Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som ikke tåler å bli forbikjørt av elbiler i kollektivfeltet

Startet av EL21, mandag 29. mai 2017, klokken 19:41

« forrige - neste »

EL21

Når man planlegger å konvertere en fossilbil til elektrisk dukker spørsmålet opp.

Hvor mange Volt, dvs hvor høy spenning, bør man velge å kjøre på?

Lavere spenning krever høyere strøm (Ampere) for å produsere like mye effekt (Watt), men det hjelper ikke meg stort.

Kan noen bidra med sin kunnskap?

Mange takk
.

elektrolux

Lurt å velge spenning ut fra hvilken motorstyring du tenker på å bruke.

Blir gjerne dyrere over ca 130V.

Med det sagt er den beste og rimeligste styringen, nemlig Siemens sin i stand til å takle 350V, så lurt å legge seg tett opp mot det.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

EL21

Ok, men hvorfor er det lurt? Hva er fordelene eller ulempene med høyere eller lavere spenning?

Denne kontrolleren fra Curtis er f.eks. oppgitt fra 72-130V:

http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=1&products_id=103


elektrolux

Lav spenning betyr dyrere kabling og mer tap i koblingene grunnet høyere strøm.

Høy spenning betyr gjerne dyrere deler, men mer effektiv drift.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

EL21

Sitat fra: elektrolux på fredag 24. mars 2017, klokken 18:23
Lav spenning betyr dyrere kabling og mer tap i koblingene grunnet høyere strøm.

Høy spenning betyr gjerne dyrere deler, men mer effektiv drift.

Mange takk - det var det jeg lurte på :)

bosonic

For å nyansere litt:

Det er flere grunner som ligger bak valg av drivspenning på elektriske kjøretøy.
Man kan ikke generalisere ved å si at "lav" spenning gir høyere tap mens "høy" spenning gir lavere tap.

Det er effektbehovet som bestemmer det hele.
En liten bil som ikke skal gå særlig fort kan med fordel bruke "lav" spenning og være like energieffektiv som et oppsett med "høy" spenning.
Komponentene må alltid dimensjoneres i forhold til hverandre, og det ligger i sakens natur at "lav" spenning krever tykkere kabler enn "høy" spenning, gitt at vi snakker om samme effektutak.
Små og mellomstore elektriske «maskiner» og kjøretøy, som gulvvaskere, ledestabler (eltrucker), golfbiler o.l. bruker drivspenninger mellom 24V og ca. 72V. Vekt på disse kjøretøyene, samt lav hastighet, tilsier at effektbehovet er moderat (2kW til ca. 10kW) Når effektbehovet bli høyere er det uhensiktsmessig å beholde «lav» spenning da strømmen må økes, som igjen gir store utfordringer. Motorene blir store og tunge og motorstyringene kostbare.
Bygger man derimot komponenter (motor, kontroller etc.) som tåler høyere spenning kan man få større effektuttak. Strømuttaket kan være det samme som med «lav» spenning så dimensjoneringen av kablene er de samme. Husk effekt er spenning x strøm.
En bil på 500-1000 kg vil fungere utmerket på 72-120 V, og fra 144 V og oppover kan man uten problemer få både akselerasjon og toppfart som ligger i «sportsklasse»

For å konkludere:
Motorens drivspenning bestemmes av: vekt på kjøretøy, ønsket ytelse og sist men ikke minst; budsjett
Se på batteridriller: en liten hendig skru og boremaskin fungerer utmerket på 10.8V, mens en «power drill», vinkelsliper el. l. krever 18-36V

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA