiør
- Karbonfiber
- AP 2.0 + APF2 (kjøre selv)
- Lydpakke
- Luftfjæring
- Panoramatak
- 2 sett 19" hjul, Nokian vinter

... 863k - med free supercharge og 1,69% lånerente.

Synes det var en grei deal :D
Grattis, det enda jag kan "pirke på" där är färgen.... Solid Black är en mareritt av en lack...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. april 2017, klokken 23:20
Sitat fra: Nasatech på onsdag 05. april 2017, klokken 21:35
Sitat fra: jcnorway på onsdag 05. april 2017, klokken 21:34
Ofret enkelte "Nice to have"-elementer med gratis supercharge.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Uten

Er nok smart! Håper du fikk en god deal [emoji6]

Kommer helt an på bruksmønster. Man skal være ganske tung bruker før ubegrenset vs begrenset gratis lading har noen økonomisk verdi.
Etter snart fire år og haugevis av langturer har jeg ikke vært i nærheten av å bruke 400KWh på ett år, og kjenner ingen som har vært i nærheten heller av venner/familie. Hjemmelading, destinasjonslading  og andre ladere enn Teslas sørger for det. Ekstrembrukere derimot klarer nok å se en økonomisk fordel ved å ha mer enn 400kWh gratis inkludert hvert år.

Å kjøpe Model S uten luft og hifi derimot ville jeg ikke gjort. Spesielt for annenhåndsverdi har dette vist seg å være viktig for de Model S'ene jeg har solgt. Men mest fordi jeg er veldig glad i akkurat det utstyret :) og det er jo smak og behag.

Uten at jeg har logget og finregnet, på det, så vet jeg at jeg har brukt en del mer enn 400 kWt SuC både i 14, 15 og 16, og jeg er ca. på 400 allerede i år. Eksempelvis kjørte jeg Trondheim - Köln t/r i mai 15, bare den turen dro ca. 800 kWt på SuC, på ei uke (ca. 4000 km).
Og jeg ser ikke på meg selv som en "tung bruker".

Men når det er sagt, så vil betaling for overskytende av 400 kWt bli småpenger for de aller aller fleste av oss, som du helt riktig poengterer. Eksempelvis ville den nevnte Köln-turen kostet meg 400*1,40=560 NOK i drivstoff. Med tilsvarende bensinbil ville drivstoffutgiftene vært nær det tidobbelte.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Om du har passert 400kWh i løpet av tre måneder synes jeg det kvalifiserer som tung bruk. Ikke taxi-tung, men fortsatt tung bruk. Men nå tror jeg heller ikke folk flest vil velge å kjøre bil til Køln spesielt ofte :)

Kopiert fra en annen tråd, med noen små justeringer:
Av langturer gjør jeg følgende hvert år (roughly):
2 turer til Risør (260km hver vei, totalt 520km per tur) – krever 0 supercharger
1 tur til Nesbyen (180km hver vei ca, totalt 360km per tur) Krever 0 supercharger
2 turer til Trysil/Hemsedal/Hafjell etc. (ca 200-230km, totalt 400km per tur) Krever 0 supercharger
5 turer til hytte i Sverige (145km hver vei, totalt 290km per tur ) Krever 0 supercharger
2 turer til Trondheim (500km hver vei, totalt 1000 km per tur). Krever ca 100kWh fra supercharger per rundtur
1 tur til Danmark helt ned mot Tyskland. Kjøring avhenger av ferge vs ikke ferge. Men under 100kWh forbruk på supercharger totalt.
1 tur til Borlänge i Dalarna (430km hver vei, totalt 860 per tur). Krever rundt 60-80kWh fra supercharger per tur.

Ca 14 langturer per år. Rundt 6500km. Pluss en god del destinasjonskjøring som dekkes av destinasjonslader. I tillegg besøker vi i blant slekt i Sandefjord, men det er bare 260km tur/retur, så der lader jeg ikke i det hele tatt på turen.

Danmarksturen:
Når vi drar til Danmark kjører vi enten hele veien eller tar ferge til Hirtshals/København avhengig av hva som er praktisk, hvor vi leier osv. I fjor kjørte vi fra hytta (syd for Strømstad) helt til sydspissen av Falster (da er du praktisk talt i Tyskland). Hjem kjørte vi til Køben og tok ferge.

Med andre ord - jeg som kjører (roughly) 14 langturer hvert år, 6500km, bruker kanskje 2-300kWh av supercharger-kvoten for nye biler (merk: jeg har ikke bil med kvote). Og jeg ser på vår familie som en som tar en god del langturer :) Ikke ned til middelhavet osv(da flyr vi), men helt vanlige langturer rundt i Norge og naboland. Langturer vil da stå for ca 1/3 av all kjøring med bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

spirrevipp

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. april 2017, klokken 14:35
Om du har passert 400kWh i løpet av tre måneder synes jeg det kvalifiserer som tung bruk. Ikke taxi-tung, men fortsatt tung bruk.

Det er jeg ikke enig i, kommer helt ann på hva slags turer man tar og hvilke lademuligheter man har på disse.

Jeg har også passert 400kWh på tre måneder (kjørt rett under 5k), på følgende tre turer:

1 tur/retur sørlandet/Gardermoen samme dag
1 tur/retur sørlandet/Flensburg
1 tur/retur sørlandet/Strømstad

Startet med 90-100% på batteriet, deretter kun lading med superlading.

Er ikke engang i nærheten av noe som kan kalles tung bruk mener nå jeg.  :)
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Øyvind.h

Da får vi bare enes om å være uenige :) Forbrukmønster tilsvarene fire ganger inkludert mengde anser jeg som tung bruk.

Men bare så det er sagt - det er da ingenting galt ved å være tung bruker av supercharger? Årsaken til at nettverket ikke er blitt kvalt allerede er fordi folk har forskjellig behov. Skulle alle ladet 4x inkludert mengde hadde nettverket kollapset. Men noen lader mindre enn snittet. Andre lader mer. Og det er helt greit :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

spirrevipp

Ja, vi får være enige om å være uenige. Ikke noe galt i å være tung bruker av superchargers, er bare uenig i din definisjon av tung bruker. :)
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

turfsurf

Må si meg enig med spirrevipp. Vi har slekt 70 mil unna som vi besøker 2-3 ganger i året, bare det blir 150-200kWh PR tur på SuC. Så er det Danmarks og Tysklandsturer en gang eller to i året, kanskje kjørt gjennom Sverige. Og sommerferie nedover Europa. Det blir flere 1000kWh på SuC det. Og da er det heller ikke ofte brukt av SuC, kun mye i korte perioder. Alle helgeturene på 10-20-30 mil blir ladet hjemme. Tunge brukere må være de som kjører ut batterikapasitet flere ganger i uken, typisk selgere, drosjesjåfører, utreisende konsulenter m.m.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Husker ikke nøyaktig, men mener flåtens forbruk av supercharger ligger på omtrent 10% av totalt energiforbruk. Opp fra ca 5% for 3 år siden. Flere tusen kWh på supercharger hvert år høres ut som solide mengder!

Jeg tror for øvrig ikke disse eksemplene er normen for en gjennomsnittlig Tesla-eier.  Men igjen - det er ingenting galt ved å bruke mange ganger snittet av Tesla-eierne :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. april 2017, klokken 21:41
Husker ikke nøyaktig, men mener flåtens forbruk av supercharger ligger på omtrent 10% av totalt energiforbruk.

Jeg kjører 50.000 km i året og ligger på 11,3% på SC. Dvs om jeg skulle betalt utover 400kwh, ville det ha kostet meg 1.388,- totalt i 2016. Da her jeg kalkulert med at strøm utenfor Norge er dyrere...

Logget i Linkmytesla.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. april 2017, klokken 17:44Skulle alle ladet 4x inkludert mengde hadde nettverket kollapset.

Fint om du underbygger denne med dokumentasjon, takk
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på fredag 07. april 2017, klokken 00:13
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. april 2017, klokken 17:44Skulle alle ladet 4x inkludert mengde hadde nettverket kollapset.

Fint om du underbygger denne med dokumentasjon, takk
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

Takk for analyse @Øyvind.h . Utfordret deg halvt på spøk fordi dette med SuC-belegg som du jo påpeker er svært vanskelig å beregne. Som du også antyder er det jo flere ukjente faktorer eller bevegelige mål her; bl.a. hvordan videre SuC-utbygging blir, hvordan betalingsløsning virker inn på bruksmønsteret, hvordan blir betalingsløsning for folkebilen 3, osv.

For å bringe dette tilbake i retning emnet, så er en av fordelene med større (tilgjengelig) batterikapasitet at man blir mindre avhengig av SuC underveis på langtur. Men man må nok opp på minst 90 eller helst 100 før man i stor grad kan spekulere i hvilke ladesteder man kan hoppe over på veien. Å gå opp fra 60 til 75 vil ikke gjøre særlig forskjell her, særlig siden SuC videre oppover fra 60 vil gå veldig sakte på en 75.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Hehe. Ja "analysen" kan lett snuble, så det blir litt fingeren i været :)

Av S60D vs S75D ville jeg nok valgt S60D. Årsaken er at man ikke får 15kWh ekstra, 60``en har mer enn 60 tilgjengelig, og man får god supercharger-hastighet opp til 100%.

Helt enig i at man må opp på 85-90 eller mer før det å hoppe over superchargere blir aktuelt.
Sjekket for moroskyld forbruk på S85 og S90D på strekket Oslo-Alvdal (31 mil, jeg hopper over Elverum på vei oppover). Med S85 kom jeg til Alvdal med 12% (200Wh/km, 62,7kWh) . Med S90D og enorm takboks kom jeg til alvdal med...... 11% igjen (225Wh/km, 70,4kWh).

Med X``en som jeg skal kjøre neste torsdag tenkte jeg først at det å hoppe over Elverum ikke ville gå. Men ved nærmere ettertanke og å ha lært bilen å kjenne er den omtrent som en S med diger takboks i forbruk, så jeg forventer å komme frem til Alvdal med rundt 10% igjen. For meg funker det bra. Men for "folk flest" er nok fort 10% litt lite margin. En 100D derimot med rundt 13-14kWh mer enn 90``en gir veldig komfortabel margin.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

iCar

Ref en Tesla selger, så fikk dem epost igår kveld
om at det kommer en pris justering på 90D og 100D
i forbindelse med at 60D skal fases ut om 1 uke.
Ingen info om det skal gjøres noe med 75D prisen pr nå
Model S 75D Pearl White - Levert 16.06.17
Model ≡ LR Midnight Silver - Levert 23.02.19
Mercedes-Benz EQ C - Reservert 13.09.17
Kjører 100% elektrisk

jcnorway

Prisjustering i form av prisøkning eller prisreduksjon..?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA