Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye parkeringsbegrensninger i Oslo

Startet av m0nkey, fredag 26. mai 2017, klokken 09:47

« forrige - neste »

Knut Røe

Ser ut som det blir tilgjengelig batteribytte i løpet av året.
Pris 9900 €. Leverandør LG Chem Polen.
http://pushevs.com/2017/03/17/renault-zoe-battery-upgrade-conditions/

Måkemannen

Så spørs det da hva mellomlegget kommer på om man heller går for en Zoe 400?

TM

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 18. mars 2017, klokken 20:40
Så spørs det da hva mellomlegget kommer på om man heller går for en Zoe 400?
Det er vel opplagt at det er ulønnsomt å bruke 80-90.00 for å oppgradere batteriet i en billigbil som Zoe. Det er vel så langt ikke noen som har funnet det lønnsomt å bytte batteriet i noen elbil. Selv ikke for en topputstyrt BMW i3 vil det være lønnsomt å oppgradere. Så om noen velger å oppgradere så må det være av miljøhensyn, men også det er vel et tvilsomt argument. En Zoe med 250 km rekkevidde bør fortsatt ha et langt liv som pendler til med det batteriet den har.

pudderjagar

For ein Zoe er da i dag lønnsomt å bytte batteriet. Dette har med prisen som markedet er villig til å gje for ein bil som går 180km mot 300 km. Ein anna viktig ting med Zoe er at dei gamle har 43kw ladar. Dermed vil salgsprisen for ein 43kw med nytt batteri væra ein god del høgare enn om da er ein 22kw med nytt batteri.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

TM

Tviler på at markedsverdien på en 2015 modell med 43 kW lader vil være høyere enn en ny 2017 modell.
Verdien av 43 kW lader vil være begrenset, siden det ikke lenger bygges 43 kW AC ladere.

pudderjagar

Da er mange 43 kw ladere i Norge. No skal Clever og bygge ut og dei har til no brukt bare 43kw på sine ladere

Ellers så reknar du feil veg når du seie at bilen må være meir verdt enn ein ny Zoe 40.

Reknestykket er som følgende: Bruktbilprisen på ein Zoe 210 modell 2013 er 100 000 kr hvis den har litt kjørelengde. Prisen på ny Zoe 40 Intense er 249 000 kr. Hvis du kjøper ny bil må du altso ut med 149 000 kr i mellomlegg.

Bytter du batteri så har du ein brukt bil med nytt batteri til 90 000 kr. Altso tent 59 000 kr på å bytte framfor å kjøpe ny. Zoe 40 og Zoe 210 er heilt like biler.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Måkemannen

Sitat fra: pudderjagar på søndag 19. mars 2017, klokken 16:51
Da er mange 43 kw ladere i Norge. No skal Clever og bygge ut og dei har til no brukt bare 43kw på sine ladere

Ellers så reknar du feil veg når du seie at bilen må være meir verdt enn ein ny Zoe 40.

Reknestykket er som følgende: Bruktbilprisen på ein Zoe 210 modell 2013 er 100 000 kr hvis den har litt kjørelengde. Prisen på ny Zoe 40 Intense er 249 000 kr. Hvis du kjøper ny bil må du altso ut med 149 000 kr i mellomlegg.

Bytter du batteri så har du ein brukt bil med nytt batteri til 90 000 kr. Altso tent 59 000 kr på å bytte framfor å kjøpe ny. Zoe 40 og Zoe 210 er heilt like biler.
Zoe210 har 43kW lading, Zoe40 har bare 22kW. Så i akkurat dette tilfellet får du en bedre deal, teknisk sett.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


pudderjagar

43kw kontra 22kw er bare ein teknisk sak. Men eg vil nok få same forteneste med Zoe 240 mot Zoe 40
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

AppleKnocker

#8
Sitat fra: pudderjagar på søndag 19. mars 2017, klokken 16:51
Da er mange 43 kw ladere i Norge. No skal Clever og bygge ut og dei har til no brukt bare 43kw på sine ladere

Ellers så reknar du feil veg når du seie at bilen må være meir verdt enn ein ny Zoe 40.

Reknestykket er som følgende: Bruktbilprisen på ein Zoe 210 modell 2013 er 100 000 kr hvis den har litt kjørelengde. Prisen på ny Zoe 40 Intense er 249 000 kr. Hvis du kjøper ny bil må du altso ut med 149 000 kr i mellomlegg.

Bytter du batteri så har du ein brukt bil med nytt batteri til 90 000 kr. Altso tent 59 000 kr på å bytte framfor å kjøpe ny. Zoe 40 og Zoe 210 er heilt like biler.
Billigste ZOE på finn.no ligger ute til 148 000, så du kan nok regne med et du "tjener" litt mindre enn 59 000. I tillegg til 90 000 kommer kanskje også arbeid?

Ved å bytte batteri får man dessuten en tre år eldre bil med lang kjørelengde og kort tid igjen på garantien. Det kan jo være en mulighet for enkelte, spesielt hvis bilprisen faller mye eller man må ha mer rekkevidde. Men i det fleste tilfeller vil batteribytte på en fungerende godt brukt Zoe for å doble kjørelengden, være som å kaste perler etter svin.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TM

Enig. Å bytte et fungerende batteri for en kostnad på ca 90.000 vil være for spesielt interesserte og ikke være økonomisk lønnsomt med mindre man selv skal ha bilen livet ut. Det vil overraske meg om noen vil benytte seg av et sånt tilbud.

pudderjagar

Beklager folkens men tallenes tale er klare. Ny Zoe 40 og gamal Zoe 240 er kliss like og ein bil med maks kjørelengde 180 km mot ein bil med 250 km vil ha ein veldig stor prisforskjell når dei kjem i bruktmarkedet begge 2 samtidig.

Den første nedgangen får du når da vært lansert ein ny modell med lengre rekkevidde. Og med 148" for gamal Zoe så har den sunke 40" allerede. Den skal lengre ned.
Den største nedgangen får du når den nye modellen kjem i bruktmarkedet med litt kjørte km.

For min del vært da absolutt batteribytte når tida er inne for lengre rekkevidde. Batteripakkene er plugg and play så arbeidspenger er ubetydlege i den samenheng. OG skal ein spå om framtida så vil da koma 3djeparts batteri til elbilar når dei vært meira vanlege og ønske om lengre rekkevidde kjem. Samt at produksjonen aukar slek at den held tritt med nybilleveransene. I dag er da ikkje kapasitet til å produsere batteria.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

AppleKnocker

Tallenes tale er at du kan kjøpe en brukt Zoe til 148' (minus pruting) og installere et batteri til 90' (pluss arbeid). Da har du lagt ut rundt 240' for en tre år gammel elbil og ingen i hele verden vil velge den foran en helt ny bil til samme pris.

Hvis du har særdeles god tilgang på brukte Zoe til under 100' ville jeg heller anbefale deg å kjøpe så mange du klarer og selge de videre as-is for 130'. Hvis du får tak i 20 sånne, kan du tjene 600 000! Det vil være en bedre pengemaskin enn å oppgradere.

Men du har rett i at det vil komme en tid hvor det blir produsert nok batterier både til nye biler og til å skifte ut i eldre biler. Da kan vi kanskje se at prisen på et batteri blir så lav at det vil lønne seg å oppgradere eldre elbiler. Jeg aner ikke nå det skjer, men det tar minst 5 år og trolig mye lenger.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pudderjagar

Kvifor selgja ein bil som fungerer og man er fornøyd med?????????
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

AppleKnocker

Sitat fra: pudderjagar på søndag 19. mars 2017, klokken 20:35
Kvifor selgja ein bil som fungerer og man er fornøyd med?????????
Ikke gjør det  :D

Men når du serverer spinnville regnestykker, så vil noen av oss som lever av å knuse tall, sette kaffen i halsen og lage kattemat av det  :police:
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pudderjagar

Reknestykket mitt er nok ikkje spinnvillt, trur heller du bør skifte batteri i kalkulatoren ;)

Kven har sagt at eg skal selgja bilen eller bytte batteri no?

Eg kan oppgradere den og spare 40 000kr i dag. Brutprisane går ikkje oppover og om 2 år er Zoe40 komen godt inn i bruktmarkedet. Då vært "fortenesta" ved oppgradering enno større. I fjor gjekk og batteriprisane ned med 33%. Bilane er i dag kliss like.

Denne garantien som alle synest er så bra koster dei aller fleste laaaaangt over da dei får igjenn. Å ha bare nye bilar er veldig dyrt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA