Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: AWD blir ikke produsert før desember 2017 eller mars 2018:-[

Startet av stiglj, mandag 29. mai 2017, klokken 18:34

« forrige - neste »

stiglj

Jeg vurderer å bytte bestilling fra min nåværende bestilling av en Opel Ampera-e til Hyundai Ioniq. Det handler slik jeg ser det om å bytte fra rekkevidde til mer komfort,teknikk og større bil. Kjører daglig 80 km tur/retur Larvik/Nøtterøy pluss litt kveldskjøring. Skal bytte en dieselbil og bli helektrisk med en i3 og en Ampera-e/Ioniq.

Kjører av og til til Oslo/Gardermoen og av og til en runde i Sverige. Ellers så kan jeg låne stor bil med hengerfeste når det trengs.

Har også 2 hunder som av og til er med på tur. Golden Retriver.

Grunn til at jeg spør her er for å få nye synspunkter. Har sittet i begge bilene. Hyundaien er lavere, men bedre plass for meg som er 187 cm og ikke av de smaleste. Amperaen gir kanskje bedre andrehåndsverdi pga rekkevidden, men vi kan eventuelt bytte i3'en om 1 år eller 2 i det som da er et bedre valg.

Setter pris på alle innspill!

moby666

Er litt i samme bås. Har IONIQ og står på venteliste på AE som jeg får Mai/Juni. Har blitt så glad i IONIQ og regner med at jeg ikke henter ut AE. Trenger ikke rekkevidden til AE og IONIQ er en mye bedre bil på de fleste områder, bortsett fra rekkevidde og ytelser. IONIQ koster også 50-70.000 mindre.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

Sitat fra: stiglj på onsdag 22. mars 2017, klokken 08:21

Har også 2 hunder som av og til er med på tur. Golden Retriver.

Husk at Ioniq er veldig lav bak. Ikke sikkert at det er så optimalt hvis du skal ha plass til hundebur.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

AppleKnocker

Er det bedre plass til hunder i AE enn Ioniq?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

eivhelle

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 23. mars 2017, klokken 08:00
Er det bedre plass til hunder i AE enn Ioniq?
Mindre dypt bagasjerom, men bedre høyde og litt mer volum.

Jeg har ikke bikkje selv, men de fleste hundebur jeg har sett har en viss høyde. Så dette er noe man burde prøve ut før man bestemmer seg.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stiglj

Frakt av hunder er ikke det viktigste, men det trengs som sagt av og til. Mer opptatt av beste bilen i forhold til min bruk.

Crown

Er selv 191 cm og ingen smågutt, og finner meg veldig godt til rette i førersetet i Ioniq. Mye bedre enn Leaf f.eks, og av det jeg har lest så er førersetet i Ampera-E'en ganske så smalt og litt spinkelt, så jeg skjønner problemstillingen.

Ellers må det jo være en fordel for hundene med god grunnflate slik at det er god plass til å ligge? Da trenger de jo ikke å stå oppreist hele tiden slik de må i et kort men høyt bagasjerom. Her er en kar i en hybrid, den er noen cm lavere, men ikke så mye.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Panduck

Sitat fra: stiglj på onsdag 22. mars 2017, klokken 08:21
Grunn til at jeg spør her er for å få nye synspunkter. Har sittet i begge bilene. Hyundaien er lavere, men bedre plass for meg som er 187 cm og ikke av de smaleste.

Sittekomfort skal ikke undervurderes. Jeg var stort sett glad i LEAFen vår, men klarte aldri å sitte komfortabelt, turer med i3en blir jo noe helt annet. Om jeg hadde følt jeg ikke satt bra i AmperaE, ville jeg ikke vurdert den.

geear

Sitat fra: Crown på torsdag 23. mars 2017, klokken 10:50
Her er en kar i en hybrid, den er noen cm lavere, men ikke så mye.
Hybriden har kun 1,5kWh batteripakke, mens electric har hele batteripakken på 28kWh under gulvet i bagasjerommet, så det må være litt forskjell. Det er iallfall 100 liter forskjell i volum.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

moby666

#9
Selve batteriet i IONIQ ligger under baksetet. Grunnen til at bagasjerommet er noe mindre i Electric fremfor hybriden er kjøle/varme-systemet til batteriet tar noe plass (som visse andre merker har droppet  :-1-:)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Crown

Sitat fra: gr på torsdag 23. mars 2017, klokken 14:33
Sitat fra: Crown på torsdag 23. mars 2017, klokken 10:50
Her er en kar i en hybrid, den er noen cm lavere, men ikke så mye.
Hybriden har kun 1,5kWh batteripakke, mens electric har hele batteripakken på 28kWh under gulvet i bagasjerommet, så det må være litt forskjell. Det er iallfall 100 liter forskjell i volum.

Ganske enkelt å regne egentlig, grunnflaten i bagasjerommet er ca 1x1m, så da er 100l ca 10cm. Det er også ganske greie rom under bagasjeromsplaten på electric som det er plass til ladekladd, lang type 2-kabel, varseltrekant, dekkreparasjonssett, bagasjeromstrekket og litt til, men det bryr selvsagt ikke hundene seg om :-D
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

eivhelle

Sitat fra: moby666 på torsdag 23. mars 2017, klokken 14:38
Selve batteriet i IONIQ ligger under baksetet. Grunnen til at bagasjerommet er noe mindre i Electric fremfor hybriden er kjøle/varme-systemet til batteriet tar noe plass (som visse andre merker har droppet  :-1-:)

Teknisk sett ligger en del av batteriet under baksetet, men størstedelen ligger lenger bak slik det går fram av bildet fra brosjyren.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Og så har jo hybriden en bensintank, så det går litt opp i opp. Hovedgrunnen til det lavere bagasjerommet er vel ønsket om å ha det flatt, i og med at det er såpass mye rom under bagasjeromsplaten, som dog er av varierende høyde.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

elektrolux

Ikke særlig service vennlig batteriplassering det der. ???

Ned med bakaksel først.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ampera

Ioniq kan ikke forvarmes/avkjøles  uten ladekabel noe som er jo helt idiotisk i 2017. Min ampera fra 2012 har ikke behov for dette , ampera-e trenger heller ikke å vare tilkoblet . En fordel når hunden må bli igjen i bilen på en kald vinter dag eller sommer dag mens en skal på butikken .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA