Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf 2.gen til rundt 150k (førstegangskjøper av elbil)

Startet av kristoffer, mandag 29. mai 2017, klokken 15:15

« forrige - neste »

kristoffer

 :o
Ladekladden døde nå i helgen, original (ja, jeg bruker den hjemme  :-[ - 10amp) og det har selvfølgelig både Møller og importøren (tidligere Bergersen Bil) glatt avvist som garantisak :-1-: (bil kjøpt i mai 15, f.reg juli 2014)

Noen i Bergensområdet som har en å selge...?  :P

Hvilke andre alternativer finnes? Ser ikke for meg å sette opp ladestasjon, da vi trolig er på flyttefot.
Er vel shuko og type 2 kontakt som det heter på e-golfen?
eGolf 2014
ModelX 90D

geear

Møller krangler alltid, så du må ikke gi deg på første forsøk.

Her har du sannsynligvis reklamasjonsrett via Forbrukerkjøpsloven. Spørsmålet er hvilken forventet varighet denne havner under, to eller fem år. Det er også uheldig om den har synlige skader som kan ha kommet av støt eller lignende.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

egolfer

Hei!

Vi har også hatt noe sånnt.
Møller mente garantien dekker ikke sånnt men vi måtte krangle ganske mye og vi fikk det til til slutt.
Så lykke til.
VW eGolf 2016 med VP

Lars C. Krogenæs

#3
Garanti er noe forhandleren gir, og da kan de diktere vilkårene selv.

Men:

Ladekladden har en forventet levetid på mer enn 2 år. Da er det i følge forbrukerkjøpsloven 5 års reklamasjonsrett. Det kan ingen forhandler komme unna. Vil ikke forhandler oppfylle sin lovpålagte plikt her, er det bare å ta saken videre med Forbrukerklageutvalget.

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

geear

La merke til, først nå, at du skrev Bergersen Bil som importør. Er det da bruktimport? I så tilfelle kan du sannsynligvis ikke kreve dette fra Møller dessverre, men det kommer an på hva som står i garantivilkårene. Du må bruke forbrukerkjøpsloven mot de som solgte den til deg.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

kristoffer

Heisann! Takk for svar alle.
Ja Bergersen bil har importert bilen: så de står som ansvarlige. Dvs at det er to års garanti fra kjøpstidspunktet. (og 5 års reklamasjon ja)


Snakket med de i går, og de hevder hardnakket at ladekabel er en slitedel (for det gjør Møller også - de har hatt mange diskusjoner med de)

Tar og sender en epost til forhandler :)

I mellomtiden må jeg jo lade - kan ikke betale 100 kr for å droppe innom ladestasjonen på Danmarksplass hver dag. Beste alternativet?
eGolf 2014
ModelX 90D

brako79



Sitat fra: kristoffer på onsdag 22. mars 2017, klokken 11:41

I mellomtiden må jeg jo lade - kan ikke betale 100 kr for å droppe innom ladestasjonen på Danmarksplass hver dag. Beste alternativet?

Lade på møller fjøsanger? :-)
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

kristoffer

Har Audi I Fjøsangerveien hurtiglader?
Nestun hadde i alle fall bare vanlig slow...
eGolf 2014
ModelX 90D

geear

Sitat fra: kristoffer på onsdag 22. mars 2017, klokken 11:41
Heisann! Takk for svar alle.
Ja Bergersen bil har importert bilen: så de står som ansvarlige. Dvs at det er to års garanti fra kjøpstidspunktet. (og 5 års reklamasjon ja)


Snakket med de i går, og de hevder hardnakket at ladekabel er en slitedel (for det gjør Møller også - de har hatt mange diskusjoner med de)

Tar og sender en epost til forhandler :)

I mellomtiden må jeg jo lade - kan ikke betale 100 kr for å droppe innom ladestasjonen på Danmarksplass hver dag. Beste alternativet?
Mobiltelefon er definert i gruppen som skal holde i mer enn to år (altså fem års reklamasjonsrett), så har du lyst er det lett å prøve..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Lars C. Krogenæs

Denne saken er helt klar til fordel for deg.

Send en e-post til forhandler, der du viser til 5 års reklamasjonsrett, og be dem umiddelbart om å rette eller omlevere ladekabelen. Dette må nå skje uten opphold. Dersom de trenger tid på dette, må du kreve en lånekabel. 

Dersom dette ikke skjer, vil du ta saken inn for Forbrukerklageutvalget. Gjør oppmerksom på at du i henhold til Forbrukerkjøpsloven § 33 vil kreve erstatning for faktiske utgifter som du blir påført som en følge av mangelen. Dette innebærer blandt annet at du må lade på Danmarksplass til ca. 100,- hver gang.

Behandlingstiden i Forbrukerklageutvalget er for tiden i underkant av 7 måneder, så det blir dyrt for dem å ikke låne deg en kabel inntil saken er avgjort. Evt. kan du kjøpe kabelen hos dem, men si at du vil sende saken inn til utvalget for behandling.

Send e-posten, og be om en umiddelbar tilbakemelding.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

kristoffer

Takk Lars, for godt svar. Skal sende den asap.
Men, det er under 2 år siden jeg kjøpte den av de - dvs at det fortsatt er innenfor 2 års garantitiden jfr Forbrukerkjøpsloven? (altså - jeg påberoper meg ift garantien og ikke reklamasjonsretten)

Eller?  :o
eGolf 2014
ModelX 90D

Lars C. Krogenæs

#11
Nei ikke enig

Hold deg til reklamasjonsretten på 5 år. Den er ufravikelig, og ikke noe forhandler kan snakke seg bort ifra.

Garanti er noe som fungerer i utlandet, der forbrukerrettigheter er fraværende. Med garanti er det forhandler som dikterer betingelsene og er tilnærmet verdiløst i Norge. Garanti er forøvrig ikke nevnt med et ord i forbrukerkjøpsloven.

Altså: Ikke nevn garanti med et ord, krev retting eller omlevering i henhold til forbrukerkjøpsloven, samt dekning av kostnader til lading som måtte påløpe. Det er jo mye billigere for deg å velge lading til 100,- per gang, enn å leie en bensinbil, så her er du grei og reduserer kostnadene som måtte påløpe.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

kristoffer

Den er grei, jeg er forøvrig enig etter å ha lest igjennom forbrukerkjøpsloven :)

Epost sendt!  :D
eGolf 2014
ModelX 90D

gamer73

hold oss oppdattert mht hva som skjer!

Det er uhørt at kabelen IKKE skal vare i ihvertfall 2 år.

Min kabel virker enda, men om den ligger i solsteiken om sommeren så slår den seg ofte av....er dette vanlig?

TM

Det må være rimelig at den skal vare minst 5 år forutsatt at det ikke er noen skader på den eller kabelbrudd. Det sier seg selv at dersom den henger i kontakten, så vil det føre til skader. Ved normal bruk skal det da ikke være slitasje på en kabel med ladekontrollenhet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA