Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trådløs lading

Startet av Muffinman, torsdag 25. mai 2017, klokken 22:44

« forrige - neste »

Helge Alm

Hei. Ref sammenligning under..Jeg tolker dette dithen at faceliftversjoner av S60/S60 D også har begrenset garanti, dvs inntil 200.000 km eller 8 år avhengig av hva som kommer først. Mao ikke 8 år og fri antall km som øvrige modeller.  Med forbehold for at jeg har tolket dette korrekt - dette tror jeg ikke så mange er klar over...

Sitat fra: jazzwheel på søndag 19. mars 2017, klokken 16:02
Sitat fra: MrBacardi på lørdag 18. mars 2017, klokken 22:48
Her kan man se forskjellene på PDF-ene:
https://www.diffnow.com/?report=eqmr1

hovedsaklig et par presiseringer, noen skrivefeil, samt endret fra "Tesla" til "Model S" et er par steder.

Så da har de med andre ord ikke endret vilkårene, bare garantivilkårsdokumentet?

Vegard Winther

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, prøver her.  :)

Vi har snart hatt Tesla-en vår i et år nå og vi har begynt å tenke på 20 000 km servicen.
Var i kontakt med Tesla Brumunddal og fikk mildt sagt purkesjokk.

En ting er jo at servicen har blitt nesten dobbelt så dyrt, det får man vel bare leve med.

Men kan dette her stemme?
De skriver at de bl.a. sjekker dekkrotasjon om nødvendig og sjekker hjulstilling. "Hvis justering må til, blir det en ekstra kostnad på deg" - quote. Så altså hvis hjulstilling eller hjulrotasjon er feil på en ett år gammel bil til 700 000, så må jeg betale for å få det fiksa. Det går ikke på garantien?

Videre skriver de følgende: "Vi anbefaler også bremseservice slik at garantien på bremsene vedvarer. Det koster 1812,-".

Kan dette være riktig? At vi må betale ekstra service utpå servicen for at garantien skal gjelde?

Mener også å ha lest at det er mulig å bestille serviceplan i etterkant, innen et år eller en viss kilometerstand eller noe i den dur. Men her fikk jeg beskjed om at dette måtte skje innen 60 dager etter kjøpet av bilen. Stemmer dette?

Noen som har kjennskap/erfaring med dette som kan hjelpe meg?

keepitsimple

Garanti gjelder alltid. Det kan ikke Tesla endre på.

Hvis ikke bremsene holder garantitiden, må Tesla kalle inn alle biler og ordne opp på deres bekostning.
Tesla Model S 60D - 2016

Muffinman

Spørs hvilke vilkår som gjaldt når bilen ble kjøpt. Når vi kjøpte vår første i 2013 gikk toppsjefen selv høyt ut og sa at garantien gjaldt selv om man aldri tok bilen til service. Det vil neppe stå seg godt juridisk å endre vilkårene i ettertid - dvs å innføre obligatorisk bremseservice for at garantien skal gjelde. Hva som stod med liten skrift når 2016-modeller ble solgt vet jeg ikke, men det er nok betingelsene ved overtagelse som må legges til grunn.

Servicene er blitt dyrere, og det skyldes nok delvis at Tesla i ettertid er blitt klar over at det er lurt med litt mer vedlikehold enn de opprinnelig flagget. For eksempel dette førstegangs oljeskiftet på driveunit(er).

Når det er sagt, akkurat denne bremseservicen er ikke den dummeste ideen. Du har ikke akkurat tjent på å la være å stelle lite brukte bremser i garantitiden, når alt går alt i sju steiner like etter at garantien er utløpt. Og det er jo muligheter for å begrense omfanget til mindre enn årlig; får du oppgradert bremser på garanti (skiver+klosser eller bare klosser) er jo bremseservicen utført, og du trenger ikke tenke på det før neste år. Så kan man jo faktisk gjøre det selv om man har bittelitt erfaring med å skru. Det kommer jeg til å gjøre hver gang sommerhjulene legges på bilene. Det tar ikke mye mer enn et kvarter ekstra pr. hjul.

NilsG

Tror det "alltid" har vært 60 dagers frist for kjøp av servicepakke
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

alda

Sitat fra: NilsG på fredag 31. mars 2017, klokken 08:47
Jag kan fortfarande köpa servicepakke till min bil, levererad 20. sep i fjol...

Edit: kan göras opptill 12 månader eller 20000 km efter köp.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

rsomby

Nei, 3 mnd. etter nybilutlevering er grensen

rsomby

Sitat fra: rsomby på fredag 31. mars 2017, klokken 11:37

Jeg farer med feilinfo, jeg siterte egentlig bare min "leveringspesialist" som sa 3mnd.
Men når jeg sjekker nå så er det "Maintenance Plans must be purchased within 12 months or 12,500 miles (whichever occurs first)", men det kan jo ha blitt innført når som helst...

Prisen er gått veldig opp siden min 5årsplan på bilen fra 2014 ble inngått. 5år til 15.000.  :-(

alda

Sitat fra: rsomby på fredag 31. mars 2017, klokken 11:42
Sitat fra: rsomby på fredag 31. mars 2017, klokken 11:37

Jeg farer med feilinfo, jeg siterte egentlig bare min "leveringspesialist" som sa 3mnd.
Men når jeg sjekker nå så er det "Maintenance Plans must be purchased within 12 months or 12,500 miles (whichever occurs first)", men det kan jo ha blitt innført når som helst...

Prisen er gått veldig opp siden min 5årsplan på bilen fra 2014 ble inngått. 5år til 15.000.  :-(
Ja, som jag skrev just för dig  ;)
Det blev för övrigt infört så sent som i februari i år, och Tesla passade samtidigt på att öka priset en del... :(
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Jejl

Sykt som prisene har steget. Jeg betalte 25 400,- for 8 års seviceavtale inkl slitedeler( fikk 2 600,- i rabatt pga for sent levert blått adapter.

Vegard Winther

Leste litt nøyere på Teslas egne sider, og der står det ganske klart:

"Hva er gyldig kjøpsperiode for serviceplaner?
Serviceplaner må kjøpes fra Tesla innen tolv måneder eller 20.000 km (det som inntreffer først) etter den opprinnelige leveringsdatoen for en ny- eller bruktbil, noe som gir deg tid til å kjøpe frem til den første årlige serviceinspeksjonen."

Videre står både "dekkrotasjon (hvis nødvendig)" og "Hjulinnstillingssjekk (og justering, om nødvendig)" oppført under oversikten over hva som inngår i vanlig årlig service.

Litt speseilt.

Videre, hvis det er slik at man må ha en ekstra service med påfølgende ekstrakostnad for at garanti på bremsene skal gjelde...  må det ikke da opplyses om dette ved kjøpsinngåelse?

Wattson

Trenger man disse servicene da. Kjørte 63k km med den forrige S85D på to år uten en eneste service, og uten å få trekk ved innbytte. Den gang jeg kjøpte den trengte man ikke service for å opprettholde garantien - har dette blitt endret på?
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA