Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ampera-e på finn.no

Startet av johnsalf, søndag 28. mai 2017, klokken 09:18

« forrige - neste »

johnsalf

Jeg vurdere dekkhotell. I utgangspunktet synes jeg ikke det er verd prisen - men det er en usikkerhetsfaktor her:
- Dette er min første bil med dekktrykksmåler. Er det kurant å skifte dekk med trykkmåler (med evt innstillinger i bilen) selv, eller må jeg uansett på verksted for dette?

Slasto

Sitat fra: johnsalf på mandag 20. mars 2017, klokken 21:10
Jeg vurdere dekkhotell. I utgangspunktet synes jeg ikke det er verd prisen - men det er en usikkerhetsfaktor her:
- Dette er min første bil med dekktrykksmåler. Er det kurant å skifte dekk med trykkmåler (med evt innstillinger i bilen) selv, eller må jeg uansett på verksted for dette?

Har du utstyr til å bytte dekk selv? Da burde du kunne dette...
Dekktrykksmåler/TPMS har ingenting med dekka å gjøre. Dette er bare ventilen som sitter skrudd fast i felgen. Du kan ta av dekk uten å være borti ventilen...

johnsalf

Jeg mente å skifte dekk&felg  - fra vinterdekk (på egen felg) til sommerdekk på sine felger - slik vi pleier å gjøre høst og vår.
Er det bare å skru av og flytte noe på ventilene?

TB

Hjulskift kan utføres uten spesielt verktøy på dei fleste (men ikkje alle) biler med TPMS.
Må typisk kontrollere luftrykk (som alltid er anbefalt, også uten TPMS) - og utføre kalibrering, slik at bilen kjenner at lufttrykk er korrekt.

Problem oppstår på biler som berre har _minne plass_ til fire hjul - dermed må det programmering til. Løyses ved at TPMS sine id blir klona - dvs to hjulsett a fire hjul med samme id. Dermed merker ikkje bilen at hjula blir bytta. Må på samme måten justere lufttrykket.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

Sitat fra: TB på tirsdag 21. mars 2017, klokken 00:40
Problem oppstår på biler som berre har _minne plass_ til fire hjul - dermed må det programmering til.

Så da er spørsmålet om Ioniq har minne for 4 eller 8 sensorer ??? Noen som vet ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA