Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Solan_G, lørdag 27. mai 2017, klokken 21:58

« forrige - neste »

Solan_G

Det er jo vanlig at elbiler er tregere på hurtiglading når det er kaldt. Men ingen av mine tidligere biler har vært i nærheten av å være så trege som I3 94Ah. (e-Up og Leaf 30Kw)

Har lagt merke til at den er svært treg i allefall de første 20 minuttene.
Hvis jeg lader samtidig med andre biler ser jeg at jeg konsekvent får mindre strøm på samme tid som andre, selv når alle andre forhold som varm bil, akkurat kjørt, ute temperatur osv er helt like for begge bilene.
For eksempel lader Kia Seol, Nissan Leaf, og e-Golf 20kWh på samme tiden som I3 bruker på å ta til seg 10~12kWh. Tror aldri den har ladet over 30A i snitt noen gang :(

Er det bare min som lader så tregt, eller er det et generelt problem med I3?

Har sendt forespørsel til Bilia om det samme, men de har ikke giddet å svare, til tross for to purringer....
(Også kalt dårlig kundeservice)

Ingeniøren

Det stemmer nok hvis batteriet er kaldt. Hvis du er på tur, har kjørt en stund og svinger innom for å lade skal batteriet være varmet opp og da skal det gå greit.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Solan_G

Det er jo akkurat det jeg synes er litt rart.
Selv når jeg har kjørt 100km og batteriet burde være gjennomvarmt er den veldig treg til å få fart på ladingen.

Har ikke opplevd tilsvarende på de andre elbilene jeg har hatt. Der har varm bil gitt mye hurtigere lading, men på I3 virker det ikke som det spiller noen rolle. Den tar ikke hurtiglading uansett.

Har kjørt fra varm parkering sammen med Kia Seol. Kjørt akkurat samme strekning, i akkurat samme hastighet, i akkurat samme temperatur, og koblet til hurtiglader samtidig.
I3 ladet 16kWh på nøyatig samme tid som Seol ladet 26kWh.......

02jan

Vet ikke hvor raske andre elbiler er, men min  i3 lader dette i minus 3, etter en times kjøring på motorvei (8kwt på 12 minutter).
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Ferry

Min 60 Ah i3 lader opp mot 45 kW ved null grader og litt under. Sjelden jeg starter med kaldt batteri når jeg kjører så langt at jeg hurtiglader. Så normalen er forvarmet batteri etterfulgt av 1,5 t kjøring før jeg lader.

Testet forrige helg på en Garo-lader hos Kiwi. Mistenker at denne ikke gir like mye futt som andre ladere, men gjorde en grundig logging:
Tid           Effekt Energi  SoC
0m 19s   9,5   0,05   37 %
1m 29s   32,4   0,8   40 %
2m 35s   32,3   1,39   43 %
4m 33s   33,0   2,5   49 %
6m 44s   33,7   3,78   55 %
8m 38s   34,3   4,94   60 %
9m 38s   34,2   5,49   63 %
10m 10s   34,1   5,77   64 %
11m 6s   33,7   6,23   67 %
11m 43s   33,4   6,52   68 %
11m 55s   33,3   6,62   68 %
11m 58s   33,3   6,65   69 %

Kjørte nylig Asker - Stavanger t/r og logget følgende effekter ved -5C til +5C:
38,8
40,8
45,0
36,7
39,2
43,8
44,7
40,7

35,9
43,1
41,6
30,6
37,7
41,8

rth

Sitat fra: Solan_G på mandag 20. mars 2017, klokken 17:12


Er det bare min som lader så tregt, eller er det et generelt problem med I3?



Vi har gått fra 60Ah til 94Ah, og jeg sitter igjen med samme følelse. Har lest at 94Ah lader raskere, men de tre gangene vi har prøvd oppleves tregere lading. Som eks. 30min og 9,5kwh og 41 min og 14,8 kwh.

Jeronan

I must say I experienced it so far as well.

I only have tried the Fortum two times so far, but both times haven driven for some time and warm battery, the maximum effect I have seen is 30kW max lade effect on both occasions. Never more.

Will see when temperatures start to be more around 10+ degrees and if we then manage to go beyond 30kW and reach the magical 50kW.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Solan_G

Har også hatt en Leaf 30kw og den ladet definnitivt mye raskere enn Leaf 24kw. Jeg hadde derfor forventet at også I3 94Ah skulle ha god ladehastighet. Så langt har resultatene vært svært skuffende på den fronten.

Forhåpentligvis lader den raskere når temperaturen blir litt varmere, men det er jo på vinteren med kort rekkevidde osv behovet for rask lading er størst. Da er det lite motiverende at den lader så sakte, og spessielt i begynnelsen a ladesyklusen :'(

hemi


Autowinder

Og man har husket å sette  maksimum i bilen under innstillinger - lading - hurtiglading...?
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

TM

Det er vel ikke en innstilling for ladehastighet ved DC lading ?

Autowinder

Du har rett, den jeg tenkte på heter AC Hurtiglading  ::)
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Egil Fonn

Har følgende erfaring med 94ah. Er batteriet 0 gr. c er ladefart under 16kw/t. Er batteriet 10gr.c er ladefart 26kw/t. Er batteriet over ca 18 gr.c er ladefart 45kw/t.
Batteriet øker temperatur typisk 8-10 gr.c ved hurtiglading fra 20-90% soc.
På fin økonomisk landeveis kjøring øker batteri temperaturen kun 2-4 gr.c pr time. Aktiv kjøring øker batteri temperaturen vesentlig hurtigere.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Beckern

Tipper at dette har med temperatur å gjøre. Det er ingen sak å kjøre 100km og fortsatt ha bare 3-4grader på batteriet.
Utetemperaturen er bare en faktor, været og kjørestil har minst like mye å si.
Kjører du i regn og 0 grader må du gasse kraftig for å få opp temperaturen, like kraftig som ned mot -10 og tørre veier. Motsatt, kjører du i sol og 4-5 grader havner du lett på driftstemp.
Batteriet på 94Ah er annereledes bygget og det kan gjøre at det leder varme bedre enn 60Ah batteriet.  Da vil man fort kunne oppleve tregere lading.

Jorgensen

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:03
Har følgende erfaring med 94ah. Er batteriet 0 gr. c er ladefart under 16kw/t. Er batteriet 10gr.c er ladefart 26kw/t. Er batteriet over ca 18 gr.c er ladefart 45kw/t.
Batteriet øker temperatur typisk 8-10 gr.c ved hurtiglading fra 20-90% soc.
På fin økonomisk landeveis kjøring øker batteri temperaturen kun 2-4 gr.c pr time. Aktiv kjøring øker batteri temperaturen vesentlig hurtigere.

Har samme erfaring med ladefart på min i3, temperaturen på batteriet bestemmer dette.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA