Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er mest hensynsfull elbilkjøring der hvor det finnes kollektivfelt?

Startet av geear, søndag 28. mai 2017, klokken 13:26

« forrige - neste »

geear

Har piggdekk på Golfen (type kvalitet), merkelig nok så er det knapt en pigg igjen i høyre fremdekk, mens jeg sliter med å finne noen som mangler i de andre. Det er ingen tvil om at den slipper i overkant lett opp til 40-ish, men det hadde vært interessant å høre om andre også har merket at høyre fremhjul er overrepresentert eller om jeg kanskje er ute for en produksjonsfeil på det ene dekket.

Har ikke studert drivverket, men kan begynne å lure på hvordan det er satt opp.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

gamer73

EL-biler glipper (under akslerasjon) mer enn andre biler har jeg også merket meg...er vel pga at "bunndraget" er konstant uansett fart ikke sant? Så jeg spoler myyyye mer med E-golfen enn jeg noengang gjorde med alle bensinbilene jeg har hatt. KLan tenke meg at det sliter mye mer på pigger!..

Men..kun på høyre fremme? noe høres galt ut..

krister461



Sitat fra: gamer73 på tirsdag 21. mars 2017, klokken 08:01
EL-biler glipper (under akslerasjon) mer enn andre biler har jeg også merket meg
Tesla-er glipper veldig sjeldent. Men elbiler med fremhjulsdrift sliter ofte og e-golfen er rimelig håpløs. Dog bør den glippe på begge dekkene ja...

aageaasved

dette fikk jeg svar på hos dekkforetning dette skjer pga alle rundkjøringene. 8)

gamer73

Sitat fra: vivjohan på tirsdag 21. mars 2017, klokken 08:39
dette fikk jeg svar på hos dekkforetning dette skjer pga alle rundkjøringene. 8)

Men skulle ikke dette skjedd med bensinbiler også da? Jeg spinner ikke veldig masse i rundkjøringer med golfen....kanskje en smule mer enn med bensinbil riktignok, men uansett...

"Drifter" du i rundkjøringer?;)

krister461

Kombinasjonen av elbil, fremhjulsdrift og tung høyrefot i rundkjøringer kan forklare saken ja...

geear

Sitat fra: krister461 på tirsdag 21. mars 2017, klokken 08:07


Sitat fra: gamer73 på tirsdag 21. mars 2017, klokken 08:01
EL-biler glipper (under akslerasjon) mer enn andre biler har jeg også merket meg
Tesla-er glipper veldig sjeldent. Men elbiler med fremhjulsdrift sliter ofte og e-golfen er rimelig håpløs. Dog bør den glippe på begge dekkene ja...
Her er det mange faktorer. F.eks. vektfordeling, vektforflytning, grep, der er RWD overlegent. Det er mange uheldige faktorer som spiller inn på FWD, og "ulempen" for en elbil er at de har bedre vektfordeling enn fossilbiler med FWD, og med bedre mener jeg mer jevnt over begge akslingene, noe som gir mer sportslige (bedre) kjøreegenskaper, men dette igjen fører til mindre vekt over drivhjulene, som selvfølgelig reduserer grepet.

I tillegg så er jo elbilkonseptet fortsatt i sin spede begynnelse sammenlignet med fossilbiler, så drivlinja kan også bety noe. Jeg har ikke hatt tid/interesse av å studere oppbyggingen, men her vil det kunne spille inn hvor mange motorer man har, hvordan momentoverføringen foregår ved hjulspinn og så videre. Brukes konvensjonelle differ?

Sitat fra: vivjohan på tirsdag 21. mars 2017, klokken 08:39
dette fikk jeg svar på hos dekkforetning dette skjer pga alle rundkjøringene. 8)
Fiffig tanke, og jeg kan skjønne at man spinner på høyre hjul på vei ut (om man gir på nok), ettersom man da har en retningsendring som gjør at det blir minst vekt i det hjørnet, men jeg må jo si at jeg syns det er typisk inn i rundkjøring (fra 0, for å rekke en luke) at en spinner, og da ser jeg ingen grunn til at høyre hjulet skal spinne oftere enn venstre, med mindre Golfen er konstruert slik at høyre er primærdrift?

Har som sagt ikke studert oppbyggingen, står motoren rett mot en diff som fordeler likt til begge sider eller står den til en side med sekundæroverføring til venstre? Eller er det motor med utgående aksling i begge ender og momentstyrt clutch på hver side? Eller noe helt annet? Har bare sett bilder der alt mikkmakket i motorrommet dekker over alt det viktige.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

02jan

Før egolfen ble introdusert, leste jeg i 2013 at bilen skulle få diffsperre fra golf GTI.fikk den ikke denne fiffen ? Er det kun en enkel åpen diff ?

Uansett har kjørt 200.000 km med FWD A6 med manuell kasse og V6 , 1500kg netto. Gikk fint å spinne på 3 gir med 225/50 16 80km t, våt vei, så at en fwd bil med krefter slipper foran er jo kjent. Men unormal slitasje er ukjent.

Men at det ene hjulet skulle være totalt annerledes slitt, ville jeg tolket som feil. Nye biler har jo også programvare, som kan være med å styre dette rett eller galt.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

geear

Like all other 2015 Golf models, the e-Golf is equipped with the XDS® Cross Differential System—a feature previously only seen on the performance-oriented GTI model. This technology acts somewhat like an electronic substitute for a traditional mechanical limited-slip differential, working by actively monitoring data from each wheel sensor. If the suspension becomes unloaded, the system automatically applies braking to the driven inside wheel as needed to help reduce understeer (the tendency for the front wheels to run wide). This not only helps the e-Golf's stability, but also contributes to improved handling and cornering performance.

Fra http://media.vw.com/model/pack/92/

Ser ut som du har rett, men det er bare elektronisk uggabugga. Med en skikkelig LDS (feks quaife) hadde den nok sluppet på begge hjulene. ;)
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Her er hhv. høyre og venstre fremhjul...

Totalt 15 stk pigger igjen i høyre forhjul.

Dekkene er Continental ContiIceContact.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Crown

Det der er vel dekk som ikke har rotasjonsretning, men innside/utside-merking. Du har ikke på et tidspunkt rotert slik at det hjulet fikk motsatt rotasjonsretning enn før? Piggene "legger" seg litt etter noen tusen km, så hvis de da plutselig stritter motsatt vei så skal det lite til før de forsvinner før de får "satt" seg igjen.

Ellers har jeg på en tidligere bil fått et sett nye Continental piggdekk på reklamasjon fra Continental, da forhjulene nesten var fri for pigger etter kun én liten sesong og 5-6000km. Min erfaring opp gjennom årene er at Continentaldekk holder dårlig på piggene, mens Nokian holder godt på piggene.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

geear

Stemmer det. Det kan godt hende de har byttet side, men allikevel... Har kjørt mest piggfritt, men har en del år med piggdekk også bak meg, og har knapt mistet pigger før. Men det skal være sagt at jeg har knapt hatt fremhjulsdrift før, og når jeg kjøper dekk løst så kjøper jeg Nokian.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Kårepåsporet

Det er ihvertfall et godt argument for å velge piggfritt i stedet for piggdekk.

Hvorfor? Pga piggfrie dekk har mykere gummiblanding og et slitt piggfritt dekk har bedre egenskaper i sgs alle sammenhenger i forhold til piggdekk.

Så med mindre en bytter piggdekk flere ganger i sesongen eller kjører svært lite så er piggfritt det beste alternativet.  ;)

geear

Nå har ikke denne tråden noe som helst å gjøre med pigg vs piggfritt, men tester har vel heller vist tvert i mot. I 2016-testen så scoret også de aller fleste piggdekkene bedre på snø enn de piggfrie, tross at det har vært en "sannhet" i mange år at piggfrie dekk har vært bedre på snødekke, mens piggdekk har vært best på is. De har også testet brukte dekk noen år. Piggdekkene har blitt mye mykere enn de var før, og med mange flere lameller enn de hadde før i tiden, de ligner mer på piggfrie dekk med pigger nå. Piggene er også senket mye mer inn i dekkene, ligger mer beskyttet og lager mindre støy. At piggene faller ut er som tråden tilsier helt unormalt, her er det et eller annet som har skjedd med det ene dekket.

Golfen har ellers pigg fordi det fulgte med, hvis ikke hadde den gått piggfritt, og nå som det blir piggdekkavgift i Stavanger er det en fare for at disse går i søpla. X5en har pigg (Nokian såklart) fordi det er overlegent piggfritt på 30 mil hver vei til og fra hytta, med henger bak. Hengeren har selvfølgelig også 4 x pigg.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

e-curious

Sjekket dekkene mine i dag, også hos meg er høyre framdekk vesentlig mer slitt enn venstre,  det begynner å minke på piggene.  Har kjørt med dekkene i to sesonger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA