Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Synspunkter rundt kjøp av brukt Model S (75D/85D/90D)

Startet av Domenenavn, søndag 28. mai 2017, klokken 22:42

« forrige - neste »

Domenenavn

Sitat fra: morten69 på torsdag 30. mars 2017, klokken 10:12
Sitat fra: Domenenavn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 19:51
Takk for svar
Problemet er at samtlige av feks Oslos kommunale ladestasjoner hvor jeg skulle lade min Zoe, er ikke TN nett. Dette ble jeg aldri informert om, og sitter igjen med en bil som ikke dekker mitt behov i det hele tatt.
Men har advokat på saken...

Kjøp en sånn så kan du lade på oslo kommune med Zaptec
http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

Jo takk for råd, men en "sånn" fulgte med bilen når jeg kjøpte den...uten at selger forklarte hva det var....

Men det er jo det som er utfordringen. At Renault ikke opplyser om at for å lade på offentlige stasjoner, så kan du ikke lade med vanlig type2 kabel (som de viser på bildene på nettet og brosjyrene sine). Men at du må først plugge inn dette produktet, sammen med Zaptec "støvsugeren"...som igjen lader langt saktere enn vanlig type2 kabel.....og om ikke det var nok, så bråker den og tåler verken snøstorm eller en skikkelig høstdag.

;(

hansnissens

Jeg er enig med resonnementet ditt her, det er en uting at selgerne ikke er behjelpelige med å finne en løsning som passer ditt ladebehov. En annen ting med behovet for skilletrafo mellom bil og IT-ladepunkt er at det bilen da ikke kan regulere ned spenningen. Skal man da lade på en kurs mindre enn 10A, som laderen trekker, får man ikke ladet i det hele tatt, der andre elbiler kan uten problem lade. Dette er heller ikke godt nok belyst, spør du meg.

Selters

Sitat fra: Domenenavn på torsdag 30. mars 2017, klokken 12:43
Jeg er utrolig skuffet over MotorForum i Oslo, og Renault. De er veldig "på" inntil salget er i boks, og unnlater å fortelle hvordan lading med Zoe FAKTISK fungerer. Spesielt når de selger en bil som er veldig annerledes enn resten av konkurrentene.

Selve bilen er både morsom å kjøre, enkel og bra bil. Så har ingenting å utsette på selve bilen.
Men jeg hadde faktisk aldri kjøpt bilen, hadde jeg visst at det skulle bli så tungvint å lade i Oslos gater, hvor jeg faktisk må lade bilen min i det daglige. Zaptec "støvsugeren" ser jeg kun på som en nødlader.

Det er jo rart, at de ikke et eneste sted, verken i brosjyrer eller på Renault sine egne sider, faktisk viser bilder av Zaptec laderen? Istedenfor viser de bilder av Zoe biler, som lader på offentlige stasjoner med vanlig type2 kabel. Det er jo totalt misvisende.

Synd at selgere ødelegger for seg selv og Renault
I rettferdighetens navn må jeg si at jeg har hatt motsatt erfaring med MFO. Selv om jeg hadde satt meg inn i ladeproblematikken på forhånd, ble jeg godt  informert om dette.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk


AppleKnocker

Det er interessant å se hvordan Zaptec blir omtalt som nødlader. Jeg tenker også på den som det, og har kun hatt bruk for den 1-2 ganger siden jeg fikk ZOE.

For de fleste andre elbiler er 10A lading standard default lading hver dag. Hvis man har ZOE blir man raskt vant til å lade på 11kwh eller 22kwh hjemme og på kjøpesentre.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TM

Hvis jeg skulle bruke Zoe til å kjøre til hytta, så må jeg bruke det du omtaler som "nødlader" hver gang. Det er ikke så mange som har TN nett på hytta. Så hyttelader er vel et mer dekkende begrep enn nødlader.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

THE

Mange hytteområder som har TN nett. Alle nyere hyttefelt jeg vet om har TN.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Knut Røe

Det er jo ganske innlysende da nye nett alltid er TN.
Kun ombygginger som er IT.

TM

Sitat fra: THE på lørdag 01. april 2017, klokken 18:06
Mange hytteområder som har TN nett. Alle nyere hyttefelt jeg vet om har TN.
Vi har hytte i et relativt nytt hytteområde. Det har ikke TN nett, av hensyn til de mange eldre hytter i området. Tviler på at mer enn 5 % av hytteeiere i Norge har TN nett. Det er vel bare å innrømme at Zoe helt unntaksvis kan lade uten lademugge, ladebøtte eller støvsuger i kongeriket Norge. At bilen er på salgstoppen i Europa skyldes at de ikke har dette problemet. Men alle andre leverandører har tatt hensyn til dette og tilbyr biler som kan lade overalt i Norge.

TM

#24
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 01. april 2017, klokken 17:37
Mulig det. Kommer da alle andre elbiler med hyttelader?
De kommer som du vet utmerket godt med en ladekabel som virker overalt i dette landet og som ikke veier mange kilo. Jeg har kjøpt biler fra de fleste leverandører, men RBI er den minst seriøse med solid margin. Det har jo vært tomme løfter og rot, og Zaptec løsningen er deres 3. forsøk på å få til en god ladeløsning. Den første ladebøtta veide 27 kg og medførte betydelig risiko å kjøre rundt med i bilen. Zaptec laderen hadde sikkert vært grei nok om ikke prisen hadde vært nærmere 30.000. Poenget mitt er at ladekabelen som følger med andre biler ikke er for nødlanding, men for regelmessig bruk.

AppleKnocker

10A er hyttelading. Det er standard på stort sett alle elbiler. Vekten varierer litt. Men det er da ikke så stor forskjell på 3.x og 4.x kg?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bositron

Sitat fra: TM på lørdag 01. april 2017, klokken 19:53
Poenget mitt er at ladekabelen som følger med andre biler ikke er for nødlanding, men for regelmessig bruk.

I dag er det vel ikke så mange "seriøse" elbil leverandører som anbefaler regelmessig lading via "husholdings-kontakt", alle seriøse sier vel faktisk i instruksjonsboken at medfølgende 10A lader er for nødsbruk og anbefaler at eieren installerer fastmontert mode 3 "ladeboks" i egen garasje for regelmessig daglig opplading av bilen.

DSB gir vel også tilsvarende anbefaling.

Snart kommer det vel også et EU-direktiv som krever at det for elbil-ladning skal instaleres mode 3 "ladebokser"

TM

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 01. april 2017, klokken 20:04
10A er hyttelading. Det er standard på stort sett alle elbiler. Vekten varierer litt. Men det er da ikke så stor forskjell på 3.x og 4.x kg?
Men det er litt forskjell på 4 og 30.000. Ladekabler vil neppe vare bilens levedtid da de er utsatt for slitasje både mekanisk og på grunn av Å kjøpe ny ladekabel til 30.000 for en 5-6 år gammel bil betyr en investering på 30 % av bilens verdi. Dessuten er det lite trolig at Zaptec laderen fortsatt er i produksjon.

nofuelno

Sitat fra: bositron på lørdag 01. april 2017, klokken 20:20
Sitat fra: TM på lørdag 01. april 2017, klokken 19:53
Poenget mitt er at ladekabelen som følger med andre biler ikke er for nødlanding, men for regelmessig bruk.

I dag er det vel ikke så mange "seriøse" elbil leverandører som anbefaler regelmessig lading via "husholdings-kontakt", alle seriøse sier vel faktisk i instruksjonsboken at medfølgende 10A lader er for nødbruk og anbefaler at eieren installerer fastmontert mode 3 "ladeboks" i egen garasje for regelmessig daglig opplading av bilen.

DSB gir vel også tilsvarende anbefaling.

Snart kommer det vel også et EU-direktiv som krever at det for elbil-ladning skal installeres mode 3 "ladebokser"

Godt sagt !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

TM

#29
Det er vel bare de som har økonomiske interesser i salg av ladeløsninger som hevder at lading med medfølgende maks 10A lader kun kan benyttes i nødtilfeller. Hvis den medfølgende ladekabel henges forsvarlig opp slik at ikke kabelen skades og den ikke trekkes ut av kontakten hver dag, så er det helt uproblematisk å bruke ladeledningen som følger med bilen. Eller man kan kjøpe en ladekabel med CEE kontakt for en billig penge forutsatt at man er av de få som har TN nett eller velger å kjøpe en elbil som er tilpasset det norske strømnettet fra VW, Mercedes, Hyundai, Kia, Opel, Citroen, Peugeot, Mitsubishi, BMW, Nissan ++

Dette skriver DSB i sin veileder:

Ved etablering av nytt ladepunkt for elbil, Mode 1, skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy. Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal denne beskyttes med et vern på maks 10A

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA