Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: AWD blir ikke produsert før desember 2017 eller mars 2018:-[

Startet av stiglj, mandag 29. mai 2017, klokken 18:34

« forrige - neste »

geear

#15
Sitat fra: moby666 på torsdag 23. mars 2017, klokken 14:38
Selve batteriet i IONIQ ligger under baksetet. Grunnen til at bagasjerommet er noe mindre i Electric fremfor hybriden er kjøle/varme-systemet til batteriet tar noe plass (som visse andre merker har droppet  :-1-:)
Tror du kunne gjort det godt med alternative sannheter i staben til Trump. Hør om de ansetter, så kanskje du får deg et par år i DC!

Ca. halvparten av cellene i pakken til Ioniq sitter bak bakakslingen, og det er ikke noe varme og kjøleanlegg som gjør at den har 100 liter mindre bagasjeromsgulv enn hybriden. Utfordrer deg til å motbevise dette.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

J@x

Sitat fra: stiglj på onsdag 22. mars 2017, klokken 08:21
Jeg vurderer å bytte bestilling fra min nåværende bestilling av en Opel Ampera-e til Hyundai Ioniq. Det handler slik jeg ser det om å bytte fra rekkevidde til mer komfort,teknikk og større bil. Kjører daglig 80 km tur/retur Larvik/Nøtterøy pluss litt kveldskjøring. Skal bytte en dieselbil og bli helektrisk med en i3 og en Ampera-e/Ioniq.

Kjører av og til til Oslo/Gardermoen og av og til en runde i Sverige. Ellers så kan jeg låne stor bil med hengerfeste når det trengs.

Har også 2 hunder som av og til er med på tur. Golden Retriver.

Grunn til at jeg spør her er for å få nye synspunkter. Har sittet i begge bilene. Hyundaien er lavere, men bedre plass for meg som er 187 cm og ikke av de smaleste. Amperaen gir kanskje bedre andrehåndsverdi pga rekkevidden, men vi kan eventuelt bytte i3'en om 1 år eller 2 i det som da er et bedre valg.

Setter pris på alle innspill!

Jeg ville ha litt lenger rekkevidde enn jeg hadde i 1. gen e-Golf uten varmepumpe (da spesielt på vinteren). Jeg hadde i utg pkt en ganske tidlig reservering av Ampera-e, men fant relativt tidlig ut den ikke ble aktuell for meg. Enda mindre enn e-Golfen, ikke ACC, og etter sigende fra de som hadde sett og prøvesittet; ikke så tiltalende interiør og seter. Selv om rekkevidde og ytelser lokket, så sa jeg fra meg den og satte meg på liste til ny e-Golf. Ioniq tenkte jeg ikke på fordi jeg ikke likte fronten, -og at det var Hyundai (Har aldri eid annet enn tyske og svenske biler), har rett og slett ikke likt asiatiske biler. Så en dag så lånte jeg en Ioniq demobil bare for morro skyld, jeg ble rett og slett imponert over bilen i forhold til pris, så jeg bestilte en fullspekket bil som allerede var i produksjonskøen. Jeg fikk den for 2 uker siden, og idag bikket den 1000km og syns den blir bedre dag for dag.  :) Appen savner jeg ikke mye, og fronten blir finere og finere jo flere jeg ser som gjør forsøk på å endre den med folie eller lakk  :laugh:
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

geear

Sitat fra: J-B på fredag 24. mars 2017, klokken 13:14
Jeg ville ha litt lenger rekkevidde enn jeg hadde i 1. gen e-Golf uten varmepumpe (da spesielt på vinteren). Jeg hadde i utg pkt en ganske tidlig reservering av Ampera-e, men fant relativt tidlig ut den ikke ble aktuell for meg. Enda mindre enn e-Golfen, ikke ACC, og etter sigende fra de som hadde sett og prøvesittet; ikke så tiltalende interiør og seter. Selv om rekkevidde og ytelser lokket, så sa jeg fra meg den og satte meg på liste til ny e-Golf. Ioniq tenkte jeg ikke på fordi jeg ikke likte fronten, -og at det var Hyundai (Har aldri eid annet enn tyske og svenske biler), har rett og slett ikke likt asiatiske biler. Så en dag så lånte jeg en Ioniq demobil bare for morro skyld, jeg ble rett og slett imponert over bilen i forhold til pris, så jeg bestilte en fullspekket bil som allerede var i produksjonskøen. Jeg fikk den for 2 uker siden, og idag bikket den 1000km og syns den blir bedre dag for dag.  :) Appen savner jeg ikke mye, og fronten blir finere og finere jo flere jeg ser som gjør forsøk på å endre den med folie eller lakk  :laugh:
Foliert front hjelper, men bakenden er enda verre. Lyktene er altfor høyt oppe, wannabe rocket ship-plasten nede i fangeren er bare tragisk, og så er den altfor høy både under og over. Bare synd nye Ampera-e heller ikke akkurat er noe vakkert skue. Med en bittelitt større batteripakke hadde det ikke vært noen tvil om Ioniq over Ampera-e.

(Hvorfor er det kun Model S som er noe å se på av elbilene? :()
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

J@x

Sitat fra: gr på fredag 24. mars 2017, klokken 13:38
Foliert front hjelper, men bakenden er enda verre. Lyktene er altfor høyt oppe, wannabe rocket ship-plasten nede i fangeren er bare tragisk, og så er den altfor høy både under og over. Bare synd nye Ampera-e heller ikke akkurat er noe vakkert skue. Med en bittelitt større batteripakke hadde det ikke vært noen tvil om Ioniq over Ampera-e.

(Hvorfor er det kun Model S som er noe å se på av elbilene? :()

Smaken er jo som baken....

Jeg syns Ioniq er grei nok å se til, e-Golf er fin syns jeg, men koster en del mer med tilsvarende utstyr, og så er det så innmari mange av de. Model S er jo grei nok, men syns den begynner å se litt gammelmodig ut, den har jo vært noen år. Model X er jo også grei nok å se til, og den eneste kandidaten til å erstatte S-Maxen for å gå helelektrisk, men den er langt over budsjett...
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

stiglj

Ioniq bestilt. Avventer annullering av Ampera-e. Bytter i3'en vår i Ampera'en, eller lar den gå til noen andre. Uansett kun elbil på oss fra juli.

Sent fra min Lenovo YB1-X90L via Tapatalk


doldis1

 Jeg fant noe på nettet ang. problemer med Bolt levert i California, men finner det ikke igjen.
Uansett mener jeg de hadde startet av seg selv i løpet av natten og kjørt i garageveggen ?!
Mulig det er fordommer, men jeg tviler faktisk på at Ampera-e/bolt er et ærlig forsøk fra GM på å lage en
profitabel elbil ..

02jan

Små hatchbacker er den mest etterspurte karroseritypen der borte.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

knut.aulie

Sitat fra: doldis1 på lørdag 01. april 2017, klokken 15:02
Mulig det er fordommer, men jeg tviler faktisk på at Ampera-e/bolt er et ærlig forsøk fra GM på å lage en
profitabel elbil ..
Mulig de ikke har de beste profittmarginer på Bolt/Ae, men at de har gjort det med vilje høres søkt ut.
Den er i øyeblikket unik og har ikke konkurrenter så den er for bra til å være et halvhjertet forsøk.
Det at de ikke spyr ut Ae i så store kvanta som de klarer er antagelig fordi batteritilgangen er begrenset og de faktisk ikke forutså populariteten i Europa.
Det begrensede CCS ladenettverket i USA begrenser også Bolt fra å bli nasjonal suksess.

AppleKnocker

Sitat fra: 02jan på lørdag 01. april 2017, klokken 15:21
Små hatchbacker er den mest etterspurte karroseritypen der borte.
Du mener etter pick-up, SUV, MPV, full size sedan og cabriolet?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

doldis1

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 01. april 2017, klokken 17:23
Sitat fra: doldis1 på lørdag 01. april 2017, klokken 15:02
Mulig det er fordommer, men jeg tviler faktisk på at Ampera-e/bolt er et ærlig forsøk fra GM på å lage en
profitabel elbil ..
Mulig de ikke har de beste profittmarginer på Bolt/Ae, men at de har gjort det med vilje høres søkt ut.
Den er i øyeblikket
Sitatunik
og har ikke konkurrenter så den er for bra til å være et halvhjertet forsøk.
Det begrensede CCS ladenettverket i USA begrenser også Bolt fra å bli
Sitatnasjonal suksess.


Naa, det mest unike er vel at de kjører ut så utrolig lite av denne, med tanke på at de antakelig taper
en god del dollars pr. stk er det kanskje ikke så rart ?
Nasjonal suksess er den definitivt ikke siden det allerede står biler ute hos forhandlerne med discount !
Hvis det er denne de skal stoppe Tesla med tror jeg de styrer mot alle nedturers mor  ;D

Knut Røe

https://electrek.co/2017/03/20/chevy-bolt-ev-discounts/
Mange i statene betaler ca. 25k USD for en Bolt.
Er nok rett og slett ikke stort nok marked eller interesse for slike biler der borte. Husk også den lave bensinprisen, det koster "ingenting" omtrent.
Feil biltype kanskje, selv om den er veldig godt plassutnyttet og slikt så har de sine preferanser der borte.
Alt som ikke er SUV, Pickup og har V8 er ikke verdt å  ha.

jkirkebo

Sitat fra: tiger``n på lørdag 01. april 2017, klokken 21:27
https://electrek.co/2017/03/20/chevy-bolt-ev-discounts/
Mange i statene betaler ca. 25k USD for en Bolt.
Er nok rett og slett ikke stort nok marked eller interesse for slike biler der borte. Husk også den lave bensinprisen, det koster "ingenting" omtrent.
Feil biltype kanskje, selv om den er veldig godt plassutnyttet og slikt så har de sine preferanser der borte.
Alt som ikke er SUV, Pickup og har V8 er ikke verdt å  ha.

Tja, at Prius er en av de mest solgte bilene i USA tilsier at din konklusjon er noe feilslått tror jeg.

Jeg tror heller problemet er at Bolt er en veldig liten bil. En Prius er nesten en halv meter lengre. Så små biler som Bolt er ikke veldig populære "over there". Chevrolet har gjort en stor tabbe her synes jeg, Bolt skulle vært en god størrelsesklasse større. Da hadde det vært lettere å gi den god aerodynamikk også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Røe

Eneste plassen Bolt er liten er bagasjerommet.
Den er meget romslig i kupeen, større enn mange biler som er mye større enn seg. Plassen er veldig godt utnyttet.
"Veldig liten bil" sier egentlig ikke så mye. Den er ikke E-up eller Zoe størrelse, praktisk plass er bedre enn Golf.
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de skulle gjort den lengre, den hadde ikke blitt bedre av det.
Må en bil være over 2 tonn, 2 meter bred og 5 meter lang for å kunne kalles bil?

02jan

Liten eller ikke, biler på 4.2 meter, regnes som små i USA. De 3 mest solgte biler er på 5.5 og langt over 6 meter lengde. Ande populære modeller ligger på rundt 5 meter (Toyota, Honda ,Nissan).

Det har vært forsøkt å komme opp med hatchbakker tidligere, Ford pinto, AMC gremmlins, pacer og noen lisensbygde Renault 19(eller 14?), chrysler-talbot horizon og det var vel det. Ingen av disse modellene ble videreført, så jeg tenker at dette er karroseriform, som ikke er (veldig) etterspurt.

VW jetta har solgt vesentlig bedre der en i Europa. Mulig en liten hatchback er romsligere og mer praktisk en en 5 meter mid-size SUV/pickup, uten at det påvirker markedet.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

AppleKnocker

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. april 2017, klokken 21:52
Sitat fra: tiger``n på lørdag 01. april 2017, klokken 21:27
https://electrek.co/2017/03/20/chevy-bolt-ev-discounts/
Mange i statene betaler ca. 25k USD for en Bolt.
Er nok rett og slett ikke stort nok marked eller interesse for slike biler der borte. Husk også den lave bensinprisen, det koster "ingenting" omtrent.
Feil biltype kanskje, selv om den er veldig godt plassutnyttet og slikt så har de sine preferanser der borte.
Alt som ikke er SUV, Pickup og har V8 er ikke verdt å  ha.

Tja, at Prius er en av de mest solgte bilene i USA tilsier at din konklusjon er noe feilslått tror jeg.
Kirkebo facts?
Prius er ikke på topp 30 engang blant de mest solgte bilene i USA. Biler med samme karosseriform som Bolt er ikke bare ute av topplistene - de tilbys knapt. Topp ti består av pickup, SUV og sedaner.

1 Ford F-series (pickup)
2 Chevrolet Silverado
3 Ram P/U
4 Toyota Corolla
5 Toyota Camry
6 Toyota RAV4
7 Honda Accord
8 Nissan Rogue
9 Honda CR-V
10 Honda Civic
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA