Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Negativ omtale av elbiler i NA24

Startet av Kickie, fredag 18. februar 2011, klokken 18:21

« forrige - neste »

Kickie

Vi vurderer å kjøpe en elbil som bil nr to siden det ser ut som om jeg får meg jobb ca 20km hjemmefra og det bare er rot med busser på den strekningen.

Mine kriterier er:

  • Sikker - gjerne med link til test.
  • Plass til barnesete, evt plass til både barnesete og en passasjer i tilleg
  • Brukt eller ny er ikke så viktig (Hvordan er det med verditap på ny elbil?)
  • God levetid på batteri, da jeg ikke er sikker på om jeg har lademuligheter på arbeidsplassen

Er det noen som har noen tips?

Lars C. Krogenæs

#1
Trillingbilene i-Miev / C-Zero / Ion burde være et opplagt valg:

- Bilen har alt nytt av sikkerhetsutstyr, som mange kollisjonsputer, anti skrens, ABS etc.
- Gjort det bra i uavhengig test: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=37065
- Resultater fra Euro-NCAP kommer i februar.

- Har plass til barnesete bak. Lett å komme til, i og med at det er 4 dører. Det gjør det også mulig å ha bakovervendt barnesete.

- Lithium-ion med lang holdbarhet. Da unngår du usikkerheten vi i dag har med de gamle Peugeot/Citroen/Think bilene som har NiCd. batterier.  Bilen leveres med 3 - 5 års garanti.

Nye Think er jo også aktuell, men der er det kronglete å få inn barn i barnesete bak. Det er vanskelig å ha bakovervendt sete. Bilen er ikke like sikker som i-Miev, men har bedre batterier. Prisen er omtrent lik. Ta en kikk på begge bilene for å være sikker i ditt valg.

Buddy og Reva er lite sikre "biler", som jeg ville ha holdt meg langt unna, med 2 mils reisevei hver vei.

Ny bil er jo dyrt, men du unngår ubehagelig overraskelser de neste årene. Løpende bilutgifter blir nærmest radert bort. Hva annenhåndsverdien på i-Miev vil bli er det vanskelig å spå noe om. Jeg tror den vil holde seg veldig bra.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kickie

Tusen takk for et utfyllende svar!

Vet du noe om leveringstid på nye biler?

Jeg burde sikkert ha spesifisert i hovedinnlegget at jeg skal ha et bakovervendt sete ihvertfall i 2 år til.

Lars C. Krogenæs

Bestiller du en Mitsubishi i-MiEV nå, er leveringstid begynnelsen av mai. Hva-slags leveringstid det er hos Peugeot / Citroen, som har like biler, vet jeg ikke. De har dog bare 3 års garanti, mot Mitsubishis 5 år. Prisen tror jeg er lik. Jeg vil absolutt anbefale deg å ringe en Mitsubishi forhandler for å høre om muligheter for prøvekjøring. Det er lurt å ringe først for å unngå bomtur.

Det er sikkert andre som vet mer om leveringstid på Think. Sist jeg snakket med forhandler (Røhne og Selmer) viste de svært lite om konkrete leveringsdatoer fremover.

Lars


Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kickie

#4
Åh, det var lenge. Jeg vil jo ha den NÅ!  ::)

Har du noe kunnskaper om brukte elbiler?
Jeg syns det er vanskelig å finne noe sikkerhetstester på gamle biler. Er det ikke blitt gjort?

Lars C. Krogenæs

Elbilene Peugeot 106 / Citroen Saxo har sikkerhet litt under nivået for det som var vanlig for småbiler rundt år 2000. Dvs. mye dårligere enn i dag. Gamle-thinken ligger vel omtrent likt i sikkerhet. Jeg har kjørt Citroen el-Saxo i 4 år med 3 barn i barneseter. Det har fungert veldig bra. Har heldigvis ikke vært innblandet i noen kollisjoner. Som elbilist inntar man også en mer defensiv kjørestil for å spare strøm.

"Nye Think" som 2 seter har forøvrig kort leveringstid. Her finnes det også noe brukt.

Ta en ringerunde til din lokale Mitsubishi / Peugeot / Citroen forhander for å høre om de kan jukse litt med leveringsdato. Kan jo hende at noen som har bestilt har ombestemt seg...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Kickie på torsdag 27. januar 2011, klokken 22:05
Åh, det var lenge. Jeg vil jo ha den NÅ!  ::)

Hmm, utålmodighet er skjelden et godt utgangspunkt for et vellykket bilkjøp... ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kickie

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. januar 2011, klokken 22:24
Sitat fra: Kickie på torsdag 27. januar 2011, klokken 22:05
Åh, det var lenge. Jeg vil jo ha den NÅ!  ::)

Hmm, utålmodighet er skjelden et godt utgangspunkt for et vellykket bilkjøp... ;)

Ja, og for så vidt for de fleste andre kjøp og.
Det lønner seg ikke alltid å være impulsiv...  :o

Kickie

Tror jeg skal prøvekjøre både mieven og think, så får vi se.

Er think krasjtestet?
Får ta med barnesetet, og se om vi får plass til det :)

El rayo

#9
Sitat fra: Kickie på torsdag 27. januar 2011, klokken 22:35
Tror jeg skal prøvekjøre både mieven og think, så får vi se.

Er think krasjtestet?
Nye Th!nk (årsmodell 2008 - dags dato) er krasjtestet etter de europeiske og amerikanske kravene, som er strengere - slik alle biler må testes og godkjennes. Den er ikke testet av Euro-NCAP, som gir inntil 5 stjerner for sikkerhet som er bedre en godkjenningskravet. Den har 2 air bag-er. Anti-skrens system kommer snart som standard utstyr.

Air bag-en på passasjersiden kan enkelt kobles ut og inn med nøkkelbryter slik at man trygt kan montere bakovervendt barnestol i forsetet. Th!nk har det standariserte ISOfix festet for barnestol.

Anbefaler at du eventuellt bestiller el-oppvarmet frontrute, det er dessverre ekstrautstyr på den nye.

Se også Th!nk sin hjemmeside: http://www.think.no/nor/THINK-City/Sikkerhet2

Hvis du ikke kan vente til du får den bilen du bestiller har du i mellomtiden muligheten for å leie Th!nk for 2 475,- pr måned.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Ville også lagt til Soltak på en Think. Det er genialt, og værd tillegget.

Ellers har du kanskje lest det i andre tråder, men for ordens skyld, så har Think 50% større batteripakke, som gir minst 50% lengre rekkevidde. I praksis ser det ut til å gi Imiev'en ca 100 km rekkevidde, og Think ca 150 km rekkevidde Selvfølgelig avhengig av kjørestil.

Imiev gir et supert førsteinntrykk, mens Think vokser på en etterhvert, med sitt enkle vesen. Thinker er dessuten imun mot handlevogner etc.

Think får du da også brukt på kort varsel, og til priser ned under 200K. Se. f.eks under kjøp og salg avdelingen her på forumet. Pass på,  da enkelte brukte Thinker kommer med månentlige batterileieregninger, mens andre kjøpes komplette med batteri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Granheim

Heisan Kickie

Det er ikke min oppgave å fortelle deg hvilken bil du skal kjøpe, men jeg kan dele mine egne erfaringer med deg. Jeg bruker i-Miev til å kjøre to barn i barnehagen og det fungerer udmerket. Jeg setter en unge i passasjersetet foran (airbagen skrus selvfølgelig enkelt av med nøkkelen) og den andre ungen bak den første. Dermed får begge greit med beinplass, og jeg kan legge ned baksetet bak sjåførsetet og får plass til både bagger, ski, kjelker og alt annet man har bruk for å ta med når man har barn. Barnevogn vil heller ikke være noe problem selv om jeg ikke har forsøkt det selv.

Ellers kan du gjerne ringe meg hvis du ønsker mer informasjon, sende meg en E-mail eller du kan komme innom butikken på Kongsberg. Jeg har også en sort i-Miev du kan få låne med deg en dag eller to for å prøve den skikkelig.
Bestemmer du deg for å kjøpe i-Miev står jeg på hodet for deg for å skaffe bil så raskt som overhode mulig.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

TantePose

[Hvis du ikke kan vente til du får den bilen du bestiller har du i mellomtiden muligheten for å leie Th!nk for 2 475,- pr måned.]

Hvor kan man leie Think for 2475.- pr mnd? Trodde det gjaldt leasing i 82 mnd.
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Go-carter

Sitat fra: TantePose på fredag 28. januar 2011, klokken 14:48
[Hvis du ikke kan vente til du får den bilen du bestiller har du i mellomtiden muligheten for å leie Th!nk for 2 475,- pr måned.]

Hvor kan man leie Think for 2475.- pr mnd? Trodde det gjaldt leasing i 82 mnd.

Ja det er jeg nysgjerrig på også! Tenkte med en gang Move About, men der var det 8000,- mnd  :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. januar 2011, klokken 06:34
Ville også lagt til Soltak på en Think. Det er genialt, og værd tillegget.

Soltak er vel en overlevning fra tiden før alle biler fikk AC som standard. Hva er fordelene ? Ulempene er flere, lavere takhøyde, høyere pris og økt fare for lekkasjer. Jeg hadde aldri bestilt soltak på ny bil i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA