Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av coffeeh, søndag 28. mai 2017, klokken 13:00

« forrige - neste »

coffeeh

Hei!
Aldri hatt bil i eget navn før, og kom fram til at dersom jeg først skal kjøpe ny bil så må det nesten bli en elbil ;) Så plutselig sitter jeg her med en Ioniq i bestilling og levering til sommern en gang :)

Etter å ha lest litt rundt her inne virker det veldig som at den klare anbefalingen er å få montert en skikkelig ladestasjon hjemme, og da vil jeg jo gjerne ha det på plass innen bilen kommer. I garasjen er det montert en blå industrikontakt av noe slag. Jeg tror det er en 3-fas 32A 230V? (legger ved bilder)

Det er den eneste kontakten i garasjen på egen sikringskurs (altså ikke i bruk til andre ting), og jeg lurer på om jeg på et eller annet vis kan bruke den til å lade Ioniqen, og i så fall hvordan? Hvis det vil innebære mye dyrt utstyr, er det andre alternativer som blir billigere?

For å gjøre det enda litt vanskeligere så vet heller ikke helt hvor lenge jeg blir boende her, så vil helst ikke legge altfor mye penger i fastmontert utstyr..  :-\
(Da igjen så har jeg akkurat lagt nærmere 300k på bordet for bil, så.. Må man så må man..)

Jeg er som dere kanskje skjønner temmelig blank på det her, så setter veldig stor pris på all hjelp dere kan gi :)
- Venter spent på en oransje Hyundai Ioniq :D

Orbit

To muligheter:

  • Kjøpe en overgang til vanlig stikkontakt og bruke medfølgende ladekabel med kladd. Tror denne er begrenset til 9A på Ionic. Du kan også få til det samme med en byggsentral + en liten CEE skjøteledning, og da også få flere kontakter,
  • Investere i et ladepunkt. Siden du ikke ønsker fastmontert, finnes det semiportable løsninger som du både kan ta med deg til nytt bosted, og på reise, for eksempel denne. Da får du ca 3x raskere lading på Ionic. Du må riktinok ha et annet støpsel i enden, men det kan du sikkert få byttet fra leverandør (til 3-fase støpsel), evt adapter. Ladingen vil fremdeles bare være 1-fase
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Karl-Gunnar Eriksson

Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. mars 2017, klokken 13:31
To muligheter:

  • Kjøpe en overgang til vanlig stikkontakt og bruke medfølgende ladekabel med kladd. Tror denne er begrenset til 9A på Ionic. Du kan også få til det samme med en byggsentral + en liten CEE skjøteledning, og da også få flere kontakter,
  • Investere i et ladepunkt. Siden du ikke ønsker fastmontert, finnes det semiportable løsninger som du både kan ta med deg til nytt bosted, og på reise, for eksempel denne. Da får du ca 3x raskere lading på Ionic. Du må riktinok ha et annet støpsel i enden, men det kan du sikkert få byttet fra leverandør (til 3-fase støpsel), evt adapter. Ladingen vil fremdeles bare være 1-fase

Orginal kabeln till Ioniq är 12A

geear

Sitat fra: Karl-Gunnar Eriksson på tirsdag 21. mars 2017, klokken 18:23
Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. mars 2017, klokken 13:31
To muligheter:

  • Kjøpe en overgang til vanlig stikkontakt og bruke medfølgende ladekabel med kladd. Tror denne er begrenset til 9A på Ionic. Du kan også få til det samme med en byggsentral + en liten CEE skjøteledning, og da også få flere kontakter,
  • Investere i et ladepunkt. Siden du ikke ønsker fastmontert, finnes det semiportable løsninger som du både kan ta med deg til nytt bosted, og på reise, for eksempel denne. Da får du ca 3x raskere lading på Ionic. Du må riktinok ha et annet støpsel i enden, men det kan du sikkert få byttet fra leverandør (til 3-fase støpsel), evt adapter. Ladingen vil fremdeles bare være 1-fase

Orginal kabeln till Ioniq är 12A
I følge info her på forumet har de bulletin på å nedjustere ladekladdene til 9A. Kilde? Uvisst. :)
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Karl-Gunnar Eriksson

Sitat fra: gr på tirsdag 21. mars 2017, klokken 20:29
Sitat fra: Karl-Gunnar Eriksson på tirsdag 21. mars 2017, klokken 18:23
Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. mars 2017, klokken 13:31
To muligheter:

  • Kjøpe en overgang til vanlig stikkontakt og bruke medfølgende ladekabel med kladd. Tror denne er begrenset til 9A på Ionic. Du kan også få til det samme med en byggsentral + en liten CEE skjøteledning, og da også få flere kontakter,
  • Investere i et ladepunkt. Siden du ikke ønsker fastmontert, finnes det semiportable løsninger som du både kan ta med deg til nytt bosted, og på reise, for eksempel denne. Da får du ca 3x raskere lading på Ionic. Du må riktinok ha et annet støpsel i enden, men det kan du sikkert få byttet fra leverandør (til 3-fase støpsel), evt adapter. Ladingen vil fremdeles bare være 1-fase

Orginal kabeln till Ioniq är 12A
I følge info her på forumet har de bulletin på å nedjustere ladekladdene til 9A. Kilde? Uvisst. :)

När jag lånade en Ioniq för provkörning passade jag på att mäta vad de olika "laddstegen" man kan välja i menyn hade för påvärkan på laddningsstyrkan. Här kommer mina resultat.

Med Orginal sladden som följer med bilen.

Med "Max" inställning i bilen laddar den 11,5A
Med "Minskad" inställning i bilen laddar den 8,5A
Med "Minimal" inställning i bilen laddar den 5,5A

Sen fick jag också låna en 16A kabel från en bekant.

Med den inkopplad så måste man ändra inställningen för "normal stationär laddare" i bilen och inte "bärbar" som med orginal kabeln. Men den har samma steg i menyn.

Med "Max" inställning i bilen laddar den 15,7A
Med "Minskad" inställning i bilen laddar den 14A
Med "Minimal" inställning i bilen laddar den 9A


Jag har också bekräftat att ni i Norge får exakt samma orginalladdare som vi i Sverige. (ville veta inför Norge semester i sommar).

Jon Aafoskaas

Svaret på denne er både best, enklest, billigst og tryggest(?).

Kjøpte ladekabel med CEE i enden. 32A rett i bilen. Sjekk at kabel er kraftig nok og helst direkte fra sikring uten koblingspunkter underveis.

Om du trenger en ekstra kabel til schoku, kjøper til overgang fra CEE til schoku.

http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-32a-6a-evi
Handlet Hyundai Ioniq med teknikkpakke for levering i november 2016. Farge er Aurora Silver.

coffeeh

Hei alle sammen!

Takk for flere gode svar - fantastisk for en newbie for meg å få hjelp med dette :)

Innså nå at jeg helt glemte å nevne det i min opprinnelige post, men jeg overlever helt fint med 9/12A lading med min daglige bruk, spesielt med tanke på at jeg har en Fortum CCS-hurtiglader ca 10min kjøring hjemmefra hvis det skulle være krise en dag :)

Sitat fra: Jon Aafoskaas på tirsdag 21. mars 2017, klokken 21:54
Svaret på denne er både best, enklest, billigst og tryggest(?)

Kjøpte ladekabel med CEE i enden. 32A rett i bilen.
<snip..>

Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. mars 2017, klokken 13:31
Kjøpe en overgang til vanlig stikkontakt og bruke medfølgende ladekabel med kladd. Tror denne er begrenset til 9A på Ionic.
<snip..>

Fra et økonomisk standpunkt er dette to veldig fristende løsninger. Er dog litt nysgjerrig:

  • Hvordan er sikkerheten på dette i forhold til ladestasjon? Er det noe å bekymre seg for, eller er det sånn at industrikontakter har så mye å gå på at det ikke er noe å bekymre seg over?
  • Vil det være mulig med en kombinasjon her - altså overgang fra 4-pin til 3-pin CEE, så kabel med lading opp til 32A lading? (får jeg i det hele tatt 32A enfase fra 32A trefas med overgang?)
  • Vil det være tryggere å holde seg til 9/12A enn å gå "all in" med 32A uten ladestasjon? (Ser mye snakk om varmgang i kontakter og denslags?)

En annen ting jeg lurte litt på var at en kollega av meg mente at man ikke bør kjøre enfase lading over trefas kurs da det kan føre til ubalansert nett eller noe sånt? Stemmer dette? Eller er han på bærtur? (Jeg er helt agurk på det her, så beklager hvis det er et dumt spørsmål  :-X )
- Venter spent på en oransje Hyundai Ioniq :D

jkirkebo

Sitat fra: coffeeh på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:58
En annen ting jeg lurte litt på var at en kollega av meg mente at man ikke bør kjøre enfase lading over trefas kurs da det kan føre til ubalansert nett eller noe sånt? Stemmer dette? Eller er han på bærtur? (Jeg er helt agurk på det her, så beklager hvis det er et dumt spørsmål  :-X )

Store 1-fase laster _kan_ føre til ubalanse i nettet, men det har null betydning om selve kursen er 1-fase eller 3-fase. Endel nettselskaper tillater ikke store 1-fase laster pga. dette. Hvor de setter grensen varierer endel, kan være 16A, 18A, 20A, 25A osv. Avhenger ofte også av trafokapasiteten i det aktuelle området.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

coffeeh

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. mars 2017, klokken 08:59
Sitat fra: coffeeh på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:58
En annen ting jeg lurte litt på var at en kollega av meg mente at man ikke bør kjøre enfase lading over trefas kurs da det kan føre til ubalansert nett eller noe sånt? Stemmer dette? Eller er han på bærtur? (Jeg er helt agurk på det her, så beklager hvis det er et dumt spørsmål  :-X )

Store 1-fase laster _kan_ føre til ubalanse i nettet, men det har null betydning om selve kursen er 1-fase eller 3-fase. Endel nettselskaper tillater ikke store 1-fase laster pga. dette. Hvor de setter grensen varierer endel, kan være 16A, 18A, 20A, 25A osv. Avhenger ofte også av trafokapasiteten i det aktuelle området.

Aha! Da blir det fort en e-post/telefon i retning nettselskapet for å se hva jeg kan gjøre videre her.

Mistenker vel egentlig at jeg går for løsningen med overgang til 1-fas 16A (fra din nettside hvis jeg ikke tar helt feil?) og bruker standardkabelen, så får jeg se om jeg noensinne føler behovet for raskere lading enn 9/12A.

Takker og bukker  :)
- Venter spent på en oransje Hyundai Ioniq :D

Roar Hagen

Noen som vet hvordan lader som følger med som standard ladet på Ionic?

Kjetil1986

Det følger med en lader til vanlig stikkontakt, samt en type 2 lader.

Sitat fra: Roar Hagen på søndag 26. mars 2017, klokken 19:46
Noen som vet hvordan lader som følger med som standard ladet på Ionic?
Hyundai Ioniq 2017 platinum silver
Volkswagen e-golf FL300 2018 pure white

Volkswagen e-golf 2015 (solgt)
Bor i Akershus

Crown

Sitat fra: Roar Hagen på søndag 26. mars 2017, klokken 19:46
Noen som vet hvordan lader som følger med som standard ladet på Ionic?

Laderen er innebygget i bilen, og er på 6.6kW :-)

Hvis du tenker på kabler som følger med, så var det først bare en med "vanlig" stikkontakt og maks 12A (som blir stupt til 9A i en kampanje), etter hvert har det også begynt å følge med 32A type 2 mode 3-kabel.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Elmo

Sitat fra: Crown på søndag 26. mars 2017, klokken 23:41
etter hvert har det også begynt å følge med 32A type 2 mode 3-kabel.

. . . i teknikkpakken (men den er det vel ingen som dropper).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Crown

Sitat fra: Elmo på mandag 27. mars 2017, klokken 21:20
Sitat fra: Crown på søndag 26. mars 2017, klokken 23:41
etter hvert har det også begynt å følge med 32A type 2 mode 3-kabel.

. . . i teknikkpakken (men den er det vel ingen som dropper).

Nei det står i grunnpakken på hyundai.no :)

2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Elmo

Sitat fra: Crown på mandag 27. mars 2017, klokken 22:29
Sitat fra: Elmo på mandag 27. mars 2017, klokken 21:20
. . . i teknikkpakken (men den er det vel ingen som dropper).
Nei det står i grunnpakken på hyundai.no :)

OK, jeg har visst ikke fulgt med i timen. Da jeg var med å bestille (til dattern) så visste ikke selgeren hva type2 kabel var engang :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA